čtvrtek 9. března 2023

Vlna jako supermateriál

Přírodní vlna lidstvu slouží po dlouhá tisíciletí. Proč je stále stejně populární, jaký je rozdíl mezi merinem a kašmírem, která vlna bude nejudržitelnější pro životní prostředí a jaké využití najde v létě?

Nadčasová, termoregulační, prodyšná, samočistící. Vlna má mnoho vlastností, které jí můžou umělé materiály jenom závidět. Na huňaté svetry, šály a kabáty se zpracovává nejen srst ovcí a koz, ale i králíků, lam nebo třeba velbloudů. A protože vlnu miluji, rozhodla jsem se tomuto skvělému materiálu věnovat celý článek.

První vlněný kabát jsem dostala před 10 lety a ten okamžitý rozdíl oproti kabátu z polyesteru byl až k neuvěření. Kdyby se mu loni nerozpadla podšívka, nosila bych jej doteď. Dlouho jsem věřila, že žádné svetry ani v zimě nepotřebuji, stačí na sebe jen přehodit teplý kabát a jít. 

Po přestěhování na Vysočinu jsem toto tvrzení musela přehodnotit a do skříně mi přibylo několik jehněčích svetrů, vlněné palčáky, čepice i nová kašmírová šála. Možná jsem tím objevila Ameriku, ale jen díky vlněným svrškům jsem celou zimu v pohodě zvládala všechny pěší pochůzky v ledovém větru a sněhu. Nakoupit, zajít do fitka, vyzvednout balíčky na poště, všechny ty záležitosti, které by ve větším městě znamenaly naskočit do MHD a strávit venku stěží pár minut. Musela jsem uznat, že není špatného počasí, jen nevhodného oblečení, a vlna si na denních pochůzkách zasloužila čestné místo. Stále mě baví, jak je zároveň elegantní a přitom zahřeje i v těch největších mrazech.

Revoluci v mém šatníku spustil i objev lehké merino vlny jakožto základní funkční vrstvy. Dlouho jsem o vlně na holém těle nechtěla ani slyšet, vždyť přece musí kousat? Inu, nemusí. Merino trička se ukázala být naprosto perfektní nejen na cestování, ale i na sport.

zima v pohodlí vlny

Proč si vybrat vlnu?

Vlna drží teplotu. Polyester nikdy nenabídne tepelný komfort jako právě vlna, která je přirozeně termoregulační. V chladu tělu aktivně dodává teplo, ale zároveň při náhlém zahřátí omezuje pocení. Velkou výhodou je, že vlna tyto vlastnosti neztrácí, ani když je mokrá, naopak dokáže pohltit tekutiny až do třetiny své celkové váhy, pročež se skvěle hodí i na náročné sporty.

Vlna je samočistící. Díky lanolinu se vlněné oblečení méně špiní a nezapáchá. Vlna nepodporuje množení bakterií a nepřejímá pachy. Když se vrátím z restaurace načichlá olejem, vlněný svetr a šálu nechám vyvětrat a další den jsou jako nové. Svetry stačí prát 1-2x do roka, merino trika zase miluji na cestování, protože bez přeprání vydrží minimálně 3 dny nošení. 

Vlna je prodyšná, pohodlná, pružná a nemačkavá. Některé typy jsou natolik jemné (merino, angora, kašmír), že je ocení i citlivá kůže malých dětí. Navíc je vlna velmi trvanlivý materiál, který při dobré péči vydrží dlouhé roky, dodá každému modelu punc luxusu a ani po letech neztratí své vlastnosti.

kašmír - detail

Není vlna jako vlna

Ovčí vlna - vlna, se kterou se v obchodech setkáváme nejčastěji, pochází z ovcí. Často se přidává do kombinace k dalším vláknům (wool blend). Samotná ovčí vlna je hřejivá a pevná, skvělá na kabáty nebo silné svetry, ale na dotyk může působit hrubě. 

Jehněčí vlna má podobné vlastnosti jako vlna ovčí, ale je jemnější. Pochází z prvního stříhání jehňat, obvykle kolem 6. měsíce věku. Osobně se mi na svetry osvědčila nejvíce, ideální kompromis ceny a kvality.

Merino pochází ze stejnojmenného plemene ovcí vyšlechtěného ve Španělsku, dnes chovaného zejména v Austrálii a na Novém Zélandu. Tenká vlákna merino vlny pomáhají v zimě zadržovat teplo a v létě naopak výborně dýchají. Po vyprání nebo propocení vlákno bleskově schne a je schopné absorbovat vysoké množství vlhkosti z těla. Popularitu si tak získává jako funkční vrstva spodního oblečení v zimě a lehká vlněná trika jsem si velmi oblíbila i v horkém létě nebo na cestování. Příze je jemná a nekouše, oblečení z merina je proto vhodné i pro miminka. Z merina lze plést i svetry, které jsou krásně hladké a jemné, ale tenčí a méně výhřevné než ty z běžné ovčí vlny.
 
Kašmír je získáván ze spodní vrstvy srsti kašmírských koz. Množství takto vyprodukované vlny je malé, a proto je cena kašmíru vysoká. Stojí to však za to. Kašmír je jeden z nejluxusnějších materiálů, které si člověk může obléct. Takhle zpracovaná vlna je ultra jemná, lehká jako vánek, ale zároveň stále pevná a hřejivá. Kašmír si nejvíce užijeme ve formě lehkých svetříků a šál. První kašmírovou šálu jsem dostala loni a v zimě už prakticky nenosím jinou.

Angorská vlna se získává z angorských králíků. Ti mají mimořádně jemné chloupky, produkující úplně nejjemnější vlnu vůbec. Chov králíků na vlnu je však problematický z hlediska ochrany zvířat. Kvůli své náchylnosti se angora zpravidla přimíchává k ostatním vlákům.

Mohér je vlna ze srsti angorských koz (neplést s angorou výše). Je odolná, teplá a neplstnatí, takže bývá využívaná hlavně na zimní oblečení.

Alpaka pochází ze srsti lamy alpaky. Výborně zadržuje teplo a neobsahuje lanolin, díky čemuž je vhodná i pro alergiky. Na dotek se podobá prachovému peří.

Dalšími, avšak nepříliš častými druhy jsou pak třeba vlna vikuňa, vlna z pižmoně nebo velbloudí vlna.

zleva: zelený merino svetr Merilen, merino tílko Zulu, 
růžový jehněčí svetr z WoolOvers

Kam pro vlnu?

Vlna je drahá, což je pochopitelné. Přesto věřím, že lépe koupit jeden pořádný vlněný svetr, než pětici akrylových, které nezahřejí, nedýchají a do okolí vypouští mikroplasty. Vlněné věci jsou díky své trvanlivosti častým objevem v secondhandech, což je ta nejekologičtější varianta, jak k vlněnému oblečení přijít. Šetrnou alternativou je také koupě oblečení z již recyklované vlny. Opakem je střižní vlna (anglicky virgin wool), která obsahuje pouze nová vlákna a zpravidla bývá o něco kvalitnější. Jistotou kvality bude jakákoliv vlna označená certifikací Woolmark.

Vlněné věci je dobré před nákupem osahat, zda jsou na těle opravdu příjemné. Jak vlnu miluji, tak třeba na čele ji prostě nesnesu. Pokud kupuji nový kousek z ovčí vlny, hledám vlnu označenou jako "mulesing free", která je vůči ovcím humánní (nedochází kvůli sběru vlny k bolestivému odstranění kůže u ocasu). Velmi diskutabilní je sběr angorské vlny, které se proto vyhýbám. 

Pokud vybíráte vlněný kabát nebo svetr, zkontrolujte, aby ve složení bylo alespoň 80 % vlny. Často jsou jako "vlněné" označována směsová vlákna, která mají vlny stěží 10 % a zbytek je umělina neplnící funkci. Podobně při nákupu pravého kašmíru pátrejte po přesném složení a certifikaci. Jak jsem sama loni zjistila při výběru svojí kašmírové šálky, jako "kašmírové" se často prodávají výrobky z jiných než kašmírových vláken, které mají pouze "kašmírový vzor". 

Co se konkrétních značek týče, velmi spokojená jsem s vlněným sortimentem z britského obchodu WoolOvers, kde se dá ve výprodeji narazit na svetry z jehněčí vlny okolo 50 GBP. Po brexitu je však nutné počítat s rizikem cla.

 V Česku můžu doporučit několik značek: 

  • Ovečkárna - různorodé výrobky z ovčí vlny
  • Pranita - luxusní kašmírové a vlněné šály, vřele doporučuji
  • Merilen - v Česku pletená móda z přírodních materiálů
  • Svetr s jelenem - pěkná nabídka dámských i pánských svetrů z různých materiálů
  • Green Butik - různá udržitelná móda, pravidelně má vlnu v nabídce

Kašmír mívá omezeně v kolekci také Marks and Spencer. U merina nabízí největší výběr sportovní značky jako Sensor, Icebreaker, Lasting, ale dnes se na něj dá natrefit už i v Lindexu nebo Decathlonu. Na léto se mi osvědčila varianta merina s drobnou příměsí umělého vlákna, díky které jsou trika pevnější a vydrží déle.

Jak se o vlnu starat?

Kabáty patří do čistírny. V pračce hrozí zničení, což při jejich ceně riskovat nechcete. 

Svetry a šály pračku zvládnou. Pereme na 30 °C na jemný program s nízkými otáčkami (právě vysoké otáčky vlákno sráží více než horká voda!). Svetry je ideální prát v prostředku určeném na vlnu, obsahujícím lanolin, nebo aspoň v gelu na jemné prádlo. Svetry a další těžší kousky následně sušíme ve vodorovné pozici rozprostřené na ručníku. Vlna totiž při praní natáhne hodně vody a pokud by se svetr pověsil a nechal vykapat, tak se může působením váhy vody zdeformovat. Ze stejného důvodu se objemnější svetry skladují poskládané a ne na ramínku. 

Merino z mé zkušenosti zvládne i příležitostné setkání se sušičkou, ale v namáhaných místech se začne dříve žmolkovatět a děravět. Osobně mám merino kousků jen pár a nosím je tam, kde jejich funkčnost naplno ocením - na dovolené, výlety nebo při delším sportování. Na běžné nošení pak volím méně náchylné materiály.

Co vy, taky tak milujete vlnu?

Související články:
Vychytávky na zimní výlety
Více článků o módě

20 komentářů:

  1. Já jsem trochu uvažovala o merinu na výlety, ale nikdy jsem nesebrala odvahu si ho koupit, bála jsem se, že by mi to na holém těle kousalo. Po tvé zkušenosti to třeba ještě přehodnotím. Jinak jsem před časem zdědila po synovi tenké vlněné véčko, ze kterého on vyrostl. Měla jsem ho moc ráda a donosila jsem ho téměř do rozpadnutí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem se k merinu dlouho odhodlávala, ale opravdu nekouše a je na nošení moc příjemné. Ta vlna je na dotyk úplně jiná než ovčí klasika. Zatím z merina byli všichni, komu jsem ho doporučila, nadšení.

      Vymazat
  2. V sekáči se mi jednou podařilo ulovit svetřík z merina za dvě stovky a považuju to za jeden ze svých nejlepších sekáčových nákupů. Je neuvěřitelně lehounký, ale přitom hřeje jako divý. Ideální!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ooo, tak to je krásný úlovek! To bych si také dala říct.

      Vymazat
  3. Vlna je naprosto skvělý materiál, ale přesně jak píšeš, také se koukám na to, aby jeho sběr nebyl pro zvířátka nepříjemný, pořád je to materiál, který máme od zvířat! Stejně to mám ale i s kosmetikou, vybírám tu, která je netestovaná na zvířatech. Důležitým faktorem je i pro ně udržitelnost, tedy jakým způsobem se materiál získává a na jak dlouho mi daný kus oblečení vydrží. (Tady jsem už bohužel zanevřela například nad bambusem, u kterého se zjistilo, že je vlastně dost neekologický a finální podoba bambusové textilie není ani tak z bambusu, nýbrž se strašně moc chemikáliemi, docela dost o tom píše Slow femme magazín). Vlněné svetříky a kabáty si naopak užívám velice. A to jich mám jenom pár. Mimochodem, kde nakupuješ takový vlněný kabát? Sama mám zkušenost s tím, že takový kabát vyjde třeba nad 10 000 Kč, ne-li více. Jasně, je to skvělá investice, ale je to síla. :) A co ty prací prostředky na vlnu? Jaký se ti osdvědčil nejvíce?
    Ája

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ájo, díky za obsáhlý komentář. Věřím, že je potřeba o oblečení i kosmetice přemýšlet i z jiného než jen čistě módního hlediska, vždyť planetu máme jen jednu.

      Bambus a tencel jsou pořád ekologičtější než bavlna, mají výrazně nižší spotřebu vody a pesticidů, ale ano, viskóza je chemicky vytvořené vlákno. Určitě bych bambus nezatracovala, stále 100x lepší než polyester, jen je dobré mít na mysli, že ani jeho výroba není bezbolestná. Nejlépe z hlediska udržitelnosti vychází len a konopí, jenže to pro svoji hrubost zase ne každému vyhovuje.

      Vlněný kabát mám od švadleny. První mi vydržel 8 let, v zimě byl nošený denně. Když se začal rozpadat, nechala jsem si od ní ušít druhý úplně stejný. V případě, že bys byla z Brna nebo okolí, moc ráda předám kontakt. Levné to sice není, ale 10.000 to zase nebylo. :) Přijde mi, že dneska už se dá na slušné vlněné kabáty narazit i v obchodech, před 10 lety nebylo k sehnání skoro nic a ceny astronomické.

      Gel na praní vlny používám obyčejný z DM, je to růžový Denkmit Cozy & Care. Lanolin obsahuje a peru v něm občas i jiné jemné prádlo. Co se pracích prostředků týče, tak úplný přehled nemám, svetry i šály peru minimálně, ale tenhle konkrétní mi nic nezničil a vše vypral. :)

      Vymazat
    2. Tak do Brna to mám bohužel daleko. Zkusím zabádat v mé Plzni. :)

      No, ono je problém, že výroba bambusové viskózy nemá vůbec moc žádná pravidla, není regulovaný. To, že nevyžaduje pesticidy, neznamená, že je pěstitelé nepoužívají pro navýšení sklizně. Vyrobit z tvrdého bambusu jemné tričko vyžaduje více, než jen sklidit pole. Na výrobu se možná použije méně vody, ale co pracovnici, kteří látku vyrábí a přijdou do styku s fakt dost silnými chemikáliemi (které jsou mimochodem pak v tom daném kousku)? Tyto drsné chemikálie (hydroxid sodný a sulfid uhličitý) mají dost neblahý vliv na životní prostředí a lidi s nimi pracující. Je to prostě špatně.. A v hotovém bambusovém kousku už moc bambusu není. Bambus má potenciál, ale zatím má bohužel JEN potenciál. S dovolením doporučuji tento článek: https://www.slowfemme.com/magazine/jak-udrzitelny-je-bambus

      A díky, do DM se mrknu! :)

      Ája

      Vymazat
    3. Děkuji. Já jej četla, už když vyšel :). Tyhle "objevné" články bohužel neuvádí ekologické alternativy. Je to pochopitelné - žádné vlákno, které by přírodě a dělníkům v zemích třetího světa neškodilo, neexistuje. Nejlépe vychází nebarvený len, kde je výroba relativně čistá a přímá. Jinak je produkce jen větší nebo menší průšvih. Čím více si o problematice výroby látek zjišťuji, tím více nabývám přesvědčení, že jediná opravdu udržitelná cesta je nosit oblečení výhradně to, co již máme, nebo z druhé ruky. Přebrat si to každý musí sám, já takhle daleko třeba ochotná zajít nejsem, ale s látkami se aspoň při šití snažím šetřit a více přemýšlet, aby oblečení dlouho vydrželo, např. využitím deadstock látek nebo úpravou střihu tak, aby byla možnost daný kousek o velikost dvě zvětšit, kdybych z něj vyrostla.

      Moc hezky o materiálech mluví Lucie z VartonChaos, videa "Přírodní rostlinná vlákna" a "Chemická vlákna". Doporučuji: https://www.youtube.com/@vse_o_siti/videos

      Vymazat
    4. Moc díky za odkaz na video! :) Mrknu na něj. Každopádně jo.. souhlasím. Není to úplně růžové a svou cestu si každý musí vybrat sám. :)
      Nicméně článek o vlně je parádní, díky za milé čtení. Těším se na další.

      Vymazat
    5. Moc děkuji za přečtení i za plodnou diskuzi. Bylo by super si takhle s někým o udržitelné módě popovídat i naživo. :)

      Vymazat
  4. Merinotriček mám plnou skříň. S dlouhým rukávem a teplejší mám na zimní cesty do práce, když jedu na kole nebo jdu pěšky, a s krátkým rukávem na vícedenní cestování, protože snesou méně praní. Číhám ve slevách na Icebreaker a Sensor, z dřívějška mám nějaké Lasting, na cesty se mi osvědčily i s umělými příměsemi ze Sportisima. Zbožňuju je všechny.
    S čím nesouhlasím, je to rychlé schnutí při aktivních sportech, na běhání bych si je nikdy nevzala, právě protože schnou mnohem pomaleji než funkční umělé materiály. Zkoušela jsem to a bylo to tristní.
    Kdysi, když jsem jezdívala do bývalého bydliště s přestupem u sekáče, se mi povedlo ulovit merino svetřík za dvě stovky. Nosila jsem ho ráda, než mi začal být malý.
    Vlněný kabát jsem odložila zas na další zimu. Ale jednou, jednou si ho vážně pořídím! Toužím po něm moc.
    Díky za skvělý článek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten kabát, to je investice na půl života. Můj vyhrává pomyslnou cenu o nejnošenější kousek v šatníku. :)

      Ohledně merina na sport je zajímavé, jak každému vyhovuje něco jiného. Já u aktivních sportů přešla právě na merino (pokud se teda nejedná o hodinu v posilovně, kde mi to přijde jako zbytečný luxus), protože je mi v něm subjektivně lépe. Rychlejší schnutí jsem myslela spíše ve srovnání s přírodními materiály, třeba bambusová viskóza schne hrozně pomalu... V tomto zápasu umělina určitě vede, to jo.

      Vymazat
  5. Vlnu milujem! Ale uplne najradsej mam, ked mi moja mamina nieco z nej vytvori. Svetre od nej su vzdy oiginalne, super a proste ich milujem. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je krásné! :) U nás pletla babička a moc mě mrzí, že už od ní žádný svetr nemám.

      Vymazat
  6. Já mám nejradši merino a kašmír, z toho mám svetry, zimní čepice a není nic lepšího :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně souhlasím... Máš prosím nějaký tajný tip, kam na kašmírové svetry?

      Vymazat
  7. Merino for ever! Lepší trička na turistiku neznám, hlavně na vícedenní pochody jsou neocenitelná (otestováno měsícem v Kanadě - nosila jsem dvě trika přes sebe v podstatě 24/7 a nebylo jim vůbec nic :D). Ve Skotsku se mi teď povedlo ulovit huňatý merino svetr od Aranu, to je jak kdyby sis oblíkla obláček :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ooo, aranský svetr, to musí být blaho! A souhlasím s merino tričky. V Americe jsem měla na dva týdny 5 svršků: jeden bambus, jednu bavlnu a 3x merino. I když byla fakt velká horka a hodně jsem se na výšlapech potila, přepírala jsem za dva týdny jen jednou a to jen proto, že jsme trefili na ubytování s pračkou... Zatímco bambus a bavlna byly po jednom dni na odpis, merino bych bývala prát vůbec nemusela.

      Vymazat
  8. Na merino slýcháme samou chválu a až budu před návratem do práce obnovovat šatník, určitě mu dám šanci, pokud zbude něco v rozpočtu.
    Moje poslední zkušenost s vlnou je bohužel nevydařená, babka koupila Aťce vlněnou vestu tuším právě z Ovečkárny, ale ona ji úplně odmítá, že hryže. :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlněný (i merino) svetr má obrovskou výhodu, že stačí jen jeden. Svetříky z bavlny a viskózy peru co 2-3 nošení, stačí zajít do restaruace bez větrání a další den už si je na sebe nevezmu... S tou ovčí vlnou je u dětí trochu kříž, mají mnohem citlivější pokožku, zkusila bych spíše merino. Mně třeba ovčí vlna na svetru nevadí, ani s vyšším límcem, ale na čele (čepice, čelenky) nic mimo merino nebo kašmír taky nesnesu.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!