středa 3. března 2021

Heřmánkové koupelové bomby

Pustit se do přípravy domácí kosmetiky jsem plánovala několik let. Hned následující den po úspěchu s balzámy na rty jsem se proto v zápalu boje vrhla i na šumivé koupelové bomby.

Šumivky poslouží jako relaxační zpestření koupele nebo milé dárky. Lze vymyslet spoustu voňavých přírodních variant a jejich příprava bude bavit i děti. Časově jsou o něco náročnější než balzámy na rty, ale stále se jedná o recept, který hravě zvládnou i úplní začátečníci. Co budeme na jejich přípravu potřebovat?

Základní poměr surovin:
1 kg jedlé sody
0,5 kg kyseliny citrónové 
cca 5 polévkových lžic oleje (kokosový, olivový, ricinový...)

Volitelně:
10 ml esenciálního oleje (jedna lahvička)
10 g barevného pigmentu (minerální oxid)
2 hrsti sušených bylinek

Šumivý efekt v koupelových balisticích vytváří jedlá soda, která zjemňuje pokožku, pomáhá vyplavování toxinů, čistí organismus a bojuje s kožními problémy. Jako pojítko můžete použít libovolný olej, já využila olej kokosový, který mám ráda jak do kosmetiky, tak na vaření. Často se přidává ještě koupelová sůl nebo kukuřičný škrob.

Esenciální olej jsem volila přírodní heřmánkový, doplněný o sušené heřmánkové květy. O zabarvení šumivek se postaral přírodní minerální oxid ve žluté barvě. Suroviny jsem objednávala na e-shopu Ekokoza, kde si lze koupit i přímo sadu pro výrobu šumivek, ale možná se vám už ingredience povalují doma ve spíži. 

Z uvedeného množství získáme asi 25 středně velkých šumivek, klidně proto přípravu vyzkoušejte jen s polovičním či třetinovým množstvím. Ingredience se vyšplhaly na 230 Kč, tj. cca 9 Kč za jednu šumivou bombu.

kokosový olej chybí

Příprava je jednoduchá. Někdo nechává šumivky 2-3 dny vytvrdnout na vzduchu, já jsem je zapekla v troubě, což je podstatně rychlejší varianta. V prvé řadě si tedy rozehřejeme troubu na 50 °C.

Suché suroviny smícháme v hrnci a opatrně do nich vlijeme esenciální a rozehřátý kokosový olej (používáte-li olej, co má tekuté skupenství, pak nahřívání není třeba). Olej přidávejte až naposledy a snažte se pracovat s minimálním možným množstvím, aby vznikl vlhký písek, ze kterého bude možné tvarovat bábovky. Správný poměr je takový, ve kterém se hmota prakticky rozpadá pod rukama. Přidáte-li oleje moc, v troubě se šumivky roztečou. V některých návodech se dává i pár kapek vody, osobně s tím ale nemám dobrou zkušenost (soda v kontaktu s vodou spouští šumivou reakci).

Nejlépe se šumivky tvarují přes formu, do které se směs pečlivě napěchuje, nechá několik minut odstát a následně opatrně vymáčkne na plech vyložený pečícím papírem. Osobně jsem jako formu využila plastové obaly od japonských koláčků, použít ale můžete vánoční formičky nebo silikonová tvořítka na muffiny, zkrátka co je doma po ruce.

Po vyklopení báboviček z formy je dáme zapéct na 20 minut do trouby. Jakmile šumivky zchladnou, jsou hotové. 


Příprava je zábava; nejednou mi hlavou bleskla vzpomínka na dětská léta a pískoviště. Ač se jednalo o první pokus, některé bomby vyšly moc pěkně a mohla jsem je na Vánoce poslat do světa. Pár se jich rozteklo nebo rozpraskalo, ty jsem si s klidem na duši nechala pro domácí užití. Šumivky lze skladovat v krabičce nebo je zabalit do potravinové fólie. Vydrží pak roky, pouze nesmí navlhnout.
 

Možná se ptáte, k čemu jsou vlastně šumivky dobré? Vanu si nedopřávám často, ale když už si ji nachystám, pak nesmí chybět voňavé koupelové produkty. Domácí šumivé bomby jsou, na rozdíl od kupovaných pěn, vyrobené z přírodních surovin, bez chemických barviv a vůní. Krom hezkého efektu, kdy se bomba se šuměním rozpouští ve vodě, mě navíc mile překvapilo, jak krásně vyživenou jsem po koupeli měla pokožku - kokosový olej a heřmánek dělají zázraky. Navíc působí protizánětlivě, hojivě a krásně se po takové koupeli usíná.   

Domácí koupelové bomby, to je takový malý kousek aromaterapie a detoxikace v jednom. Tak kdy si upečete své vlastní?

Související články:
Domácí balzámy na rty
Další články o kosmetice a zdraví

34 komentářů:

  1. "Recept" vypadá celkem jednoduše a výsledné bomby jsou roztomilé :) Pro mě by to ale asi nebylo, sama si vanu moc často nedávám :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem viděla to výsledné množství, budu si teď taky muset chystat vanu o dost častěji než dříve, abych vše spotřebovala. :D

      Vymazat
  2. No, musím se přiznat, že ač běžně podobné produkty příliš nepoužívám, jsem dost nalomená :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Nedávno jsem se po nevím už kolika letech odhodlala si napustit vanu, prostě jsem měla pocit, že je to najednou potřeba... a asi to budu praktikovat trochu častěji, je to vlastně strašně super :D Šumivky si asi zkusím udělat, jestli se mi povede vypěstovat levanduli, s ní by to mohlo být fajn :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Levandule musí být skvělá, ta taky příjemně uspává...

      Vymazat
  4. To vypadá super! Z těch uměle vonících bomb do koupele mi je až skoro špatně, takže určitě vyzkouším a asi rovnou udělám dvojitou dávku a rozdám kamarádkám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! Občas si ráda dopřeji Lush, ale domácí šumivky mám stejně nejraději.

      Vymazat
  5. Pro sebe to asi nevyužiju (já se téměř výhradně sprchuju), ale možná by to byl zajímavý vánoční dárek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem jich část rozdala. Snad udělaly radost...

      Vymazat
  6. Ve vaně moc dlouho nevydržím, ale koupelové bomby miluju! :D Pro někoho možná vyhazování peněz, za mě super pocit. Tyhle tvoje vypadají skvěle, myslela jsem, že to jsou nějaké sušenky (Achjo, zas jídlo, jsem hrozná) :D Musím to vyzkoušet, díky za tip!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, vypadají i voní docela jedle. :) Jsem ráda, že recept zaujal!

      Vymazat
  7. To je úžasný nápad. Jsi strašně šikovná! A hlavně tedy... heřmánek! Má oblíbená bylinka. :)

    Listy pohybu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za krásný komentář. Heřmánek mám taky moc ráda, na čaj i do kosmetiky. :)

      Vymazat
  8. Moc se mi Tvoje bomby líbí, ty tedy musí vonět. Vyráběla jsem už všechno možný - mýdla, svíčky, mastě, tinktury...ale bomby ne. Já preferuju sprchu, ale s takovouhle bombou bych do té vany zase ráda šla. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, moc děkuji za milý komentář. Mýdla bych si také jednou ráda vyzkoušela, s těmi zatím zkušenost nemám.

      Vymazat
  9. Skvelý príspevok a ten recept vyzerá dosť jednoducho. Asi ho tiež vyskúšam. Milujem si dávať vaňu a toto by celý môj zážitok ešte viac spestrilo.

    xxAlexandra z MS ALWAYS LATE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Alexandro. Vyzkoušej, když budeš mít náladu - je to snadné. :)

      Vymazat
  10. Za mě super povedlo se. Miluju takovéhle kuchyňské vychytávky a inspirace. Děkuju ti boudičko a budu se těšit zase na nové obohacující recepty. Pa Milada

    OdpovědětVymazat
  11. Ve tvém podání to vypadá tak jednoduše! :) Už jsem odhodlaná zkusit před Vánoci ten jelení lůj, cos psala posledně, tak uvidíme. Tohle bude přece jen vyšší level. :) Díky za tip!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlapko, balzámy na rty jsou fakt snadné a velmi rychle hotové. Do začátku je to určitě jednodušší. Ale když jsem koukala na tvoje krásné košíky, jsem si jistá, že i bomby by byly ukázkové. ;)

      Vymazat
  12. Koupelové bomby jsme vyráběli na zážitkovém pobytu pro osoby s handicapem. Všechny to dost bavilo, protože je to činnost, která působí na smysly... Ten konečný zážitek (koupel) pak samozřejmě taky, ale ta výroba má, řekla bych, také dost terapeutický efekt. My jsme je tedy nedělali z heřmánku, ta varianta mě nikdy ani nenapadla, ale když na to tak koukám, vypadá to opravdu hezky. Zakládám si návod a někdy kolem Vánoc se na to zkusím vrhnout!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu moc zvědavá na dojmy, když se do toho pustíš! Bylinky a barvy dle svého vkusu. Heřmánek mám moc ráda, takže pro mě byla volba jasná, ale docela by mě lákala i růže nebo výše zmíněná levandule. A ano, příprava je to krásně voňavá. :)

      Vymazat
  13. Teda, ty bomby vypadají nádherně! Já je miluju a nejradši je mám z Lushe, přesto, kdybych je takhle od někoho dostala, budu nadšená a půjdu si tu vanu dát snad hned!
    Už také delší dobu mluvím o tom, že bych si je chtěla zkusit sama udělat, díky za inspiraci, heřmánek mám opravdu ráda, jako čaj i jeho krásnou vůni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koupelové balistiky z Lushe taky miluji, ale ty doma dělané jsou překvapivě docela srovnatelné. Určitě vyzkoušej, až budeš mít náladu. Budu moc zvědavá na výsledek. :)

      Vymazat
  14. Tak to je super, že jsi se do toho pustila a vypadají dobře a je skvělé, že víš, že to máš přírodní. :)
    Já si vanu napouštím jen jednou za čas, ale vždycky si do koupele dám sůl a vždycky je mi po takové koupeli příjemně. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, taky používám buďto sůl, nebo právě domácí šumivé koule. Pěna je sice pěkná, ale je to chemie. Díky, Kači!

      Vymazat
  15. Bomby jsem jednu dobu kupovala z Lushe, ale pak jsem přešla na pěnu. Ona ta obarvená voda většinou nevypadala moc hezky, no. Ale ruční výroba je moc pěkný nápad, kdoví, jestli to někdy nezkusím :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty barevné koupelové bomby mají jedinou nevýhodu - je po nich třeba umýt vanu. Ale když si je budeš dělat doma, můžeš si udělat bezbarvé a přesně s tím voněním, co máš ráda. Kdybys náhodou vyzkoušela recept, budu pak moc ráda za zpětnou vazbu. :)

      Vymazat
  16. Do šumivek bych nešla, máš můj obdiv. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypadá to jako divočina, ale ve skutečnosti je výroba docela snadná. V nejhorším se bomby trochu roztečou, ale na funkčnosti jim to nic neubírá. :D

      Vymazat
  17. Ty vypadaj nádherně. Sice se jen sprchuju, protože mě nebaví ležet ve vaně 😀, ale přítelkyně by z nich měla ohromnou radost. Takže určitě vyzkoušíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi od Barunky, viď? :) Budu ráda, když recept vyzkoušíte a dáte vědět, jak se šumivky povedly. Jejich příprava byla dost zábavná a je to i příjemná voňavá aromaterapie. Určitě jsem je nechystala naposledy.

      Děkuji za komentář a přeji hodně úspěchů s novým blogem!

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!