pátek 17. dubna 2020

Čajové ochutnávky VIII


Po takřka půlroční pauze se mi doma nastřádaly další zajímavé čajové kousky. Na jaké čaje se v jarních ochutnávkách podíváme?

  • Tazo - americké sáčkové čaje
  • Link Natural - Swastha Amurtha
  • IKEA EGENTID - peppermint tea
  • čaj z rýmovníku


TAZO

Tazo pochází z Oregonu. Mám tyto americké balené čaje velmi ráda už jen proto, že jsou pro mě vzácností a příliš často se k nim nedostanu. Značka Tazo, založená v 90. letech, každopádně patří k mým nejoblíbenějším americkým čajům. Do ochutnávek jsem zařadila hned tři příchuti, po jedné od čaje černého, zeleného i ovocného.

Tazo

Awake English Breakfast je vynikající nálev černého ranního čaje, co člověka doslova vytáhne z postele. Silný, přesto chuťově plný. I přes pytlíkové balení se jedná o vyšší čajovou sortu, žádnou zbytkovou drť.

V ovocno-bylinné příchuti Wild Sweet Orange hrála hlavní nótu citronová tráva, ostružiník a šípky. Čaj příjemně voněl kořením a citrusy. Chuť byla výrazná, lehce nakyslá a velmi osvěžující.

Posledním Tazo kouskem byl Green Ginger - směs zeleného čaje, zázvoru a citronové trávy. Čaj jsem zalévala 80°C vodou a louhovala předepsané 3 minuty, přesto mě překvapil svou výraznou chutí i vůní. I přes přítomnost zázvoru nebyl výsledný nápoj pálivý, spíše nahořklý, chuťově drsnější a hodně výrazný. Skvělý je hlavně k jídlu; kombinace zeleného čaje a zázvoru navíc pomáhá na žaludek.

Všechny tři Tazo čaje mi chutnaly a ráda se k nim v budoucnu vrátím. Nejvíce na této značce oceňuji schopnost namíchat zajímavou směs prakticky z jakéhokoliv druhu čaje. Mým osobním vítězem však zůstává jednoduchý černý Awake, protože vím, jak je těžké sehnat opravdu chutný sáčkový černý čaj bez přidaných aromat.

Tazo Awake English Breakfast

Link Natural - Swastha Amurtha

Bylinný nápoj Swastha Amurtha od značky Link Natural mi padl do ruky v jednom z hotelů na Srí Lance, odkud značka pochází. Jedná se o směs ajurvédských bylin Phyllanthus emblica (indický angrešt, amalaki) a Tinospora cordifolia (chebule srdčitá, guduči), doplněných třtinovým cukrem. Směs by měla při pravidelném užívání pomáhat na nachlazení a celkové povzbuzení imunity.

Swastha Amurtha

Po otevření sáčku se na mě vysypaly granule s jemně nasládlou vůní, připomínající levné čajové instantní nápoje. Vůně po zalití vodou nevydržela. Chuť mi přišla velmi nevýrazná a vlastně jediné, co jsem z nápoje cítila, byl přidaný třtinový cukr.

Léčivé účinky po jenom užití pochopitelně hodnotit nemůžu, budu-li však hodnotit jeho chuť, jednalo se o propadák. Ač mám ajurvédské byliny ve velké oblibě, raději si je připravím ve formě klasického čaje z nasušených listů. Granulovanou doslazovanou variantu nevnímám jako šťastné řešení. Pokud by vás však nápoj zaujal, lze jej bez problému sehnat i v Česku.

Swastha Amurtha

IKEA EGENTID
pepperming tea with cocoa

v Ikei kupuji ledacos, ale čaj jsem si z ní letos odnesla poprvé. V obchodě mě zaujal vůní, která prosakovala i přes obal. Vůně, ze které jsem cítila čokoládovou bonboniéru, osvěžující mátu a nakyslý podtón šípků. Podobné kombinace mám velmi ráda. 

IKEA EGENTID, jehož název ve švédštině údajně znamená "čaj pro sebe", je bylinno-ovocná směs máty, šípků, kakaových slupek, lékořice a čekanky. V edici EGENTID je v nabídce několik dalších příchutí v sypané i sáčkové variantě.

IKEA EGENTID

Směs na první pohled vypadá dobře, samé hrubě mleté kusy bylinek a kakaových bobů. Jestli čaj voněl už přes obal, dokážete si představit, jak po zalití provoněl celý byt. Chuťově jsem také byla velmi spokojená - čaj je konejšivý, uklidňující, takový správně "hygge". Ideální na sychravé večery kdykoliv v průběhu roku, kdy mám chuť se zavrtat do peřin a nic nedělat. 

Pozor na dobu louhování. Ačkoliv se jedná o bylinkový čaj, který potřebuje více času, v případě, že jej neslijete včas, dominantní tón převezme lékořice. Ideálních mi přišlo 5-7 minut. Balení vyjde na 99 Kč, ale má rovnou 125 g, takže v poměru ku množství cenu hodnotím jako adekvátní. IKEA velmi mile překvapila a EGENTID jsem doma neměla naposledy!

IKEA EGENTID peppermint 

Čaj z rýmovníku

U bylinek zůstaneme i u poslední ochutnávky. Rýmovník, Plectranthus amboinicus, je rostlina z čeledi hluchavkovitých, co roste rychlostí průměrného plevele. Velmi snadno se množí před oddenky, takže až na rýmovník někde narazíte, nebojte se kousek odříznout a doma si jej zakořenit v květináči.

Rýmovník pochází z východní Afriky, oblibu si však získal i u nás. Nejenže plní ozdobnou funkci jako vděčná pokojovka, ale jak už jeho jméno napovídá, účinně bojuje s nachlazením, konkrétně s ucpaným nosem při rýmě. Jako bonus navíc odpuzuje hmyz. Využití najde i v kuchyni k dochucování pokrmů.

rýmovník

Pro čaj jej není třeba nijak složitě upravovat, stačí pár lístků zalít horkou vodou. Bylinka má poměrně intenzivní vůni, vzdáleně připomínající mateřídoušku. Každému čaj vonět nebude. Vůni přejímá i čajový nálev, chuť je oproti tomu vcelku jemná a s medem jej zvládnou vypít i děti. Rýmovník není bylinka, kterou bych si vařila na chuť, ale jako zabiják nachlazení je na něj spolehnutí.

rýmovník

Co vy, milí čtenáři? Dáte si čaj, nebo raději šálek dobrého kafe?

10 komentářů:

  1. No já rozhodně čaj :). Kafe nepiju vůbec. Od čajů Tazo mám řadu přebalů, ale žádný jsem neochutnala, všechny sbírkové kousky jsou z výměn.
    Já se teď doma zásobila ovocnými čaji od Teekanné - firma přebaluje, tak jsem si pořídila v akčních slevách všechny příchutě, co chutnají manželovi (já ovocné piju dost málo). A vlastně mám i hromádku zelených a dva černé, taky v novém kabátku. Ale mám i nějaké méně obvyklé novinky, tak až budu mít chvilku, spáchám zase nějaký článek. Ale přiznávám, že tvoje jsou zajímavější, jak nepiješ samé pytlíky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U mě se to bije - mé sběratelské já by rádo samé pytlíky, ale chuťově mám mnohem raději sypané, takže střídám obojí. Na nové Teekanne jsem také koukala, ale čaji jsem zásobená na další rok dopředu, tak se snažím nic nekupovat a spíše čekám, co mi kdo donese. Budu se těšit na tvůj čajový článek! :)

      Vymazat
  2. Jé, úplně si umím představit tu vůni Wild Sweet Orange. Pár let nazpět jsem ochutnala něco podobného a bohužel se už čaj neprodává. Můžu se zeptat, odkud čaje objednáváš? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. TAZO mi dovezli mamčini kolegové přímo z Ameriky. Přemýšlím, zda mě napadá srovnatelně kvalitní pomerančový čaj běžně sehnatelný v Česku, ale bohužel spíše ne. Možná bude vědět někdo jiný v komentářích?

      Vymazat
  3. Rýmovník mám doma také, ale ještě jsem se neodhodlala jej použít :-D. Ranní Tazo mě navnadil se po něm někde na internetu číhnout a Ikea je pro mě dost velké překvapení - tu budu chtít také vyzkoušet! :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rýmovník je skvělý. Navíc se tímto způsobem kytka dobře udržuje pěkně natvarovaná. Určitě zkus! :)

      Vymazat
  4. Přestože jsem spíše kávová (rozmazlená výběrovkou), když si jednou za čas ten čaj udělám, taky si potrpím na kvalitnější kousky. Překvapil mě ten z Ikei, mohl by být zajímavý a je ho poměrně dost. Naopak Swastha Amurtha bych asi nikdy nevyzkoušela i kdyby chutnal dobře, jelikož s granulemi kamarádka nejsem. Každopádně článek ve mně vyvolal velkou chuť na nějaký ten čaj, tak se asi zajdu mrknout na své zásoby. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. IKEA čaj mě mile překvapil, moc jsem od něj nečekala. Granulované čaje mi taky v zásadě moc nechutnají, ale občas se mi doma nějaký objeví a co pak s ním :).

      Vymazat
  5. Jediný, co znám, tak je rýmovník, ale doma ho nemám a ani jsem z něho nezkoušela čaj, ale vím, že si ho hodně chválí.
    Zaujal mě Tazo Awake English Brekfast a Ikea.
    Co se týká čaje od Link Natural, tam by mě už odradilo to, že čaj je granulovaný. Nějak nemám s nimi dobré zkušenosti a nechutnal mi žádný granulovaný čaj, co sjem pila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně vlastně taky ne. Granule jsou prostě granule.

      Rýmovník jsem si opravdu oblíbila, je to hezká a nenáročná kytka do květináče, a ještě se z ní dá udělat zdravý čaj! :)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!