pátek 23. prosince 2022

Šití: vánoční sukně 2022

Po úspěchu loňské vánoční sukně jsem i letos zatoužila po něčem novém, co bych si mohla obléct ke stromečku. Myslím, že z šití vánočních sukní se pomalu stává moje soukromá prosincová tradice.

Když jsem brouzdala e-shopy s látkami a narazila na dva krásné popelíny s jelínky, objednala jsem je, aniž bych tušila, co z nich nakonec vznikne. Popelín je úplně skvělý materiál - bavlněný, avšak jemnější než plátno, přitom ale neprosvítá, příliš se nemačká a krásně se nosí i šije.

Zlaté jelínky na tmavomodrém základu jsem zpracovala do veselé půlkolové sukně. Má menší spotřebu než sukně kolová, ale přitom vytváří podobnou figuru. Sukně je tvořena dvěma díly, předním a zadním, na pravém boku má schovanou kapsu a vlevo skrytý zip. Pásek je pevný, vyztužený vlizelínem. Uvažovala jsem o pružném nápletu, ale s pevným páskem vypadá sukně slavnostněji, a když z ní za rok vyrostu nebo mi bude velká, není problém levý šev rozpárat a dle potřeby zúžit nebo rozšířit. U všech sukní ze tkanin si pro tyto situace nechávám velikostní rezervu.

Bavlněné sukně se rády lepí na punčocháče, a tak jsem k jelínkům objednala fialovou podšívkovinu z acetátu. Poprvé jsem se rozhodla podšívku všít i zespod přímo do sukně a nenechávat ji odděleně. Obě látky jsou nadvakrát vysrážené praním i žehličkou, tak doufám, že časem nebudou dělat neplechu.

Čím mě sukně potrápila? Klouzavou a třepící se podšívkovinu jsem si osahala již na předchozích projektech - kde to jde, preferuji francouzské švy, které vypadají úhledně i z rubu. Popelín se šije jedna báseň, problém mi dělal jen jeho vzor. Ve švech předního a zadního dílu vzor nenavazuje, první díl jsem totiž nestřihla ideálně a na jiné napolohování druhého už látky nebylo dost. Navíc jsem nadvakrát šila pásek. U prvního pokusu jsem řešila jen směr nitě, nikoliv vzor, a jeleni pak pochodovali v protisměru. U druhého už mají aspoň přibližně stejný sklon.

detaily z šití

Největším oříškem však byl zip a zakončení sukně. Původně zamýšlený zip jsem nastehovala, vyzkoušela a naznala, že na bok se prostě výrazný zip nehodí. Sytě modrý zip jsem vyměnila za decentní černý, ale pořád to nebylo ono. A tak jsem začala hledat, jak jej našít, aby byl v látce neviditelný. Opravdu skrytý, přesně takový, jakého se hobby švadlenky bojí jako čert kříže. Po hodině práce vznikl můj první skrytý zip, čímžto děkuji Šití s Danou za skvělé výukové video.

skrytý zip

Podobně jsem zápasila i se zakončením sukně. U předcházejících dvou kolovek jsem ani při sebelepším rozžehlení nebyla schopná sukni ukončit prostým zahnutím tak, aby kvůli poloměru kružnice z rubu nevytvářela viditelné sklady. Tentokrát se situace ještě zkomplikovala podšívkou, kterou by tkaloun ani lemovací pruženka nezkrotily. A tak jsem ze zbytků látky cvičně vystříhala podsádky, zkusila našít... A byla sama překvapená, jak profesionálně vypadal výsledek! Podsádka je sice časově náročnější, ale u (půl)kolové sukně s podšívkou stojí za to. Moc mě baví, jak se s každou dokončenou sukní posouvám dál.

zakončení sukně podsádkou

U prvních jelínků jsem od začátku tušila, že je chci na sukni, ale co s bílým popelínem? Bude z něj zimní ubrus, nebo raději halenka? Nu, přiznám se, že se dvěma vánočními projekty jsem měla velké oči.

Začala jsem pracovat na dlouho odkládaném střihu na retro top inspirovaný modely britské značky Collectif, jenže triček jsem zatím moc nenašila, střihy z Burdy, které jsem původně chtěla použít, se ukázaly jako hrubě nevyhovující, a tak jsem nakonec celý projekt odložila k ledu a vrhla se na vánoční pečení. Střih plánuji dokončit co nejdříve (popelín mám doma ještě jeden, letní námořnický) a vánoční látka se do příštího roku nezkazí. Vždyť jakoby to bylo včera, co jsem loni touto dobou došila svoji úplně první sukni...

oba vánoční popelíny

A protože se jedná o poslední předvánoční článek, ráda bych vám aspoň touto cestou popřála poklidné Vánoce plné radosti a vydařený vstup do nového roku. Mějte se krásně a užívejte sváteční čas.

Související články:

16 komentářů:

  1. To je ovšem velmi hezká tradice :-) Látka je půvabná a sukně krásná, smekám! Tak tedy šťastné a veselé :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Báro, krásné Vánoce i tobě. A sukně je moc pěkná. Jsem zvědavá na projekt z bílých jelínků.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak ta je naprosto luxusní 👌Krásné svátky 🌲

    OdpovědětVymazat
  4. Je nádherná :) Když jsem viděla vánoční fotku na FB, vůbec mě nenapadlo, že sis sukni ušila sama :)

    Krásné vánoční svátky i tobě ♥

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Domi, moc děkuji za pochvalu a přeji pěkný vstup do nového roku. :)

      Vymazat
  5. Látka i sukně jsou moc pěkné. Úplně si představuju tvoji sbírku vánočních sukní třeba za deset let :)
    Krásné svátky a všechno nej do nového roku!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eithné, mockrát děkuju! Uvidíme, co vznikne za rok, abych ty sukně vůbec stihla vynosit. Hodně zdraví a štěstí do nového roku!

      Vymazat
  6. Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu a vše nej do nového roku přeji!

      Vymazat
  7. Ta sukně je prostě nádherná. Některé termíny z šití ani neznám a vůbec si neumím představit, kolik práce jednotlivé kroky OPRAVDU dají, ale určitě to stálo za to. Takovou parádu bys určitě i prodala, je to vážně kus poctivé práce! :-)
    Všechno nejlepší do nového roku!
    Tlapka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlapko, moc děkuji. Na prodej to není, technicky zdaleka nejsem tam, kde by profi švadlena měla být, a hodinovkou bych si vydělala stěží na slanou vodu. Jako koníček je to ale skvělá (kreativní!) zábava a odreagování od práce na PC.

      Krásný nový rok i vám! Vše nej nej. :)

      Vymazat
  8. Tohle je krásná tradice :D Moc si užívám, jak se díky tvým článkům učím novou šicí terminologii! Navíc mě tvůj výtvor strašně insipruje k tomu vytvořit si též něco na sebe :D V hlavě mám nápadů, ale přiznám se, že realizaci si ještě budu muset nastavovat, protože jsem pořád v šití se strojem začátečník xD
    A je super, že myslíš i na možnosti, jak připadně (za pár let/někdy) model upravit, to mi přijde hrozně super :D Protože takový kousek by bylo škoda jen tak vyřadit, protože se změnily míry :D Mco se těším za rok na další módní kousek ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvořilko, moc děkuji za krásný komentář. Další kousky budou určitě dříve, jen to nestíhám fotit a sepisovat. :) Šití je krásný koníček a super relax, i když začátky se strojem byly i u mě o nervy. Je nutné se toho nebát a hrát si donekonečna s nastavením stehů, napětí, celkovým seřízením stroje... Nastavení vhodné na jednu látku bude u druhé trhat nitě. Já svůj stroj minulý týden poprvé mazala a hloubkově čistila a byla jsem až překvapená, o kolik lépe teď šije. Hodně mi pomáhaly i šicí skupinky na FB a výuková videa na Youtube. Držím palce!

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!