čtvrtek 27. července 2023

Za udržitelnější domácnost 2/2

Pokračování předchozího článku o mé cestě za zdravější domácností.

V minulém článku jsme nakousli obecné téma udržitelnosti, ekologického mytí nádobí a specifika třídění odpadu. V pokračování se zaměříme na bezobalové nákupy, kosmetiku a netoxickou drogerii. Stejně jako u prvního článku budu moc zvědavá na vaše zkušenosti a postřehy, co vám funguje a co se naopak neosvědčilo.

Nákupy v bezobalovém obchodě

Na Vysočině jsem začala pravidelně chodit do bezobalového obchodu, a to jak pro suroviny na vaření, tak pro drogerii. Zpočátku jsem byla skeptická, protože nákupy jsou o něco náročnější na plánování, ale pochybnosti se po pár návštěvách rozplynuly - to když jsem zjistila, že mě bezobalové nákupy nejenže baví, ale navíc vyjdou levněji než v supermarketu. Úspora je dvojí. Jednak kvalitní suroviny stojí na váhu míň, druhak nekupuji zbytečně nic navíc. Bezobalové nákupy se pochopitelně vyplatí hlavně u věcí, které používáme pravidelně. Nemá smysl syslit zásoby, protože se při absenci obalu špatně hlídá trvanlivost. 

Rýže, různé mouky, cukr, sůl, ale i těstoviny, cizrna, červená čočka, polenta nebo kuskus. Na uskladnění sypkých potravin v nádobách jsem přešla už před lety. Lépe se mi orientuje ve špajze a navíc sklenice chrání před vlhkostí a breberkami. Loni jsem si konečně dopřála a ošklivé plastové boxy, které se mnou strávily 9 let, vyměnila za elegantní skleničky se šroubovacím uzávěrem. Kamarádka je objevila v Pepcu a ani nebyly drahé. Sklenic mám doma více a rovnou je nosím i do obchodu. Na nákupy lze využít i sáčky, plastové krabičky, sklenice od medu nebo okurek... Náš obchod má vždycky něco na půjčení.

Stáčená drogerie je skvělá od české značky Tierra Verde, konkrétně řada Yellow & Blue. Pravidelně kupuji gel na praní a prostředek na mytí nádobí. Jak na to, když doma žádné nádoby na prací gel nemáte? Když jsem přecházela na bezobalovou drogerii, tak jsem prostě začala plastové obaly od konvenčních prostředků schovávat a teď je točím stále dokola.

Šetrná chemie na úklid

Na spoustu uklízecích aktivit žádné kupované prostředky nepotřebujeme, stačí jedlá soda, kyselina citronová, perkarbonát sodný nebo ocet. Účinné umí být stejně, jsou v přírodě mnohem lépe odbouratelné a navíc je lze nakupovat bezobalově.

  • Kyselina citronová odstraňuje vodní kámen a usazeniny. Skvělá je na čištění rychlovarné konvice, kávovaru nebo myčky. Já ji ráda používám i na věčně připálené hrnce po vaření na plynu.
  • Jedlá soda dezinfikuje a neutralizuje pachy. Využijeme ji na čištění ledničky a pračky, cídění nerezu nebo změkčení vody při praní. V kombinaci s horkou vodou bělí prádlo.
  • Ocet odstraňuje zápach, plísně a dobře si poradí i s mastnotou a lepidlem z nálepek.  
  • Perkarbonát sodný ekologicky odstraňuje skvrny a bělí prádlo. Vhodný je také na čištění odtoků. 

Zde příklad připečeného hrnku, ve kterém jsem nechala povařit několik lžic kyseliny citronové a setřela měkkým kartáčem. Žádná drátěnka, žádné drhnutí.

hrnek vycíděný kyselinou citronovou

Musím se ale přiznat, že tyhle alternativní úklidové prostředky teprve objevuji. Při běžném úklidu je zatím kombinuji s kupovanými čistidly - konkrétně univerzální dezinfekční prostředek na povrchy (ocet mi smrdí, nezvykla jsem si na něj), čistící krém s mikrokrystaly na intenzivnější úklid a WC gel. Přípravků, které splňují non toxic definici, je na trhu málo a najdeme je spíše ve specializovaných prodejnách nebo e-shopech, např. značky Sonnet nebo Tierra Verde. Na fotce níže jsou značky "kompromisní", Frosch FeelEco, které úplně non toxic nejsou, ale pořád mají vhodnější složení než běžné chemické prostředky, neobsahují mikroplasty a prodávají je i u nás v drogerii. Aktuálně testuji Tierra Verde, kde lze v případě spokojenosti dokupovat náplně ve větších baleních. 

Co jsem zatím neobjevila, je fungující netoxický WC blok a leštič oken - máte prosím doporučení? Je vhodné podotknout, že mnoho značek se zeleně tváří, ale složení na obalu neodpovídá. Příkladem jsou třeba tablety do myčky DenkMit Nature níže, které obsahují nebezpečné fosfáty, takže znovu už je nekoupím. 

Samozřejmostí je pak používání látkových hader, které jednou za čas vyperu na vyvářku, a absence jednorázových čistících ubrousků.

kompromisní drogerie

Kosmetika bez obalu

Kosmetika nabízí mnoho možností, jak šetřit přírodu. U mě před lety vše začalo jednoduchou otázkou - kolik produktů opravdu potřebuji? Musím mít zvlášť krém na tělo, nohy a ruce, nestačí mi místo třech produktů jeden pořádný? Po letech seškrtávání jsem seznala, že se veškerá moje kosmetika na běžné užívání vleze do kosmetické taštičky, a to ačkoliv se denně líčím, voním a ráda si nalakuji nehty. Mou strategií je několik osvědčených přírodních značek, které minimalizují nákupní "omyly", co pak leží roky otevřené a čekají na dopotřebování, a preference víceúčelových produktů. Co tam máme dále?

  • tekuté šampony a mýdla, sprchové gely → tuhá varianta
  • vatové odličovací tamponky → látkové tamponky
  • jednorázové menstruační potřeby →  kalíšek, houbička nebo látkové vložky
  • nákup malých balení → nákup rodinných maxi balení

O alternativních menstruačních potřebách jsem v roce 2021 sepsala samostatný článek. Musím říct, že kombinace kalíšku a látkových intimek je pro mě podstatně pohodlnější a hygieničtější než používání jednorázových produktů. Podobně nadšená jsem i z látkových tamponků na odličování. Dvě sady jsem si koupila (doporučuji Fler), další ušila ze zbytků. Jemné froté, ze kterého se látkové tamponky obvykle vyrábí, je na pleť velmi příjemné a skvěle se s ním odličuje, navíc si můžete zvolit různé barvy i velikosti. Každý den využiji minimálně tři kousky, které poté hážu do stahovacího látkového pytlíku. Když peru ložní nebo vyvářku, celý pytlík jen přihodím k prádlu. Práce navíc je tedy zanedbatelná a tamponky jsou pořádně čisté, aby neškodily ani problematické pleti. Jednorázové už používám jen při cestování a na odlakování nehtů.

látkové odličovací tampony

Velkým objevem pro mě byly tuhé šampony a kondicionéry, přičemž úplně nejbáječnější je slovenská značka Kvitok. Tuhé produkty jsou skvělé i na cestování, zaberou málo místa, nevytečou a při cestování letadlem není ani v příručním zavazadle nutné řešit objem lahve. Pozor je třeba dát jen na tuhá séra a oleje, které se můžou v horku roztékat. 

Kosmetiku, kterou používám denně, se snažím kupovat ve velkém balení, a pokud se jedná o přírodní kosmetiku, která má kratší trvanlivost, potřebnou část produktu odliji do menší lahvičky a zbytek na použití počká v lednici. Podobně kupujeme i maxi balení tekutého mýdla, které partner silně preferuje před tuhým, a doléváme do dávkovače. Nedávno jsem objevila, že některé značky, např. Ben & Anna a La Saponaria, vyrábí mýdla, sprchové gely a šampony ve formě prášku, které si doma nasypete do lahvičky, přidáte vodu, necháte odstát a získáte klasický tekutý prostředek. Skvělý nápad, který minimalizuje obalové materiály. Jsem zvědavá, jestli už někdo máte s těmito novinkami zkušenost?

přírodní tuhá kosmetika a maxi balení

Tipy na oblíbené české a slovenské značky přírodní kosmetiky už jsem sepisovala loni. Ze zahraničních bych ještě ráda zmínila Weledu Alverde, deodoranty Schmidt's a moje nejoblíbenější rtěnky Burt's Bees

Napadá vás ještě něco k tématu? Dokonalý nejsme asi nikdo, přesto věřím, že každý malý krok pomůže, aby se nám doma žilo lépe.

Související články:
Za udržitelnější domácnost 1/2
Oblíbená česká a slovenská kosmetika
Za příjemnější menstruaci

16 komentářů:

  1. S wc bločky, ani leštěnkou na okna neporadím, bohužel. Nezkoušela ses zeptat na profilu @medickamudruje? :)

    Jinak jsi to krásně a srozumitelně popsala! Je super, že u vás funguje bezobalový obchod, já jsem teď dost četla, že právě takové momentálně krachují.

    Dalo by se ještě určitě přidat další tipy, ale momentálně mě žádné nenapadají.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teri, Medičku sleduji, ale ona zrovna drhne WC perkarbonátem. To už je vyšší liga. :) Co se týče bezobalových obchodů, v Praze jsem byla nemile překvapená, jakou marži si bezobalové a farmářské obchody účtují, tedy aspoň ty, které jsme máme poblíž. Pokud vyjde nákup na dvojnásobek než bio kvalita v Albertu přes ulici, tak je něco špatně. Nedivím se, že nikdo nechce dávat za okurku hadovku 55 Kč jen proto, že pochází z farmářského obchodu - moje zkušenost před měsícem. Ale jinak souhlasím, že podnikatelské riziko je u bezobalových obchodů vysoké... Správně odhadnout spotřebu, cenotvorbu apod. Vždycky mě potěší, když v "našem" obchůdku potkám další zákazníky a třeba i chvilku čekám ve frontě, protože každý zákazník rozhoduje o tom, zda bude obchod otevřený i za měsíc nebo půl roku.

      Vymazat
  2. Já se přiznám, že v tomhle moc ekologická nejsem - dávám přednost časové úspoře. Nakupuju cestou z práce, takže nošení obalů je pro mne nepohodlné a navíc nemám žádný bezobal úplně ideálně po ruce. Takže moje ekologičnost končí u nákupu náhradních balené (prací gely, tekutá mýdla...), minimalizace používání aviváže.
    Smysl používání jednoho produktu místo tří z ekologického hlediska moc nevidím - buď spotřebuju tři balení jednoho produktu a nebo po jednom balení od tří produktů. Sice dost často používám na nohy krém na ruce, ale je to spíš z čiré pohodlnosti než z ekologického hlediska.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, to naprosto chápu. My pracujeme oba z domu, takže tuhle praktickou stránku věci jsem vůbec nebrala v potaz. Kdybych třeba měla do bezobalového obchodu jezdit do sousedního města, tak si to taky rozmyslím. Vždycky je to o možnostech, co zrovna máme.

      Co se těch krémů týče, když jsem používala běžné krémy na ruce/nohy, tak jsem se mazala i několikrát denně a stejně jsem po umytí mívala pocit šupinek. Pak jsem před lety zkusila hutná přírodní másla a tělové oleje... Vida, najednou se namažu stěží jednou za 2-3 dny, protože to častěji není třeba. Pak ten produkt opravdu stačí jeden a i přesto vydrží dlouho.

      Když vyjdu ze svojí zkušenosti, tak redukce lahviček za mě byla důležitá v tom smyslu, že jsem běžně mívala otevřených xy produktů na specifické užití, které byly roky staré, takže namísto dopotřebování jsem je vyhazovala zpola plné. Čím méně produktů používám, tím lépe se mi tento stav eliminuje a i přírodní (= rychle se kazící) kosmetiku zvládám spotřebovat až do dna. Třeba pleťové masky mívám taky otevřené dvě zaráz, ale jen pokud vím, že je opravdu stihnu spotřebovat. Tak nějak jsem to myslela. :)

      Vymazat
  3. Já se snažím hlavně ty úklidové prostředky. Hodně mi pomohl instagramový účet (Úklidproklid) :-) Jinak v bezobalovém obchodě jsem nikdy nebyla. Asi bych měla někdy zavítat, otevřel se nově u nás takový obchůdek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, ten IG účet je super tip! Už ho sleduji, děkuji. Zkusím dát ještě octu šanci.

      Do bezobalového obchůdku jsem se při první návštěvě šla jen mrknout, co vlastně nabízí, co by se mi z toho mohlo hodit a jak to celé funugje. Prý to tak lidi dělají běžně, takže doporučuji! :D

      Vymazat
  4. Moc pěkný článek, také jedu úklid bez chemie, ocet, kyselina citronová a jedlá soda jsou top :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělý článek! Já se přiznám, že si na tuhé šampony a bavlněné tamponky prostě nemůžu zvyknout. Na ty bavlněné buď musím dát víc produktu než jsem zvyklá nebo si tím drhnu obličej:(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bavlna je hrozně hladká, po pleti spíše klouže... Mně určitě vyhovuje více froté. Tamponky mám oboustranné a minimálně z jedné strany je právě jemné froté.

      Vymazat
  6. Já nedám dopustit na svoje specifické krémy - na nohy, na ruce, na tělo a olej na obličej. Spotřebovat to ale stíhám vždycky, takže by nemělo smysl to redukovat.
    Kdysi jsem chodila do cukrárny, která měla i bezobalovou sekci kosmetiky a drogerie, ale jinak je pro mě všechno hrozně z ruky. Zrovna bezobal bych využívala ráda, no.
    A kosmetika, to je další věc. Mám tak problémové vlasy, že si na výběru vlasové kosmetiky musím dávat hodně záležet, takže jsem Kvitok a další tuhé šampony vyzkoušela, ale bohužel musela poslat dál. (V Brazílii jsem měla tuhé mýdlo/šampon a z hlediska praktičnosti to byla pecka. Vlasy teda byly po návratu hrozný, ale na takovou cestu tahat tekuté se mi nechtělo a na ten měsíc bych šla do tuhého znovu. Natrvalo ale ne.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, bezobal musí být blízko, jinak to nemá smysl. Dojíždět na nákup přes půl Prahy autem, jen aby se nakoupilo bezobalově, mi přijde taky mimo, navíc ty malé obchůdky mají často krátkou otevírací dobu. My jsme měli farmářský obchod, který prodával bezobalově, v Praze přímo na ulici, ale byl tak strašně předražený, že jsem do něj stejně nechodila.

      Kvitok Vzácné dřevo mi přijde z tuhých šamponů zatím nejlepší, co jsem zkusila, takže už nekupuji jiný, ale cesta k němu byla dlouhá a několik "top" tuhých šamponů skončilo vymydlených na ruce nebo praní podpsenek. Holt každý máme jiný typ pleti, jiné vlasy a u přírodní kosmetiky je někdy oříšek trefit produkt, co bude uživateli se specifickými požadavky vyhovovat. Pleťové krémy od mé oblíbené derma značky bych taky nevyměnila, jen protože nejsou 100% přírodní.

      Vymazat
  7. Těm tamponkům na další použití pořád nemůžu přijít na kloub, možná proto, že se odličuju až v posteli a pak už jsem líná si je jít umýt... Jinak Froch mám moc ráda, hlavně ted teda výrobky pro děti, ty jsou TOP

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ty tamponky taky neumývám v ruce, peru je na 60 °C nebo na vyvářku spolu s prádlem... Frosch mi přišel super, krásně voní a má dobrou konzistenci, pak jsem po pár měsících nastudovala složení a byla trochu zklamaná, že je ta drogerie non toxic jen tak na půli cesty, ale dětská řada snad na tom bude lépe. :)

      Vymazat
  8. Přijde mi, že je i spousty věcí, které třeba vůbec nejsou ani potřeba. Mluvě je například o odličovacích tamponcích. Já je osobně vnímám jako naprosto zbytečné. Umím si krásně odlíčit pleť bez nich, a to mám pravidelně v koupelně hydrofilní odličovací olej od Saloos (za mě je ale nejlepší Hebká tvářička od Havlíkovy Apotéky). Olej si jen nanesu do dlaní a nanesu na pleť, pak si ještě dlaně lehce namočím a těmi mokrými dlaněmi jej zas vmasíruju do pleti, a jemně a šetrně si tak umím odstranit i řasenku a voděodolný make-up na očích. Nehledě na tom, že na aknozní pleť je mnohem vhodnější pracovat s pořádně umytými rukami než s pratelnými tamponky.

    Stejně to tak vnímám i s čistícími prostředky. Proč mít doma několik prostředků zvlášť na kuchyň, koupelnu.. když můžu mít univerzální prostředek? Hodím rovnou příklad: Method multi-surface koncentrát (koupíš na Netestováno například) a jen malý kalíšek eko koncentrátu zředíš s vodou a voila. :) Já mám moc ráda ten s vůní třešně. Mají ale větší výběr.

    Ještě víc než tuhý šampon od Kvitoku doporučuji od Soaphoria Shinysamp. Oproti Kvitoku je tenhle zase o něco více hydratační a prostě skvělý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tamponky peru v pračce na vysoké teploty, lehké přemáchnutí by určitě nestačilo... Odličování bez tamponků mi kosmetička zatrhla a měla pravdu, rukama nikdy pořádně nedostanu všechny produkty dolů. Používám denně krycí make-up a pudr na celý obličej, které navíc místy vrstvím, a k tomu tvářenku. Odličuji odličovacím jílem ve sprše, pleť pěkně připraví na vyčištění, pak tamponky mléko a nakonec tonikum. Dříve jsem odličování minimalizovala a spokojila se právě se sprchou a jedním dvěma produkty, ale dělaly se mi cysty, na které byl krátký i chemický peeling a hloubkové čištění ultrazvukem. Faktorů ke zlepšení pleti bylo v posledních 2-3 letech určitě více, například nízkohistaminová dieta a přechod na klidnější full remote práci, ale věřím, že hodně na tom má zásluhu právě i poctivé čištění.

      Ekologické čistící prostředky teprve objevuji poslední měsíce a ráda bych časem přešla na kombo jedlá soda, ocet, perkarbonát, kyselina citronová a éterické oleje. Akorát WC bloku se asi jen tak nevzdám, ten mi domácky nějak nejde nahradit. :)

      Děkuji za komentář i za tip na šampon! Já jsem z Kvitku nadšená, měla jsem tuhých šamponů opravdu hodně (skrze nízkonákladové cestování jsem je objevila už někdy před 9-10 lety, kdy byl na trhu snad jen LUSH) a Kvitok se vzácným dřevem zatím drží prvenství, ani po něm zpravidla nepoužívám kondicionér.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!