pondělí 12. prosince 2022

Roadtrip USA: plánování

Západní pobřeží USA pro mě bylo dlouhé roky velkým cestovatelským snem.

Do San Francisca jsme odlétali v polovině srpna 2022 a strávili zde dva týdny. Takhle krátký čas je na Ameriku velmi málo, ale pořád dost, abychom navštívili místa, po kterých srdce prahlo nejvíce, nabažili se divokou kalifornskou přírodou a užili si pár nocí v Las Vegas. Než se vrhnu na cestopisy, sepsala jsem několik praktických postřehů na plánování americké dovolené.

Před odletem:

Letenky jsme kupovali u Lufthansy, většina letu ale probíhala pod záštitou United Airlines. Letěli jsme z Prahy do San Francisca s přestupem ve Frankfurtu. Jedna cesta zabrala asi 22 hodin, z toho let FRA-SFO 12 hodin. O dovolené jsme se rozhodli na poslední chvíli a letenky kupovali pár týdnů dopředu v hlavní sezóně, pročež vyšla nejlevněji právě Lufthansa s cenou okolo 27.000 Kč na osobu. Věřím, že mimo sezónu, s časovým předstihem a větší flexibilitou se lze dostat minimálně o třetinu níž. Cestovali jsme jen s příručním zavazadlem.

Covidová opatření byla v létě rozvolněná. Spojené státy vyžadovaly pouze potvrzení o dvou dávkách očkování bez časového omezení, test netřeba. Problematické bylo paradoxně Německo, pro které nám covid pass expiroval. Právě kvůli přestupu ve Frankfurtu jsme se vraceli ještě na konci srpna - Němci vyhlásili, že do konce prázdnin nebudou covid pass pro pohyb v EU kontrolovat, ale stejně jsem byla nervózní. Dnes už by snad celá cesta byla pohodovější.

Turistická víza (ESTA) si může český občan vyřídit během půl hodinky online. Detailnost dotazníku, který se vyptával i na profily na sociálních sítích, mě sice překvapila, ale automatické schválení jsme měli na mailu do několika hodin. Víza a potvrzení o očkování nám kontrolovali už v Německu, kde byli dost nepříjemní, naopak v USA jsme trefili na imigrační úředníky milé a ochotné - několik otázek, co plánujeme navštívit, kontrola zpáteční letenky a už nám přáli hezký pobyt. Mimo ESTA nezapomeňte na pořádnou cestovní pojistku, finanční náročnost zdravotní péče v USA drží světové prvenství.

Sierra Nevada, oblast NP Sequoia

Půjčení auta je drahé, ale nutné, pokud plánujete navštívit i jen jeden národní park. Během covidu mnoho autopůjčoven auta rozprodala a na ty zbylé je teď přetlak zájemců. Auto proto rezervujte co nejdříve, ideálně hned s letenkami a ESTA. My jsme půjčovali u Budget.com a byli jsme relativně spokojení, jako jedni z mála totiž nabízeli v ceně slušné pojištění a možnost storna. Každopádně, ačkoliv jsme auto rezervovali 2 týdny předem v nejlevnější půjčovně široko daleko, platili jsme za 12 dnů kolem 25.000 Kč. S sebou jsme brali raději i mezinárodní řidičák, i když nakonec nebyl potřeba.

Ubytování je také vhodné řešit alespoň pár týdnů dopředu, s blížícím se datem odjezdu totiž částky markantně narůstaly a i nabídka byla po covidu mimo velká města malá. Ačkoliv mám raději spontánní dovolené, zde nezbylo než naplánovat trasu už v Česku a zarezervovat ubytování, které nabízelo možnost zrušení, kdyby se plány změnily. Kombinovali jsem Booking (v městech nejlevnější) a ubytování v soukromí přes Airbnb. V průměru jsme za jednu noc platili kolem 2.000 Kč za pokoj s vlastní koupelnou, někde byla v ceně i snídaně nebo bazén. Nejlevněji vyšlo centrum San Francisca a Las Vegas, nejdráž Monterey.

Carmel-by-the-Sea, oblast Monterey

Plánování trasy:

V Americe je všechno větší a rozlehlejší. Silnice, domy, auta, hory, multipack balení v supermarketech i kelímky s kávou. Je na to dobré myslet i při plánování - vše na mapě vypadá blízko, ale přejezdy jsou dlouhé. I když jsme bydleli "hned vedle" národního parku, ráno nás čekaly 2-3 hodiny řízení, než jsme se dostali na výchozí místo treku.

S výjimkou poslední noci jsme proto volili vždy 2-3 noci na jednom místě, odkud jsme podnikali hvězdicové výlety. Měli jsme tak nejen časovou rezervu, kdyby se cokoliv přihodilo, ale také možnost objevit v okolí zajímavosti, které by nám jinak utekly, zajít si večer na jídlo, lenošit s knížkou nebo se jít vykoupat do jezera. Ač jsme ve výsledku nenavštívili tolik přírodních památek, ty, na které se dostalo, jsme si užili pořádně a bez stresu.

Valley of Fire, oblast Las Vegas

Velkou roli při plánování hrálo i počasí. Koncem srpna bývají pouštní oblasti rozpálené s teplotami přesahujícími 40 °C ve stínu. I když jsme se chystali do Las Vegas a několik pouštních národních parků bychom měli kousek, Death Valley, Grand Canyon a Joshua Tree jsme kvůli horku vypustili. Zaměřili jsme se na horské oblasti centrální Kalifornie, kde bylo sice také přes 30 °C, nicméně ve stínu lesů se teplo snášelo poznatelně lépe. Za zmínku stojí také pláže v zálivu Monterey Bay, kde je díky působení oceánu klima mírnější a skvěle se zde odpočívá. Hodně jsem si užila i začátek a konec dovolené v San Franciscu.

• 1. den - ráno odlet z Prahy, večer přílet do San Francisca
  • 2. a 3. den - San Francisco a okolí
  • 4. a 5. den - NP Yosemite
  • 6. - 8. den - NP Sequoia a NP Kings Canyon
  • 9. - 11. den - Las Vegas a okolí
  • 12. a 13. den - Monterey
  • 14. den - San Francisco
  • 15. den - odpoledne odlet zpátky, přílet následující den
trasa roadtripu, začátek i konec San Franscisco

Na místě:

Řízení bylo mimo velká města pohodové už jen díky automatu. Řidiči jsou tolerantní, silnice ve skvělém stavu, a to kupodivu i v horách. Pozor jen na předjíždění zprava, které je na víceproudých silnicích dovolené, a na chuťovku jménem all way stop - všichni na křižovatce zastaví a přednost má ten, kdo přijel jako první. Na křižovatkách lze i na červenou zahnout doprava, pokud nic nejede, a semafory nenajdete před křižovatkou, ale až za ní.

Kreditní karta je nutností. V USA se platí spíše kreditními než debitními platebními kartami, debitky některé služby vůbec nepřijímají. Kupříkladu na benzínkách se tankuje bez obsluhy, stačí přiložit kartu a systém si po natankování sám strhne danou částku, ale v případě debitní karty nebo hotovosti je třeba fyzicky dojít na přepážku a benzín si ještě před tankováním předplatit. Debitní je i Revolut, který jsem po pár pokusech nechala na výběry a ostatní platila českou kreditkou.

spočítáte pruhy?

Stravování s nízkohistaminovou dietou byla v USA výzva. Při výběru restaurace je nutné počítat, že celková útrata bude cca o 40 % vyšší než deklaruje jídelní lístek. Ten totiž uvádí cenu bez daně a "povinného" spropitného (obsluze se nechává aspoň 20% dýško, pracuje za minimální mzdu). Levnější variantou jsou všudypřítomné fast foody, bistra a výdejní okénka, ty však vaří hlavně z polotovarů, které kvůli histaminu nesmím. Vzhledem k tomu, že se mi hned po příletu rozjela silná alergie, zachraňovaly mě po zbytek pobytu čerstvé bagety ze Subway, kde se dal histamin jakž takž minimalizovat, a každý den jsme kupovali zásoby na výlety v supermarketech.

Jídlo bylo dražší než u nás, zejména čerstvé potraviny. Pamatuji, když jsem si hned první den bezelstně koupila kalifornskou broskev a u pokladny mi namarkovali 2,59 USD (60 Kč). Byla obří, ale i tak?! Na výlety se osvědčilo sušené maso jerky, které je levnější než u nás a zvládá i vysoké teploty. Mimochodem, v supermarketech koupíte úplně vše, od bílků v tetrapaku až po volně přístupný sortiment lékárny, ale čerstvé pečivo mnohdy ani velké obchoďáky vůbec nevedly.

zážitek z restaurace

Národní parky nabízí roční kartu na volný vstup do všech NP pro držitele karty a celou osádku auta. Karta se jmenuje America the beautiful a stojí 80 USD, navíc je částečně přenosná (držitelé mohou být dva na sobě nezávislí), takže lze po návratu poslat dál. O kartu stačí ústně zažádat u vjezdu do libovolného NP namísto klasického vstupného. Od navštívených dvou NP výše už se vyplatí, jen pozor, přírodní památky označené jako state park jsou zpoplatněné zvlášť. Také doporučuji předem zjistit, který národní park vyžaduje rezervaci na vjezd, a případně si ji včas vyřídit - u nás se jednalo jen o Yosemite.

Americká mentalita na západě USA je trochu úsměvná a přesně taková, jakou známe z filmů. Co však musím vyzdvihnout, lidé pracující ve službách jsou neskutečně ochotní, milí a usměvaví. I jen nákup v obchodě byl příjemnou záležitostí. Tohle bych moc ocenila i u nás!

NP Kings Canyon

Ačkoliv jsou země, co mi k srdci přirostly mnohem více, Amerika měla svoje kouzlo. Kouzlo plné opulentní pompéznosti, svobody, která na nekonečných silnicích vedoucích do liduprázdna dýchne na každého, i fascinujících přírodních krás. Představa návratu a průzkumu další části Států je lákavá, ovšem finanční náročnost byla značná, takže se do USA asi jen tak znovu nepodíváme. Jsem proto ráda, že jsme si aspoň ty dva týdny užili a máme na co vzpomínat. Co vy, navštívili jste Ameriku? A pokud ne, který stát by vás lákal nejvíce?

Související články:
USA 2022 - číst vše
Tipy cestovatele

1. Jsem moc ráda, že vám Amerika nakonec klapla a velký sen se ti splnil, všem komplikacím navzdory! Finančně to musel být pořádný zátah, ale zní to vpravdě bombasticky a jako zážitek skutečně na celý život :-) A to s těmi vzdálenostmi bude velmi podobné jako v Austrálii. Tam se člověk mrkne na mapu a řekne si "jé, Sydney je jen tak malý kousek" a ono je to tisíc kilometrů! :-D Těším se na pokračování!

1. Přesně, počítám, že v Austrálii to bude to samé. Stejně dlouhou cestu, jakou tady jedeme z Brna do Prahy, jsme několikrát jeli od kraje národního parku k nejbližšímu městu. A to je Kalifornie v porovnání s jinými státy USA dost hustě obydlená. :D

2. Báro, zajímavá článek, ráda jsem si početla. V Americe jsem nebyla a vlastně mne ani moc neláká. Mezi mé cestovatelské sny patří hory v Gruzii, Island, Norsko, Skotsko a Irsko, ale klidně se spokojím i s tuzemskem, myslím, že tu mám pořád co objevovat.

1. Díky, Stáni. Já po Americe toužila hlavně dříve, v posledních letech (když teda pominu covid) mě odrazovala cena a fakt, že za běžnou délku dovolené se dá ze Států stihnout jen malý úsek. Dnes jsem ale ráda, že když nám v létě nevyšly jiné, původně zamýšlené aktivity, tak jsme se sebrali a ty předražené letenky koupili. Cestování po USA byla úplně nová zkušenost.

3. Barunko, dobře jsi udělala, že jsi jela ! Cestuj, ať máš na co vzpomínat, fandím Ti. Lenka
    www.babilenka.cz

4. Jsem moc ráda, že se vám výprava navzdory některým komplikacím vydařila. Mě jímá hrůza už jen z tak dlouhého letu. :-D Ale když už Amerika, mířila bych přesně tam, kam vy. Vždy se mi líbil Golden Gate a San Fransicso jako takové, a americké národní parky určitě nezklamou, ať už vybereš jakýkoliv. :-)
    Těším se na pokračování seriálu a přeji pohodový advent!

1. Co si budeme povídat, let byl hrozný. Ono se to nezdá, ale i ten jeden nevinný přestup ve Frankfurtu celou cestu hodně natáhl. Obdivuji každého, kdo to zvládá pravidelně nebo s dětmi.

San Francisco bylo krásné, chtěla bych mu věnovat hned další článek, ale národní parky jsou prostě národní parky, krása střídala nádheru. Moc mě bavila ta diverzita.

Tlapko, moc děkuji a přeji krásné Vánoce celé rodině!

5. Super článek a fotky, bez komplikací by to někdy nebylo ono, ale hlavní je, když se to nakonec podaří :)

SmileThess

1. Díky moc. Komplikací bylo naštěstí, vzhledem k povaze celé dovolené, tak málo, že vlastně ani nestojí za zmínku. Na to, jaké minimum času jsme věnovali přípravě, to naopak vyšlo úplně parádně. :)

6. Už se moc těším na cestopisy! USA mě zas až tak neláká, ale jasně, kdyby se naskytla možnost, tak se tam ráda podívám - zajímaly by mě národní parky a lesy na severu ve státě Washington, u hranic s Kanadou. Mimochodem, tu divnou přednost na křižovatkách mají v Kanadě taky :D

1. Jituš, Seattle a jeho okolí je pro mě hned v závěsu za San Franciscem. Obecně jsou USA fascinující právě v té ohromné diverzitě, vybere si každý. Lákala by mě Havaj, Everglades, pak taky Zion a Yellowstone... Myslím, že by mi ani půlrok nestačil. :D

7. Amerika je na mém cestovatelském listu kdesi úplně vzadu. Vlastně jediné, co by mě tam lákalo, je PCT, a ten je nereálný, dokud pracuju. Ale fotky doprovázející tenhle článek jsou nádherné! Jakože být taková krajina jinde než v USA, chtěla bych tam hned. Ani nevím, čím mě USA tak odrazují.
    Jinak tyhle cestovatelské tipy mám moc ráda, za to jednička s hvězdičkou :) Navíc jsi to sepsala úchvatně čitelně i pro člověka, který se tam nechystá.
    Jsem moc zvědavá na samotné články o cestě.

1. Eithné, moc díky, od takové cestovatelky mě pochvala těší dvojnásob... Tu rozpolcenost ohledně USA chápu, sama si ji také trochu hýčkám. Zpětně jsem moc ráda, že jsem na ni nedala a vyjeli jsme.