sobota 3. července 2021

Čtenářský deník XIX

Jaké knihy budou dnes na pořadníku? Jedna jednohubka ve francouzštině, moje první audiokniha a na závěr knížka plná pohádek.

  • Adultère - Paulo Coelho
  • Svědectví o životě v KLDR - Nina Špitálníková
  • Pohádky z druhého břehu - Kateřina Lindnerová Mudroňová
------------------------------------------------------------

Adultère

autor: Paulo Coelho
zařazení: současná literatura, psychologický román
v českém překladu vyšlo jako: Nevěra
čtené vydání: Flammarion, 2014
původní název: Adultério
poprvé vydáno: 2014, Rio de Janeiro
překlad z portugalštiny do francouzštiny: Françoise Marchand Sauvagnargues

O partnerských vztazích a věčné ženské nespokojenosti.


Linda žije ve švýcarské Ženevě, je jí lehce přes třicet, má spokojené děti, dobře vydělávajícího manžela a vytouženou práci novinářky. Přesto má pocit, že nedokáže být šťastná, a je čím dál více unavená ze svého příkladného života. Začíná koketovat s antidepresivy na straně jedné a se svou dávnou známostí na straně druhé. Jak daleko je ochotna zajít, aby se probrala z apatie? 

Možná se v obrazu Lindy některé ženy poznají, ale mně přišla prostě jen psycho. Coelho si, jako u všech svých knih, krásně pohrával s jazykem a vykreslováním emocí, což jsem při procvičování francouzštiny ocenila, ale obsahově mi kniha přišla prázdná. Nedokázala jsem se do Lindy ani vzdáleně vcítit, a tak i přes veškerou košatost jazyka čtení místy fyzicky bolelo.

ukázka
Pour les hommes, c'est seulement une « erreur stupide ». Pour les femmes, c'est un assassinat moral de tous ceux qui l'entourent de tendresse et qui la soutiennent comme mère et épouse.

------------------------------------------------------------

Svědectví o životě v KLDR
audiokniha

autor: Nina Špitálníková
zařazení: literatura faktu 
první vydání: Nakladatelství Lidové noviny, 2020
posloucháno formou podcastu na Radio Wave (již není k dispozici)

Poutavá výpověď severokorejských uprchlíků z pera české koreanistky.


Sedmero rozhovorů s lidmi, jež se z obavy o své zdraví nebo touze za lepším životem obrátili zády ke své domovině, vystavili celé rodiny riziku převýchovného tábora a utekli ze Severní Koreje do Soulu. Respondenti pochází z různých míst i společenských tříd; setkáváme se s pašerákem, učitelkou, soukromým řidičem korejských úředníků i postarší dámou adorující Kim Ir-sena. 

Rozhovory jsou výborně sestavené, do detailů propracované a velmi upřímné. Nenásilnou formou přibližují běžný život Severokorejců: neustálý strach z perzekucí ze strany státu, hlad a nemoci, dlouhou vojnu, nepředstavitelnou korupci, ale i zlatou mládež nejvyšší společenské vrstvy a jejich potřebu rebelie, důležitost rodiny, touhu pracovat a žít. Obsah je výborný, sesbírané příběhy velmi silné a kniha je vynikající i po stránce drobných zajímavostí, jak život v KLDR funguje - pro nás zcela mimo realitu.

Na audioknize mě lehce rušily hudební vložky, kterými začínala každá kapitola, načtená je však parádně a od poslechu jsem se nemohla odtrhnout. Velmi jsem ocenila i zpracování poznámek pod čarou. 

------------------------------------------------------------

Pohádky z druhého břehu

autor: Kateřina Lindnerová Mudroňová
zařazení: dětská literatura 
nakladatelství: KLIKA
rok vydání: 2019

Pohádky od Katky jsou plné laskavosti, kouzel a tichého obdivu ke všemu neznámému.


Je těžké psát hodnocení na pohádky, když z dětské literatury toho nemám mnoho načteno, a zvláště pak pokud se jedná o knihu od autorky, kterou znám osobně... Pohádková knížka mě ovšem bavila i jako dospělou. Stylem se jedná o krátké, roztomile ilustrovaná příběhy určené pro mladší čtenáře, obsahem se však Katka dotýká i hlubších témat: smrti, odcizení, svobody nebo třeba cesty za vlastním životem. Navíc se jí mezi zvířátka žijící na farmě podařilo propašovat vtipné narážky na fyziku a klasickou literaturu. Čtení je to milé, inspirativní a velmi podařené. 

ukázka: 
Algernon zvedl hlavu a otevřel oči. Svět okolo něj začal tmavnout a linie zlatobílého světla se vytrácely do ticha. Ze tmy na něj hleděl pár smaragdově zelených očí. Kocour Kristián olízl jeho tvář, spokojeně zapředl a opatrně ho zvedl. Ulehli na měkký mech a Algernon zavřel oči. Mít věrného přítele a znát tajemství všeho světla na světě je to pravé štěstí.

18 komentářů:

  1. Boudicko, bonjour.Francouzštinu jsem studovala na gymplu i později, ale knihu ve francouzštině bych už asi nedala...Z Tvého čtenářského deníku znám P. Coelho, četla jsem od něho nějaké knihy - Vítěz je sám, Veronika se rozhodla zemřít, Alchymista, Poutník, Ďábel a slečna Chantal, U řeky Piedra jsem usedla a plakala. Víc si teď nevzpomenu...Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevěra je jiná než ostatní Coelhovy knihy, třeba Alchymista se mi líbil velmi... Knížku jsem si dovezla z Francie jako suvenýr. Jednodušší knihy zvládám i ve FRJ, ale například Kunderu jsem v originále musela odložit, že si jej přečtu prvně česky. :D Krásný víkend, Leni!

      Vymazat
  2. Zaujala mne kniha o KLDR. Od Coelheho jsem nečetla nic. Do pohádek se nepouštím, i když tyhle vypadají zajímavě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knížka o KLDR je vynikající po všech stránkách, vřele doporučuji!

      Vymazat
  3. To je krásný výběr, všechny knihy mě zaujaly. Na Nevěru jsem kdysi četla samé pozitivní hlasy a chtěla se do ní také pustit, ale nikdy to nějak nevyšlo. Každopádně podle tvého popisu se obávám, že by mě hlavní hrdinka též nebyla moc sympatická a asi psycho :D

    Kdysi jsem byla v kině na dokumentu, který byl o lidech, kteří uprchli právě z KLDR. Je to už hodně dlouho, ale pořád si to pamatuji, je to hrozné, nechtěla bych tam žít ani za nic. Jsem až moc svobodomyslný člověk, musí to být silné čtení (poslouchání).

    Pohádky z druhého břehu vypadají moc hezky, je super, že i pro děti je kniha, které se dotýká těchto témat, které mnoho rodičů řešit nechce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli jsi od Coelha nečetla ještě nic, tak bych doporučila začít klasikou - Alchymistou. Ten se mi od něj líbil daleko více. Nevěra je divná, nesedla mi.

      Nina Špitálníková dává i zajímavé rozhovory, kde líčí svůj studijní pobyt v KLDR. I kdyby nedošlo na knihu, tak aspoň rozhovory doporučuji. Líbí se mi, jak to bere s nadhledem, netlačí na emoce posluchače/čtenáře, ale přitom nic nezlehčuje. Prostě jen popisuje realitu, jaká je...

      Vymazat
  4. Zajímavý výběr, neznám ani jednu knihu, ale vypadají zajímavě :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem Coelha četla hodně před pár lety, ale nějak pořád v sobě nemůžu najít něco, díky čemuž bych si chtěla jeho knížky přečíst znovu, což mi je trošku líto, ale nechci se do toho nutit :) Svědectví o životě v KLDR bych si ale přečetla ráda :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se třeba Alchymista líbil a chci se k němu vrátit, ale chápu, že je to styl literatury, který nesedne každému. Nevěra mě ale nebavila (a francouzštinou to fakt nebylo! :D)

      Vymazat
  6. Poslouchat o KLDR během dlouhých, jasných a veselých letních večerů je asi nejlepší možná volba. Nedovedu si představit, že bych něco takového četla třeba během už tak dost depresivního února...

    OdpovědětVymazat
  7. Nina Špitálníková je alespoň pro mě obrovsky inspirující osoba a tahle kniha je naprosto úžasná. Četla jsem ji nedávno, jak jsi sama viděla na mém blogu u recenze :-). Chystám se i na její další knihy. Naopak nic od Coelho jsem ještě nic nečetla a chystám se na něj dlouhou dobu, láká mě profláknutý Alchymista, tak jsem ráda, že jsem takto přišla i na jeho další knihu :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nina dává i zajímavé rozhovory, ráda ji poslouchám. Kniha mě velmi mile překvapila, ráda si od ní přečtu další.

      Co se Coelha týče, profláknutý Alchymista mě bavil podstatně více než Nevěra...

      Vymazat
  8. Svědectví o životě v KLDR... to mě zajímá! Přidávám na seznam četby.

    Ela

    OdpovědětVymazat
  9. Na jaře jsem měla možnost vidět dvě online přednášky od Niny Špitálníkové o tom, jak se dostala do S. Koreje na univerzitu, jaké bylo tam chvíli žít a jak to tam chodí. Byly to skvělé přednášky, někdy se člověk fakt nestačil divit a bylo mi z toho dost úzko... Taky např. zmiňovala, že byly se spolubydlící pořád odposlouchávány, a když přišlo léto, stačilo se jen tak v běžném hovoru zmínit, že je škoda, že na pokoji není větrák... na druhý den, když se vrátily ze školy na pokoj, už tam byl nainstalovaný :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobrá historka! Ale pěkně děsivá, když si člověk představí ty dopady... Já s Ninou poslouchala několik rozhovorů, pár již dříve a další dva teď znovu po doposlouchání knihy. Je to velmi inspirativní žena. Na přednášku bych zašla hned, mít tu možnost!

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!