pátek 14. června 2024

Tip na seriál: 1883

Epos o putování do ráje, který se stává peklem. Příběh osídlování amerického středozápadu, kde je romantická představa střídána drsnou realitou.

Seriál, který vám dnes představím, nese stručné jméno roku, do kterého je zasazený: 1883. Možná budete znát známější Yellowstone, o jehož prequel se jedná. Z mého pohledu je však mnohem vydařenější než jeho rozvleklý bratříček. I teď, dva měsíce po dokoukání, mi stále rezonuje v hlavě svou propracovaností a nádhernou výpravou.

Deset dílů z pera scénáristy Taylora Sheridana líčí několikaměsíční putování karavany osadníků z Texasu do Oregonu. Ke skupině úsměvně nepřipravených evropských přistěhovalců se přidává parta kovbojů a farmářská rodina z Tennessee - John Dutton, veterán občanské války, jeho žena, sestra s neteří, malý syn a dospívající dcera Elsa, která je vypravěčkou celého příběhu. Překážky se kupí, ještě se karavana ani nevydala na cestu. Lidská závist, nedostatek jídla, obavy z nájezdů indiánů, nepřízeň počasí, ale hlavně trasa samotná. V době, kdy Spojené státy ještě nebyly protkané železnicí a pionýři po celé týdny nepotkali živou duši, se stávaly každá řeka, pohoří a prérie hrozbou.

Ač se v seriálu nacházejí dobové nesrovnalosti, a i některé rozhovory hlavních představitelů vnáší více moderních manýrů, než bych preferovala, seriálu se nedá upřít celková uvěřitelnost. Nabízí surový vhled do útrap, které museli předkové mnoha dnešních Američanů podstoupit jen několik generací nazpět. Přidejme vyladěnou kameru, vynikající herecké obsazení v čele s Isabel May, Samem Elliotem a Timem McGravem, nádherné scenérie a propracované dialogy, které dokážou tít do živého, i když se u některých vlastně téměř nemluví. Velmi blízký mi byl důraz na malé radosti a láskyplnou pospolitost rodin, vydávajících se na cestu do neznáma.

Kapitolou sama pro sebe je pak postava sedmnáctileté Elsy, která díky putování na západ dostává možnost vymanit se z oprátek jinak prudérní společnosti. Její nespoutanost, rychlý přerod naivní dívky v ženu, sladkobolná zamyšlení i živelná schopnost zamilovat se prakticky na potkání vnáší do jinak poměrně jednoduchého děje prvek nepředvídatelnosti, odlehčení i romantiky.

rodina Duttonových, ZDROJ

1883 je jako celek povedeným westernovým dramatem, kde děj příjemně plyne a jeho závěr trhá srdce. Jen výjimečně mě nějaký seriál zaujme natolik, abych z něj viděla více než jeden či dva nahodilé díly. 1883 mě k obrazovce přikoval a na malý večerní rituál, koukání za odměnu po uspání dcerky, jsem se dokázala těšit celý den. Věřím, že osloví i ty, kteří westernům neholdují. Perlička na závěr: v jednom z prvních dílů zřetelně zazní čeština. Myslela jsem, že se mi to jen zdálo, ale byla tam!

A ať jen nevychvaluji... Na 1883 navazuje 1923, ke kterému se aktuálně točí druhá série. Velice jsem se těšila. Laťka však byla nastavená příliš vysoko a celkově mi pokračování přišlo utahané, nekonzistentní a vlastně zbytečné. Místo hlavní dějové linky rodiny Duttonů mě více zajímaly obě linky vedlejší. To, co jsem na 1883 tak hltala, zde chybělo, a vše dorazil useknutý konec první série. Podobně mě za srdce nechytil ani rozsáhlý seriál Yellowstone, kterému 1883 a 1923 v ději předchází. 

Který film nebo seriál naposledy zasáhl vás?



8 komentářů:

  1. Já na westerny nijak moc nejsem, navíc moje AJ je tak bídná, že bych si ho asi ani neužila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem se koukala s titulkami, ten jižanský přízvuk byl místy příliš. :D

      Vymazat
  2. To je silné doporučení! Obzvlášť když vím, že na druhou sérii se nemá cenu dívat, takže je to v zásadě ukončené :-D Děkuju za tip, slyšet, že i po dvou měsících něco někomu stále rezonuje v hlavě, to už něco znamená :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc zvědavá, jestli ti seriál sedne jako mně! :)

      Vymazat
  3. Zajímavý tip, vypadá to na fajn seriál, jen je škoda toho dalšího :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trochu ano. Na jednu stranu skvělý nápad, na druhou snaha propojit dva diametrálně rozdílné seriály. Tam se úroveň prostě nedala udržet...

      Vymazat
  4. Uložím si na seznam ke koukání, díky za tip ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Snad není tvůj seznam tak nekonečný jako můj :D

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!