pátek 20. ledna 2023

Bullet journal 2022

Rok se s rokem sešel a já jdu opět představit diář, se kterým jsem prožila předchozí měsíce. 

Bullet journal, někdy též "kreativní diář", je technika vedení si vlastního diáře a zápisníku v jednom. Metoda má za cíl propojení kalendáře, poznámkových bloků a všech dalších deníků do jednoho jediného sešitu. Někdo preferuje bullet journal jednoduchý až strohý, jiný jej zdobí obrázky, výstřižky nebo nálepkami. Pinterest, Instagram i YouTube jsou nekonečnou studnicí inspirace, jak může takový bullet journal vypadat. O principech bullet journalingu jsem se více rozepsala v článku z roku 2020. Diář, který níže uvidíte, je již čtvrtý, který jsem touto technikou vytvářela.

Papírenské potřeby:

Ačkoliv diářoví maniaci budou mít jiný názor, na bullet journal v zásadě stačí jen sešit a propiska. Já jsem svůj letošní sešit dostala. Kamarádka mi na předminulé Vánoce darovala zápisník od značky BeWooden s vygravírovanými iniciály. Deník má formát A5, čistě bílé listy, gumičku na stažení a elegantní vzhled kombinující tmavě modrou látku se dřevem.

Zápisník je propracovaný do posledního detailu, vazba se skvěle otvírá, deník obsahuje záložku i pouzdro na vizitky. Velmi potěšená jsem byla z kvality použitého papíru. Nejraději totiž píšu plnicím perem, který však na levnějších papírech propíjí. Zde si silnější papír s inkoustem rozuměl, nerozpíjel se a přitom rychle zasychal. Díky tvrdé vazbě vydržel diář krásný po celý rok.

Diář jsem zdobila samolepkami, ty jsem taktéž v minulosti dostala, porůznu sesbíranými výstřižky a diářovými nálepkami od Fleppi, které si pravidelně objednávám již několik let. Od malování do diáře jsem upustila, je to časově docela náročné a zas tak mě to nebavilo. Pro psaní jsem využívala inkoustové pero Parker, na tabulky černý liner Tombow, na nadpisy měsíců metalické brush peny DecoBrush a na občasné vybarvování pastelky Progresso. Mimo diářové samolepky jsem si letos nic nekupovala a pracovala s tím, co už jsem doma měla. 

Kalendárium:

Na úplném začátku diáře mám roční přehled, jakožto i stručný kalendář předcházejícího a následujícího roku. Základní diářovou část tvořím už skoro poslepu. Kalendárium chystám na několik měsíců dopředu a stále ve stejném formátu, aby byl diář přehledný. Najela jsem na rutinu, u které obměňuji jen drobnosti. Někdo může namítat, že to pak není ten pravý bullet journal, ale hlavní přece je, že mi to tak vyhovuje. Každý měsíc začíná tradičním přehledem s důležitými událostmi a soupisem, co je potřeba v daném období udělat.

Dříve jsem pracovala s rozložením, kdy měl týden celou dvojstranu. Hlavní letošní změna spočívala právě v rozvržení: na jednu dvojstranu jsem vmáčkla týdny dva. Diář je najednou mnohem přehlednější a nepotřebuji tak silný sešit. Celkově mi tato změna vyhovuje a v novém rozložení plánuji pokračovat i v dalším roce. Pracovní záležitosti plánuji v Outlooku a událostí mimo práci už zdaleka nemám tolik, co dříve, takže mi menší políčka bohatě stačí.

Bullet journal část:

Co je však na bullet journallingu nejzajímavější, jsou přehledy a poznámky, které mi zabírají většinu vlastního sešitu. Cvičíte pravidelně a chcete si někde evidovat posun? Potřebujete prostor na zapisování receptů, financí, rozpis zkouškového nebo vánočního úklidu? Přesně na to je bullet journal dobrý a přesně kvůli tomu si dělám celý diář sama.

Můj BuJo letos obsahoval:

  • důležité kontakty a adresy
  • narozeniny a svátky
  • tipy na dárky
  • zdravotní přehled 
  • finanční plánovač  
  • přehled věnovaný autu
  • volné dny dovolené a státní svátky
  • cestovní tipy
  • kulturní a knižní tipy
  • osobní roční cíle
  • šicí rozpis
  • wishlist - co bych si ráda koupila
  • přehled na stěhování
  • přehled na Vánoce

Tahle část mě baví nejen tvořit, ale hlavně je neskutečně praktická. Často se k ní vracím nejen v průběhu roku, ale i zpětně. Kdy jsem byla naposledy u zubaře, kdy končí technická na auto a kdy bude potřeba obnovit smlouvu na byt? Jaké míry jsem měla loni a jaké letos? Kolik se mi za letošní rok podařilo našetřit? Mám už za vybranou celou dovolenou, nebo mi stále pár dní stále zbývá?

Něco si sice vedu v aplikacích na telefonu, ale deník, kde je vše na jednom místě přehledně a pohromadě, aniž bych musela dlouze hledat v e-mailech nebo prohledávat loňský diář, je nedocenitelný. Mám ráda i čistě zábavné přehledy s inspirací, kam na výlet, co si dalšího ušít, co si přečíst...


Závěrem:

Přiznám se, že klasickému diáři jsem letos moc nedala, protože co jsme se přestěhovali na Vysočinu, je událostí tak málo, že je udržím v hlavě a do diáře často nahlédnu spíše z povinnosti, zda jsem nezapomněla na něčí narozeniny nebo svátek. Možná to bylo i rozměrem zápisníku, který byl zatím největší, co jsem kdy měla. Musím však říct, že právě kvůli těm všem přehledům, poznámkám a inspiraci je pro mě bullet journal i nadále nedocenitelným společníkem, se kterým budu pokračovat i v dalších letech, jen stále více pomýšlím na nějaké udržitelnější řešení. V bullet journalingu už jsem si vyzkoušela, co mi vyhovuje, a teď bych spíše ocenila, kdybych nemusela každým rokem přepisovat kvanta stále stejných dat jako adresy a kontakty, které se stejně mění jen sporadicky, a zároveň si udržela flexibilitu kdykoliv jakoukoliv sekci rozšířit nebo nahradit. Že by tedy i u mě konečně došlo na kroužky nebo disky, kterým se celé ty roky bráním? Co je důležité při výběru diáře u vás? 


Související články:

20 komentářů:

  1. Jé, tyhle diáře obdivuju od různých autorů na instagramu. Něco v tomto smyslu jsem vedla dvakrát, ale asi nemám ty správné nápady, nikdy to nevypadalo dobře.
    Nakonec je pro mne nejlepší zapisovat si deníček v kalendáři. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každému vyhovuje něco jiného a o tom to je, najít si to svoje :). Já se od klasického BuJo taky dost odklonila a uzpůsobila si jej svým potřebám.

      Vymazat
  2. Já diář vůbec nemám :). Pracovní termíny píšu do klasického stojacího kalendáře, kam přidávám občas i termíny nepracovních věcí (jako je třeba zubař nebo kadeřníce), pokud mi navazují nebo zasahují do pracovní doby. Pracovní schůzky dávám do kalendáře v Outlooku, protože ho mám sdílený se sekretariátem odboru, aby sekretářka měla přehled, kdy mám jednání a že nebudu tedy k zastižení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám v práci taky Outlook, tam všechno sypu do kalendáře. Na doma mi ale elektronický diář nevyhovoval, papír mi nabízí více prostoru a možností.

      Vymazat
  3. Já mám diář už celá léta stejný a zpravidla mi stačí si do něj věci zapsat na to, abych si je zapamatovala. Takže ten drobný sešítek s sebou sice nosívám, ale otevírám ho zpravidla jenom proto, abych si do něj poznamenala něco dalšího :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Já už několik roků používám klasický diář. Vybírám si ho podle přebalu :)

    BJ technika se mi moc líbí, ale u sebe si myslím, že bych si ho s nadšením začala vytvářet, a vydrželo by mi to jen chvilku. Takže pořád udržuju psaní do obyč diáře, sem tam poznámky v aplikaci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ze stejného důvodu nemám tu diářovou část nijak podrobnou a kalendárium si chystám nárazově a hodně dopředu. Většina fanoušků BuJo si dělá kalendárium před začátkem každého měsíce samostatně, ale mně to úplně nevyhovovalo. Ne vždy byla nálada a čas. Bulletí přehledy vedu na roční bázi, takže tam dopisuju, když mě to zrovna popadne. :)

      Vymazat
  5. Na BuJo se ráda dívám u ostatních, ale mně by vadilo, že to není počítačově přesné - asi bych se užírala, že tohle se mi nepovedlo, jak jsem chtěla, a tamhle jsem použila špatnou barvu. Navíc nosím malé kabelky takže zůstávám věrná těm nejmenším diářům s měsícem na jedné stránce, a jediné, co doplňuju, je soupis dlouhodobých dat na vnitřní stranu přebalu - kdy mi končí technická, do kdy mám OP a ŘP, kdy mi končí Lítačka a podobně.
    Ale jak jsem psala, u ostatních se mi BuJo moc líbí a tvůj je moc pěkný.
    (A kvituju sešit od BeWooden, minulý týden jsem od nich objednávala podložky pod hrnce, protože zbožňuju podtácky, které už mám rok.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé, na ty vyřezávané podtácky mám taky spadeno, tak možná budeme mít stejné. :)

      Právě kvůli důvodům, které jsi vypsala, jsem si před pár týdny pořídila Filofax a najíždím na kroužkovou vazbu, která je výrazně flexibilnější, umožňuje opravy a hlavně díky ní můžu mít o dost menší diář, aniž by to mělo dopad na obsah. Tak uvidíme, jak mi to bude fungovat.

      Vymazat
  6. Mně se to strašně líbí. Líbí se mi, jak jste kreativní a vytváříte si vlastní diář. Já toto neumím a jsem léta věrná holkám z Cup of Style, kde si zakupuji jejich diář :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ACOS mají krásné diáře, každým rokem je obdivuji. Děkuji, Jani!

      Vymazat
  7. Myslím si, že najít si to svoje, co ti vyhovuje je to stěžejní a pak jsi schopna pracovat v jakévkoliv diáři/online plánovači. Měsíční přehledy dělám stejně, týdenní mívám pořád na dvě strany - většinou půlku sloupce tvoří úkoly na daný den a zbylá půlka je věnovaná takovým těm malým radostem, co se ten daný den udály. Takže můj bullet journal je svým způsobem i trochu deník :)
    A papírové zápisky si vedu hlavně právě kvůli tomuto deníkovému elementu a przným seznamům a přehledům. Třeba wishlist pro mě i pro okolí se mi neskutečně osvědčil, takhle mám dárky nakoupené dopředu a včas :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wishlist je senzační. Často mě tip na vánoční dárek napadne v lednu nebo únoru, a když si jej zapíšu, tak si na ten super nápad další Vánoce snáze vzpomenu. Letos jsem začala s Filofaxem, tak jsem sama zvědavá, jak si zvyknu na kroužkovou vazbu. Zatím mám jen pozitivní dojmy.

      Vymazat
  8. Jsem zvědavá, jak to dopadne s kroužkovou vazbou, mně se z estetického hlediska příliš na bujo nelíbí, ale je určitě praktická. Taky se třeba k přehledům narozenin atd. vracím každý měsíc, ale já to mám jednodušší tím, že mi na měsíc stačí 4 stránky + nějaké stránky si značím nárazově (přehled semestru, přípravy svatby atd.), takže už třetí rok píšu do stejného sešitu. :-D Pro letošek si chci přidat nějaký přehled úklidu, věčně zapomínám, kdy jsem naposledy měnila povlečení nebo pohnojila kytky.
    Líbí se mi tvé pojetí bujo, je takové hezké, ale zároveň to není takový ten hard-core styl, kde ho holky tvoří podle mě tak tři hodhiny denně. :-D Fleppi samolepky používám ráda, zkusila jsem objednat i jinde, ale nikde jsem nebyla tak spokojená!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlapi, děkuji za komentář. Pro další rok jsem se rozhodla jít cestou praktičnosti. Co pracuji z domu, nosím hlavně malé kabelky a velký sešit se mi do nich nevleze, takže byl diář většinu času doma a moc jsem ho nepoužívala. Malý Filofax je v tomto ohledu super, ten se vleze opravdu všude, ale samozřejmě je to na úkor zdobení... Dávám tomu tak půl roku a přihodím sem recenzi. Šla jsem do Filofax notebook impressions v A6.

      Vymazat
  9. Ahoj Barunko, diář používám, různě si ho zdobím malůvkami, nálepkami... Baví mě to, elektronickému jsem nepřišla na chuť. Hezký nový týden, Lenka.
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máme podobně, také mě diářování baví jen v té klasické papírové podobě. Děkuji a i Tobě krásný týden, Leni!

      Vymazat
  10. Och, tak ten sešit má krásné desky! <3 Taky mě už napadla myšlenka, jestli by nešlo bujo nějak zefektivnit nebo recyklovat, ale zatím jsem na nic moc nepřišla... Ale už se těším na diář 2024, mám na něj malý sešit dovezený ze Skotska a bude dost výzva se do něj vlézt :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byl krásný, ale pro mě už asi příliš velký. Na letošek mám každopádně Filofax notebook a zatím splňuje veškerá očekávání. Už se těším, až tu na něj budu psát recenzi. Na tvůj skotský sešit jsem moc zvědavá!

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!