pátek 18. listopadu 2016

Tři filmy tohoto léta

Léto už je sice dávno pryč, ale ráda bych se zmínila o trojici filmů, která mě letošními prázdninami provázela. Třeba vás inspirují, čím si spravit náladu během pozdně podzimních plískanic.

Na které filmy se v recenzi podíváme? 
  • Belgica
  • Komorná
  • Občanská výchova 

Belgica
(Belgica, 2016, 70% na ČSFD)

Belgicu jsem viděla v brněnském kině Scala během nočního promítání, což byla výborná volba: lehce undergroundový snímek se skvělým soundtrackem a k tomu gin & tonic v ruce. Doma na počítači by film zdaleka tak nevynikl.

Belgica je vlámsko-francouzské drama z pera Felixe van Groeningena, které spíše než na dějovou linku láká na atmosféru nejdivočejšího baru v Belgii v období bouřlivých devadesátek. Nesourodá dvojice bratrů, uťáplý Joe a cholerický Frank, se rozhodnou koupit starý bar a vnést do něj život. Bar pojmenovaný Belgica se na dlouhé roky stane vyhlédávaným místem plným nadupaných koncertů, prostopášnosti, drogových mejdanů a v neposlední řadě i rodinných dramat proudících z nejednotného pohledu na svět spolumajitelů klubu.

Filmu bych vytkla, že je hodně dlouhý a některé scény zbytečně protahuje. Co se mi ohromně líbilo, byly scény z koncertů. Atmoséfra (a vynikající soundtrack!) vás pohltí. Hlavním důvodem pro moji návštěvu kina byla nicméně vlámština, kterou moc často neslýchám (vlastně to byl nejspíš první čistě belgický film, který jsem kdy viděla). Sečteno a podtrženo, Belgica se mi trefila do vkusu. Doporučuji jako ideální film na večer s vínem, jen pak asi budete mít ohromnou chuť zajít někam do klubu. :)


Komorná
(Agasshi, 2016, 79% na ČSFD)

Film Komorná, stylově nezařaditelné historicko-erotické drama, pochází z Jižní Koreji z dílny Chan-wook Parka. Natočený byl podle knižní předlohy Zlodějka, kterou napsala Sarah Waters. Zhlédnuto opět v mojí oblíbené Scale; tentokrát se jednalo o podvečerní rande. Najít film, který by nás oba bavil, mi dalo docela zabrat! :)

Snímek je zasazený do Japonska 30. let 20. století. Nemotorná chudá zlodějka Sukhui je překupníkem vlákána sloužit Hideko, mladé šlechtičně žijící v bohatství, luxusu a područí tyranského strýce. Původně celkem jednoduchá dějová linka se začíná komplikovat, když na povrch začnou vyplouvat ambice jednotlivých postav: Sukhui, Hideko, podvodníka i strýce. S dějovými zvraty film opravdu nešetří.

Zatímco první část filmu, odvíjející se z pohledu Sukhui, je pomalá a poetická, jak bych od asijského snímku čekala, druhá polovina skrývá jedno překvapení za druhým. Film je mistrně natočený a občas překvapí humorem na nečekaném místě. Lesbické erotické scény působí velmi jemně, nenuceně, a obě herečky jsou úžasné. Přes to vše se ale pořád nemůžu rozhodnout, jestli se mi film líbil, nebo ne; balancoval snad až příliš na hraně. V paměti však Komorná určitě rozhodně zůstane.


Občanská výchova
(Die Fetten Jahre sind vorbei, 2004, 75% na ČSFD)

A na závěr jeden starší německo-rakouský film od Hanse Weingartnera. Tento snímek jsem viděla poprvé v kině někdy v roce 2007. Nedávno jsem si na něj vzpomněla, tak jsem po něm zapátrala a letos se na něj koukla znovu, tentokrát už z pohodlí postele.

Občanská výchova staví na surové společenské kritice současného světa, krimi zápletce a milostném trojúhelníku ústřední idealistické trojky Jana, Petera a Jule. Ti dávají svůj protest proti kapitalistickému režimu  najevo dost netradičním způsobem: po nocích se vloupají do domů místních zbohatlíků, aby jim přestavěli nábytek a připomněli tak, že pocit bezpečí není věčný. Jeden z výjezdů se však nevydaří a trojice skončí daleko od civilizace v doprovodu uneseného čtyřicátníka Harderberga, zástupce vykořisťovatelů a světa konzumu, kterým mladá trojka tolik opovrhuje.

Film má příšernou kameru a zápletka už mi taky přišla výrazně naivnější než v době, kdy mi bylo 14. Pořád se mi ale moc líbily rozhovory o ideálech a revoluci, názorový střet mladých a Harderberga, a odvaha "něco dělat". Film má navíc dost povedený závěr. Za mě pohodový snímek na odpolední nicnedělání. Jsem ráda, že jsem ho našla. :)

Na jaký film byste zašli do kina vy?

3 komentáře:

  1. Já jsem ti tu už dávno nechala komentář a on nikde!!!
    Komornou jsem viděla a líbila se mi teda hodně. A představ si, že 4 lidé byli natolik pohoršeni, že během promítání odešli :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je divné, asi se komentář vůbec neuložil, protože mně se nic nezobrazilo...

      Pohoršení z Komorné je úsměvné. :) Já byla z filmu rozpačitá, protože mi přišel stylově nejednotný a úplně mi to střídání vážných x vtipných pasáží a celkové zrychlování děje nesedlo. Na jednu stranu díky tomu byl film dobře nepředvídatelný, na druhu na mě působil roztříštěně.

      Vymazat
  2. Možná jsem to neuložila... :/
    No za mě Komorná jednoznačně jeden z nejlepších filmů posledních let! Miluju nepředvídatelnost.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu!