úterý 14. srpna 2018

Alt-J v Brně

Když jsem britskou alternativní skupinu Alt-J začala poslouchat, nevěřila bych, že budou o necelé tři roky později schopní vyprodat české stadiony. 

Loni byli Alt-J jedním z trháků na Colours, až jsem i já uvažovala, že bych si do Ostravy udělala výlet; letos se objevili v brněnském Sono centru. Původně měla skupina koncertovat na novém festivalu Urban Rock, po jeho zrušení se však pořadatelům podařilo alespoň pro Alt-J sehnat nové prostory. Samostatným koncertem mi každopádně udělali velkou radost.

Umístění do Sona muselo potěšit všechny fanoušky - nová brněnská koncertní hala má špičkovou akustiku, spíše menší kapacitu, takže si udržuje komorní charakter, a i designově je velmi povedená. V posledních letech jsem měla možnost srovnání s koncerty konanými na Výstavišti nebo v DRFG a Sono vede po všech stránkách. Že šlo o dobrý krok potvrdilo i vyprodání první poloviny lístků během prvních 24 hodin. Sama jsem kupovala lístky 5 minut po spuštění prodeje, tak moc jsem se na své oblíbence těšila. :)

Víkend v Brně jsem spojila s rodinnými oslavami, takže samé příjemné záležitosti. Fakt, že se koncert konal 12.8., tedy v neděli večer, s sebou sice nesl logistickou otázku, jak se v noci dostat do Prahy, abych mohla v pondělí ráno v hlavním městě do práce, ale i to se nakonec podařilo vyřešit.

Abych vám Alt-J představila více, jde o původně čtyřčlennou, dnes už jen tříčlennou kapelu, původem z britského Leeds, kde se dali dohromady v roce 2007, aby hráli skvěle alternativní indie rock. Občas se vyskytují i pod názvem ∆, značící řecké písmenko delta, symbol změny, které se na Macu píše právě zkratkou alt + J.

Je to přesně ten typ hudby, který většinu posluchačů na první poslech nezaujme. Jenže pak se k ní po čase stejně vrátí, začnou objevovat zvuky, které na první poslech utekly, a jednou provždy se zamilují do té neskutečné propracovanosti. Co se mi ohromně líbí, Alt-J dělá i vynikající videa, které dokážou songy dostat na ještě o kus vyšší úroveň. (Jojo, ty myši z videa níže jsou dobrým příkladem. Doporučuji dokoukat až do konce.) A tak se po čase přistihnete, že i písničku, kterou znáte několik let, posloucháte se zatajeným dechem, jako kdybyste si pouštěli desku poprvé.

In Cold Blood

Na koncertě neměli žádné předskokany a co mě velmi potěšilo, začali hrát na minutu přesně. Alt-J jsou někdy považování za "introvertní" kapelu, co dělá skvělou hudbu, ale neumí vystupovat. Já si to nemyslím, a to z vícero důvodů. Za prvé, na koncert jdu hlavně kvůli hudbě. Akrobatické prvky a zuřivé poskakování po pódiu, doprovázené zpěvem na playback, mě neberou. Nahrávku si přece můžu poslechnout i doma. Za druhé, Alt-J mají komplikovanou hudbu se spoustou přechodů a změn. Nedá se na ni moc tančit a pokud ji kluci chtějí zahrát dobře, musí se  soustředit, což se z podstaty vylučuje jak s pogujícími davy, tak i s poskakujícími zpěváky.

Hned první písnička byla ve znamení jedné z nových pecek - začít Deadcrush byla dost dobrá volba! Následující hodinu a půl kluci střídali jak kousky z nového alba Relaxer, tak i starší písničky - zazněly Matilda, Taro ale třeba i elektronická Hunger of the Pines. Z mých oblíbenců se vystřídaly  všechny až na Adeline, kterou ovšem doplňuje symfonický orchestr, takže její absenci chápu. Líbilo se mi, jak je živé zpracování trochu jiné, než to známé z rádio verzí, a protože mám písničky přesně naposlouchané, užívala jsem si každou drobnou obměnu.

Taro

Hudbu doplňovaly jen jednoduché světelné efekty, jediný vizuální prvek celého koncertu. Sotva skončila jedna píseň, ani jsme nestihli pořádně zatleskat a už hrála další. Na konci si kluci střihli rovnou tři přídavky. V koncertě nebyla žádná hluchá místa; zážitek od začátku až do konce. Občas jsem ze svého místa sledovala okolí - všichni se usmívali, kolíbali se ze strany na stranu, vzájemně se objímali, jen na občasné divočejší nápěvy vylétly ruce nahoru a začaly skandovat znak delty. Přišlo mi, že si koncert užívá i kapela, minimálně ke konci vypadali její členové dost potěšení, že se vše podařilo a v divácích mají odezvu. Občas proběhla i lehká interakce s publikem, třeba ústřední nápěv Matildy zpívali sami návštěvníci koncertu.

Musím velmi pochválit organizaci koncertu, konkrétně Fource.cz a zázemí Sono centra. Všichni velmi milí, komunikace přes sociální sítě nadstandardní, i přes vyprodané lístky nebylo Sono přecpané a když se nás sešlo vícero, kdo se ptal kvůli zavazadlům na šatnu, tak nám ji přichystali, ačkoliv původně nebyla v plánu. Vzorní byli i návštěvníci koncertu - žádné rozlité pivo a minimum notorických nahrávačů se svítícími telefony. Takto kdyby to probíhalo pokaždé!

Inu, splnil se mi sen. Cena lístků sice nebyla nejnižší, ale za tu tisícovku to stálo. Domů mě nakonec vzal autem další z návštěvníků koncertu, stačilo jen napsat poptávku na Facebook. Plánovala jsem si, jak do závěru článku napíšu, že příště si do Brna prosím skupinu Peter, Bjorn and John, kterou zbožňuji úplně stejně jako Alt-J a vidět je naživo toužím už od svých 16 let. No a představte si to, pán, co mě vezl domů, na to povídá: "Ale vždyť oni budou hrát v říjnu v Praze!".

Takže už mám koupené lístky a těším se do Lucerny. Kdo se přidáte? :)

Alt-J, 12.8.2018

4 komentáře:

  1. Tuhle skupinu vůbec neznám, ale je super, že ten koncert nakonec byl a vyšlo ti to :) Já poslouchám třeba Hurts, což je taky takové alternativní duo :) Jejich koncerty jsou moje nejoblíbenější.

    TheWayByA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. The Hurts mají skvělé písničky a věřím, že naživo to musí být zážitek.

      Vymazat
  2. Právě poslouchám tu písničku, cos tam přidala jako první a fakt moc se mi líbí! Já je tedy vůbec neznám a to, že poměrně přehled mám, tak budu muset asi víc hledat, protože takový typ hudby zbožňuju a stydím se, že jsem se s kapelou ještě nesetkala.
    Je moc fajn, že sis koncert užila a hlavně, že jsou tam super lidé, i žes našla odvoz takhle v noci. To se na plno jiných koncertech nepoštěstí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lidé na koncertě byli skvělí a odvoz nás tam shánělo/nabízelo více. Moc příjemná atmosféra!

      Jestli se ti líbí In Cold Blood, určitě se ti bude líbit i moje nejoblíbenější Every Other Freckle. Pěkné a v podobném rytmu jsou i Left Hand Free, Something Good nebo Matilda. Jsem každopádně moc ráda, že alt-J zaujal! :)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!