pondělí 14. srpna 2023

Kmochův Kolín 2023

Vzpomínka na červnový víkend v Kolíně, strávený na vydařeném hudebním festivalu.

Můj Radek v posledním roce volnočasově hraje dokonce ve dvou kapelách. Ráda chodím fandit i na běžné koncerty, takže prestižní festival Kmochův Kolín, na který byl s pražským orchestrem pozvaný, jsem si nemohla nechat ujít. 

Ubytování jsme rezervovali hned v lednu či únoru a docela koukali, že Kolín už měl na festivalový víkend většinu ubytovacích kapacit nedostupnou. Nakonec jsme přespávali přes Airbnb na gauči v obýváku, což byl zajímavý návrat do studentských časů. Na hlavní sobotní část programu pak přijeli i Radkovi rodiče a sestra.

Kmochův Kolín je festival s dlouhou tradicí, my se účastnili jeho 58. ročníku. Nese jméno Františka Kmocha, kolínského rodáka, který ve 2. polovině 19. století proslavil české země dechovkou. Kmoch složil více než 500 skladeb, mnoho z nich dodnes hraných, jeho kapela měla v době největší slávy na 70 členů a vystupoval s ní dokonce i v Americe.

"malé" sobotní koncerty

Festival však zdaleka není o dechovce. Ačkoliv se sem sjíždí převážně dechové orchestry a i Radek hraje právě na žesťový nástroj, docela jsem koukala, jak svěží a nápaditá hudba zde může vznikat. Součástí každého ročníku navíc bývá doplňující program v množství dalších hudebních stylů.

Sobotní dopoledne probíhaly menší koncerty, na kterých se představovala jednotlivá hudební uskupení. Převažovaly swingové variace, muzikálová a filmová hudba, jazz i mnoho moderních českých písní v zajímavých aranžích. Moc pěkně se to poslouchalo! Do Kolína navíc zavítaly nejen české, ale i zahraniční orchestry, přičemž mými favority se stalo Godbeno družstvo Nabrežina z italsko-slovinského pohraničí.

Odpoledne pak Kolínem procházel slavnostní průvod všech orchestrů, doplněný vystoupeními mažoretek. Počasí vyšlo skvěle, sešlo se plno diváků a na celý průvod byla radost koukat. Když si vybavím, co bylo za pochodováním práce! Těch nácviků a hodin dřiny, protože udržet nástroj, čistě hrát a ještě u toho jednotně pochodovat, to není zdaleka tak snadné, jak se na první pohled může zdát...

slavnostní průvod na Karlově náměstí

Od pátečního odpoledne pak na různých scénách po celém Kolíně probíhaly doplňkové koncerty. My jsme si v sobotu večer šli poslechnout Čechomor. Koncert byl skvělý, výborně nazvučený, s příjemnou atmosférou a juchajícím publikem. Páteční večer s Richardem Müllerem jsme kvůli pozdnímu příjezdu vypustili, šetřily se síly na víkend, a určitě toho bylo mnohem více, co v Kolíně vidět a slyšet.

V neděli po snídani všechny kapely trénovaly na společný "monstrkoncert", který odpoledne festival uzavíral. Zde všechny orchestry hrály společně, sešlo se snad k tisícovce hudebníků na jednom místě, a jako zvláštní hosté vystoupili Anna Julie a Felix Slováčkovi, kteří hrané skladby doplnili o zpěv. Ukočírovat takové těleso musel být pro střídající se dirigenty pořádný oříšek!

monstrkoncert přenášený na plátna

Velmi ráda bych vyzdvihla organizaci celého festivalu. Vše skvěle navazovalo, na místě se pohybovalo množství organizátorů i malých dobrovolníků z řad skautů, celková atmosféra byla i přes davy lidí uvolněná. Celý festival byl navíc zadarmo, hudebníci měli dokonce hrazené také občerstvení a ubytování. 

Byla jsem až překvapená, kolik měl Kolín připravených míst k sezení, cisterny s pitnou vodou, stánky s pestrou nabídkou občerstvení... Zároveň si člověk mohl sednout do některé z kaváren na náměstí a poslouchat koncerty odsud, což jsem ve volných chvílích praktikovala i já. Nejvíce se mi líbil Café Bar Monet, kde měli skvělé jídlo i kávu.

V neposlední řadě mě mile překvapil i samotný Kolín, který jsem navštívila úplně poprvé. Nedělní dopoledne, kdy Radek trénoval na monstrkoncert, jsem využila k průzkumu památek. Jako první mě zaujala krásně zrestaurovaná neorenesanční radnice z konce 19. století, která se nachází přímo na ústředním Karlově náměstí. Vpravo na fotce je pak Chrám sv. Bartoloměje, raně gotická dominanta města s netradiční předsunutou zvonicí.

radnice a Chrám sv. Bartoloměje

Historické centrum Kolína je nádherně zachovalé a zdejší ulice nesou nádech starých časů, ne nadarmo proto bylo vyhlášeno městskou památkovou rezervací. Líbila se mi jak část kolem Sv. Bartoloměje, tak i uličky v bývalé židovské čtvrti, kde lze obdivovat malebné středověké domy, objevující se v písemných pramenech již koncem 14. století. V porovnání s Prahou nebo Českým Krumlovem zde ani během konání festivalu téměř nikdo nebyl, a tak jsem si nasávání atmosféry užila dosyta.

ulice Karoliny Světlé

Kolín je známý i díky historicky silné židovské komunitěkterá však byla v důsledku holocaustu prakticky rozprášena a zůstalo po ní jen množství stolpersteinů, tzv. kamenů zmizelých. Dnes v Kolíně můžeme alespoň znovu obdivovat jednu z nejstarších synagog v Čechách. Je krásně opravená a její součástí je i několik expozic, jedna věnovaná právě i osudu kolínské židovské obce. Uvnitř je focení zakázáno a sama synagoga je schovaná na dvorku Městského informačního centra, takže se ani zvenčí nedá příliš zachytit. V informačním centru dále půjčují klíče od starého židovského hřbitova, který se nachází jen několik set metrů od synagogy. Pohřbívalo se zde od 15. století do roku 1887, rozlohou je jedním z největších v Česku.

starý židovský hřbitov

Poslední část průzkumu mě zavedla na Kmochův ostrov, který najdeme hned u vlakového nádraží kousek od centra města. Ostrov se rozprostírá na Labi na téměř 6 hektarech a mimo pěknou procházku zde najdeme velké dětské hřiště, malou rozhlednu, několik posezení a pomník Františka Kmocha. Z mostu spojujícího ostrov s nádražím jsem vydržela pěknou chvíli pozorovat hrající si nutrie v řece a velmi jsem ocenila také zdařilou infrastrukturu pro cyklistiku. V pěkném červnovém dni kola snad i převažovala nad chodci.

Kmochův ostrov

Kolín bych ráda prošla důkladněji, kupříkladu komentovanou prohlídku Sv. Bartoloměje, návštěvu regionálního muzea ani výstup na věž Práchovnu jsem nestihla, přednost dostaly koncerty. Přijela jsem spálená od prvního letního sluníčka, přecpaná dobrotami, ale hlavně nabitá kulturou na další měsíce. "Kmocháč", jak muzikanti Kmochův Kolín důvěrně titulují, se mi opravdu líbil, a jestli bude v dalších letech opět příležitost, ráda se zase připojím.

Všem organizátorům i hudebníkům velké díky za skvělý víkend!

Související články:
Cestování po Česku a Slovensku

13 komentářů:

  1. Báro, já jsem v Kolíně taky nikdy nebyla a nějak jsem měla pocit, že je to takové nezajímavé město v rovině. Takže díky za rozšíření obzorů a třeba i tip na budoucí výlet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také by mě Kolín jako tip na výlet vůbec nenapadl, a přitom je centrum města opravdu pěkné.

      Vymazat
  2. Báro,tak jak popisujete s nadšením krásu Kolína a zdařilou organizací celého dění Kmochova velkolepého Kolína.Za sebe mohu říci "ano" poznala jsem Kolín ze stejného úhlu, ubytování jsme byli tehdy až v Poděbradech 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, moc děkuji za milý komentář a sdílení zážitku!

      Vymazat
  3. Barunko zdravím, Kmochův Kolín jsem jednou navštívila, bydlela jsem kdysi ve Starém Kolíně, který je nedaleko. To jsi měla hezký víkend, viď. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, děkuji. Být z okolí, tak si Kolín nenecháme ujít ani v příštích letech. Vůbec jsem nečekala, že to bude tak super.

      Vymazat
  4. krásný výlet, v Kolíně jsem nikdy nebyla :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
  5. Moc hezký výlet. Líbí se mi, jak jsi ten hudební festival spojila s poznáním míst v Kolíně. :) V Kolíně jsem nikdy nebyla, tak díky za přiblížení. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Do Kolína jsem se chtěla vydat s dětmi vlakem, ale nakonec jsem se neodvážila, tak snad to ještě vyjde. :-) Zrovna myslím na tom Kmochově ostrově by mělo být pěkné hřiště. To by děti ocenily. Shodou okolností jsem se ocitla bez potomků v Olomouci, kde byl zas festival vojenské hudby na náměstí, ale úplně jsem na to necílila a raději jsem šla do muzea.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Z Prahy to máte do Kolína kousek, to už by mohl i nejmenší klučík zvládnout... Zrovna to hřiště na Kmochově ostrově je pěkně udělané a nachází se hned u vlaku. :)

      Vymazat
  7. Ano, musím říct, že každý rok to mají opravdu hezky zvládnuté, letos bylo i parádní počasí, které jim přálo. :) Čechomor jsme si taky nenechali ujít a byla to krásná tečka. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucko, moc děkuji za návštěvu a za milý komentář! Festival se opravdu povedl, byl to pěkný zážitek. Budu moc ráda, když nám to v příštích letech vyjde znova.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!