neděle 16. srpna 2020

Bullet Journal - začínáme!

Bullet Journal je metoda osobního plánování, která umožňuje mít v jednom sešitu vše, co potřebujete. Diář, seznamy úkolů i přání, finance, ale třeba i oblíbené recepty.

Myšlenka vlastního a plně personalisovaného plánování bude stará asi jako diáře samy. Na začátku stojí přitom jen sešit, tužka a špetka fantazie. V dnešním článku se podíváme na základní principy BuJo, jak se bullet journalingu přezdívá, co k němu všechno budeme potřebovat a proč je to vlastně skvělý nápad, vést si diář "po svém".

Co je bullet journal? 

Ve zkratce se jedná o zápisník kombinovaný s diářem. Lze jej využívat jak pro klasickou agendu, tak pro deníkové zápisky. Důležitou součástí bývají také různé "To Do" seznamy na lepší rozvržení práce a úkolů. BuJo ocení nejen milovníci plánování, co potřebují mít nalinkové i rutinní činnosti, ale i ti, kterým běžné diáře nevyhovují svým rozvržením nebo je po pár měsících začnou nudit.

Návodů, jak vést BuJo, je na internetu mnoho, o metodě bullet journal vznikly i celé knížky. Osobně mě však na BuJo baví právě svoboda a možnost dělat si vše po svém. Forma může být maximálně jednoduchá, kdy je celý diář vedený formou odrážek a sloupců, ale i kreativní plná obrázků a nálepek. Jako ideální tedy vnímám načerpat inspiraci u uživatelů, kteří mají s BuJo zkušenosti, a pak se zařídit po svém (a třeba i sdílet inspiraci dál :)).


BuJo se obvykle tvoří na měsíc dopředu. Osobně si ale dělám hrubý nástřel diáře minimálně 3 měsíce předem, protože potřebuji plánovat více dopředu a chci mít všechny záznamy pohromadě. Na začátku měsíce už se věnuji jen zdobení a vepisování poznámek.

A proč se vlastně říká "bullet journal"? Přeložila bych jej asi jako "zápisník v odrážkách", případně jako "kreativní diář". Ani jedno však nemusí být nutně bullet journal, a tak pojem BuJo pomalu zdomácněl i v našich vodách.

Co budeme potřebovat?

V zásadě není na BuJo potřeba nic, co by kdo už doma neměl. Stačí sešit, propiska a chuť tvořit. Pokud se však do tvoření diáře opravdu ponoříte, obyčejná tužka a linkovaný sešit brzy stačit přestanou.

Nejlepší možností je zvolit sešit s tečkováním (dot grid). Tečky umožňují snadné malování agendy a "checkboxů" i bez použití pravítka, zároveň však neruší, pokud budete chtít do diáře i malovat nebo kaligraficky psát. Nejoblíbenějším BuJo sešitem je určitě dražší Leuchtturm1917, který mám i já. Tečkované diáře dnes ale vedou skoro v každém papírnictví a hezké kousky mívá i Tiger.


Na psaní bývá doporučován tenký černý liner a já musím souhlasit - nikde se nemaže, nepropíjí, dobře se s ním pracuje. První BuJo jsem vedla plnicím perem a inkoustem, pak jsem přesedlala na liner; bohatě postačí obyčejný od Centropenu. Také se hodí mít po ruce tužku a gumu. Čím dále se dá diář ozvláštnit?
  • Nálepky - dlouhodobě jsem fanouškem diářových nálepek od Fleppi
  • Washi pásky, razítka...
  • Pastelky, fixy, zvýrazňovačky, barevné inkousty...
  • Kaligrafické pero nebo štětcové fixy pro ozdobné nadpisy
  • Bělítko - nejlépe ve formě bělící pásky (v Lidlu za pár korun)


BuJo inspirace: 

Typická je ozdobná úvodní strana s měsíčním přehledem, na kterou navazuje kalendář a check listy potřebné pro daný měsíc. Do bočního sloupce vpravo si třeba píšu, kolik jsem toho daný měsíc nasportovala. K měsíčnímu přehledu se vracím v průběhu celého měsíce, mám na něm jednu záložku.


Následují stránky čistě diářové pro daný měsíc. Někdo využívá různé rozložení a střídá je dle potřeby, já jsem se ustálila na pracovním týdnu na levém straně a víkendu na pravé, kde dolní část zůstává volná na poznámky a úkoly. Během karantény jsem si do smutných prázdných polí psala stručné deníkové zápisky, co se událo.


Mimo to může BuJo obsahovat následující: 
  • adresář
  • narozeniny, svátky a nápady na dárky
  • zdravotní přehledy - kontroly u lékařů, menstruační kalendář...
  • tréninkový kalendář
  • jídelníčky, recepty 
  • rozpočet - útraty, spoření
  • auto moto přehled - finance, servis...
  • "mood tracker" - přehledy nálad a spánku
  • "habit tracker" - přehledy konkrétních návyků, které potřebujete sledovat
  • odpočet volných dnů dovolené
  • plány a úkoly na celý rok
  • studium - zkoušky, termíny
  • rodičovství - aktivity dětí, milníky...
  • blog - nápady na články, publikační plán na sociální sítě
  • tipy na cesty a výlety 
  • kulturní a knižní přehledy

Kde hledat inspiraci? Youtube, Pinterest, Instagram... Stačí do vyhledávání zadat "bullet journal" nebo jen "bujo". Z českých kanálů by mi byla sympatická třeba Míša v šálku. První měsíce nejspíš budou potřebovat trochu plánování, jaké rozvržení zvolit a co vše do BuJo zahrnout, ale časem se stane tvorba vlastního diáře něčím úplně samozřejmým.

Závěrem:

Konečně jsem přestala hledat ideální diář, který by mi plně vyhovoval, ale vytvořila jsem si svůj vlastní. Metoda bullet journalu umožňuje kreativní vyžití, odpočinutí si, zároveň je to ale skvělý nástroj, jak zapracovat na dlouhodobě odkládaných činnostech, pomůže při plnění rozpracovaných úkolů a seberozvoji obecně. Pokud si člověk diář vlastní rukou vytvoří, je i vysoká šance, že jej bude opravdu používat. Až mě mrzí, že jsem si jej nezačala vést už před lety.

Najde se tu další milovník bullet journalů nebo netradičních diářů? Pochlubte se!

Pokračování článku: Můj první bullet journal

18 komentářů:

  1. Já jsem vlastní diář (bez nálepek a ozdob) mívala na VŠ. Pak jsem chvíli používala diáře kupované a teď nepoužívám nic. Resp. v práci používám klasický stojací kalendář, co fasujeme, do kterého píšu schůzky (soukromé i pracovní) a pracovní termíny. A občas do klasického linkovaného bloku píšu "to do" seznamy (pracovní).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám pracovní záležitosti v outlooku, takže mi diář zůstává na zábavu a nepracovní záležitosti. Škoda, že mě nenapadlo vést si vlastní diář už během vysoké, tehdy by se býval fakt hodil...

      Vymazat
  2. Obdivuji Tě! Čím jsem starší, tím jasněji vidím, že mohu dokázat prakticky cokoliv, pro co se rozhodnu. Jedinou podmínkou je dostat pod kontrolu vlastní jednání a nejednat impulsivně. Když vidím ty plány, tak to je zhmotněná správná cesta!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Toho si cením. Plány jsou potřeba, ale zase to s nimi nepřeháním. Někdy je lépe nechat se vést osudem, koukat vstříc novým příležitostem, než trvat na naplánovaném. Ale na dlouho odkládané úkoly se mi podrobný plánovač osvědčil, to zase ano. Taky na ty dlouhodové, kde se hodí sledovat vývoj...

      Vymazat
  3. Vypadá to zajímavě a pro kreativní lidi to musí být super a odpočinkové. :) Já na takové věci moc nejsem, protože kreativní věci a celkově vytváření věcí mi nikdy moc nešlo, takže já zůstávám u klasického diáře, který používám každý rok a jsem s ním spokojená. :)
    A pokud si chci zapsat něco jiného, tak beru za vděk mobil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta kreativní část mě na tom baví asi nejvíce, ačkoliv na ni věčně nemám dost času. :D Mobil taky občas používám, ale je to taková z nouze ctnost.

      Vymazat
  4. Diáře vedené metodou Bullet Journal se mi vždycky líbily. Něco na ten způsob si vede ségra a vyhovuje jí to. Já potřebuju mít diář, který má datumy a dny už předepsaný, protože na jejich vypisování nemám dostatek trpělivosti. :D Aplikuju poloviční Bullet Journal, kdy si kreativně hraju s už předepsaným diářem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda, malování kalendária je časově dost náročné, a to jej nerýsuji, ale tvořím od ruky. Také si více užívám ty kreativnější stránky...

      Vymazat
  5. Mně se BuJo moc líbí a lákalo by mě, abych si nějaký vytvořila i já sama, ale zároveň vím, že bych na to neměla trpělivost a během chvilky by mě to omrzelo ;)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každého baví něco jiného. Já byla na tvoření a papírnické potřeby vždycky ulítlá, takže tohle je pro mě kompenzace, že ze školy jsem už pryč a v práci používám jenom počítač. :D

      Vymazat
  6. Ach, ty víš, jak mě potěšit. :D A zrovna v den, kdy jsem dostala svůj první sešit na bujo... už jsem si rozvrhla tři stránky s informacemi a jsem nadšená. Sice není moc času, ale rozhodla jsem se si vždycky nějaký najít, abych stíhala tvořit kalendáře trochu dopředu - však on malou vždycky někdo na hodinku pohlídá. :-) Chci začít od ledna, takže mám 4 měsíce na to si ho nachystat aspoň do Velikonoc. :-D
    Jsi s Leuchtturm spokojená? Slyšela jsem dost kritiky na to, že stránky hodně propíjejí. Nakonec jsem si sehnala zápisník z Tigeru a jsem hodně spokojená, snese i inkoust. A samolepky jsou boží, taky mám jednou velkou objednávku z Fleppi za sebou. A v Tchibu zase měli akci na pásky. No, mám nastřádáno a vyhlásila jsem stop stav - zařekla jsem se, že dokud zásoby trochu nezredukuju, tak další nekupuju. Takže bojuju sama se sebou na více frontách, protože se překonávám už jen v tom, že se do něčeho tak kreativního pustím. Mým cílem je zlepšit své estetické dovednosti a mínění o nich. :-D
    Doufám, že se časem dočkáme dalších ukázek ze tvého diáře! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlapko, já na tebe při psaní článku myslela! Taky jsem v FB skupině Planner lovers, tak jsem zálibně koukala na tu tvoji krásnou narozeninovou soupravičku.

      Leuchtturm trochu propíjí, ale zas nevím, jak vysoká gramáž papíru by musela být, aby papír nepropíjel vůbec. Plnicí pero zvládne, kaligrafické namáčecí už byl problém. Hlavně se mi ale do něj nevleze celý rok, takže od ledna půjdu do silnějšího Paperblanks flexis 176 p. Rozměrově je skoro stejný jako Leuchtturm, ale má více stránek. Akorát je čistý, tečkované nedělají. Jenže ty boží přebaly! Kdo by odolal. 0:)

      Mám v plánu ještě jeden článek s mým konkrétním uspořádáním a nějakou tou inspirací. Doufám, že se něčeho podobného dočkáme i od tebe. BuJo je boží zábava pro nás papírnické milovníky.

      PS: Dodatečně vše nejlepší k narozeninám! :)

      Vymazat
    2. Jojo, já vím, mám pocit, že jsem ti kdysi dokonce tu pozvánku tam posílala já. :-D Děkuji za přání!
      Určitě se na tvé návrhy rozložení budu těšit. A určitě časem seberu odvahu nahrát i ty své - už mám hotový leden, výborný výkon po měsíci. :-D Akorát jsem zvážila svou vytíženost a rozhodla se, že týdenní kalendária jsou pro mě zbytečná. Tak zkusím vše zkoncentrovat do měsíčních přehledů nebo 14denních rozložení... Jsem zvědavá, jak se mi to povede.

      Vymazat
    3. Hodně štěstí! Já mám rozložení úplně jednoduché a neměním jej, prostě někdy je textu více, někdy méně. Je vidět na jedné z fotek (oranžový inkoust). Tento typ mi vyhovoval už u klasických diářů, tak se ho držím. Ukázky z BuJo ale určitě na podzim budou, už mám popsané dva sešity, tak by to byla škoda nezveřejnit. :)

      Vymazat
  7. Jednu dobu jsem ráda koukala na Youtube na tvorbu bullet journals. Vizuálně se mi to hrozně moc líbí, ale sama jsem u zapisování nikdy nevydržela déle jak pár dní. Ani běžný diář nevydržím vést, zatím vše nosím v hlavě :D Moc se mi ale líbí koukat na to, jak něco tak pěkného tvoří ostatní, tak jen tak dál! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je vlastně docela obdivuhodné - já bych byla bez diáře jako bez ruky! Díky. :)

      Vymazat
  8. Bujo si teď právě připravuju už na třetí rok v pořadí a myslím, že jsem konečně překonala takové to "ale já to nemám tak hezký jako ta borka na videu" :D Prostě si sem tam sednu a chvíli kreslím a je to neskutečně uklidňující :) Taky používám Leuchtturm, pár štětcových fixů a dokopala jsem se i k objednání několika washi pásek, zjišťuju, že se s nimi dají dělat hezký dekorace, když mě zrovna nenapadá, jak stránky nějak ozdobit...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda slyším, že se nás tu sešlo více, co BuJo propadly. Je to skvělý relax.

      Pár washi mám doma taky, ale nějak mě to s nimi nechytlo. Malování si užívám, ale nemám na něj tolik času, kolik bych ráda, takže příští rok asi budu muset BuJo zjednodušit, aby se mi nestávalo, že mi chybí kalendárium, protože jsem jej nestihla vytvořit. :)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!