úterý 22. října 2019

Čajové ochutnávky VII

Čtyři šálky čaje pro zdraví.

Tentokrát se v čajových ochutnávkách podíváme na dva sypané bylinkové čaje a nějaké sáčkové novinky z obchodů.

  • Unique Tea - Modrý čaj 
  • Teekanne - Desire, Love & Passion
  • Řecký horský čaj
  • Ahmad Tea - Cold brew


Unique Tea - Modrý čaj + 

Bylinný čaj od Unique Tea jsem dostala od mamky. O modrém čaji jsem slyšela poprvé a nová pro mě byla i značka, o to jsem proto byla zvědavější, co se z čaje vyklube.

Směs Modrý čaj+ se skládá z květů bylinky butterfly pea, latinsky Clitoria ternatea, do kterých byla v poměru 2:1 přimíchaná citrónová trávaCymbopogon citratus. Čaj má mít zázračné účinky v boji se stresem, únavou, padáním vlasů a problémy se zažíváním. Zmíněné bylinky jsou bohaté na antioxidanty, proanthokyanidiny, triterpeny a další pro tělo přínosné látky.

Modrý čaj - Unique tea

Bylinky jsem louhovala dle návodu 15 minut a bylo zábavné sledovat, jak se čaj postupně barví do modra. Odstín se zastavil na temně tyrkysové, připomínající barvu na velikonoční vajíčka, až jsem měla nutkání ověřit složení čaje, zda se jedná o přírodní barvu. Asi nikoho nepřekvapí, že v jihovýchodní Asii, odkud butterfly pea pochází, se bylina mimo své léčivé účinky používá právě i jako modré barvivo.

Čaj téměř nevoní, chuťově je však velmi dobrý. Nálev je lehký a osvěžující, spíše dřevitý než bylinný. Nejvýrazněji je v něm cítit přidaná citronová tráva. Čaj je vhodný na celoroční popíjení kdykoliv během dne, protože bylinky nemají tlumící, povzbuzující ani prohřívací účinky. Moc příjemná zkušenost, ochutnat něco zcela nového! 

Modrý čaj - Unique Tea

Teekanne nové ovocné čaje

Další ochutnávky pochází z běžného supermarketu. Značka Teekanne má na našem trhu stálé místo. Ačkoliv se jedná o pytlíkové čaje, některé jejich příchuti jsem si celkem oblíbila. Dnešní ovocné směsi mě zaujaly svými vyzývavými názvy  - Desire, Passion a Love

Teekanne

Pojmenování nové kolekce je nápadité, chuťově se však jedná spíše o průměr. Příchuť Love byla velmi kyselá a slibované granátové jablko bych v ní hledala jen stěží. Vůni hodnotím jako příjemnou, ovocnou, ale zároveň neutrální, co se týče konkrétního druhu ovoce. Podobné dojmy jsem měla i z čaje Passion s marakujou. Kyselý ovocný čaj na jablkovo-šípkovém základě s těžko definovatelnou ovocnou vůní.

Jako nejvydařenější bych z daného trojlístku hodnotila Desire, který provoněl pokoj vůní višní v čokoládě. Avizovaná příchuť byla cítit i v čaji samotném. Tento čaj bych si jako jediný koupila domů na občasné ovocné zpestření, i když na můj vkus byl i on hodně nakyslý. 

Teekanne Desire

Řecký horský čaj


Sestra mi z dovolené na Krétě přivezla pytel sušených bylinek, označených jako Greek mountain tea - řecký horský čaj. Byliny měly tvar dlouhých, pevných a lehce chlupatých stonků s lístky a šišticemi žlutých květů. 

Stačilo trochu hledání a zjistila jsem, že se jedná o Sideritis Syriaca, v českém překladu hojník horský. Hojník přirozeně roste v horských oblastech Řecka, Bulharska a Albánie v nadmořských výškách kolem 1500 - 1800 m.n.m. Bylinka má skvělé účinky na imunitu, pomáhá zejména při srdečně-cévních onemocněních a problémech s dýchacími orgány nebo při nachlazení. Obsahuje vysoký obsah železa, díky čemuž napomáhá hojení ran (odtud její jméno) a chudokrevnosti. 

Greek mountain tea

Byla jsem mile překvapená nasládlou vůní a výraznou, příjemně kořeněnou chutí čaje. Stačilo pár loknutí a bylinka mě přenesla rovnou do své prosluněné domoviny. Hojník se mi osvědčil hlavně navečer, kdy člověka skvěle zklidní po náročném dni. Oblíbil si jej i přítel, který se dokonce po bylinkách sám sháněl, když doma došly. Tak teď tiše doufám, že někdo pojede brzy na dovolenou a doveze mi novou dávku tohoto řeckého zázraku.

Greek mountain tea

Ahmad Cold Brew 

Je to zhruba rok, co jsem postřehla, že se pulty obchodů plní tzv. "cold brew" - čajovými sáčky určenými k přípravě nápoje zastudena. Několik z nich se mi již podařilo ochutnat a převážně se jednalo o ovocné nálevy, co nemají s čajem pranic společného. 

Na blog jsem proto vybrala britskou značku Ahmad Tea, která mě zaujala tím, že jsou jejich cold brew čaje černé, nikoliv ovocné. Počkala jsem na pořádně parný den, dodržela doporučený postup 5 min louhování za studena ve sklenici a přidala led. Jak čaje hodnotím?

Ahmad Cold brew

English Tea - Tak tohle byl propadák. Představte si sáček s černým čajem zalitý studenou vodou. Sáček se musel louhovat výrazně déle, aby byla chuť aspoň trochu výrazná, a stejně jsem z nálevu měla dojem špatně připraveného vystydlého čaje.

Peach & Passion Fruit - varianta s ovocnou příchutí chutnala o něco lépe, ale pořád to nebylo nic, co bych si koupila domů. Výsledný nápoj je sice osvěžující, ale nijaký a vlastně téměř bez chuti. 

Ahmad Cold brew mě nepřesvědčily. Jako mnohem lepší nápad se mi jeví udělat čaj zatepla, zchladit jej v lednici, dochutit citronem a přidat led. V létě si takto občas připravuji lehký zelený čaj s jasmínem nebo mátou. Cold brew nálevové sáčky mohou být využitelné u ovocných směsí, ale černému čaji bych se vyhnula.

Ahmad Cold brew

Jaký z čajů vás zaujal nejvíce? Preferujete spíše bylinky, sypané čaje nebo nálevové sáčky ze supermarketu?

24 komentářů:

  1. Super článek! A velmi obdivuji tvůj spešl Boudicca hrneček, ten chci taky (teda se svým jménem)! To sis vyráběla sama? :-)
    Jinak čaje máš tentokrát vážně rozmanité, modrý mě hodně zaujal a řecký taky. Ledové mě moc nezaujaly, když byly jako novinka, stejně jako ty jsem si řekla, že čaj si zaliji horkou a vždycky si ho můžu vychladit... A z těch červených jsem měla LOVE a taky nic moc. Já osobně jsem na sypané.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Spešl hrneček mi vyrobila kamarádka před asi 10 lety. :)

      Vždycky se snažím nakombinovat ochutnávky zajímavě. Díky sbírání čajových přebalů mám totiž doma pořád nějaké nové čaje, ale dávat sem jen pytlíčky by byla nuda. Taky jinak preferuji sypané.

      Vymazat
  2. Já výrazně preferuji klasické čaje - tj. černé, zelené a bílé. Ovocné si dám občas, bylinkám se spíš vyhýbám. I když moje sběratelská vášeň mne naučila vypít už skoro všechno - když už si koupím krabičku nebo od někoho dostanu plný sáček, tak je mi líto obsah vyhodit. No a to, že piju čaje sáčkové, nemusím myslím ani říkat - někdo ty kvanta, co nakoupím do sbírky a na výměnu, pít musí (manžel pije jen ovocné a ještě ne všechny).
    Ty ovocné čaje Teekanne mne taky nezaujaly (višňový jsem ani nezkoušela, nemám čokoládovou příchuť v čaji ráda), cold brew jsem používala klasicky, tj. zalívala horkou vodou. Studené piju jen ovocné čaje nebo mátové s citronem, takže nemám potřebu si černé vyrábět studené. Dokážu si ale představit, že to může přijít vhod někde v polnějších podmínkách...
    Když mi napíšeš adresu (na s.voskovazavináčvolny.cz), tak ti pošlu něco na ochutnávku (mám tu teď dvě zajímavé příchutě od Rossmana - zelený s kokosem a zimní jablko a nějaké Greenfieldy...)
    A vážně uvažuji, že okopíruji tenhle formát článku - vlastně nevím, proč mne to ještě nenapadlo, protože různých čajů vypiju mraky.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Stáni, za nabídku i milý komentář. Poslala jsem maila.

      Také to mám tak - co se doma nashromáždí, to si musím vypít. Já už čaje takřka nekupuji, všechno dostanu, pytlíkové do sbírky i luxusnější sypané. Jen z cest si stále vozím čaje místo suvenýrů.

      Budu ráda, když se k čajovým ochutnávkám přidáš! :) Hezký prodloužený víkend přeji.

      Vymazat
  3. Ten modrý čaj ma najviac zaujal a musím sa popozerať niekde či ho u nás nájdem lebo vyzerá naozaj zaujímavo. Ja milujem čaje a v Londýne som si strašne zamilovala ich čierny čas s mliekom.

    DISCOVERINGGLAMNAŠLA SOM PRÁCU SNOV? INSTAGRAM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Říkala jsem si, že na ten modrý by mohly slyšet i děti. Barva je pro čaj opravdu netradiční. :)

      Vymazat
  4. Nejsem tedy moc cajovy typ... mam to spojeny hodne i s nemoci, kdyz jsem nemocna piju dost caje a pak to nechci nejaky ten patek videt :)
    ale ted pritel privezl utrhnute sipky a delame si denne sipkovy caj a nejak jsem tomu prisla na chut :)))
    u tebe me asi nejvic zaujal ten modry caj :) nikdy jsem o podobnem neslysela. modra barva vypada zajimave :) 15 minut louhovani to je teda dlouho ale proc ne :) mozna to nekdy zkusim :) bylinkove caje mam radsi nez ty klasicke z pytliku a tenhle me zaujal na prvni dobrou

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylinkové se často musí louhovat déle (nebo i povařit), 15 min je celkem normálních. :)

      Vida, čerstvé šipky jsem neměla, ani nepamatuju. Zkusím si taky někde nasbírat. Díky za tip!

      Vymazat
  5. Krétský mám doma také a mám s ním i výborné zkušenosti, pokud je těžko po jídle. Opravdu je na to výborný :-). Piju ho ale jen s medem. Bez medu mi bohužel nechutná :-D. Ledové čaje od Ahmad mi také nechutnají. Když jsem je měla doma, nakonec jsem je zalívala horkou vodou, aby se to dalo vůbec vypít :-D. A ten modrý čaj mě zaujal moc! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten řecký byl dobrý na všechno, úplný všelék. Škoda, že už jsme ho dopili.

      Koukám, že už jsi třetí, koho cold brew nezaujaly, tak jsem ráda, že jsem nebyla v receni moc přísná. :D

      Vymazat
    2. Občas se mi povede sehnat někde na eshopu. Vychází sice docela draze, ale je tak úžasný, že ty peníze prostě dám. Tak až budu objednávat, můžu se ti ozvat a podělíme se aspoň o poštovné :-)

      Vymazat
    3. Určitě, budu moc ráda! Díky. :)

      Vymazat
  6. Teda nejvíc mě zaujal te první už i kvůli účinkům. Zkusím po něm zapátrat v obchodě s čaji. :-) Jinak já upřednostňuji čaj sypaný, ale nepohrdnu ani pytlíčkovým. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se s modrým čajem setkala poprvé až letos, a to už nějakou dobu čajový trh sleduji. Člověk pořád objevuje něco nového. Tak snad se ti na něj podaří taky někde narazit. :)

      Vymazat
  7. Ty čaje Cold Brew znám, chutnaly mi :). Každopádně nejvíc mě zaujal modrý čaj :D Kdysi jsme nějaký podobný také měli, ale moc mi teda nechutnal.

    TheWayByA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nu, a tady je hezky vidět, jak máme každý rozdílné chutě. :D

      Vymazat
  8. Tak ten cold brew by mě třeba sám o sobě zajímal, ale teď bych si ho asi nekoupila. Také raději vychladím hotový čaj. Jinak já ty sáčkové nekupuji. Jediný, který je v sáčku, je čaj na imunitu, ale jinak mám jen sypané, bylinkové apod. Chuťově jsou zajímavější a celkově je to pro mě lepší "rituál". Jinak, ten modrý nutně potřebuji. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mám raději sypané čaje, ale tím, že sbírám čajové sáčky, mám doma i dost pytlíkových. Většinu mi nosí rodina a známí na ochutnání, nebo si je vozím jako suvenýry z cest. Jak se ale člověk naučí na sypaný, tak se mu k pytlíkům vracet nechce.

      Vymazat
  9. Já mám ráda Teekane, ten s granátovým jablkem jsme kupovali už vloni. :) Na tyto Vánoce si chci pořídit nějaké sypané.

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně od Teekanne hodně chutná jejich vánoční ovocná edice - tuším Winter time a Magic moments? Jsou ovoněné hřebíčkem a rumem. :)

      Vymazat
  10. Tak ten modrý čaj vypadá dost zvláštně. :D Ale zaujal mě, ten horský taky, obzvláště ta část o železu. :D
    Ty čaje od Teekanne jsem měla, ale s pytlíkovými ovocnými čaji nemám moc dobré zkušenosti a přestala jsem je pít, pár mi jich chutnalo, ale to bylo minimum.
    A co se týká studeného čaje, tak jsem si takhle kupovala jeden čaj sypaný, ale nějak mě to taky nenadchlo. Asi i proto, že já nemám ráda ani když už pak mám čaj studený, nechutný mi to. :D Zjistila jsem, že pro mě je prostě lepší variantou čaj teplý.
    Mám ráda sypané čaje, nejlépe zelené a černé, ale piju i sáčkové, obzvláště v práci. Bylinné čaje mám taky ráda, ne všechny bylinky mi však chutnají.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, to se shodneme. V práci mám pytlíky, doma si raději dopřeji kvalitní sypaný. Studený čaj mám ráda, ale musí být cíleně připravený jako ledový, pak mi, zejména když jde o lehký zelený čaj s mátou, chutná velice.

      Vymazat
  11. ten modry caj vyzera velmi zaujimavo. a milujem Passion od Teekanne <3

    OdpovědětVymazat
  12. Ten modrý čaj vypadá opravdu lahodně. Někde na internetu jsem se dozvěděl, že se mu také přezdívá čaj na dobré sny, protože se po něm prý krásně usíná... No bůh ví kde je pravda, že? :) Mimochodem, neznáš nějaké fajn obchody na čaje? Já znám pouze milotu a s tou jsem spokojená. Jiné jsem zatím ještě ani nezkoušela :) Tak kdybys měla chvilku čas...

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu!