čtvrtek 5. ledna 2023

Oblíbené pražské podniky

Jak lépe zahájit nový rok než dobrým jídlem? Seznamte se s restauracemi, bistry a kavárnami, které mám v Praze nejraději.

Přiznám se, že tento článek mi ležel v konceptech skoro tři roky. Tak dlouho jsem sbírala tipy, fotky a reference, až několik podniků v mezičase zavřelo, bohužel včetně mé nejoblíbenější burgrárny, kvůli které vlastně celý nápad vzniknul.

Poslední rok, co jsem bydlela v Praze, jsem strávila v Dejvicích, které jsou z hlediska kaváren a restaurací malým rájem. Potřeba přesouvat se za jídlem přes půl města se omezila na perimetr naší čtvrti a blízkého okolí. V současnosti už v Praze bývám jen sporadicky, a tak už nové podniky tolik nevyhledávám a spíše si užívám, když můžu navštívit nějaký z oblíbenců.

Na nejlepší brunch do Café Záhorský
Eliášova 1, Dejvice

Rodinná kavárna a restaurace, kde vaří z poctivých surovin a jídla servírují s láskou. Café Záhorský se zaměřuje hlavně na snídaně, které mají opravdu famózní. Snad pokaždé se horko těžko rozhoduji mezi vejci Benedikt, zdravým snídaňovým bagelem a výbornými lívanci; Radek do Záhorského zase chodí na poctivou anglickou snídani s klobásky, sázenými vejci, fazolemi, slaninou a žampiony. Na oběd bývá několik hotovek a odpoledne je možné objednat z pravidelně se obměňujícího sezónního menu, reflektujícího dostupné lokální suroviny.

Na tomto podniku mám ráda jeho variabilitu. Je z těch vzácných míst, která uspokojí každého, aniž by to mělo dopad na kvalitu služeb - ideální podnik na posezení, když jeden má hlad, druhý chuť na kafe a dortík, třetí by si dal pivo a čtvrtý míchaný drink. Mimochodem, pivo berou z vlastního pivovaru Záhora, kafe z Nordbeans a vína od malých českých vinařů. Kavárna je otevřená i pro pejsky a děti, pro které je stranou připravený malý dětský koutek.

Vyzdvihnout musím i obsluhu, zpravidla velmi pozornou (o víkendech často obsluhuje i pan majitel) a že je kavárna dostatečně velká, takže nebývá problém si sednout i bez rezervace. Moc mě baví, že i přes svou velikost si Café Záhorský drží rodinnou atmosféru. Jedinou nevýhodou bývá větší hlučnost ve vytížených hodinách.

vejce Benedikt v Café Záhorský

Na belgické pivo a slávky do Bruxxu
Náměstí Míru 9, Vinohrady

Belgickou kuchyni a zejména pivo, na naše poměry překvapivě silné a netradičně dochucené, jsem si zamilovala už během studií v Lucembursku. Bruxx je originální belgická brasserie, nabízející zážitek ze špičkového oběda, večeře nebo jen posezení u skvělých piv či višňového krieku. Moje oblíbené jsou čepovaný Kasteel Rouge nebo Leffe Bruin, s výběrem na míru vám rád pomůže specializovaný číšník.

Mimo pivo je Bruxx vyhlášený mořskými plody a čerstvými rybami. My sem chodíme na slávky, servírované v kotlíku na několik různých způsobů, s domácími hranolky či bagetou. Zkoušela jsem tu i ústřice, šneky, rybí polévku a další speciality belgické a francouzské kuchyně. Restaurace se řadí cenově spíše výše, nicméně večeře zde je pokaždé zážitkem - ideální na rande, výročí nebo oslavu narozenin.

(Foto bude, jen co se sem znovu vydáme.)

Na domácí pelmeně do Bistra Váleček
Jaselská 20, Bubeneč

Jedno z mých nejmilovanějších jídel jsou východoevropské pirohy a pelmeně. Bistro Váleček jsem objevila úplnou náhodou při procházce a byla nadšená. Jejich pelmeně i vareniky jsou poctivě dělané a chuťově vynikající. Nabízejí je dokonce i ve veganské variantě, i když já si dávám masovou klasiku.

Čím Bistro Váleček posouvá skvělé pelmeně o řád výše, jsou ovšem obědová meníčka. Umí tu opravdu výborné zeleninové krémy, na které se už těším skoro jako na hlavní chod, a součástí každého menu je také omáčka a čerstvý salát nebo domácí limonáda. Kdykoliv pracuji v Praze z bytu, chodím právě do Bistra Váleček na oběd, protože jejich menu je přesně to, co mi jinde chybí - jídlo, které je zdravé, lehce stravitelné, se spoustou zeleniny a přitom chuťově vyladěné. Posedět se dá i přímo v bistru, i když já si obědy spíše nosím domů.

masové pelmeně v Bistru Váleček

Na palačinky do Slepé kočičky
Milady Horákové 38, Holešovice

Crêperie u Slepé kočičky je snad nejlepší palačinkárnou, kterou bych si jen mohla přát. Palačinky zde najdeme nejen vynikající sladké, z nichž moje vítězka je ta s karamelizovanými jablky, hruškami, mascarpone a ořechy, ale doporučuji vyzkoušet i slané palačinky, tzv. galettes, vyráběné z pohankové mouky, na které si lze přiobjednat sýrový přeliv. Napárované s vínem budou i slané palačinky špičkové!

Palačinky nejsou tak velké jako klasické obědové menu, a tak je vnímám jako ideální variantu na brunch nebo večerní posezení. V Kočičce nabízejí i několik nepalačinkových jídel, se kterými však nemám zkušenost. Vyzdvihnout musím i útulné interiéry zdobené kočičími dekoracemi a milou obsluhu. V létě bývá otevřená také prostorná venkovní zahrádka, schovaná zezadu budovy. 

Crêperie u Slepé kočičky

Několik dalších tipů:

Na neapolskou pizzu do Manu Praga (Revoluční 25, Staré Město) - jejich bufalinu zbožňuji

Na čerstvé domácí těstoviny do bistra Le Camille (Štefánikova 8, Smíchov-Anděl) - i zde nabízí skvělá obědová menu a na odpolední posezení dobré kafe a dortíky 

Na running sushi do Jiu Zhou (Otakarova 6, Nusle) - finančně dostupné, přesto čerstvé

Na bezlepkové zákusky do Cukrárny Buchta (Národní obrany 35, Bubeneč)

Kam chodíte v Praze rádi mlsat vy? Máte nějakou oblíbenou kavárnu, restauraci nebo třeba bar?

31 komentářů:

  1. Mám ráda Kavárna, co hledá jméno a Café Savoy, ráda také chodím na Manifesto :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Thess, díky za tipy. Moc se mi líbí myšlenka a koncept Manifesta. To na Florenci jsem navštěvovala ráda a často, škoda, že už jej zrušili. V Café Savoy jsem byla jednou na večeři s kolegy a byla jsem velice spokojená, nádherné interiéry a výborné jídlo. Kavárna, co hledá jméno, mě naopak zklamala. Snídaně mají sice vynikající, ale byla jsem tam 3x a pokaždé tak neochotná až nerudná obsluha, že jsem to snad nikde jinde nazažila, znovu už jsem to pak nepokoušela. Snad jsi měla jinou zkušenost. :)

      Vymazat
    2. Já naštěstí měla dobrou zkušenost, ale byla jsem jen jednou, tak jsem to asi dobře chytla :)

      Vymazat
  2. Manifesto se nezrušilo, akorát přesunulo na Anděl. :) Bruxx je skvělá restaurace, pravidelně zde oslavujeme výročí a nebo sem zavítáme jen na rande. Obsluha zde ale také umí být leckdy nepříjemná a vadí mi ne zrovna nejlepší obsazování stolků při dlouhodobé rezervaci. Párkrát jsem měla tu smůlu, že jsem byla posazena do uličky k pidi stolečku a to i přes to, že k nabídce byly v tu chvíli lepší stoly a měla jsem dlouhodobě vytvořenou rezervaci. Jídlo mají ale výborné přes pár výjimek.
    Na Letné zbožňuji Alchymistu, jejich dortíky, káva a obzvlášť krásná zahrada jsou skvělé. Také Café Letka.
    A pražské čajovny….!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář. Manifesto na Andělu mě svojí nabídkou už tolik nezaujalo, ceny snad ještě vyšší než na Florenci, avšak s jídlem jsem nebyla moc spokojená.... Ať jim ale nekřivdím, na Andělu jsem byla 2x v době, kdy se teprve rozjížděli, dnes už je to třeba lepší.

      V Bruxxu jsme měli asi vždycky štěstí, v uličce ale občas sedíme v Záhorském a není to ideální, když se kolem pořád někdo producíruje, zvlášť při větším jídle. Holt nevýhoda velkých podniků, že ne všechny stoly jsou dobře umístěné.

      Alchymistu si píšu do tipů, děkuji, a pražské čajovny máš jaké nejraději? Já jich několik navštívila, ale žádná nebyla tak báječná, abych se do ní nějak cíleně vracela.

      Bude podpis, prosím? Ať vím, s kým příště v Praze zajít na čaj? :))

      Vymazat
  3. Do Café Záhorský jsem zrovna tenhle týden vzala kamarádku a byly jsme obě nadšené. Jinak co se cukráren/kaváren týče, tak se rozhodně připojuji k chvále Alchymisty. Jednak je to jedna z nejkrásnějších cukráren, jaké jsem kdy viděla (akorát člověk musí projít kolem dortů dál dozadu, kde je i naprosto dechberoucí zahrádka) a jednak mají naprosto neodolatelné dorty. Pak je náš dlouhodobý favorit kavárna Pražírna na I. P. Pavlova. Lepší horkou čokoládu jsem měla snad jedině v Červené židli, ale ta se na to specializuje, tak to se počítá jen tak napůl :-) A stran restaurací nedám dopustit na vegetariánskou restauraci Maitrea. Ta nás okouzlila natolik, že jsme tam měli svatební hostinu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, Alchymista je horký adept na naši příští schůzku. Jsem na něj teď dost zvědavá! :)

      Na Pavlák už tolik nejezdím, ale třeba se najde cesta, Pražírnu si budu pamatovat. Maitrea má z fotek nádherné interiéry, tak jestli i jídlo odpovídá, musí to být zážitek. Děkuji!

      Vymazat
  4. To jsou krásné tipy. A já akorát dnes dávala fotky z kavárny, co tu (v Kobylísch) máme nově.
    V tý Kočičce jsem byla někdy na střední. Možná je na čase tam opět skáknout. A jak tu holky v komentářích zmiňují Alchymistu, tak tam také musím, nalákaly mě. Zeptám se, jestli se tam může se psem :-) Blízko je Stromovka, takže o takový výlet nesmím Joníka ochudit.
    Jinak bych fakt hodně chtěla do Imperialu <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můžeme dát v Kočičce další Píše sraz. :D

      Alchymista i mě nalákal, kolem jsem navíc často chodívala, když jsme bydleli v Dejvicích.

      Vymazat
  5. Jsem překvapená, že žádný z podniků neznám, možná to bude i tím, že když jsem v Praze studovala, neměla jsem moc peněz na utrácení v restauracích :) Vždycky jsem ale měla ráda Ovocný Světozor, v létě nikdy nevynechám Crém de la Créme a můj velký oblíbenec je Knedlín :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Crème de la Crème jsme měli i v Dejvicích, v létě jsem tam bývala často, zmrzliny mají vynikající. Knedlín ještě neznám, jen podle názvu je mi povědomý. :)

      Vymazat
  6. Zrovna tento měsíc bychom s Adym měli strávit pár dní v Praze. Uložím si Tvoje tipy do paměti.

    Já mám v Praze ráda Ovocný Světozor, kavárnu Chloé a running sushi v Palladku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do Chloé jsem ještě neměla odvahu zajít, jak je to tam fancy a růžové. :D

      Užijte si pražský výlet! Ať se vám tam líbí.

      Vymazat
    2. Přesně. Ani já nemám odvahu zajít do Chloé :-)))

      Vymazat
  7. Barunko to je prima inspirace ! Posílám pozdrav, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  8. Tak většinu neznám a to bych řekla že jsem toho v Praze navštívila poměrně dost. Nemáš nějaký typ na nějaké místo kolem Anděla? Na Le Camille určitě kouknu, díky za typ, já teda většinou chodím do Starbucks na luxusní wafle a do Pizzerie přímo v Cinestar na nejlepší prosseco

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, na obědy občas chodíme do restaurace Na Jedli, mívají dobré denní menu a pěkné posezení v atriu, a překvapivě fajn je Fruitisimo Bistro Anděl na Radlické, přímo v té jedné kancelářské budově, kam si chodím na dobré kafe a svačinky (mají tam i freshe, ale není to klasický Fruitisimo stánek jako v obchodních centrech). Můj favorit každopádně zůstává Le Camille. Dej pak vědět, jak jsi byla spokojená. :) Grosseto není špatné, ale úplně mě nenadchlo, a ze sousedního KOBE jsem byla vyloženě zklamaná, tam už znovu nepůjdu.

      Vymazat
  9. Nikdy jsem nepochopila oblibu palančinkáren. Palačinky jsou strašně snadné a levné na domácí přípravu, zatímco do restaurací chci chodit na jídla, která uvařit neumím nebo se mi s nimi nechce crcat :) Takže ze jmenovaných mě zaujaly například slávky v Bruxxu, ty bych si dala hned, mňam.
    Jinak jsem zatížená na vietnamské restaurace. Skvělé jídlo a ještě zaručeně bez mléka, to je win-win. Po článku jsem dostala navíc chuť na sushi. Já asi prostě nejsem cílovka na evropskou kuchyni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Palačinky úplně miluji a nejvíce pak ty, které si nemusím sama chystat. :) Ale ano, rozumím tomu argumentu. Za gastrozážitky také chodíme jinam, nejvíce si užiju burger, lepší sushi, steak nebo mušle, zkrátka něco, co si doma tak dobře nepřipravím nebo se to pro dva nevyplatí chystat. Většinou ale na večeře chodíme spíše na cestách a v Praze tolik ne, takže v lepších pražských restauracích nemám takový přehled. Co naopak v Praze řeším při každé návštěvě, jsou obědy. Mám raději lehká jídla a i skrze histamin je to s meníčky komplikované.

      Eithné, jaké sushi bys v Praze doporučila? Já měla dosud nejlepší z Wabi Sabi, i když obsluha tam často pokulhává. Vynikající red curry s krevetami zase mívali v DuHa na Dejvické, akorát teď jsem ho dvakrát dostala přesolené nebo divně dokořeněné, takže jsem je do výběru nakonec nezahrnula. Chtěla bych tam zkusit i právě sushi.

      Vymazat
    2. Moje oblíbená sushi restaurace nepřežila covid a ještě jsem nenašla náhradu :( Red curry s krevetami (souzním s vkusem!) mám moc ráda ze Zenu na Stodůlkách, tam občas jezdíme i na oběd, i když je to daleko.
      Já se jinak do restaurací po Praze zas až tak nedostanu, protože přece jen chodíme ven z práce na obědy a večeřet pak už moc nepotřebuju.

      Vymazat
    3. Díky! Zen si poznačím, až pojedeme do IKEA. Jestli jsou tak dobří, ráda si k nim udělám výlet. :) A jestli objevíš nějaké špičkové sushi, budu taky moc ráda za tip!

      Vymazat
  10. Já bych asi neměla přiznávat, že bydlím v Praze :D, protože žádné pražské podniky neznám a žádný vyloženě oblíbený nemám, snad jedině Di Carlo v Šebrově (ale to je myslím pro většinu lidí tip na nic :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, to je zrovna kousek od Průhonického parku a taky od Vesteckého rybníka, kam se chci už delší dobu podívat... Je to sice mimo hlavní tahy, ale třeba se časem najde cesta. Díky za doporučení.

      Vymazat
  11. Výborný článek! Za mě z Dejvické části restaurace U Matěje pana Punčocháře. Byla jsem 2x a vždycky tam bylo výborné jídlo a obsluha. Baví mě ta jeho česko-rakouská kuchyně. Potom také místní malšeické Neami - naprosto výborné asijské bistro. Moc ráda bych někdy zašla do Savoy a do kavárný Mišák na Václavském náměstí. Tam jsem ještě nebyla a chci tam moc! :-D A z barů jsem vždy ráda chodila v Praze do Milé Tchýně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Káji, díky moc za další tipy. Do Myšáka můžeme někdy zajít společně. Párkrát jsem tam byla, ale je to tedy hodně turistické místo.

      Vymazat
    2. Promiň, komentář před tímto je špatný úklik. Samozřejmě tam s tebou ráda zajdu. Nebyla jsi někdy v Café Savoy na Újezdě? Tam jsem také nebyla, a také by mě lákal O:-) :-D

      Vymazat
    3. V Savoy jsem byla, ale to je spíše na lepší večeři. Tam si zajděte s manželem. :)

      Vymazat
  12. Do Prahy se dostanu jednou za uherský rok, ale možná někdy některý z tebou zmíněných podniků vyzkouším, děkuji za inspiraci. :) Plánuješ třeba podobný článek i o Brně?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznám se, že v Brně nebydlím už takovou dobu, že moje oblíbené podniky stihly pozavírat a nové není prostor objevovat... Pár oblíbenců bych ale asi našla, tak třeba časem i na Brno dojde. :)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!