úterý 19. prosince 2017

Adventní Drážďany

Splnila jsem si přání a vyrazila okouknout advent k našim západním sousedům.

Do Drážďan jsem mířila úplně poprvé, i když jsem po jejich návštěvě toužila už od momentu, co jsem jimi před rokem projížděla cestou do Berlína. Historické město kousek od hranic, navíc vyhlášené vánočními trhy, takže načasování bylo jasné. Z Brna se na trhy jezdí spíše do Vídně; Drážďany už jsou na jednodenní výlet příliš daleko. Tentokrát však skvěle vyšla i jindy komplikovaná logistika.


Maťo bydlí v Praze, takže s cestou nebyl problém; do Prahy jsem dojela už v pátek večer a v sobotu brzy ráno jsme spolu vyrazili na vlak. Vstávání před pátou nebylo nakonec tak hrozné, jak jsem čekala, ve vlaku jsem se dospala a lehce po osmé už jsme na nádraží Dresden Hbf hledali, kam zajít na snídani. Díky brzkému výjezdu jsme se nejenže vyhnuli přeplněnému vlaku, ale navíc měli lístky za polovinu, takže spokojenost.

Striezelmarkt, nejstarší německý vánoční trh:

Striezelmarkt

Vánoční trhy byly dopoledne ještě zavřené. Prázdných uliček jsem využila k nafocení několika fotek a poté jsme se přesunuli do galerie Albertinum, která právě otevírala.

zhmotněni v moderním umění :)

Po prohlídce se k nám připojila Maťova sestra, která v Drážďanech žije, a protáhla nás historickým centrem. Uvolila jsem se ponechat pořádný turistický okruh na letní období, až bude tepleji a my nebudeme mít takovou chuť na svařák.

Fürstenzug, na zdi znázornění králové Saska.

Fürstenzug

Po galerii a krátké vycházce centrem jsme si už jen užívali vánočních trhů. Ty jsou v Drážďanech rozprostřené na několika náměstích: Striezelmarkt, Augustusmarkt, Altmarkt... Pořádají tu i historické středověké trhy na jednom z nádvoří, ale o víkendu se vybírá vstupné, takže jsme se tam nijak nehrnuli (zvlášť když, jak známo, si středověkou přirážku účtují k cenám i tamější stánkaři).

zdobné kolotoče

Světélka, vůně punče a spousta lidí, čekala jsem však mnohem větší davy. Popíjeli jsme klasický svařák, vyzkoušeli i nějaký jablkový se skořicí a svařené belgické pivo glühbier, které bylo kyselé a překvapivě sladké. A mlsali jsme! Německé klobásky bratwurst s hořčicí, jakési tradiční plněné taštičky se sýrem, špenátem a slaninou a na závěr dne ovoce na špejli, namáčené v čokoládě, které zbožňuji a hrozně mi na českých trzích chybí.

svařák, nebo punč?

Když jsme si dostatečně užili trhů, prošli jsme ještě pár obchodů a pomalu se vydali zpátky k vlakovému nádraží. Po návratu do Prahy jsme se rovnou přesunuli na koncert MalemIrish do jedné ze smíchovských sklepních hospod; zrovna začínali hrát. Příjemný den až do konce to byl.

Výlet mě báječně naladil na Vánoce. Co se vánoční turistiky týče, příští rok by mě lákal Krakov, nebo možná Budapešť? V Drážďanech se mi každopádně velmi líbilo, a tak už si plánuji nějaký pořádný památkový okruh na léto.

Prager Strasse

Kam jste se letos na trhy vydali vy?

Vzhledem k tomu, že je to nejspíš můj poslední článek před Vánoci, přeji všem krásné svátky. Užívejte volna a mějte se rádi. 💓


13 komentářů:

  1. Drážďany jsou opravdu moc hezké, i když se přiznám, že když jsem tam byla poprvé zhruba v těch dvanácti letech, hrozně mi připomínaly Prahu. :-D Kromě určitých prvků, které ve mně tu stověžatou evokují i dnes, už moc nechápu proč.
    Byla jsem tam celkem dvakrát, poprvé v těch dvanácti se školou, podruhé minulé léto. Je škoda, že s tou školou jsme tam tehdy byli na podzim, protože jsme sice udělali velký poznávací okruh, jenže byla zima a všichni z toho byli nervózní. Přitom je to tak hezké město.
    Připadá mi, že ty německé a rakouské trhy mají takovou svojí specifickou atmosféru, trochu jinou než ty české. Někdy ve čtrnácti jsem byla na vánočních trzích v Mnichově a bylo to krásné, ale jinak krásné než v ČR.
    A ano, přesně jak píšeš, to ovoce v čokoládě jsem u nás na trzích snad nikdy nezahlédla. Taková škoda!
    Je paráda, že sis to užila. Drážďany stojí za návštěvu určitě i mimo Vánoce, takže určitě stojí za další návštěvu. :)
    Jinak já letos samozřejmě nebyla nikde, na žádném trhu ani nic podobného, asi tři měsíce jsem střídavě zdravá a nemocná, ve vzduchu letos létají opravdu rozličné druhy bacilů, takže k mé velké radosti jsem se ani tenhle rok neopila svařákem. První plnoleté Vánoce a já si ani nekoupím svařák. To je ostuda. :-D

    A já též ještě jednou přeji krásné a pohodové Vánoce, užít na maximum, nabrat síly, možná uvidět zlaté prasátko, a tak. ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Další návštěva už je v plánu, chci se podívat hlavně do Zwingeru. Z Prahy jsou Drážďany opravdu dobře dostupné, ani to díky zlevněnému vlaku nevyšlo draze. Já mám moc ráda předvánoční Vídeň, tam jsem byla už asi 3x na trhy a ještě několikrát v létě - tu máme zase kousek my Brňáci. :)

      Děkuji za krásné přáníčko! I tobě krásné Vánoce, Strašilko.

      Vymazat
  2. V Drážďanech jsem byla osobně na Vánoce už dvakrát. Naposledy minulý rok (mám pocit, že skrz slevomat). Byla neskutečná zima a město plné lidí, hlavně narvané veškeré trhy, což mě dokonale otrávilo a letos jsem nějaký výlet během adventního času hned zavrhla. Včera jsem ale byla na Staromáku s kamarádkou a bylo to moc fajn. Bude to asi tím, že na vánočních trzích v centru Prahy jsem už také nebyla několik let i lidi se dali :-).

    Jinak se mi ale Drážďany líbily a v létě by mohly být teprv nádherný :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já čekala stejné davy jako na Staromáku a proto mě mile překvapilo, že to bylo úplně v pohodě. S nikým jsme se nepřetlačovali, prakticky žádné fronty na dobroty, pití jsme si mohli dát u stolečku... Plnit se trhy začaly až kolem čtvrté a to už jsme pomalu odcházeli. Jinak zmiňované pražské trhy mě moc nezaujaly, v Brně máme hezčí (a navíc s vyhřívanými stany!). :D

      Vymazat
  3. Mě mrzí, že jsme na tomto trhu nebyli, když jsme byli letos v drážďanech :( prošli jsme jen ty u centra Galerie, tak doufám, že příští rok se mrknu na tyhle! :))
    Já mám na blogu samostatný článek jen o trzích, protože jsem jich letos navštívila vážně hodně :D a ještě budu aktualizovat :D

    https://shardofdreams.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsem koukala - stihli jste toho opravdu hodně!

      Striezelmarkt trhy byly určitě hezčí než ty u Galerie, ale my zase nezvládli Primark. :))

      Vymazat
  4. Do Drážďan už se chci nějakou dobu na vánoční trhy podívat, ale bohužel mi to zatím nevyšlo, tak třeba příští rok, uvidím. :)
    Vypadá to moc pěkně. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Po Brně, Praze a Vídni to byla fajn změna. Určitě se chci do Drážďan vrátit ještě za památkami, v prosinci jsme toho moc nestihli.

      Vymazat
  5. Německo mám krapet z ruky, takže díky za tuhle virtuální exkurzi. Mamka byla loni v Krakově a moc se jí to líbilo, říkala, že měli celé město krásně vyzdobené. :) Akorát ji zklamalo, že na trhu to bylo samé jídlo a jen málo stánků s něčím trvalejším. :-D
    A přeji všechno nejlepší do nového roku! Ať ti všechno dobře dopadne!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krakov mě taky hodně láká (klidně i v létě), ale jezdí tam od nás snad jen jeden autobus denně, tak už to bez auta nejde pojmout jako jednodenní výlet. Nemít v Praze Maťa, tak se taky do Drážďan jen tak nedostanu.

      Mockrát děkuji, Tlapičko! Vše nej do nového roku i pro tebe. :)

      Vymazat
  6. Vánoční trhy patří k věcem, které na Německu miluji. S těmi českými se nedají porovnávat ani z dálky.

    Drážďany jsem zatím také jenom projížděla na cestě do Berlína, ale ráda bych je navštívila právě o Vánocích, stejně tak jako například Štrasburk.

    PS: Tímto komentářem jsem dohnala resty. Omlouvám se, že komentuji tak nárazově. Snad se mi to podaří v tomto roce napravit. :( :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a v Krakově jsem byla na Vánoce před pár lety, ale nějak mi moc neutkvěl v paměti. Krakov je fajn na jeden den, ale to je asi všechno. :)

      Vymazat
    2. Štrasburk musí být na Vánoce nádherný. On je nádherný i mimo Vánoce, ale když jsem viděla fotky z adventních trhů, tak je to jedno velké ooch. Škoda, že leží tak daleko. Já už mám navíc okolí proježděné, tak mě to tam znovu tolik netáhne.

      Krakov je nic moc, říkáš? Co se Polska týče, téměř nikde jsem nebyla. Tak uvidíme, co za rok vymyslím.

      Za komentáře jsem moc ráda, ať už přijdou kdykoliv. :)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!