středa 25. listopadu 2020

Roadtrip Istrií 3/3 - Pula

Závěrečná část z dovolené v Chorvatsku. Historická Pula s římskými památkami, odpočinek na plážích ostrovu Fratarski a neplánovaně brzká cesta domů.

Z Rovinje jsme s Editou zamířily na jih do Puly, největšího města istrijské župy. Pula je rušná a plná turistů, za návštěvu však stojí díky výjimečným památkám z období římského impéria. Městu se dařilo už v 1. století př.n.l., kdy se Colonia Pietas Iulia Pola stala důležitým přístavem, vznikl zde velký amfiteátr, vítězné oblouky, chrámy starověkým bohům i městské lázně.

Auto jsme nechaly na kraji města na neplaceném stání a dál se přesouvaly pěšky. Amfiteátr v Pule městu dominuje už z dálky a na malou chvíli bych si jej spletla s římským Koloseem. Velikostí si s ním rozhodně nezadá.

Pula Arena

Stávající amfiteátr vznikl za vlády císaře Vespasiána v 1. století n.l. na místě dřívější menší arény. Bojiště má rozměry 68 x 42 metrů, hlediště pojme na 20.000 diváků. Zajímavostí je, že pro diváky bylo už ve starověku instalováno osvěžovací zařízení, které je kropilo ovoněnou vodou. Zápasy gladiátorů zde probíhaly do 7. století, ve středověku se aréna využívala pro rytířské turnaje a trhy. V současnosti se jedná nejen o významnou památku, ale také o místo hostující divadla, koncerty a všelijaké další kulturní akce.

V podzemí amfiteátru, kde dříve stávalo zázemí, odkud byly vypouštěny šelmy a gladiátoři se zde připravovali na své vstupy, je dneska malé muzeum vinařství a olejářství a také obchod se suvenýry. Prohlídky arény jsou neorganizované, je však možné připlatit si za audioprůvodce s nahrávkou výkladu.

Toto byl už můj třetí navštívený amfiteátr. O římské Koloseum se sice nejedná, ale aréna za návštěvu  rozhodně stojí, když už se nachomýtnete v okolí Puly. Tato monumentální stavba kupodivu zatím nefiguruje na UNESCO seznamu (prý kvůli neodborné rekonstrukci v 80. letech), a tak se o ní tolik neví.

Pula Arena

Musím se přiznat, že ten den jsem celý protrpěla. Sýr, který jsem měla k snídani, nezvládl noc mimo lednici, a já celý den monitorovala, kde se nachází nejbližší záchody. Ani vedro, ani bolavé břicho a nemožnost cokoliv sníst mě ale od dalšího chození po památkách neodradila. Po amfiteátru jsme s Editou chvilku poseděly ve stínu a vyrazily dál do středu města. Staré římské brány, zbytky původního opevnění a vítězné oblouky se v Pule nachází prakticky na každém rohu, docela jako v Římě.

typická ulička a Sergiův vítězný oblouk

Zajímavý je Augustův chrám, starý římský svatostánek vystavený za života císaře Augusta (27 př.n.l. - 14 n.l.), po němž nese jméno. Z triády chrámů v Pule se zachoval jako jediný. Spolu s francouzským chrámem v Nîmes je považovaný za nejlépe dochovaný římský chrám mimo území Itálie.

Zdobné korintské sloupy, vstupné za pár korun a uvnitř chládek prastarých kamenných stěn. Na fotkách vypadá chrám vysoký, ale ve skutečnosti se jedná o docela malou stavbu, jejíž prohlídka nezabere ani 10 minut.

Augustov hram

Po procourání malebných historických uliček jsme vystoupaly na Kaštel, benátskou pevnost nacházející se na pahorku přímo uprostřed centra. Pula totiž svého času bývala hlavní válečnou základnou rakousko-uherského námořnictva. Čtyřbastionová pevnost se datuje už do počátku 17. století, období benátské nadvlády, a využívána byla až do 2. poloviny 19. století. Dnes se uvnitř nachází několik uměleckých výstav, možnost vylézt si na nespočet věžiček a užít si výhled na město.

Kaštel

V Pule jsme byly ubytované na předměstí ve čtvrti Veruda Porat. Ačkoliv jsme se měly nacházet jen kousek od moře, ve skutečnosti se jednalo o nekonečně dlouhou zátoku, sloužící jako kotviště lodí. Koupat se zde sice nedalo, zato západ slunce byl romantický.

Pula - Veruda Porat

Paní majitelka z ubytování nám na další den doporučila vydat se lodí na Fratarski otok, ostrov, na němž se nalézá pouze kemp a po jeho obvodu se táhnou malé útesy oddělené pláže. Protože nám začalo zlobit auto, byla jsem ráda za alternativu, která obnášela minimum popojíždění a zároveň možnost užít si pláže mimo město.

Na ostrov vozí návštěvníky lodní taxi z přístavu Bunarina (nástupiště je hned vedle baru) za krásných 10 Kn na osobu, v přepočtu asi 35 Kč. Samotná platba zabrala 15 minut. U kempu se nachází pouze rychlé občerstvení, takže se hodí vzít si s sebou dostatek jídla a pití na celý den.

lodní taxi a příjezd na ostrov

Fratarski otok (Veruda Island) je krásný kout přírody jen kousíček od největšího města Istrie. Pláže jsou moc hezké, vhodné ke šnorchlování a línému povalování, plné borovic poskytujících stín a soukromí. Osobně mám raději útesy než písek, takže mi Istrie vyhovovala. Lidí zde bylo sice dost, ale rozprostřeli se. Odpočinuly jsme si a po náročném přechozím dni plném chození po rozpáleném centru Puly jsme s Editou načerpaly sílu a klid do duše.

Kdybychom jen tušily, co nás večer čeká! Ke stagnujícímu posilovači se přidal vynechávající motor a my si začaly klást otázku, zda budeme vůbec schopné s autem dojet zpátky do Česka. Na poslední den dovolené jsme plánovaly túru v pohoří Učka, se kterou jsme se musely rozloučit. Nakonec jsme se po konzultaci s místními mechaniky rozhodly vyjet co nejdříve domů a doufat, že auto cestu zvládne.

Večer jsme zašly na poslední večeři, pobalily věci a nad ránem jsme ještě za tmy vyrážely, abychom se vyhnuly kolonám na hranicích se Slovinskem. Potíže s autem se nám sice podařilo vyřešit, protože posilovači stačilo dolít servo olej a škytající motor byl způsobený nekvalitním benzínem, takže po prvním dotankování začaly problémy samy odeznívat, ale stejně jsem byla napjatá, dokud jsme neminuly Mikulov. Závěr dovolené tak byl hektický a poněkud useknutý, ale i to k cestování patří, že ne vždy jde všechno podle plánu.

Fratarski otok

V Chorvatsku jsem rozhodně nebyla naposledy; ráda se sem vracím. Čisté moře a krásné pláže, finanční dostupnost, spousta historických památek a přírodní bohatství nejen v podobě národních parků, ale i dalších míst ve vnitrozemí, které turisté běžně míjejí. S Editou jsme už sehrané spolucestovatelky, tak se těším, až zase někam společně vyrazíme. Co na příští rok plánujete vy?

Související články:

Předchází: Roadtrip Istrií 2/3 - Bale
Všechny články z Chorvatska 2020

1. Ten amfiteátr mě ohromil, to je nádherná stavba... A kropení ovoněnou vodou by se mohlo praktikovat i v dnešních časech, třeba v MHD v létě... :D

1. Že jo?! Taky jsem si říkala, že by to bylo báječné i dnes, nejen v MDH.

2. Měl nejvíc zaujal ten ostrov. Škoda, že jste dovolenou musely neplánovaně zkrátit. My takhle řešili problém s brzdami na Ukrajině, naštěstí se nám povedlo sehnat nové brzdové destičky, takže jsme dál jeli podle plánu...
    Na příští rok neplánuji pro jistotu nic :)

1. Nám se auto taky nakonec rozjelo, provizorní řešení zabralo a dovolenou jsme zkrátily zbytečně, ale to jsme zjistily až cestou. Kdyby byla covidová situace jiná, asi bychom si daly nějaký výšlap ve Slovinsku (tou dobou už jsme věděly, že autíčko cestu v pohodě zvládne), ale koncem srpna už byl možný pouze tranzit.

Ukrajina, to je jiná, a zvlášť pokud zlobily brzdy... To musely být nervy nadranc!

2. My na té Ukrajině (v Zakarpatí) byli cca před deseti lety, kdy tam byl ještě klid. A navíc se nám to stalo na první štaci, asi 50 km od hranic, tak jsme si říkali, že v nejhorším nějak dojedeme do Sniny :)

3. Děkuji za možnost projít se po tak krásném místě! :) Koukám, že v Chorvatsku mám pořád ještě co objevovat!

Listy snů I Listy pohybu

1. I já. Některá místa si sice pamatuji z dětství, ale teď je to úplně o něčem jiném. :)

4. Nádhera, ten Amfiteátr vypadá skvěle. A plavba lodí musela být určitě fajn. :) Moc hezké fotky a pěkný výlet, ráda jsem si početla.
    Škoda, že vám to pokazilo auto, ale hlavní je, že jste dojely bez problémů domů. :)

1. Také myslím. Sice jsme musely obětovat poslední výlet, ale aspoň jsme domů dojely v klidu. Stejně bychom si ten poslední den neužily, kdybychom pořád myslely, že nevíme, zda auto zvládne cestu.

Výlet na ostrov byl parádní, příjemná změna po tolika dnech řízení. Díky za milý komentář, Katy! :)

5. Pula a Medulin bylo moje první Chorvatsko! :-) Škoda, že jsem tehdy byla ještě malá a nejvíc mě zajímalo moře a zmrzlina. Teď bych si ta místa, o kterých píšeš, vychutnala víc, i když "Koloseum" si matně pamatuju - důkaz jeho monumentálnosti. :-D
    Dobře jste se rozhodly, jsem za vás ráda, že se návrat více nezkomplikoval. :-)

1. Auto by to nakonec zvládlo v pohodě, ale to jsme nevěděly a už jsme z toho všeho byly i dost unavené. Nebýt covidu, udělaly bychom si na den zastávku ve Slovinsku, ale povolený už byl jen průjezd. Tak mám aspoň o důvod více se do Chorvatska zase někdy vrátit. Ráda bych viděla ještě Krku.

Amfiteátr byl super, ten se mi hodně líbil! :)