Ještě předtím, než letošní sezóna definitivně skončí, bych se s vámi ráda podělila o další tip na výlet v okolí mého rodného Brna.
O Brněnské přehradě určitě slyšel každý, ale kdo už si po ní vyjel výletní lodí na hrad Veveří? Tato trasa se přitom úplně nabízí. Pohodová plavba lodí po přehradě se bude líbit i rodinám s menšími dětmi. Výlet tentokrát neobnáší mnoho chození, naopak jde o vysloveně kochací záležitost.
Brněnská přehrada, místními nazývaná "prygl", vznikla na severozápadě Brna za účelem regulace nestabilního toku řeky Svratky. Stávající podobu získala mezi lety 1936 až 1940, kdy proběhla stavba hráze. Podílel se na ní i můj pradědeček a děda jej, jako malý kluk, chodil sledovat při práci. Za oběť přehradě tehdy padla celá obec Kníničky, po kterých byla zpočátku přehrada pojmenovaná jako Kníničská.
Brněnská přehrada se málem nedožila konce 2. světové války, kdy Němci plánovali její hráz v okamžiku přesunu sovětských vojsk vyhodit do povětří. Statečný správce hráze však včas varoval sovětské velení a přehrada tak byla uchráněna - a s ní i část města, kterou by jinak voda zatopila.
Několik desetiletí přehrada sloužila jako zásobárna vody pro Brno, než tuto funkci převzala Vírská přehrada. Od 50. let, s rozmachem chataření a podnikových rekreací, se z Brněnské přehrada začala stávat populární dovolenková oblast, čemuž napomohlo i zavedení lodní dopravy mezi Brnem-Bystrcí a Veverskou Bítýškou.
Náš výlet začal v přístavišti, kam z centra Brna dojedete tramvajemi č. 1, 3 a 11. Přeprava lodí spadá pod brněnský dopravní podnik. Potěšilo mě, že DPMB nabízí zlevněné "pojízdné vstupenky", zahrnující zpáteční plavbu lodí a návštěvu 1. prohlídkového okruhu hradu Veveří.
Plavba parníkem z Bystrce na hrad Veveří zabere asi 50 minut, při které loď obkrouží celou přehradu včetně Kozí horky, Sokolského koupaliště, Osady a Rokle. Pozorovali jsme lodníky při práci a mávali na protijedoucí lodě; plno lidí na břehu si užívalo koupání, šlapadla a paddle boardy. Plavba rychle ubíhala a za chvíli jsme byli v cíli.
Na samém konci přehrady se na skalním ostrohu tyčí hrad Veveří, jeden z nejrozsáhlejších a nejstarších hradních areálů na Moravě.
Veveří byl vystaven pravděpodobně ve 13. století, původně jako lovecký hrad. Podle pověsti jej založil vévoda Konrád, který při lovu v hlubokých podkomorských lesích pronásledoval daňka tak dlouho, až vyčerpáním usnul. Ve snu se mu zdálo o velkém hradu, zasazeným mezi kopce a řeku Svratku. Vévoda zde prý později hrad nechal vystavět a pojmenoval jej po veverkách, které se kolem něj po probuzení proháněly.
Veveří se skládá z vlastního hradu (na fotce níže) a velkého předsunutého nádvoří, kde se konají nejrůznější slavnosti a koncerty, také se zde však nachází občerstvení a příjemné posezení pro výletníky. Hrad má dvě brány, jednu směrem od přehrady a druhou od Veverské Bítýšky, ke které se přichází krásnou alejí, po levé ruce s kaplí Matky Boží, která je ještě starší než samotný hrad.
Hrad měl dosti divokou historii a často měnil majitele, jednou byl dokonce prohrán v kartách. Využíval jej král Václav I. i jeho syn Přemysl II., pobýval na něm bratra Karla IV., markrabě Jan Jindřich, bojovali zde Jiří z Poděbrad a Matyáš Korvín. Roku 1645 hrad odolal plenění švédských vojsk, ačkoliv zbylé panství bylo vydrancováno.
V 18. století byl hrad upraven barokně a interiéry ozdobily krásné fresky, v polovině 19. století pod hradem vznikl anglický park a skleníky, dnes již zdevastované. V době, kdy hrad vlastnil baron de Forest, se zde zastavili T. G. Masaryk, Edvard Beneš a dokonce dvakrát i Winston Churchill.
Právě baron de Forest hrad v roce 1925 prodal do vlastnictví státu. Hrad byl následně poškozen při 2. světové válce, kdy sloužil SS, a v 50. letech byl upraven pro potřeby lesnického učiliště VUT, kterému měl sloužit jako univerzitní vzdělávací středisko. Původní vybavení hradu bylo rozkradeno a hrad dostal necitlivé betonové nástřiky, které zničily cenné fresky a vedly k dnešním problémům s vlhkostí stěn i narušenou statikou. K zamýšlené výstavbě lanovky a heliportu přímo v prostorách hradu však naštěstí nedošlo.
O Brněnské přehradě určitě slyšel každý, ale kdo už si po ní vyjel výletní lodí na hrad Veveří? Tato trasa se přitom úplně nabízí. Pohodová plavba lodí po přehradě se bude líbit i rodinám s menšími dětmi. Výlet tentokrát neobnáší mnoho chození, naopak jde o vysloveně kochací záležitost.
Brněnská přehrada, místními nazývaná "prygl", vznikla na severozápadě Brna za účelem regulace nestabilního toku řeky Svratky. Stávající podobu získala mezi lety 1936 až 1940, kdy proběhla stavba hráze. Podílel se na ní i můj pradědeček a děda jej, jako malý kluk, chodil sledovat při práci. Za oběť přehradě tehdy padla celá obec Kníničky, po kterých byla zpočátku přehrada pojmenovaná jako Kníničská.
Brněnská přehrada se málem nedožila konce 2. světové války, kdy Němci plánovali její hráz v okamžiku přesunu sovětských vojsk vyhodit do povětří. Statečný správce hráze však včas varoval sovětské velení a přehrada tak byla uchráněna - a s ní i část města, kterou by jinak voda zatopila.
Několik desetiletí přehrada sloužila jako zásobárna vody pro Brno, než tuto funkci převzala Vírská přehrada. Od 50. let, s rozmachem chataření a podnikových rekreací, se z Brněnské přehrada začala stávat populární dovolenková oblast, čemuž napomohlo i zavedení lodní dopravy mezi Brnem-Bystrcí a Veverskou Bítýškou.
přístaviště v Bystrci |
Náš výlet začal v přístavišti, kam z centra Brna dojedete tramvajemi č. 1, 3 a 11. Přeprava lodí spadá pod brněnský dopravní podnik. Potěšilo mě, že DPMB nabízí zlevněné "pojízdné vstupenky", zahrnující zpáteční plavbu lodí a návštěvu 1. prohlídkového okruhu hradu Veveří.
Plavba parníkem z Bystrce na hrad Veveří zabere asi 50 minut, při které loď obkrouží celou přehradu včetně Kozí horky, Sokolského koupaliště, Osady a Rokle. Pozorovali jsme lodníky při práci a mávali na protijedoucí lodě; plno lidí na břehu si užívalo koupání, šlapadla a paddle boardy. Plavba rychle ubíhala a za chvíli jsme byli v cíli.
Na samém konci přehrady se na skalním ostrohu tyčí hrad Veveří, jeden z nejrozsáhlejších a nejstarších hradních areálů na Moravě.
Veveří byl vystaven pravděpodobně ve 13. století, původně jako lovecký hrad. Podle pověsti jej založil vévoda Konrád, který při lovu v hlubokých podkomorských lesích pronásledoval daňka tak dlouho, až vyčerpáním usnul. Ve snu se mu zdálo o velkém hradu, zasazeným mezi kopce a řeku Svratku. Vévoda zde prý později hrad nechal vystavět a pojmenoval jej po veverkách, které se kolem něj po probuzení proháněly.
hrad Veveří |
Hrad měl dosti divokou historii a často měnil majitele, jednou byl dokonce prohrán v kartách. Využíval jej král Václav I. i jeho syn Přemysl II., pobýval na něm bratra Karla IV., markrabě Jan Jindřich, bojovali zde Jiří z Poděbrad a Matyáš Korvín. Roku 1645 hrad odolal plenění švédských vojsk, ačkoliv zbylé panství bylo vydrancováno.
V 18. století byl hrad upraven barokně a interiéry ozdobily krásné fresky, v polovině 19. století pod hradem vznikl anglický park a skleníky, dnes již zdevastované. V době, kdy hrad vlastnil baron de Forest, se zde zastavili T. G. Masaryk, Edvard Beneš a dokonce dvakrát i Winston Churchill.
Právě baron de Forest hrad v roce 1925 prodal do vlastnictví státu. Hrad byl následně poškozen při 2. světové válce, kdy sloužil SS, a v 50. letech byl upraven pro potřeby lesnického učiliště VUT, kterému měl sloužit jako univerzitní vzdělávací středisko. Původní vybavení hradu bylo rozkradeno a hrad dostal necitlivé betonové nástřiky, které zničily cenné fresky a vedly k dnešním problémům s vlhkostí stěn i narušenou statikou. K zamýšlené výstavbě lanovky a heliportu přímo v prostorách hradu však naštěstí nedošlo.
Veveří, interiéry s freskami |
Veveří dnes spadá pod správu brněnského Národního památkového ústavu. Za posledních zhruba 15 let, co stav hradu sleduji, Veveří doznalo velké množství oprav. Smutná etapa 2. poloviny 20. století dnes už není při prohlídce téměř znát, ačkoliv ještě za mého dětství byl hrad v havarijním stavu a nepřístupný veřejnosti. Je obdivuhodné, jak dokázali obnovit takřka nemožné, včetně oné překrásné freskové výmalby.
Mimo hlavní 1. prohlídkový okruh s reprezentačními místnostmi je v nabídce i stavebně-historický okruh, na který se chystám zase příště. Za naší návštěvy v polovině srpna byla k dispozici i menší výstava o moravských Lucemburcích.
Plavební sezóna končí až 30. října 2019, hrad je v sezóně otevřen každý den mimo pondělky, v říjnu pouze o víkendech. Potěšilo mě, že díky "pojízdné vstupence" výlet vyšel na krásných 250 Kč na osobu. Plavbu lodí na hrad Veveří a zpět hodnotím jako krásně strávené odpoledne. Pokud by vám však trasa přišla příliš nudná, lze jít nazpátek pěšky po červené značce z Veveří až do Bystrce, celkem cca 8 km.
Znáte hrad Veveří? Jaké tipy na výlety máte v šuplíku schované vy?
Jé, lodí už jsem nejela spoustu let - naposledy jsme jeli po Hracholuské přehradě (a pak šli na zřiceninu Buben). Hodinová projížďka je myslím tak akorát, aby člověka kochání nepřestalo bavit a hrad je příjemný cíl.
OdpovědětVymazatNám se letos výletně vyloženě nevede - nějak jsme se přes léto střídali s chorobami :-(, takže jsme pohory obuli jen jednou...
Hezký den
Inu, není vždycky posvícení. Já mimo Brněnskou přehradu plula v ČR už jen po Orlíku mezi hradem Zvíkov a zámkem Orlík, to byl tehdy taky krásný výlet. Hracholusky vůbec neznám, to je pro mě neprobádaná část vlasti.
VymazatStáni, děkuji za milý komentář a i já přeji hezký den. :)
O hradu už jsem slyšela, hrady mám ráda, takže by se mi výlet na něj líbil. Spojený s plavbou na lodi je to určitě skvělá kombinace. :)
OdpovědětVymazatV šuplíku mám schované tipy na výlet z naší letošní dovolené. :D
Ráda kouknu, Kačí! Koukala jsem, že pár článků už je na světě, tak teď je ještě všechny přečíst. :)
VymazatTakýto výlet by sa mi extrémne páčil, pretože spája všetko, čo mám naozaj rada. :)
OdpovědětVymazatTo jsem ráda. Tak třeba bude brzy příležitost jej vyzkoušet?
VymazatMně objevování zámků nebaví 😔. Ale co mě baví je ten interiér. Musím říct, že takhle bych si snad musela aspoň trochu zařídit barák. Sem tam křišťálový lustr, sem tam brokát... To je moje😁.
OdpovědětVymazatVerča ze Ztracena v Praze I Zajímavosti za léto 2019 I OBLÍBENCI
Na Veveří se toho moc nedochovalo, většina nábytku jsou kusy z jiných zámků. Co se nestihlo rozkrást, to bylo zničeno. Aspoň že ty nádherné fresky se podařilo v některých sálech obnovit.
VymazatOprava: Mě😁!
VymazatTo je taková škoda, když to lidi rozkradou. Fakt otřesný😔.
Veveří znám snad déle než Špilberk, protože jednu velmi prestižní výstavu vyhrál kdysi zlatý retrívr, který se jmenoval "od hradu Veveří" nebo tak nějak. :D Ale protože jsem se poprvé do Brna DOOPRAVDY dostala až před rokem a prošla si ho až letos o Velikonocích, tak asi nepřekvapí, že jsem tam nikdy nebyla. Ale vypadá to krásně, díky za reportáž. :) To spojení s plavbou je originální a na pohodlné balíčky typu "vstupné+doprava" letím. :-D
OdpovědětVymazatOn ten Špilberk je více na ráně, Veveří už je na jednodenní poznávačku Brna docela z ruky. Když budete mít někdy cestu, klidně pak i s mrňouskem, tak můžeme vyrazit.
Vymazat