pátek 22. ledna 2021

Čtenářský deník XVI

Porce čtení na dlouhé zimní večery. Snažila jsem se vybrat knihy, které si nejsou tématicky příliš podobné, tak snad se bude výběr líbit.

  • Slepá mapa - Alena Mornštajnová
  • Rozmarné léto - Vladislav Vančura
  • Persepolis - Marjane Satrapi
----------------------------------------------------------------

Slepá mapa

autor: Alena Mornštajnová
zařazení: rodinná sága
čtené vydání: Host, 2013 (1. vydání)


Kronika tří generací žen. Osudy vepsané do dějin spletitého 20. století.

Jmenují se Anne, Alžběta a Anežka. Babička, matka a dcera. Ani jedna nemá lehký osud. Anne, co utekla na protest rodičům do pohraničí se svým nastávajícím. Alžběta, jedna ze tří sourozenců, nesoucích na bedrech kříž druhé světové války, neštěstí Sudet a roztržení rodiny. Anežka, jediné dítě Alžběty, bojující s nedostatkem lásky, kádrovými posudky i hledáním sebe sama.

První kniha od Mornštajnové, kterou jsem četla. Bavila mě zejména část ze začátku století, ale čtivá je celá knížka. Vyzdvihla bych krásně plynoucí děj i bohatý jazyk, který se u současných autorů tak často nevidí.

Ukázka
Nenarodila jsem se z lásky. Pro své tvrzení mám několik důkazů. Prvním je maminčina odhodlanost dosáhnout svého, ať to stojí, co stojí. Byla jsem cenou, kterou byla ochotná zaplatit za vítězství. Podle pravidel hry bych mezi oběti Alžbětiny umíněnosti měla počítat i tatínka, ale snad zázrakem nebo ironií osudu patřilo manželství mých rodičů mezi ta nejšťastnější, která jsem kdy poznala. 

----------------------------------------------------------------

Rozmarné léto

autor: Vladislav Vančura
zařazení: humoristická novela
čtené vydání: Fortuna Libri, 2015 
poprvé vydáno: 1926

 

Hravá novela oslavující lásku.

Líné léto v Krokových Varech. Je chladno a do plovárny k Antonínovi jen málokdy zavítá zbloudilá duše. Do ospalého provinčního města však přijíždí kouzelník Arnoštek s mladou pomocnicí Annou a celé Krokovy Vary se rázem probouzí z letargie způsobené špatným počasím. Zatímco krásná Anna uchvátí všechny muže v okolí, Antonínova žena Kateřina Důrová propadá kouzlu Arnoštka. 

Zvukomalebné hraní se slovy mistra vypravěčských postupů, naplněné příměry, archaismy a přechodníky. Milá a zábavná četba s odpočinkovým dějem, kterou jsem přelouskala s chutí.

ukázka:
   Abbé přecházel po chodníku a tu, když se opětně blížil k vozu, spatřil, že jeho dvířka se otvírají a že sestupují dvě postavy. Jedna z nich byla drobná a druhá, pokud jde o objem, živě připomínala paní Důrovou. 
   "Vidím a rozeznávám," řekl si kanovník Roch, "hubená lýtka a křivá stehna kouzelníkova. Vidím, že se panička spouští boha." 

----------------------------------------------------------------

Persepolis

autor: Marjane Satrapi
zařazení: komiks
čtené vydání: Vintage Books, 2008
původní název: Persepolis
poprvé vydáno: 2000/2003
překlad z francouzštiny do angličtiny: Anjali Singh 


První íránský komiks. 

The Story of a Childhood
Autobiografie líčí dětství Marjane v Teheránu, které je v době nástupu islámské revoluce 10 let. V Íránu  začínají masové demonstrace, zatýkání politických vězňů a ženy jsou postupně nuceny nosit šátky. Marjane toto vše převtělila do poutavé komiksové podoby plné mistrného vypointování a inteligentního humoru, která navíc akcentuje, že nic není tak černobílé, jak se může na první pohled zdát.

The Story of a Return
Druhá část knihy se věnuje odjezdu čtrnáctileté Marjane do Vídně, kam byla rodinou poslána na střední školu. Vykořeněná holčička, zvyklá na politické procesy a úplně jinou kulturu, se snaží přizpůsobit životu v cizím městě, kde nikoho nezná. Krize dospívání, pocity neúplnosti a nakonec bolavý návrat zpátky do Íránu, kde Marjane zjišťuje, že už nepatří ani tam. 

Komiksy byly, vzhledem k politické kontroverzi, vydané ve Francii, kde dodnes Marjane žije. Persepolis se dokonce v roce 2007 dočkalo i zfilmování. Je to upřímná a čtivá zpověď, ze které místy běhá mráz po zádech. Ačkoliv nejde o žádné obrázky na odreagování, forma byla výborně zvolená a komiks ve mně zanechal hlubokou stopu. 

Ukázka:
(pro vyšší rozlišení rozklikněte)


A copak teď čtete vy?

18 komentářů:

  1. Film Persepolis jsem před lety viděla a byl skutečně vynikající. Musím si ho někdy zopakovat, aspoň si tím trochu oživím francouzštinu :-)
    Z normální literatury mám teď rozečtený Tajný život stromů a je to fascinující čtení. Les už nikdy nebude jako dřív!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oo, na Tajný život stromů se už dlouho chystám! :)

      U Persepolis mě trochu mrzelo, že jsem na něj nenatrefila ve FRJ (mám ho z antikvariátu). Až doma jsem se dozvěděla, že je knížka původně psaná francouzsky. Komiks je skvělý žánr, jak nenásilně procvičit cizí jazyk. Film jsem zatím neviděla vůbec; musím to napravit.

      Vymazat
  2. Já zrovna dočetla Poslední seanci, což je soubor povídek A. Christie s "kapkou nadpřirozena". Mám Agathu ráda a četlo se mi to docela dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A. Christie se nejspíš objeví v dalším knižním okénku, ačkoliv půjde o jinou knížku. Tak snad to sepíšu brzy. :)

      Vymazat
  3. Persepolis jsem četla už dávno. Z poslední doby mě s podobnou tematikou zaujalo Jednou budeš Arab - je to taky komiks, akorát se odehrává v Sýrii. Obojí mi přijde dost bezútěšné, ale dobře napsané.
    Jinak teda Rozmarné léto se mi kdysi hrozně nelíbilo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tip na Araba. Už jsem na tento komiks někde četla chválu (tuším, že to bylo přímo u tebe?). A vlastně i k Persepolis jsi mě přivedla ty - děkuji moc. :)

      Vymazat
  4. Knihy od Aleny Mornštajnové bych si moc ráda přečetla, tak doufám, že si k nim v průběhu roku najdu cestu :) Momentálně mám rozeečtené Všechny malé zázraky, které se mi zatím moc líbí :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  5. Já mám od Mornštajnové přečtené snad skoro všechny knížky. Musím říct, že časem mi už přišly celkem podobné, ale podle mě je to jedna z momentálne nejtalentovanějších českých autorek. Teď čtu Úzkosti a jejich lidé od mého oblíbeného Backmana :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od Mornštajnové jsem doma měla i Tiché roky, to bylo taky hezké čtení. Souhlasím, že styl, kterým jsou knihy napsané, si je dost podobný, a tak se mezi nimi hodí udělat aspoň pár měsíců rozestup, aby bavily.

      Backmana zatím znám jen z recenzí, tak díky za připomenutí. :)

      Vymazat
  6. Knihy od Aleny Mornštajnové vidím všude, že by stálo za to je zkusit?
    Já teď čtu jednu knihu o měsíci a jeho vlivech a mám rozečtené Tři kamarády :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli máš českou literaturu ráda, tak Mornštajnová stojí za zkoušku. Mně i mamce se její knížky zatím všechny líbily.

      Tři kamarádi jsou nesmrtelná kniha. :)

      Vymazat
  7. Ani jednu knihu jsem nečetla. O Slepé mapě jsem už někde slyšela, uvažovala jsem o ní, ale pak jsem si ji do seznamu ke čtení nedala. Tak třeba časem uvidím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že by se ti Mornštajnová mohla líbit, jestli máš ráda rodinné romány. :)

      Vymazat
  8. Na Rozmarné léto se chystám už delší dobu, učitelka nám o této knížce v literatuře povídala docela poutavé věci. Snad se k ní v průběhu roku dostanu, ale mám tolik knížek ke čtení, že nevím, co dřív :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, tento pocit dobře znám. :) Rozmarné léto je chuťovka na odpoledne, je to útlá knížečka.

      Vymazat
  9. Slepá mapa byla i pro mě první kniha, kterou jsem od Mornštajnové četla. Nadchla mě tak, že jsem se hned pustila i do dalších, což ale byla možná chyba, protože mi teď jednotlivé děje trochu splývají. :D Pokud se ti ale líbila, tak další určitě doporučuji. Hana má podle mého příběh nejsilnější. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanu jsem ještě nečetla, jen Slepou mapu a Tiché roky, ale časem bych si ráda přečetla i ji. Viděla jsem na ni samé dobré recenze.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!