pátek 19. února 2021

Čajové ochutnávky X

Článek věnovaný čajovým degustacím bude tentokrát trochu speciální: čajový seriál na blogu běží již čtyři roky a dneska přibude jubilejní desátý díl. Kdo z vás se připojí s šálkem něčeho dobrého? 

  • Pure Leaf - pyramidové čaje
  • Lucky - Kisubi tea
  • Apotheke - zimní limitky
  • Link Natural - Samahan


Pure Leaf

Luxusně balené pyramidové sáčky od značky Pure Leaf slibovaly gurmánský zážitek. O výrobci jsem nikdy předtím neslyšela a ani se mi toho nepodařilo moc dohledat, jen že se zaměřuje spíše na ledové lahvové čaje než na nálevové sáčky, a proto přejdu rovnou k recenzi. Do rukou se mi dostaly tři černé čaje, dva bylinkové a jeden zelený, všechny zabalené do hedvábných pyramidových pytlíků, ve kterých má obsah dostatek prostoru na rozvinutí.

Pure Leaf

English breakfast - Ačkoliv jsem pytlík nechala louhovat jen předepsané 3 minuty, překvapila mě síla čaje. Opravdu pořádný, ranní čaj, který by rychle zhořkl, nechat jej louhovat jen o chvilku déle. Plný a chutný nálev, ačkoliv na můj vkus byl už docela výrazný.

Earl Grey - takto tohle byl nepříliš zajímavý a hořký čaj, kterému chyběla jakákoliv hloubka chuti.

Black tea with berries -  Silný černý čaj byl zjemněný lehkým ovocným aromatem. Z celé kolekce Pure Leaf se jednalo o nejchutnější kousek. Čaj nasládle voněl a měl krásně se rozvíjející jemnou chuť, která přišla vhod i na odpolední popíjení.

Heřmánek - poměrně plochý a nevýrazný čaj. Vzhledem k množství sušených bylinek v sáčku bych čekala mnohem intenzivnější zážitek. Naopak máta byla oproti heřmánku silná, chutná, s krásně se rozvíjející bylinnou vůní. 

Zelený čaj s jasmínem - spíše silnější, hutnější zelený srílanský čaj, který jsem zalévala 80°C vodou. Chuťově nebyl špatný, jasmín však byl cítit jen v dozvuku a čaj po něm vůbec nevoněl. 

Celkové dojmy ze značky jsou tedy spíše rozpačité. Ovoněný černý nebo mátový bych si ráda dala znovu, ostatní čaje byly spíše průměrné. U černých čajů oceňuji, že je lze udělat i do 0,4 litru konvičky a přesto byly stále chuťově výrazné. 

Pure Leaf - Earl Grey

Lucky Kisubi-tea

Drcený africký černý čaj s citronovou trávou ke mně doputoval až ze vzdálené Ugandy. Zajímavé bylo už netypické 85 gramové balení v plastovém kalíšku. Těšila jsem se, až jej ochutnám. 

Lucky Kisubi-Tea

Vůně byla docela obyčejná a čaj na první pohled neurazil ani nenadchnul - strojově mletý sypaný černý čaj, ze kterého občas koukal kousek lemongrass. Chuťově však byl překvapivě plný, vhodný hlavně ke snídani nebo těžším jídlům. Na hrnek stačilo jen půl lžičky, jak byl silný, zároveň ale neměl tendence přehnaně hořknout. Citronová tráva byla cítit spíše jen v dozvuku, ale příjemně čaj osvěžila a pozvedla. Balení jsem vypila raz dva a klidně bych si Kisubi-tea zopakovala. Dost jsem si jej na dopolední pití oblíbila.

Lucky Kisubi-Tea

Apotheke

Vždy se snažím do výběru zahrnout i nějakou českou značku. Tentokrát padla volba na ovocnou edici zimních pytlíkových čajů od Apotheke. Značka Apotheke u nás funguje již od roku 1996 a nejspíš ji budete znát z lékáren - zaměřuje se totiž hlavně na bylinné směsi a doplňky stravy. Osobně mám ráda jejich bylinné čaje a pu-erhy.

Apotheke vánoční čaje

Ovocné čaje sice moc nevyhledávám, ale jednou za čas dostanu chuť i na ně. Právě vánoční vůně bývají z mých oblíbených, takže jsem se na tyto zimní speciály těšila.

O co však byla vyšší očekávání, o to méně mě čaje zaujaly chuťově. Obě příchutě bych od sebe nerozeznala. Vůně byla příjemná, lehce šmrncnutá rumem, ale chuti nepomohlo ani delší louhování a malý hrnek - byla prostě jen genericky nakyslá a nevýrazná. Škoda, snad bude příští zkušenost lepší.

Apotheke vánoční čaj

Link Natural - Samahan

Jeden ajurvédický nápoj ze Srí Lanky od značky Link Natural jsem tu již v minulosti recenzovala a vůbec mě nezaujal. Jaký bude tento? Podobně jako jeho předchůdce by měl Samahan pomáhat na nachlazení, a to jako prevence (1 šálek denně), nebo při akutních potížích (2-3 šálky denně). Směs je údajně akreditovaná  srílanskou komisí pro ajurvédu.


Samahan - Link Natural

Nejedná se o čaj jako takový, nýbrž o instantní nápoj ze 14 druhů bylin a koření. Základ má Samahan v koriandru, zázvoru, černém pepři a lékořici. Ačkoliv je množství v pytlíku dosti malé, nápoj by zvládl i výrazně větší hrnek než standardní 2 dl.

Nápoj kupodivu nechutnal vůbec zle! Vůně byla velmi bylinková a jeho temně žlutou barvu vidíte na obrázcích sami. Chuťově jde trochu dohořka a je dost pálivý, díky přidanému cukru ale stále příjemný na pití a skvěle prohřívající. Osobně mám ostřejší kořeněné směsi ráda, takže i Samahan mi chutnal a pokud má navíc blahodárný vliv na imunitu, jak výrobce slibuje, dokážu si jej představit na pravidelné pití. Škoda jen přidaného cukru, který bych raději vyměnila za domácí med.

Samahan - Link Natural

Jaký zajímavý čaj jste objevili za poslední měsíce vy?

21 komentářů:

  1. Samah mi nikdy nesmí chybět v poličce. Denně piju zázvor s citronem a medem, ale po samahanu sahám pokud už opravdu hodně cítím, že na mě fakt něco leze. Já v poslední době testovala ovocné čaje. Drahý pije nadpoměr sladkých nápojů a uvolil se, že kdyby byl doma vychlazený neslazený ovocný čaj, tak by šťávy a limo omezil. Takže jsem se vrhla na zkoušení. Sonnentor mě docela zklamal. Chutnal mi od nich jen nějaký ovocný čaj se skořicí a Jakub z nich také nebyl odvázán. Naopak Grešík měl ovocné dobré skoro všechny. Opakovaně se z ovocných čajů vracím také k Bora Bora z Oxalisu. V poslední době jsem si ale ke snídani oblíbila roibos čaje - Oxalis :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak Oxalis moc nemusím na zelené/černé směsi, tak ovocné čaje má velmi dobré. Jsou výrazné a chutné i po vychlazení. Sonnentor lepší spíše na bylinkové než ovocné, Grešík jak který, ale miluji jejich přebaly. Samahan byl fajn, ačkoliv zůstávám u silného zázvorového čaje z čerstvého strouhaného kořene s trochou medu. To je taková pecka, že to musí uzdravit každého. :)

      Vymazat
  2. Báro, Ty čaje od Apotheke jsem měla oba taky. Mně přišelo, že v tomn punčovém byl výraznější hřebíček. Jinak ovocné čaje taky moc nevyhledávám, pije je spíš manžel - vychlazené místo limonády. Mně všechny připadají takové podobné. Já tu teď mám řadu docela slušných černých "pytlíkáčů" (od Eglish tea shop a Richards). A co bych moc nedoporučila je černý čaj bez kofeinu od ETS - ten je takový bez chuti...
    Pure leaf mám ve sbírce, ale vyměnila jsem je už prázdné, takže chuť nevím.
    Kořeněné směsi nemám moc v oblibě (ani zázvor), takže ten instantní by nebyl nic pro mne. Ale mám tu zázvor s malinou od Rej a ten mi docela chutná (jen se musí nechat dlouho louhovat v ne moc velkém hrnku :)).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Punčový Apotheke mi asi chutnal o chlup víc, ale pořád jej řadím mezi to slabší, co značka vyprodukovala. ETS má dobré čaje, ty taky můžu. :) Rej jsem snad ještě neměla; zní jako chutná kombinace. Zázvorový čaj si dělám čerstvý přímo z kořene, když na mě něco leze, ale na Tebe by to asi bylo příliš...

      Vymazat
  3. Tak, a hned si jdu udělat čaj :D
    Nejvíce mě asi zaujali ty čaje značky Pure leaf.
    V poslední době piji hlavně ovocné čaje, dostala jsem jich mnoho k Vánocům, sypané od Oxalisu a jedny bez značky z UK eshopu, ale ty jsou tedy chuťově opravdu výborné. Celkově nejsem moc náročná, docela si pochutnám i na obyčejných sáčkových jako Pickwick, pokud jde o mé oblíbené příchutě.
    Jinak od Apotheke mám také pár čajů a ty také chutnají, až mě mrzí, že je tady v UK neseženu :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem dostala na Vánoce slušné zásoby; nějaké se určitě objeví v příštích ochutnávkách. V Británii máte super jiné značky, ale je pravda, že ovocné ani zelené tam moc nefrčí, že? Spíše vše černé...

      Vymazat
  4. Pěkný článek :) Čaje v zimě miluju a letos i experimentuju s různými příchutěmi. I k Vánocům jsem dostala naděleno, nadchla mě krabička se zajímavými příchutěmi od Biogeny :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aires, děkuji za milý komentář. Biogena je super, to souhlasím!

      Vymazat
  5. Veľmi pekný príspevok. Ja som začala piť maté čaj väčšinou s niečim ešte spojeným a je skvelý. Pijem ho hlavne namiesto kávy, pretože ma vie nakopnúť ako asi nič.

    xxAlexandra z MS ALWAYS LATE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na maté jsem ujížděla během studií, občas se ale k němu vrátím i dnes pro jeho specifickou chuť a způsob servírování. Díky za milý komentář!

      Vymazat
  6. Já se přiznám, že zdaleka nejsem tak čajový člověk, jako jsi ty. Asi jsem se k čajům ještě dostatečně nepropila, ale stále mám v tomto směru spíše dětské chutě, takže mi obecně bylinné a černé čaje vůbec nechutnají. Ráda sahám po těch ovocných, občas si dám zelený, ale jinak u mě převažuje voda a kafe. Zkoušela jsem už všechny možné čaje, které jsme si přivezli z Emirátů, včetně černého sypaného a jasmínového, ale bohužel mě neoslovil ani jeden z nich. Co bych ti ale možná mohla doporučit, jsou srílanské Eliya čaje, které prodává slečna přímo od nás z města. Má tuším i webové stránky, tak na to mrkni, kdyby tě to zaujalo. :) Nejraději mám černý čaj s příchutí kdoule. :) Ale jinak ti bohužel žádný tip nedám, protože příchuť máty, lékořice, nebo třeba heřmánku v čaji nesnesu.

    Tereza z blogu Tereza's journal

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je normální, že každému chutná něco jiného. Někdo čaj, někdo kafe. :) Eliya značku neznám a čaje vypadají velmi dobře, děkuji za tip.

      Vymazat
  7. Vím, že je to trochu mimochodné, ale zase mě jednou praštilo do očí, jak moc nerozvinutá je naše slovní zásoba pro oblast čichu a chuti. Ne že já bych zrovna tuhle oblast byla schopná o cokoli rozšířit, ale vůbec by mi nevadilo, kdyby nějaký pořádný gurmán trochu zakročil :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že ano!? Bojuji s tím pokaždé, když píšu o čaji. Většina čajových burz probíhá v angličtině a české ekvivalenty k užívaným termínům nenacházím...

      Vymazat
  8. Tyjo, zajímavej článek! Já většinou piju jenom zelený čaj, nebo různé bylinkové, ale značka Pure Leaf mě zaujala. Nebudu lhát, je to taky balením, moc se mi ten čaj líbí!:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, i já jdu někdy v prvé řadě po hezkém balení. :)

      Vymazat
  9. Opět skvělý článek se zajímavými informacemi. :) Zaujal mě Lucky Kisubi-Tea, ten bych klidně vyzkoušela. :)
    Ovocné čaje nemusím, připadá mi to většinou jak když máš obarvenou a ovoněnou vodu a navíc jsou dost často nakyslé. Občas jsem si nějaký dala, ale teď už jsem dlouho žádný neměla. Když už tak radši sáhnu po zeleném/černém ochuceném. Ale stejně mám nejradši čisté. Hodně mám ráda i bylinné.

    Za poslední dobou jsem ochutnala výborný čaj z černého bezu a oblíbila jsem si také mateřídoušku. :)
    Při objednávce mi přišel na ochutnávku bylinný čaj od značky Sonnetor, nebyl špatný a uvažuji, že bych ještě něco zkusila. Nemáš se značkou zkušenosti?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kisubi Tea jsem kupovala na afrických trzích v Brně, od té doby jsem na něj už nenarazila. Africké čaje jsou obecně dost zajímavé. Dříve jsem se jim vyhýbala, ale poslední dobou jim začínám přicházet na chuť.

      Pokud ti chutnají bylinky, tak Sonnentor je určitě fajn volba. Jednu jejich krabičku mám i nachystanou na příští ochutnávky. Firma dokonce nabízí možnost prohlídky výrobního areálu na Jižní Moravě, jednou bych se tam ráda podívala. :)

      Vymazat
    2. Dík za info, já se jen koukla narychlo, tak zkusím projet, co tam mají. :) Prohlídka by se mi taky líbila. To bychom mohly naplánovat nějaký výlet, až to bude možný. :)

      Vymazat
  10. Moc pěkně shrnuto. :) Děkuji. Některé vypadají moc pěkně.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu!