středa 21. září 2016

Albertina 2016

Vídeňská Albertina je snad mou nejoblíbenější galerií. Protože mám Vídeň z Brna kousek, vracela jsem se sem již potřetí. Část expozic, zaměřených na 1. polovinu 20. století, je stálých; výstavy mapující moderní umění jsou naopak obměňovány každých několik měsíců. Které výstavy jsem měla letos možnost zhlédnout?

       Monet to Picasso
       Albertina Contemporary
       Jim Dine - I never look away
       Landscapes & People

Galerii založil v roce 1776 vévoda Albert Sasko-Těšínský, po kterém Albertina nese jméno, a jeho žena Kristina (nejoblíbější dcera Marie Terezie). Mimo velkolepé sbírky, čítající přes 50 000 kreseb, rytin či akvarelů, se galerie pyšní i pokoji vybavenými v empírovém a klasicistním stylu, kde si můžete prohlédnout, jak mohla být galerie koncipována ve svých počátcích: procházíte nádherně vyzdobenými sály a jen tak mimochodem na zlatem zdobených tapetách obdivujete zavěšené skicy Michelangela či Dürera. Právě tyto kresby se řadí mezi největší poklady z vlastních sbírek Albertiny.

Musensaal (sochy v sálu znázorňují jednotlivé múzy), kde se konají koncerty klasické hudby, a jeden ze španělských apartmánů:


Fotky níže jsou klikací a dají se zvětšit:

Zelená ložnice
Michelangelo a Dürer
      Monet to Picasso

Stálá kolekce nesoucí název Batliner Collection, která byla trvale zapůjčená rodinou Batliner, vás provede fantastickým vývojem umění v 1. polovině 20. století. Osobně inklinuji nejvíce právě k tomuto období, a tak pro mě byla prohlídka, ač už potřetí opakovaná, zážitkem - lepší sbírky nabízí snad už jen Musée d'Orsay v Paříži. Pokaždé mám pocit, že je sbírka o něco větší, a opět jsem měla u některých obrazů dojem, že je vidím poprvé. Výstava byla navíc od minulé návštěvy přesunutá do větších prostor v prvním patře. Od minula byl také zrušen zákaz focení, to jsem ale bohužel zjistila až pozdě, takže obrázky jsou tentokrát vesměs stažené z webu Albertiny.

Prohlédnout si můžete mého impresionistického oblíbence Moneta a jeho lekníny, Pissara s bukolickými motivy, Degasovy baletky a rané práce Toulouse-Lautreca (maloval v začátcích hlavně koně a psy). Velice ráda mám i Renoira a jeho výjevy ze zahradních slavností.

   
Henri Lebasque nalevo a Emil Nolde napravo - mé oblíbené obrazy

Zde jeden leknínový Monet

Čekají na vás i Matisse, George Braque a Kokoschka, reprezentanti fauvismu; nesmí chybět Paul Cézanne, zajímavý je i Klimt nebo Munch (pro mě bylo překvapením, že mimo slavný Výkřik maloval i krajinky), nebo třeba Chagall a jeho cirkusová témata.

Přesouváme-li se dále, pak je to seskupení New Objectivity kolem Franze Sedlacka a Die Brücke - tito malíři pro změnu malovali nahotinky, které stylem přípomínají Picassa. Picasso samotný je zastoupený v Albertině celou řadou obrazů - od slavných holubic míru až po ženy a zátiší.

Picasso - fotka lze zvětšit

     Albertina Contemporary
     výstava potrvá do března 2017

Contemporary se zaměřuje na tvorbu 2. poloviny 20. století a jejím cílem je ukázat různorodost postmoderny. Zaujaly mě geometrické tvary od Sean Scullyho, abstrakce od Gerharda Richtera, setkáte se zde i s Andy Warholem a jeho závodničkami. Netradiční jsou i obrazy dosud žijícího Alexe Katze, který maluje pop artové potréty. 

Největším trhákem jsou však obrovské koláže Alselma Kiefera. Velkolepé, ohromné, do detailů propracované, temné a děsivé. Na obrázcích však vůbec nevyniknou, a tak si ukážeme jiné:

Andy Warhol

G. Uecker - spirála z hřebíků
     Jim Dine - I never look away
     výstava potrvá do října 2016

Tak musím říct, že Dine mě neoslovil vůbec. Přesně 60 obrazů na totéž téma: posmutnělé černobílé autoportréty postaršího ušatého pána. 

Jim Dine
     Landscape & People
     výstava potrvá do října 2016

Poslední výstava byla zaměřená na fotografie, a to z různých časových období a s různými tématy. Mně se nejvíce líbily historické snímky z poloviny 19. století. Zajímavá byla třeba série Gustava Jagermayera, dokumentující výpravu do Alp. K té se vztahuje i smutný příběh: fotograf vložil veškeré své úspory do výpravy a po návratu se chystal uspořádat dražbu nafocených fotografií z Alp. Dražba se však nepovedla, fotky nešly na odbyt a fotograf skončil na mizině.

Hezké byly i dobové záběry z Japonska nebo kroje z východní Evropy.

G. Jagermayer ze stránek Albertiny

Která výstava vás zaujala nejvíce?

Více o chystaných výstavách a info ke vstupu na webu Albertiny (orientačně: otevřeno je každý den a jako student jsem platila 8,5 €). Trochu mě mrzí, že jsem přišla o Van Gogha, který byl zahájen přesně 2 týdny po mé návštěvě. Příští rok budou na programu kolorované dřevoryty a v roce 2019 i slavný Albrecht Dürer. Jeho neznámější obrazy jsou bohužel tak citlivé na světlo, že smějí být vystavovány jen jednou za 3-4 roky.

1 komentář:

Děkuji za návštěvu!