neděle 7. srpna 2022

Šití: tepláková souprava

Dlouho tu nebylo žádné šití! Netradiční tepláková souprava vznikla už na jaře, jen se mi ji dlouho nedařilo nafotit.

Nápad na soupravu lehké pouzdrové sukně a retro mikiny do nápletu vznikl už koncem loňského roku. Podobné komplety, v podzimně-zimní variantě obvykle ušité ze svetroviny nebo silného úpletu, jsou v módních magazínech označované jako co-ord dress. Pohromadě působí jako šaty, přitom lze ale oba kousky nosit také samostatně.

Pro sebe jsem si vysnila zkrácený vršek ve sportovním retro stylu, nositelný nejen s pouzdrovkou, ale i s kolovými sukněmi nebo kalhotami s vyšším pasem. Namísto moderního holého břicha jsem zvolila černý žebrovaný náplet, kterým jsem stáhla i rukávy.

Jako hlavní materiál jsem vybrala přírodní bambusovou teplákovinu od značky Dona. Látku jsem objednávala on-line, což byla chyba. V prvé chvíli nadšení nad krásným vzorem vystřídalo zklamání, že má látka příliš nízkou gramáž, bambus je totiž jemnější než běžnější bavlna. Po pár dnech váhání jsem se ale do šití stejně pustila. Jednalo se o můj třetí šicí projekt, jsem tedy stále začátečník, a stejně jako loňská vánoční sukně, i teplákovka mi nabídla široký prostor pro učení. Takhle to celé dopadlo:

Střih na sukni jsem přenesla z časopisu Burda, číslo 3/1995. Jde o jednoduchý základní střih. Skrytý zip jsem vyměnila za gumu do pasu, takže je sukně velmi pohodlná i na delší cesty, a rozšířila záševky, abych dosáhla lepšího tvarování na postavu. 

Poprvé jsem šila z teplákoviny, takže jsem si opět vyzkoušela nové techniky: šití falešným overlockovým stehem, vkládání gumy i lemování záhybu sukně vlizelínovým proužkem, dokonce se mi podařilo sesadit vzor tak, že není poznat, že kvůli rozparku vede celým zadním dílem šev. Byla jsem až překvapená, jak rychle šití odsýpalo! Sukni jsem hned vzala na dovolenou do Portugalska, a protože se nosila výborně, po návratu jsem doladila střih a ušila ji ještě v černé variantě ze silného společenského úpletu punto di prada, ta je na fotce s mikinou níže. Obě sukně dobře sedí, nemačkají se a jsou moc příjemné na nošení, takže už mám doma látky na další.

Mikina mě natrápila více. Základní střih i tentokrát pocházel z Burdy (číslo 11/2000), ale bohužel se ukázal být na zvolenou látku i moji postavu naprosto nevhodný. Problematické zóny jsem sice odhalila již po nastehování, ale se špatně střiženou látkou už se zázraky dělat nedaly. Přidala jsem ještě několik dalších začátečnických chyba a zkrátka a dobře, výsledek nebyl pěkný. Poté, co jsem se i po mnoha opravách nad vlastní prací ofrňovala, padlo rozhodnutí nepodařenou mikinu nechat na domácí nošení a začít nanovo.

střih č. 2

Od základu jsem přepracovala střih, aby na zádech neodstával, přidala záševky, zúžila ramena i divně odstávající rukávy, zkrátila délku nápletů...  A ze zbylé látky, které jsem naštěstí objednala zbytečně moc, se vrhla na druhý pokus, který už dopadl výrazně lépe. Kritický průkrčník jsem vyřešila nákupem již hotového saténového proužku, jehož našívání jsem trénovala tak dlouho, dokud jsem nebyla spokojená, a spodní náplet našila dvojitě, aby se nevlnil. I když je pořád co zlepšovat, druhou mikinu už hrdě nosím ven a věřím, že třetí pokus bude úplně perfektní. Na podzim si totiž plánuji ušít další retro mikinu z pořádně teplé počesané teplákoviny nebo chlupatého alpenfleece.

Vznikly mi dva veselé a zároveň praktické kousky a v neposlední řadě i dva vymazlené střihy pro další šití. Komplet je báječný na cestování, protože se dá snadno vrstvit a kombinovat s dalším oblečením. Z obou kousků mám radost, jen na sukni, která vznikla dříve než mikina, už je vidět, že byla na jaře intenzivně nošená. Holt nevýhoda jemné bambusové teplákoviny, že má větší tendenci ke žmolkování i seprání, a poučení pro mě, že mám na sukně volit silnější a méně náchylné látky.

Co hezkého naposledy rozšířilo šatník vám?

Související články:
Šití: vánoční sukně
Všechny články o šití

26 komentářů:

  1. Báro, moc pěkné. Můj šicí stroj už víc než 20 let zahálí ve skříni a asi už tam zůstane. Poslední, co jsem šila, byly závěsy :). Já jsem, pokud jde o šatník, nudně džínová "holka", takže oblečení kupuju...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Stáni. Džíny bych si zatím ušít netroufla. :)

      Vymazat
  2. Takovýhle výsledek jsem si při pohledu na titulek věru nepředstavila :-) Velmi půvabné, a ještě k tomu to vypadá dokonale pohodlně. Tomu říkám win-win!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Maruško. Je to pohodlné úplně přesně jako tepláky. :D

      Vymazat
  3. Wow, tak to tleskám! Jsi šikovná a vypadá to naprosto skvěle! Tohle obdivuji. Já šít neumím, takže jsem si nikdy nic neušila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Jani. Sama jsem se šitím začala až před necelým rokem, ale hodně mě to chytlo.

      Vymazat
  4. Ahoj Barunko , moc Tě zdravím. Souprava je bezva a moc Ti sluší ! Pamatuji se na Tvoji vánoční sukni, já mám úpletové vánoční šaty s perníčky :o):o). Já jsem si letos rozšířila šatník docela dost, koupila jsem si troje letní šaty, dvoje jsou ze lnu. Moc ráda nosím šaty, teď bych chtěla nějaký podzimní slabší kabátek. Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, moc děkuji za pochvalu. Od Tebe těší dvojnásob. :) Len mám na léto taky moc ráda. Plánovala jsem ještě nějaké letní šaty a sukni, dokonce i materiál mám nakoupený, ale už to na letošek asi nestihnu. Šiju příliš pomalu a teď jsem kvůli stěhování musela stroj na měsíc uklidit úplně. Kabátek si budeš šít? Krásný a prosluněný den, Leni.

      Vymazat
  5. Nechápu, že si tohle udělala sama?! To je pro naprosto nereálná představa a tobě se to povedlo na 1+! :) Nádhera a moc ti to sluší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuju za návštěvu i krásný komentář!

      Vymazat
  6. Ježiš to je dokonalý. Já s šitím experimentuju teď - prvně a jen na panenky - a musím říct, že... na tenhle level se asi nikdy nedostanu :D to je prostě příliš :D obdivuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, taková pochvala moc potěší. Netušila jsem, jaký úspěch bude teplákovka mít! :)

      Vymazat
  7. Páni, nevěřícně si fotky prohlížím pořád dokola a nechápu, že sis soupravu sama ušila, klobouk dolů :)
    Já si naposled koupila Ninu od české značky Lacl, byla to láska na první pohled :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Domi! Na značku Lacl jsem se musela podívat, mají krásnou nabídku. Věřím, že top udělal velkou radost.

      Vymazat
  8. Tak to je hodně parádní. :-) Elegantní tepláky. :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Vypadá to parádně, krásná látka i úžasná práce. Na tohle bych neměla trpělivost, obdivuju tě, jak si dokážeš po prvním pokusu návrh upravit a vylepšit, já bych byla bezradná. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Tlapko. Někdy ty úpravy bolí. Měřím a zkouším, dokud to nevyjde, nebo dokud látka neskončí zmuchlaná ve skříni. :D

      Vymazat
  10. Jé, já tu dlouho nebyla! Šicí články mě baví, moc se mi líbí výsledky - jako že je to koníček, který je užitečný a navrch dobře veřejně prezentovatelný, nad kterým se nedá než óchat. A já óchám, tohle je vážně krásný!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eithné, děkuji za tak krásný komentář. Moc mě to chytlo. Škoda, že mám na šití tak málo času a prostoru.

      Vymazat
  11. Jsi obrovsky šikovná! Ten vzor je naprosto nádherný! :-) Ta skládaná sukně vypadá také moc pěkně. Také zvažuji koupi nebo alespoň ozkoušení šicího stroje. Ráda bych zvládla alespoň ušít povlaky na polštáře do budoucího pobývacího pokoje nebo závěsy :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Káji, děkuji moc. Já se do té látky úplně zamilovala. Kdyby ses rozhodla začít a hodily se ti nějaké tipy a odkazy do začátku, dej vědět, ráda se podělím. :)

      Vymazat
  12. Tento kompletek se mi líbí moc. Jak vzorem, tak střihem. Však už jsem ti ho chválila na Twitteru.
    Já si v poslední době oblíbila kalhoty culottes. Začátkem 20. století se prý nosily jako sportovní oblečení. Takže taky retro kousek - doporučuju ;-) My dvě jsme sice šatové, ale culottes vypadají spíš jako sukně, jak jsou široké.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na culottes se chystám už od léta, ale ušít kalhoty je těžší než ušít sukni, takže to zatím odkládám, až nasbírám víc zkušeností.

      Díky za pochvalu! Škoda jen, že se ta teplákovina tak sepírá.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!