Baletní večer v Národním divadle Brno se skládá ze čtyř nezávislých tanečních čísel, které gradují choreografií Petite Mort od nejuznávanějšího tanečního tvůrce současnosti, Jiřího Kyliána.
Ústředním tématem všech choreografií jsou mezilidské vztahy, vášeň a láska, které se prolínají choreografiemi v nejrůznějších podobách, s energií, vtipem i lehkým sarkasmem. Francouzské sousloví la petite mort představuje okamžik krátké ztráty vědomí, uvědomění si vlastní pomíjivosti a metaforický výraz pro orgasmus. A právě všechny tyto roviny "malé smrti" provází čtveřicí tanečních čísel, ze kterých je baletní večer sestavený.
Mário Radačovský - Spolu
Spolu, nebo každý sám? Taneční příběh o lidských vítězstvích, prohrách a životě jednotlivce, který pro své vize dokáže nadchnout davy. Minimalistická choreografie z pera uměleckého ředitele Baletu Národního divadla Brno na klasickou hudbu Franze Schuberta byla povedeným zahájením tanečního večera.
M. Radačovský - Spolu |
Johan Inger - Walking Mad
Uhrančivá choreografie pracující s emocemi, až mi běhal mráz po zádech ještě celou přestávku. Perfektní sladění tance a nenásilně gradující orchestrální skladby Boléro od Maurice Ravela, nečekané proměny scény symbolizující zamotané mezilidské vztahy a v neposlední řadě i skvělé taneční výkony, ze kterých jsem měla dojem, že si i sami tanečníci Walking Mad užívají.
Doporučuji se kouknout aspoň na ukázku, ačkoliv není přímo z Brna. Byla to právě Walking Mad, která mi zůstala ve vzpomínkách jako nejsilnější ze všech choreografií.
Walking Mad v NDC Wales
Lukáš Timulák - Masculine / Feminine
Hravá choreografie byla vytvořená pro Nederlands Dans Theater 2 v roce 2011. Moderní dílo sklouzávající od baletu až k činohře, nabízející tanečníkům nezvyklý prostor pro sólové vyjádření, reflektuje rozdíly mezi mužským a ženským světem. Jedno klišé za druhým, a přesto tak pravdivé a divácky vděčné!
L. Timulák - Masculine / Feminine |
Jiří Kylián - Petite Mort
Poetická neoklasická choreografie pro šest mužů, šest žen a šest kordů. Ladnost precizně provedených tanečních prvků a vazeb se zde snoubí s vášní a dynamikou, reprezentující milostné vztahy. Choreografie, která dokáže diváka natolik uchvátit, až nevnímá nic než tu nádheru odehrávající se před jeho očima na jevišti. Taneční pohlazení po duši, krásná třešnička na dortu celého baletního večera.
Petite Mort složil Jiří Kylián pro Salcburský hudební festival k příležitosti 200. výročí úmrtí W. A. Mozarta. V Brně se choreografie z Kyliánova repertoáru uváděla úplně poprvé; jedná se o privilegium jen těch nejlepších světových souborů, které na licenci dosáhnou.
Petite Mort - trailer NdB
Odcházela jsem unešená. Na současném baletu jsem byla v divadle po delší době a musím říct, že Petite Mort nasadila laťku velmi vysoko. Nejvíce oceňuji, jak byla každá choreografie svým podáním i výrazem úplně jiná, a přesto na sebe díky společnému ústřednímu motivu navazovaly s naprostou lehkostí a samozřejmostí. Velké poděkování Verči, která mě na baletní večer pozvala!
Fotky byly do článku staženy z oficiálních stránek.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za návštěvu!