úterý 25. prosince 2018

Čajové ochutnávky V

Vánoční ochutnávky jsou plné vynikajících čajů. Který z nich byste si dali vy?

  • Organic India - tulsi čaje
  • Oxalis - rooibos s příchutí Pařížská roláda
  • DM - Matcha Latté
  • domácí pečený čaj


Organic India - Tulsi čaje

Je to už dva roky zpátky, co se u mě objevila krabice 100 tulsi čajů v různých příchutích. Nakonec jsem byla ráda, že jsem pro blogové ochutnávky odložila posledních pár kousků, protože po tulsi se u mě jenom zaprášilo.

Značka Organic India se zaměřuje na čaje z bazalky posvátné, zvané tulsi, což je jedna z nejposvátnějších indických bylinek. Tulsi je antioxidantem, detoxikuje, zvyšuje obranyschopnost organismu a vitalitu těla, pomáhá vyrovnat se se stresem. Navíc úžasně voní a velmi dobře i chutná. Čaje Organic India jsou klasické pytlíkové, po vybalení z obalu lehce práší. Do ochutnávek jsem vybrala příchutě Cinnamon Rose, Lemon Ginger, Jasmine a Pomegrante Green. Kofein obsahuje pouze poslední varianta, ostatní čaje jsou čistě bylinné. Doba louhování je 5-10 minut, zalévají se vřelou vodou. Čaje jsou chuťově dost výrazné, takže na přípravu snesou i 0,4 l konvičku.

Tulsi Organic India

Jasmine (tulsi s jasmínem) a Pomegrante Green (tulsi se zeleným čajem a granátovým jablkem) mi přišly chuťově velmi podobné, nenašla bych v nich větší rozdíl. Prim hrála posvátná bazalka, a to jak ve vůni, tak v chuti. Obě příchutě jsou příjemné, nepříliš kořeněné, vhodné na celodenní popíjení.

Lemon Ginger je svérázná kombinace bazalky, zázvoru a citronu, kde v chuti dominuje silně kořeněný zázvor. Čaj je vynikající, ale doporučuji jej jen zázvorovým maniakům, opravdu z něj pálí pusa.

Moje nejoblíbenější kombinace byla Cinnamon Rose, tulsi se skořicí a růží. Skořice v čaji není přehnaně sladká, jazyk však prohřeje. V chuti je cítit převážně bylinka tulsi, růžové květy ale dodávají příjemný aftertaste. Velmi povedená směs!

Tulsi čaje jsem si oblíbila hlavně přes zimní období, chutě jsou vyvážené a plné. Vůně posvátné bazalky je sama o sobě velmi harmonizující, čaje jsou tak zejména navečer ideální alternativou ke kofeinovým nápojům, jen pozor, tulsi není vhodná pro kojící a těhotné. Nákupem Organic India navíc podporujete ekologické zemědělství. 

Oxalis - Rooibos Pařížská roláda 

Čaje české značky Oxalis úplně nevyhledávám, ale občas nějaký dostanu jako dárek. Nejinak tomu bylo i s Pařížskou roládou, ovoněným rooibosem, který mi donesla milá Raduš.

Rooibos je keř původem z Jižní Afriky, celým názvem čajovec kapský. Jeho lístky jsou sušeny, drceny a oxidovány, výsledkem jsou tak načervenalé jehličky se specifickou zemitou, nasládlou chutí. Rooibos neobsahuje kofein, naopak zklidňuje a uspává. Osobně jsem si jej oblíbila zejména dochucený vanilkou.

Oxalis Pařížská roláda

Pařížská roláda je směs 82 % rooibosu a různých aromat - mléčné čokolády, vanilky, chrpy a cukrových krystalů, zřetelných i na fotce výše. Čaj koupíte sypaný, v šedivém dárkovém pytlíku s puntíky

Ve vůni směsi bych po zalití vřelou vodou čokoládu nehledala, voněla však hezky. Hned od prvního usrknutí je znát, že je čaj doslazovaný, i když zrovna v případě rooibosu to dokážu odpustit. Chuť je plná, slaďoučká a nemá přepálené aroma, což mě mile potěšilo. Aftertaste je však velmi nevýrazný. Rooibos Pařížská roláda bude příjemný na večerní posezení nebo k vánočnímu cukroví. Chuť by asi šla ještě doladit, ale čaj rozhodně neurazí, pije se velmi rychle.

Oxalis Pařížská roláda

DM - Matcha Latté

Matcha je sytě zelený, jemně mletý čajový prášek původem z Japonska. Historicky je matcha využívána při čajových obřadech, při kterých je speciální metličkou vyšlehána s vodou. Dnes se matcha často používá i pro přípravu dezertů nebo různých netradičních nápojů, jako je třeba matcha latté.

Já jsem si svoje matcha latté koupila v DM drogerii. Ve složení převažuje mléčný pudr 43,5%, zbytek dělá třtinový cukr, kokosblütenzucker, matcha (7,7%) a pektin. Nazelenalý prášek se zalévá buďto vodou o teplotě 80 °C, nebo teplým mlékem.

DM Matcha Latte

První pokus na přípravu matcha latté proběhl doma. Prášek jsem vyshakovala v shakeru s horkou vodou. Podruhé jsem ho vzala do práce, kde máme šlehač na mléko, a vyzkoušela jsem jej vyšlehaný v mléce. 

DM Matcha Latte

Při prvním usrknutí je nápoj velmi sladký díky uměle přidanému cukru, následuje však hořký dozvuk matchy. Rozhodně je lepší varianta s mlékem, nebo alespoň 1/2 mléka, protože mléko lépe tlumí hořký aftertaste matcha čaje. Nápoj však byl neadekvátně sladký a ani při použití šlehače nebyla pěna taková, jakou bych si představovala. Čistou matchu mám ráda, ale matcha latté mě neoslovilo. Pokud v domácích podmínkách zatoužím po sladkém teplém pití, sáhnu spíše po kakau. Zajímavé by bylo srovnání s matcha latté někde v kavárně nebo restauraci.

DM Matcha Latte (bez šlehače)

Domácí pečený čaj

Posledním úlovkem prosincových čajových ochutnávek je domácí pečený čaj, který připravila moje sestra. Pečený čaj samozřejmě nemá s opravdovým čajem nic společného - jde o zapečené slazené ovoce, které zaléváme horkou vodou. Výsledkem je vynikající sladký nápoj, ze kterého můžete lžičkou vybírat kousky ovoce. Pečený čaj si můžete koupit již hotový, nebo si jej připravit doma.

domácí pečený čaj

Na domácí pečený čaj budeme potřebovat 0,5 kg jahod a po 200 gramech malin a borůvek, které dáme do pekáčku. Větší ovoce je lépe pokrájet, malé necháme vcelku. Přidáme čerstvou mátu nebo bazalku na ovonění, sklenici vody a zasypeme cukrem krystal - na 1 kg ovoce zhruba 0,2 kg cukru.

Pečený čaj se peče na 150 °C asi hodinu, během pečení je vhodné jej jednou nebo dvakrát prohrábnout. Ihned po vytáhnutí z trouby směs přelijeme do zavařovacích sklenic a otočíme dnem vzhůru. Skleničky jsou lepší spíše menší, na 1 porci čaje stačí kolem 50 ml směsi.

Sestřičce se pečený čaj moc podařil, a tak jsme většinu sklenic spotřebovali ještě v létě. Výborná je nejen zimní horká, ale i letní ledová varianta, kdy se pečený čaj zalije studenou vodou a doplní pár kostkami ledu.

domácí pečený čaj

Jaký čaj si v zimním období nejraději dopřáváte vy? 

12 komentářů:

  1. Pečené čaje jsou dobré, občas si je v zimním období dám. :)
    Tulsi čaje neznám, slyším o tom poprvé.
    Matchu jsem klasickou ochutnala, moc mě to nenadchlo, takže ani jsem nezkoušela Matcha latte, na které občas v kavárnách narážím.
    Já si dávám jakýkoliv čaj, záleží, co mám doma, ale ráda je střídám, takže mám klidně i 6, 7 různých čajů doma. :D Teď jsem dostala z Oxalisu asi tři. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám v současnosti doma dobrou třicítku druhů, pravděpodobně však ještě více. Jednou čajový blázen, navždy čajový blázen. :D

      Vymazat
  2. Zaujala mě příchuť rolády :D Vždycky ty čaje tak krásně voní, ale pak tak sladké nejsou :) Matchu jsem ochutnala, ale moc mi nechutnala :D :)

    TheWayByA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám celkem ráda matchu ve sladkostech :). Ale s tím latté je to takové divné, no.

      Vymazat
  3. Já se většinou držím zeleného čaje s citrónem a černého čaje s mlékem, moc mě na experimenty neužije, jsem v tomhle hrozně nudná. :D Ale manžel má rád i takové šílenosti, jako lékořicový čaj, zázvorový čaj v jakémkoli stupni pálovosti, a podobně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zázvor v jakémkoliv stupni pálivosti taky můžu! Zvlášť teď v zimě při nachlazení je k nezaplacení. Ale lékořice mi tedy k srdci nepřirostla, ačkoliv bonbóny z ní mám ráda.

      Vymazat
  4. Ja dávam prednosť najmä bylinkovým čajom, ale musím povedať, že ani tento výber nie je na zahodenie a rozhodne ma zaujal. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylinky jsou úžasné! Ke snídani si často chystám čaj od babičky. Bylinky si sama sbírá, suší a míchá do směsí. Nebo i čistá máta po jídle, heřmánek před spaním...

      Vymazat
  5. Nejvíce mě zaujaly rozhodně ty Tulsi čaje, doteď jsem o nich nic neslyšela a jelikož čaje miluju, tak ho musím zkusit. :D Párkrát jsem měla i Oxalis, ale zaujala mě jen hrstka z té velké nabídky.
    Nejvíce ale miluju ovocné čajíčky, takže třeba ty pečené jsou většinou dobrou volbou. ♥ :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S Oxalisem nemám moc dobré zkušenosti, často jsou čaje už v obchodě vyčmuchlé nebo mají "přepálená" aromata. Občas ale nějaký dostanu a zrovna ten rooibos nebyl špatný.

      Pečené čaje jsou nej! :)

      Vymazat
  6. Krásný článek, já jsem teda na čaje hodně, pár let jsem se jimi i živila... Co se týče oxalisu, tak z profesionálního hlediska absolutně nedoporučuju, ale třeba výborný rooibos nabízí třeba Basilur, ikdyž ve formě sáčkového čaje, tak 100% přírodní jak výrobou tak aromaty... Jestli máš ráda sypané čaje tak doporučuju firmu mixtee, já už čaje jinde nekupuju :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za milý komentář, Jani! Basilur mám také velmi ráda, pravidelně si kupuji jejich mléčný oolong - zvlášť ten sypaný je vynikající.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!