sobota 28. prosince 2019

V rytmu electro swingu

Electro swing v sobě propojuje nápěvy ze 20. a 30. let minulého století spolu s moderní elektronickou hudbou a dalšími současnými žánry. 

Pro mě byl electro swing láskou od okamžiku, co jsem jej před 7 lety poprvé slyšela na svém maturitním večírku. Na chuť jsem mu přišla zejména díky Parov Stelar, rakouské skupině, o níž můžu jako o jedné z mála říct, že mám naposlouchanou kompletní diskografii.

Parov Stelar tedy vlastně není skupina v pravém slova smyslu, protože za ní stojí jen jeden člověk. Marcus Füreder, DJ z rakouského Lince, začal pod uměleckým jménem Parov Stelar produkovat první electroswingové mixy v roce 2004 a právem se řadí mezi jednoho ze zakladatelů tohoto žánru. Na koncertech vystupuje s vlastní skupinou Parov Stelar Band, které až do začátku letošního roku dominovala zpěvačka Cleo Panther, jinak se však její členové střídají.

Parov Stelar za svoje působení vydal již 17 alb. Fascinuje mě, jak si na jednu stranu stále drží svůj osobitý styl, na druhou s každou deskou přináší něco nového. Electro swing je široký žánr, který nabízí interpretům mnoho možností, jak se hudebně vyjádřit. Zamilovala jsem si nejen čistě electroswingové songy, na které se výborně tančí, ale i písničky, které bych označila za spíše popové skladby.

Za těch mnoho let, co Parov Stelar poslouchám, jsem byla zatím na čtyřech koncertech. Poprvé v lucemburském Rockhalu v roce 2015, po kterém následovaly dva koncerty na brněnském výstavišti s mizerným nazvučením, ale o to kvalitnější párty, co se protáhla těžce přes půlnoc.

Koncert k letošnímu albu Voodoo Sonic Trilogy se v Praze odehrál 29. listopadu v Tipsport aréně. Původně jsem jej plánovala vynechat, protože Tipsport aréna, jakožto původně sportovní hala, nemá dobrý zvuk ani dostatečné zázemí. Nakonec mě ale Maťo překvapil s lístky do VIP zóny, a já jsem moc ráda, že jsem se na koncert dostala. Hrály se jak písničky z nového alba, tak starší pecky, a já si díky místům na sezení poprvé užila nejen hudbu, ale i vizuální show, která mě mile překvapila. Ovšem musím tedy říct, že zůstat na Parov Stelar sedět, to byla pořádná zkouška sebeovládání. Nemít vysoké podpatky, asi bych utekla trsat do davu.

Tipsport aréna 29.11.2019

Electro swing ale zdaleka není jen o hudbě jako takové. Svého času jsem milovala electro swingové večírky, na které byl vstupenkou dress code ve swingovém stylu. Roaring twenties, ale i třicítky a čtyřicítky, období kolových sukní, polobotek, rudých rtěnek, fascinátorů v načesaných vlasech a pánů v košilích doplněných kšandami a motýlky. Oblíbila jsem si tento styl natolik, že dost výrazně prosákl i do mého běžného šatníku.

Objevila jsem nějaké archivní snímky z roku 2014:


Bývalo to tak příjemné osvěžení od běžných večerů v klubu! Na electro swingu se prostě bavilo a tančilo až do rána, že se ta atmosféra pospolitosti jen špatně popisuje někomu, kdo ji nezažil. Docela mě mrzí, že jsem mimo koncert poslední rok na žádnou pořádnou electro swingovou akci nevyrazila, tak o to více poslouchám Parov Stelar v práci do sluchátek i doma pěkně nahlas, aby se z mého hudebního vkusu mohlo těšit také celé sousedství. :)

Dost mluvení, zde je pár mých oblíbených songů. Booty Swing je dost možná nejznámější electro swingová skladba vůbec, a na video s úžasně tančící Ginger Rogers se navíc velmi dobře kouká.


Moje nejoblíbenější album je jednoznačně The Demon Diaries z roku 2015, které vyšlo zrovna když jsem žila v Lucembursku. Poslouchala jsem ho tam snad každý den, takže teď pokaždé, když si pustím The Sun, jako kdybych se propadla v čase nazpět a znovu cítila vůni nadcházejícího léta ve vzduchu a slyšela vzdálené zvonění kovu z tamějších železáren.


A zde ještě jedna z letošního alba Voodoo Sonic Trilogy. Skvělá electroswingová pecka Gringo mě z celého alba nadchla asi nejvíce.


Electro swing, to je zkrátka srdcová záležitost. Pusťte si jej na novoroční párty a možná mu propadnete úplně stejně jako já. Co rádi posloucháte vy?

8 komentářů:

  1. Swing tedy samozřejmě znám, ale že je nějaký elektro swing jsem do teď netušila). Docela se mi to líbí (aspoň to, co jsi sem dala na ukázku), i když můj top to nebude. Já jsem odchovaná spíš táboráky (taková trochu kotlíkářka :D), líbí se mi třeba i irské a skotské balady (i když je preferuju spíš v českém podání - mám ráda třeba skupinu Assonance)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asonance je skvělá, taky mám tuto skupinu ráda! Já mám dost široký záběr, od electro swingu až po indie rock, občas na zklidnění prostřídám i folk nebo new age. Swing se mi dnes líbí i v té čisté, původní podobě, ale musela jsem si jej naposlouchat. :)

      Vymazat
  2. Tak teraz som padla na zadok. V živote som nepočula o elektro swing :) Znie to super.

    HOW TO WEAR COWBOY BOOTS

    OdpovědětVymazat
  3. Moc se mi tento styl hudby líbí a tanec bych se chtěla naučit :)! Nejoblíbenější styl hudby to ale u mě nebude. Poslouchám tak nějak všechno od popu po rock.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsme na tom podobně, také to dost střídám. K Parov Stelar se ale pořád ráda vracím.

      Vymazat
  4. Mně se asi víc líbí klasický swing, ty moderní prvky mě tam ruší.
    Chtěla bych ti popřát vše nejlepší do nového roku, ať máš pořád hodně inspirace k blogování! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za milé přáníčko, Silwiniel! Vše nej do nového roku i tobě.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!