středa 10. dubna 2024

Mateřská móda: těhotenství

Těhotenskou módu jsem si užívala. Bavilo mě objevovat nové střihy, hrát si se siluetou podle toho, jak jsem zrovna měla náladu břicho ukazovat, něco málo si ušít a radovat se z výhodných nákupů z druhé ruky.

Břicho se mi začalo rýsovat brzy a oblečení z pevných látek táhlo už ve druhém měsíci. Ač jsem byla odhodlaná do těhotenského oblečení zbytečně neinvestovat, začátkem druhého trimestru už jsem se do většiny běžných věcí nevlezla. Pojala jsem to tedy jako výzvu, jak se oblékat stylově, pohodlně a šetrně i v této převratné životní kapitole, kdy móda často končí odsunutá na vedlejší kolej.

Při nákupech těhotenského oblečení jsem se držela jednoho pravidla - nově kupované kousky musí být vhodné i na kojení, abych je využila nejen na těch pár měsíců těhotenství, ale hlavně po něm. Naštěstí se většina těhotenských věcí šije z elastických materiálů, které se přizpůsobí postavě i po porodu, a velká část vršků myslí právě i na kojení, ať už formou zavinovacích výstřihů, šikovně umístěných zipů nebo překryvů v oblasti prsou. Celkově nejpohodlnější mi byly šaty, ideálně s minimem švů a pnutí přes břicho a prsa, protože obojí bylo už v první polovině těhotenství hodně citlivé.

První trimestr

Když jsem ještě nechtěla těhotenství hlásit do světa, zachraňovaly mě zavinovací sukně. Ty nejenže v počátcích rostoucí břicho úspěšně skryly, ale navíc se díky variabilnímu vázání přizpůsobovaly postavě až do porodu. V době, kdy mě trápily celodenní nevolnosti, jsem velmi ocenila, že se při delším sezení dá sukně povolit a nic na břicho netlačí. Obě sukně níže pocházejí z dílny Pangeas a mám je už dlouhé roky, další jsem si podle jejich vzoru sama ušila.

1. trimestr - 12. týden

Schválně, srovnejte s pouzdrovou sukní a šaty, ve kterých už bych těhotenství ve 12. týdnu před kolegy neutajila. Ač se to nezdá, všechny čtyři modely byly focené ve stejný den.

1. trimestr - 12. týden

Druhý trimestr

Druhý trimestr mi vyšel na léto, které je k těhotenské módě milostivé. Některé starší letní šaty mi byly příjemnější než ty těhotenské, navíc se celkově v létě nemusí nad oblečením tolik přemýšlet. U netěhotenského oblečení jsem jen bojovala s délkou, protože jak se břicho vzdouvalo, sukně a šaty se zkracovaly, až některé nezakryly pomalu ani zadek.

Zelené šaty byly moje první těhotenské. Pochází od značky Chelsea Clark a moc ráda je mám i teď v kojicí etapě. Nejenže krásně rostly s břichem, ale jsou univerzální a celoročně nositelné. Viskóza je příjemná a skvěle se natáhne, i když do horkých dnů jsem dávala přednost lnu a lehkým bavlněným látkám jako madeiře nebo krepu. Modré plážové šaty z F&F jsou krásným případem netěhotenské módy, kterou jsem ze sebe ve vedrech prakticky nesundala. Vzdušné, praktické, lichotivé. V tomto období mě moc bavily i pouzdrové sukně, které jsem jen povytáhla pod prsa místo do pasu.

2. trimestr - 22. týden

Třetí trimestr

S nastupujícím podzimem jsem nejvíce ocenila svetrové šaty. Kombinovala jsem je se zkrácenými svetříky, které nezabily postavu a zároveň poskytly šikovné řešení ve chvíli, kdy jsem už nedopla žádnou z bund, ale na teplý kabát to ještě nebylo. Jinak právě u zimního oblečení jsem kladla největší důraz na snadné kojení, abych se v následujících měsících s miminkem nemusela nikde složitě vyslékat. Šaty níže jsou z Lidlu, za pár korun posloužily skvěle, nakonec jsem v nich i rodila a nosím je díky překryvu na kojení doteď.

3. trimestr - 36. týden

Velmi jsem užila i midi sukně, které mají délku dostačující i pro obří břicho. Tuhle šifonovou jsem si šila sama, v pase má pružnou gumu a ačkoliv jsem ji nosila až do samého konce, střih vůbec těhotenský není. Fotky jsou focené koncem 8. měsíce.

3. trimestr - 36. týden

I když jsem rodila o 3 týdny dříve, nabrala jsem 20 kilo, což byl z původní velikosti S výrazný posun. Pro těhotenskou módu jsem chodila na Vinted, kde se zejména u polských prodávajících dají sehnat i nenošené kousky mateřského oblečení za třetinové ceny oproti obchodům. Dále mi byla velmi sympatická speciálka Bílá Tara (v Praze nebo on-line), která má krásný výběr nejrůznějších značek těhotenského i kojicího oblečení.

Co jsem ocenila, že už doma mám nebo si můžu půjčit:
  • Braletky a podprsenky bez kostic. Podstatně pohodlnější než kosticové podprsenky.
  • Baleríny a nazouváky. V závěru těhotenství bylo skvělé nemuset řešit tkaničky a oteklé nohy, takže zimní chlupaté pantofle byly koncem roku dost v kurzu.
  • Zimní kabát nebo bunda. Vysoká investice, doba nošení přitom minimální. Měla jsem zapůjčený větší vlněný kabát od mamky (díky!). Šikovným řešením jsou zavinovací kabáty à la župan, které vynosíte i později.
Co mi přišlo zbytečné:
  • Těhotenská trika. Když mi trička začala být krátká a na břicho táhlo, řešila jsem to přidáním břišního pásu z úpletu. Jeden jsem si ušila ze zbytků látek, další koupila ve výprodeji u Jožánka. Výrazně levnější varianta než kupovat nová trička na pár měsíců!
  • Těhotenské punčocháče a legíny. Nosila jsem běžné punčocháče, jen stažené na bocích a přes ně přetažené kraťasy, abych eliminovala sjíždění. Nebylo to úplně pohodlné, ale mnohem lepší než škrtit břicho těhotenskými punčocháči. Totéž i s legínami.
  • Noční prádlo. Moje pyžamka mi byla i v závěru těhotenství pohodlná, řešila jsem proto jen noční košile do porodnice, které normálně nenosím.
  • Těhotenské prádlo. Kalhotky se nejvíce osvědčily běžné bokovky. U podprsenek jsem rostoucí obvod hrudníku řešila prodlužovátky na zapínání, viz fotka níže. Kojicí podprsenku jsem si dopředu naštěstí koupila jen jednu. Ačkoliv jsem brala o číslo větší, po porodu mi stejně byla malá.
prodlužovátka na podprsenku

Prosím, pochlubte se do komentářů s vašimi postřehy k mateřskému oblečení. Na tento článek jsem se velmi těšila, plánovala jsem ho snad od léta, tak snad přijde vhod. Časem plánuji ještě další díl, tentokrát zaměřený na módu při kojení.

8 komentářů:

  1. Báro, hezké modely. Já už mám od těhotenské módy odstup několik desetiletí, takže si nepamatuju všechno přesně.Vím, že svetrové šaty jsem měla taky, nosila jsem je i pak, jen s páskem. Speciální zimní kabát jsem neměla, i to největší břicho (rodila jsem v lednu) jsem nějak nacpala do svého běžného. A hodně jsem vynosila v létě "áčkové" šaty, které jsem pak nosila dál. Měla jsem i jedny zimní - kostkované flanelové a ty jsem tak nosila úplně nejvíc. Byly půjčené od kamarádky, která v nich odchodila dvě těhotenství :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, děkuji za milý komentář. Mamka mi líčila, jak se v devadesátkách těhotenské modely půjčovaly, protože nikde nic pořádně nebylo. Když se na to dívám zpětně, jsem ráda, že jsem se s nákupy držela při zemi. Kdybych nebývala tolik nabrala, tak by toho bylo ještě méně. :)

      Vymazat
  2. No tedy, to je hotový časosběrný dokument! A mě jako vždycky uchvacují tvoje zavinovací sukně :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hehe, děkuji. Zavinovací sukně jsou velmi snadné i na šití, brzy snad bude šicí článek.

      Vymazat
  3. Jo a rodila jsem v srpnu, takže odpadly starosti s bundou. Dokud bylo chladno, břicho se schovalo do běžného oblečení. V létě už bych ho nikam nenacpala, ale když bylo chladněji, vystačila jsem si s rozepnutým svetrem.

    Později jsem si pořídila vsadku, kterou jsem používala při nošení miminka v nosítku. Asi bych ji využila i v těhotenství, kdyby mi vrchol vyšel na chladnější sezonu.

    OdpovědětVymazat
  4. Káji, moc děkuji! Za pochvalu i za sdílení zkušeností. Já mám většinu triček z bambusové viskózy, která je hodně pružná, takže se trika krásně natáhla a po vyprání zase stáhla. K těhotenské sukni mám zábavnou historku. Kupované mi taky byly malé, tak jsem se rozhodla na poslední měsíce jednu ušít. Docela jsem se s ní natrápila, aby byla opravdu rostoucí, a než jsem založila délku, porodila jsem. Takže taky čeká na další těhotenství nebo na sestru. Bude určitě fajn! :D

    OdpovědětVymazat
  5. Krásný článek!
    Obdivuju tvoji ochotu řešit módu i v takhle ztížených podmínkách. Teď nemluvím ani tak o oblečení, ale spíš o botech - ty podpatky zpočátku jsou mazec. To se dá, být těhotná a nosit podpatky? Ovšem ty boty u růžových šatů a oboje u 22. týdnu, ty jsou nádherné! A modré plážové šaty ti neuvěřitelně seknou, ta barva je pecka - a střih vynikající.
    Moc se mi líbí časosběrnost těhotenských fotek. Představuju si v tobě pidičlověka a přijde mi to - neuvěřitelný! A seklo ti to až do konce. Články s oblečením jsou u tebe mé oblíbené a vidím, že si dokážu užít i článek o těhotenské módě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eithné, moc děkuju! Modré plážové šaty byly můj loňský nejvydařenější nákup, skoro jsem je nesundala. Podpatky jsem nosila zhruba do půlky těhotenství, pak už se mi posunulo těžiště a nebylo to pohodlné. A poslední měsíc jsem kvůli otokům obula jen nazouváky nebo zavazovací sněhule. :D

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!