neděle 10. března 2019

Bra-fitting, podprsenková osvěta

Výběr podprsenky je hotová věda. Podprsenkové poradenství se odborně nazývá "bra-fitting" a několik tipů k výběru bych ráda předala i já vám, spolu s vyvrácení nejrozšířenějších mýtů o podprsenkách.

V dnešní části se zaměřím na problematiku číslování a výběr správné velikosti. Příště se mrkneme na různé střihy, materiály a trendy, které jsou u nás k mání, a také na prověřené obchody, kde umí poradit. Snad se pánové neurazí, když tentokrát bude článek určený spíše pro ženy a slečny. On je totiž život příliš krátký na trápení se s podprsenkou, která nesedí.

Možná vás zajímá, jak jsem se k tomuto tématu dostala. Ačkoliv je jednou z mých radostí krásné a sedící prádlo, nebylo tomu tak vždy. Vzpomínám na své první "opravdové" podprsenky, nakupované u Vietnamců a když se dařilo, tak v Tezenisu nebo New Yorkeru. Všechny ve zcela nahodilých velikostech, pyšnící se 5 cm tlustými push-up vycpávkami, schopností škrábat a na hrudníku se v průběhu dne libovolně přesunovat.

Na střední jsem poprvé narazila na weby zabývající se bra-fittingem, který byl tehdy v našich končinách novinkou. Hltala jsem poradenské články a blogy s recenzemi na pro mě nedostižné podprsenky. Mimo jiné jsem vyčetla, že bych potřebovala zhruba o 10 cm užší obvod, než jsem nosila. Jenže kde namísto všudypřítomné 75A sehnat 65D? 

Začalo období nákupů na e-shopech, kdy jsem vždy objednala velkou krabici plnou prádla, kterou jsem následující den nesla nazpátek na poštu. Brzy se mi podařilo vytipovat pár značek a já tak konečně našla podprsenky, co na těle netančily a neodkrývaly, co neměly. Navíc ve mně začala růst potřeba šířit tuto osvětu i mezi kamarádkami a spolužačkami, které ještě k prozření, že existují i jiné velikosti mimo ty konfekční, nedošly.

Další zlom se udál před 4 lety, kdy jsem si poprvé našetřila na opravdu kvalitní podprsenku z nově otevřeného brněnského bra-fittingového obchodu - Caresse. Paní na mě mrkla, donesla mi na vyzkoušení Comexim v 65E a já se v tu ránu zamilovala. Do prádla, co je hezké na pohled, pohodlné a přitom umí i bez push-up vycpávek vykouzlit krásná prsa. Onu Comeximku mám stále ve skříni, je nezničitelná, ačkoliv jsem ji první rok prakticky nesundala. Brzy k ní začaly přibývat další kousky a těšení se na nové kolekce. Možná jste si prošly podobnou cestou jako já, možná vás teprve čeká, možná vás prádlo ve skutečnosti nebere. Pojďme se však společně zaměřit na kouzlo bra-fittingu a podprsenek, které večer nechceme sundat.

zepředu: Werso, Comexim, Curvy Kate, Comexim, Cleo

Říká se, že 80% žen nosí špatnou velikost podprsenky. Já bych nebyla tak přísná - každý výrobce čísluje trochu jinak a každé ženě je příjemný jinak pevný obvod. I tak však kolem podprsenek stále koluje spousta mýtů.

Jak na správnou velikost?


Při měření si bereme dvě míry. Nejrychlejší způsob, jak zjistit orientační velikost, je změřit se krejčovským metrem a naměřené hodnoty dosadit do kalkulačky. Bereme dva rozměry - přes prsa v nejširším bodu, ideálně v nevycpané podprsence nebo zcela bez ní, a natěsno pod prsy. Vypočítaná velikost podprsenky je samozřejmě jen orientační, poslouží ale jako dobrý odrazový můstek při zkoušení.

Od naměřené délky obvodu odečítáme 5-10 cm. Celých 80 % váhy prsou by totiž měl držet právě obvod, a ten tudíž musí být dostatečně pevný. Dnešní materiály jsou elastické a na těle se natáhnou, proto volíme obvod o pár cm menší. Pokud mám pod prsy např. 73 cm, ideální bude obvod podprsenky 65.

"Déčko" automaticky neznačí velká prsa. Velikost košíčku se zvětšuje úměrně k velikosti obvodu, takže pokud budeme mít úzký obvod, bude i košíček menší. Podprsenky 65C, 70B a 75A mají stejně velký košíček a liší se jen šířkou obvodu. Jestli nevěříte, zkuste to někdy v obchodě porovnat.

srovnání DD košíčků v UK číslování (Forum.gazeta.pl)

Neřiďte se tabulkami výrobců. Plno výrobců stále používá staré tabulky, kde doporučují vybírat obvod podprsenky stejný nebo dokonce větší, než je ten vámi naměřený. V době, kdy vznikalo současné číslování, se vyráběly podprsenky z neelastických látek, dnes už však toto doporučení neplatí a od naměřeného obvodu odečítáme 5-10 cm.

Zkouší se na nejvolnější háček. Nevadí, když je podprsenka při zkoušení těsnější, vždy se nošením trochu vytáhne a je nutné mít kam dotahovat. Když budete zkoušet na nejtěsnější háček, bude vám po pár měsících obvod volný.

Prsa se mění. Je zcela normální, že v průběhu menstruačního cyklu prsa natečou a do obvyklé podprsenky se "nevlezou". Velikost může poskočit i během hubnutí nebo naopak po přibrání. Stejně tak je normální, že je jedno prso větší než druhé. Spousta podprsenek je na to i přímo uzpůsobených.

Každý výrobce šije jinak. Velikost podprsenky se bude měnit v závislosti na výrobci, konkrétním střihu a použitém materiálu. Jinými slovy, ani se sebelepší tabulkou se nevyhnete zkoušení.

Kontinentální vs. britské číslování: 

Zmatek ve výběru velikosti dělají čtyři typy číslování, se kterými se můžete setkat. Kontinentální, které používají mj. čeští, němečtí a polští výrobci, britské, využívané v UK a USA, italské se škálou 1-6 a francouzské, což je vlastně jen posunuté kontinentální číslování.

Vzhledem k tomu, že je velká část část výrobců kvalitního prádla původem z Británie, zaměřím se hlavně na rozdíl mezi evropským a britským číslováním. Jak je vidět na tabulce níže (ZDROJ), britské číslování od košíčku E zdvojuje některá písmena. Když si vybíráme prádlo od výrobce z UK, je vždy vhodné ověřit, zda (a do jaké míry) český prodejce velikosti převádí na evropské číslování.


Pro srovnání i italské a francouzské číslování (ZDROJ). Zde se však liší pouze obvody, košíčky zůstávají. 


Jak by měla podprsenka sedět?

Správně sedící podprsenku ráno nasadíte a večer sundáte, bez potřeby ji v průběhu dne upravovat. V ideálním případě o ní nebudete vůbec vědět. Na zkoušení podprsenky je vhodné vyhradit delší čas, v kabince zkusit párkrát zvednout ruce, předklonit se a pozorovat, jak se podprsenka chová. Prsa je také nutné do podprsenky hezky urovnat. Správná podprsenka je ta následující:

  • Kostice obkrouží celé prso a končí u podpaží. Střed doléhá na tělo. Když kostice zkusíte oddálit od těla, nevejde se vám pod ně prst.
  • Pod obvod zezadu se zhruba 2-3 prsty vlezou, ale není příliš volný, aby se sunul nahoru.
  • Košíček pojme celé prso, ale neodstává.
  • Ramínka nepadají, ale ani se nezařezávají. 
srovnání sedící a nesedící podprsenky (web Správná podprsenka)

Jak by to vypadat nemělo?
  • Obvod, který se při zvednutí rukou vytahuje nahoru (= volný obvod).
  • Odstávající kostice, nedoléhající na hrudní kost (= volný obvod).
  • Kostice zařezávající se zboku do prsou (= příliš malé košíčky).
  • Zaříznutá ramínka.
  • Odstávající košíčky (= příliš velké košíčky). 
  • Košíčky, co prsa přepůlí (= příliš malé košíčky).

Co je naopak v pořádku? Lehké otlaky (budou i u volnějšího obvodu) a špíčky na zádech. Ty zmizí pouze s narovnáním zad. 

Za posledních pár let, co bra-fitting sleduji, se nabídka podprsenek na českém trhu zvětšila. Velká část žen není konfekčních, aby jim seděly podprsenky z obchodů s oblečením, nabízené v rozmezí obvodu 70-80 a s košíčky A-D. Je pak logické, že ženy kompenzují příliš malé košíčky přehnaně velkým obvodem. Podobný problém zažívají i ženy, co naopak potřebují širší obvod, ale s malými košíčky. Správný obchod by proto měl nabídnout obvody 60-100+ a košíčky AA-K a výše. 

Proměna z 75C na 60G ze stránek Caresse. Až si slečna obleče tričko s výstřihem, bude rozdíl ještě viditelnější:


Podprsenka umí vyřešit problémy s bolavými zády, rameny a krční páteří. Špatně zvolená podprsenka totiž, zvláště u obdařených žen, prsa nepodepře, ale pouze přiklopí. Celou váhu poprsí pak nesou zaříznutá ramínka, což s sebou přináší zdravotní problémy a shrbená záda. O estetické stránce ani nemluvě - dobře zvolená podprsenka opticky vyrovná postavu a vykouzlí krásný, vysoký dekolt, který se bude v šatech vyjímat mnohem lépe.

Zde je krásně vidět, jak by to mělo vypadat. Video pochází od španělsko-portugalského bra-fitting obchodu Dama de Copas. Všechny můžeme být krásné a sebevědomé!


Jsou pro vás informace ze článku nové? Zajděte si na přeměření do Správné podprsenky, Caresse nebo Madam Podprsenky. Paní prodavačky jsou zlaté a pomůžou i s těmi nejdivnějšími velikostmi.

V pokračování článku se zaměřím na různé střihy, trendy, nabídku materiálů a výrobce. Těšte se na pořádnou dávku inspirace!

Jak vybíráte podprsenku vy? Řídíte se pravidly bra-fittingu, nebo nakupujete intuitivně? Jsem zvědavá na vaše zkušenosti a připomínky!

23 komentářů:

  1. O těchto věcech jsem už kdysi četla, protože já mám menší problém. :D Mám vpáčený hrudník a na to se přesně padnoucí podprsenka hledá horko těžko. Hrudník mám široký, ale prsa jsou už "vpadlé" dovnitř, takže na košíčky je to málo, ale menší velikost si vzít nemůžu, protože ta už pochopitelně škrtí. :D Vše si tedy musím zkoušet, jak říkáš, obchody číslují jinak, šijí jinak... Ale je fakt, že nejlíp mi sedí podprsenky z Lindexu a na ty nedám dopustit. ♥ Takže někdy na narážky malých prsou odpovídám tak, že já prsa mám, ale jsou schované. :DDD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za milý a otevřený komentář, Sovi! Ona je to vlastně pořád ta samá písnička. Malý obvod, D+ košíčky - neexistuje. Větší obvod, AA košíčky - neexistuje. Jsem ráda, že v posledních letech už i běžné konfekční obchody nabídku velikostí rozšiřují. Já takto v Reserved ve výprodeji nedávno sehnala třeba samodržící bezramínkovou podprsenku, za kterou se mi nechtělo dávat 1200 ve specializovaném obchodě, protože ji vytáhnu jen párkrát do roka. Lindex je, co se nabídky týče, také fajn. Asi bych si z toho udělala přednost a nosila krásné krajkové braletky, kterých je teď v obchodech plno. ♡

      Vymazat
  2. Super článek!!!
    Já jsem teď trochu zhubla a najednou mi není jediná, co doma mám. A bylo mi to velmi nepříjemné, takže jsem sama ze sebe byla až překvapená, jak rychle jsem se rozhodla to řešit. Velikost jsem si nechala spočítat přes kalkulačku a ze dvou objednaných mi jedna padla perfektně (což je vážně úspěch). Stejně se chystám do nějakého obchodu nechat si poradit (jenom se přestat stydět, žeano), protože přesně jak píšeš, každý výrobce ty velikosti pojme jinak :D. A třeba by mi vybrali nějakou, kterou bych si sama nikdy nevybrala. Mám zálusk na nějakou hezkou, protože v tomhle směru jsem spíše praktická a málo hledím na estetiku. Vždycky si objednám černou hladkou a jsem pak naštvaná, že se víc neodvážu :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Juli, tak nechceš zajít společně do Caresse nějakou sobotu? Taky se tam v brzké době chystám, i když spíše omrknout novinky než na bra-fitting. Holky jsou tam moc hodné, rozhodně tě nikdo nebude osahávat nebo hodnotit. A můžeme pak dát třeba running sushi. :)

      Vymazat
    2. Jo jo jo jo jo! Moc moc ráádaaaa! :-)

      Vymazat
  3. O Caresse jsem se poprvé dočetla právě u Tebe a i když trvalo několik let, než jsem se tam opravdu dostala, jsem za to hrozně ráda. Před půl rokem jsem si tam koupila dvě podprsenky a brzo pojedu pro třetí, ať je stihnu mezi praním střídat, protože jiné už kromě sportovních nenosím - když teď vím, jak má sedět padnoucí podprsenka, ty, co mám doma, mi na těle vadí. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že jsi měla stejnou zkušenost jako já. Teď sice celý článek vypadá jako jedna velká reklama :D, ale povědomí o podobných obchodech je potřeba šířit. Kolikrát jsem totiž v obchodech s prádlem narazila na prodavačky, co mi zkoušely vnutit velikosti s obvodem 70 nebo 75 se slovy, že "to přece nevadí". Vadí. A to už jsem tou dobou dobře věděla, co chci, a rovnou se o správnou velikost hlásila...

      Pro třetí podprsenku můžeme klidně v Praze před Píše srazem, nebo si udělej zase výlet do Brna, to bychom taky mohly spojit s návštěvou, co říkáš? :)

      Vymazat
    2. Vypadá to, že v Brně budu o velikonočním víkendu, tak třeba to vyjde. ;) I když nevím, jestli se mi do toho teď vyplatí investovat - je možné, že se mi teď po tom všem změní postava, tak asi vyčkám, jak se to všecko vyvine. :)

      Vymazat
    3. Taky budu na Velikonoce v Brně, tak když se na chvilku utrhneš, moc ráda zajdu na kafe nebo jinou dobrotu!

      Vymazat
  4. V pubertě jsem se hrozně trápila, chodila jsme do běžných obchodů a žádná podprsenka mi neseděla. Snažila jsem se na sebe samozřejmě napasovat 75B. Až o něco později jsme objevila kalkulačku správné velikosti, změřila si míry, zašla do specializovaného obchodu a skončila jsme najednou s velikostí 75E :D. V průběhu života se mi velikost trochu mění, asi taky fakt záleží na výrobci. Teď v UK se mi podařilo objevit super pohodlné podprsenky v Marks&Spencer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. M&S má velmi slušný výběr i v našich končinách, minimálně ten v Praze na Národní. Také to mám tak, že když si oblíbím jeden střih, který je mi pohodlný, kupuji si jej pořád dokola. :)

      Vymazat
  5. Nakupuji v Timu. Tam mám vždy tu stejnou velikost, ať už se jedná o jakýkoli střih/kolekci, takže můžu pohodlně nakupovat z domova. Jejich podprsenky jsou mi pohodlné po celý den. Konečně! Pak mám taky jednu z Astratexu. Tam mi teda většina těch střihů nesedí a v Timu mi zas chybí zajímavější vzory. O Caresse jsem ještě nikdy neslyšela :o Jdu mrknout na web.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Caresse je hlavně fajn navštívit osobně, na webu mají jen zlomek toho, co nabídnou na prodejně. :)

      Timo mě moc mile překvapilo. Fakt pohodlné, kvalitně zpracované, super materiály. V menších velikostech je i velký výběr vzorů. Akorát bych potřebovala nějakou petite kolekci, u většiny jejich podprsenek mám hrozně dlouhá ramínka i při maximálním zkrácení.

      Vymazat
  6. Výber podprsenky je skutočne veda a trvalo mi dlho, kým som našla tú správnu. Teraz zvyknem nakupovať v ZOOT a oveľa viac sa pozerám na to, ako mi daná podprsenka sedí, než na to ako vyzerá. :)Každopádne, som rada za tento článok, pretože určite mnohým pomôže so správnym výberom. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud ano, tak budu jen ráda. :) Vida, se ZOOTem mám zkušenost jen u společenských šatů, vůbec mě nenapadlo, že nabízejí i prádlo!

      Vymazat
  7. Ano, o tomto jsem četla a dřív jsem se snažila si dávat pozor, jestli mám vše správně. A u některých mi to opravdu sedlo. Jenže nyní už tento zdlouhavý problém vůbec řešit nemusím, totiž díky braletkám. :D A ty jsou skvělé a mně moc vyhovují.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Braletky jsou pro menší velikosti skvělé řešení! :)

      Vymazat
  8. Tohle jsem doteď netušila. Už asi tuším, kde je u některých mých podprsenek problém...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, pokud článek pomohl nasměrovat. A už vyšlo pokračování!

      Vymazat
  9. Ja so svojimi abnormalne obrovskymi. proporciami velmi nemam na vyber. Eshop nema skoro ziaden vyber, mozem navstivit jediny obchod u nas v celkom velkom meste kde stany na hrude predavaju 75H. Tam mi poradia, objednaju mam vystarano. Aj s penazenkou. Ale ako zena ktora cely zivot vie co su "balony na hrudi" viem, ako zalezi na spravnom vybere a spravnej velkosti. Inak trpi chrbtica aj celkove drzanie tela a to nie je dobre ani zdrave. Preto verim ze tvoj clanok pomoze kockam ktore nevedia ako. na podprdy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! Protože sama zkušenost s velkým poprsím nemám, jsem ráda, že ji přihodil někdo fundovanější. Věřím, že to není lehké...

      Vymazat
  10. Dříve by mě to nenapadlo, ale výběr podprsenky je opravdu těžký! Já si pořídila (snad) dobře sedící podprsenky asi teprve tak 2-3 roky zpátky v Astratexu. I my tam prodavačka radila, jestli mi to sedí dobře, tak to bylo fajn. Rozhodně nejpříjemnější je ta jedna podprsenka se 4D a tu opravdu nosím hrozně ráda. Je příjemná na těle, dělá hezká prsa, no prostě paráda. Pořád mám doma pár těch starší podprsenek z normálních obchodů a ten rozdíl je fakt znát.
    Jdu si hned přečíst další článek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak! Ona podprsenka šitá v Evropě nemůže být z podstaty věci levná - materiál je drahý sám o sobě, zvlášť v případě krajek, a navíc je podprsenka náročná na střih i přesnost šití. Za mě raději jednu sedící, pohodlnou a každý druhý den ji přepírat, než mít pět levných nesedících.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!