pátek 19. března 2021

Srí Lanka: rušno v Kandy

Kandy, druhé největší město Srí Lanky, je plné života. Právě zde najdeme slavný Chrám Buddhova zubu a několik zajímavých religiózních staveb se nachází i v jeho blízkosti. Pokračování cestopisu z listopadu 2019.

V Kandy jsme strávili dva nabité dny plné památek a výletů po okolí. Bylo to právě zde, kde v roce 2019 proběhly atentáty na Velikonoční neděli, a město se stále nacházelo ve stínu této děsivé události, vedoucí nejen k propadu turismu, ale i k zavedení extrémních bezpečnostních opatření na všech frekventovaných místech.

Do Kandy nás dovezl vlak z Nuwary Eliyi. O překrásné panoramatické železnici jsem se zmiňovala už v předchozím článku zde.  Vzhledem k tomu, že v Kandy byla doprava vskutku asijská, plná smogu, ucpaných ulic a hlasitého troubení, o půjčení skútrů jsme tentokrát vůbec neuvažovali. Namísto toho jsme si odchytli jednoho tuk-tukáře a usmlouvali dobrou cenu, když se o nás na následující dva dny postará. Pán byl skvělý, měl plno nápadů a ukázal nám zajímavosti, které bychom minuli. Na Srí Lance jsme rychle zjistili, že mnohem výhodnější než odchytávat tuk-tuky na jednotlivé krátké přesuny je najmout si soukromého řidiče na celý den.

Jako první nás tuk-tukář vzal na vyhlídku nad město, na níž se nachází obří sochy Buddhy. Město odsud působí klidně, jakoby všechen ten ruch začínající jen o pár ulic níže pocházel z úplně jiného světa.

pohled na Kandy

Bahiravokanda Vihara Buddha Statue je údajně nejvyšší socha Buddhy na Srí Lance, ale toto tvrzení jsme slyšeli tolikrát o tolika různých sochách, že pozbylo významu.

Sochy Buddhů lze nalézt ve třech hlavních pozicích: Buddha sedící, ležící nebo sedící. Každá má svůj význam: sedící Buddha reprezentuje meditaci, ležící symbolizuje Buddhův vstup do Nirvány a stojící Buddhův sestup z nebe. Do všech buddhistických náboženských komplexů je nutno zout boty. V horkém srílanském podnebí to často obnáší chůzi naboso po sluncem rozpálené zámkové dlažbě. Mnoho lidí si proto pro podobné účely vyčlení jedny "chrámové ponožky", které jsou povolené a popálené šlapky alespoň trochu ochrání. Dále je nutné dodržet zakrytá ramena a kolena.

Bahiravokanda Vihara Buddha

Odpoledne byl na programu tradiční Kandyan Dance. Příběhy vyprávěné tancem pochází z regionu Udarata, rozkládajícího se kolem Kandy, a na každý z nich jsou tanečníci oblečení v jiném, bohatě zdobeném kostýmu. Každá choreografie, doprovázená bubnováním, nese nějaké poselství nebo vyprávění, třeba příběh o zkrocení kobry, mayura tanec zase znázorňuje život pávů, tanec masek symbolizuje boj hada a ptáka. Na závěr přišlo polykání ohně a žonglování.

Byla jsem vděčná, že se nám podařilo vmáčknout se na toto krásné taneční představení, ačkoliv obvykle bývají vstupenky vyprodané předem a my je sháněli až hodinu před začátkem. Představení se konají v Kandyan Cultural Centre několikrát do týdne, pokud zrovna neřádí covid. Vstup stojí kolem 1.000 Rs., tj. cca 120 Kč. Moc se mi zde líbilo.

Kandyan dance

Hned za kulturním centrem se nachází krásné jezero, Chrám Buddhova zubu a několik muzeí, která jsme už ale nestíhali otevřená. Chrám je zvenčí docela nenápadný; jedná se o rozsáhlý komplex, dříve částečně sloužící jako královský palác, který je obehnaný obyčejnou bílou zdí. Překvapila mě míra bezpečnostních kontrol, které je nutné před vstupem absolvovat. Svojí důkladností předčily i kontroly na letištích.

Chrám Buddhova zubu

Chrám Buddhova zubu, sinhálsky Sri Dalada Maligawa, je zřejmě nejposvátnější stavbou na celé Srí Lance. Jako relikvie je zde uložený zub Buddhy, Siddhártha Gautama, prince královského rodu a zakladatele buddhismu, žijícího v 1. tisíciletí př.n.l.

Zub je přísně střežený a není možné jej vidět v žádné vitríně, neb se nachází zamčený v rovnou sedmi zlatých schránkách. Namísto toho jsme však mohli dosyta obdivovat překrásné zdobené interiéry rozhlehlého chrámu. Přihlíželi jsme i večernímu obřadu s modlitbami, díky kterému byly zpřístupněné také běžně zavřené místnosti s malovanými výjevy z Buddhova života.

Následující den jsme strávili na výletě v okolí města. Cestou zpět jsme navštívili spice garden, zahradu s kořením a bylinkami. Těch se po celé Srí Lance, zejména pak kolem Kandy, nachází velké množství. V zahradách je možné vidět růst známé i méně známé druhy koření nebo bylin, součástí bývá i výklad o léčivých účincích a zpracování. My jsme si pro návštěvu vybrali Ayubowan Nature Garden.

Zahrady s kořením jsou krásnými voňavými ráji, zároveň se však jedná o typickou past na turisty. Prohlídky bývají standardně zdarma a za výklad průvodci nic nechtějí, zato se vám však budou snažit vnutit předražené a mnohdy nekvalitní krémy a jiné kosmetické produkty, které v okolních krámcích seženete za desetinu ceny. Ideální je koupit pouze nějakou drobnost v hodnotě prohlídky, nebo ještě lépe: poděkovat, nechat drobný peníz za výklad a zmizet.

malá vanilka a kokos

Ač málokdy zmiňuji, kde jsme byli ubytování, v případě Kandy musím udělat výjimku. Hiranya Mountain View Hostel nabízel nejen hezké pokoje s vlastním sociálním zařízením, ale také terasu s překrásným výhledem na město a výjimečný přístup majitelů. Srílančani byli všichni vůči turistům maximálně vstřícní, ale Fernando a jeho rodina tuto přívětivost pozvedli na novou úroveň. Oba večery jsme strávili společným posezením na terase a povídáním, co nového v Evropě a jak se život u nás liší od toho na Srí Lance. Občas si na tuto milou rodinu vzpomenu, jak asi zvládají současnou situaci.

Na závěr ještě Kandy Lake, uměle vytvořené jezero, které nechal roku 1807 vybudovat král Sri Wickrama Rajasinghe hned vedle svého paláce a chrámu. Uprostřed je malý ostrov, o němž se traduje, že jej využíval královský harém. S palácem měl být ostrov propojený tajnou chodbou. Co je pravdy na pověsti, to nevím, každopádně jezero je moc krásné, zejména při zapadajícím slunci...

Kandy Lake

V Kandy je sice stále rušno, ale dnes už naštěstí bezpečno. Kontroly a protiteroristická opatření jsou na celé Srí Lance opravdu výjimečné (nikde jinde jsem se s takovou důkladností nesetkala!). Kandy nabízí kulturu i památky, propojuje železnicí nížiny s vysočinou a je skvělým výchozím bodem pro výlety v okolí. O těch však zase příště.

Související články:

1. Výlet za exotikou teď, když může tak akorát na druhý konec okresu, přišel vhod :)

2. To taneční vystoupení musel být super zážitek.
    Pěkné fotky. :)

1. Díky moc, Káji. Kulturní vstup jsem si moc užila, tím spíše, že jsme jej původně neplánovali a pozval nás na něj až pan tuk-tukář.

3. Buddhův zub jako relikvie v sedmi zlatých schránkách, no vida, ony ty naše duchovní tradice zase tak odlišné nebudou :-) A to taneční vystoupení mi připomnělo jeden úžasný zážitek ze severoitalské Parmy - přichomýtli jsme se tam zcela náhodně na jeden divadelně taneční kus, který velmi sugestivně ztvárňoval noc a den jako stylizovaný scénický tanec/souboj se sluncem, měsícem, hvězdami a tmou - a bylo to naprosto úchvatné. Na to, jak tanečník-slunce vytáhnul skutečně nefalšovaně hořící meč a začal šermovat s tmou, se nezapomíná :-)

1. Tak to musela být nádhera! Sama jsem dlouhé roky tančila, a tak mám pro balet a taneční vystoupení obecně velkou slabost. Jak moc mi kultura teď chybí...

4. Na Sri Lance jsem byla taky 2019 na svatební cestě. Příroda nádherná, ale lidé mi to tam totálně zkazili :( To, jak se člověk jde projít po pláži a hned má na patách přilepené 3 chlápky, co se mu snaží vnutit výlet, sošku, kokos a dokonce na nás "žebrali" peníze na údajné žrádlo pro toulavého psa, který náhodou šel kolem. Prostě hnus. Na plantážích všude pracují ženy, muži se válí ve stínech pod palmami a podlézají turistům. A bohužel jsme se tehdy chytili do té pasti na turisty v herbal gardens a nechali nehezké peníze za nesmysly. Do toho to, že člověk zaplatí například jízdu na safari, a pak musí zaplatit ještě zvlášť řidiči, protože dýška se tam dávají snad i za pozdrav... Bohužel.

1. To je zajímavé, kde jste se s tímto přístupem přesně setkali? Já měla naopak zkušenost s místními velmi dobrou. Žebrání od dětí jsem zažila jen jednou v Mirisse. Na plážích v Tangalle ani na Hiriketiye nikdo nebyl, stejně tak ve vnitrozemí. Pouze klasika - dohadování se o cenách tuk-tuku, občasné nabídky něčeho, co jsme nepotřebovali, ale v zásadě mnohem méně, než bych čekala, a tak o 90% méně než rok předtím v Maroku. Zahrady jsou ale tourist trap, o tom žádná. Safari jsme si domlouvali přímo s průvodcem, který řídil džípa, takže tam bylo "dýško" rovnou pokryto v předem nasmlouvané částce, ale my byli v NP Wasgamuwa, kam nikdo moc nejezdí ani během sezóny. Díky moc za komentář, ačkoliv mě mrzí, že zážitky nebyly dle očekávání. Za mě je Srí Lanka nádherná země a místní moc milí lidé.

5. Och. To je nádhera. Moc sa mi páči, že o tom píšeš teraz, aspoň takto som sa mohla presunúť do exotiky keď už inak to nejde. Sri Lanka je na mojom zozname destinácií, ktoré chcem určite navštíviť. Tento článok určite príde vhod ak sa tam raz rozhodnem vycestovať. Inak, krásne fotky. Hlavne tá posledná. Pozerala som sa na ňu asi päť minút ♥

xx Alexandra z 𝕄𝕊 𝔸𝕃𝕎𝔸𝕐𝕊 𝕃𝔸𝕋𝔼 / INSTAGRAM

1. Děkuji za milý komentář! Velmi potěšil. :) Článků ze Srí Lanky mám už zveřejněných více, tak pokud bys plánovala cestu, stačí mrknout na záložku "Srí Lanka 2019". Jsou tam i nějaké obecnější tipy na cestování po Asii na vlastní pěst. Snad se něco bude hodit.

6. To musel být úžasný zážitek, fotky jsou moc pěkné. Mně by se moc líbily ty zahrady s kořením :)

1. Děkuji! Zahrady byly krásné a voňavé, jen ten přístup majitelů se mi úplně nelíbil...

7. Boudicko, ráda jsem si přečetla Tvůj článek a prohlídla fota z Tvého cestování po Srí Lance. Moc se mi líbí všechny ty chrámy a sochy Budhy. Připomnělo mi to náš pobyt v Thajsku v roce 2017, úplně se mi zastesklo. Mám tam kus své rodiny a doufám, že tam budeme zase moci odcestovat. Děkuju a podívám se do záložek na další články o Srí Lance. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

1. Thajsko muselo být nádherné, tam bych se jednou taky ráda podívala! Děkuji, jsem ráda, že článek přišel vhod.

8. Ta poslední fotka je krásná, jde z ní takový ten večerní klid... :) Moc hezký povídání, nejvíc mě dostalo, že poloha sochy Buddhy má svůj význam, to je pro mě opravdu novinka :D

1. Pro mě byla taky. A proto máš "nejvyšší sochu Buddhy" sedící, ležící, stojící... Až je nakonec každá druhá větší socha nejvyšší. :D