sobota 3. září 2022

Divadelní sezóna 2021/2022

Poslední měsíce v Praze jsme využili na chození za kulturou. Přiznám se, že po dvou letech s covidem, kdy došlo k omezení veškerých akcí, byl můj návrat do hledišť spíše pozvolný. Divadlům, kinu i koncertům jsem úplně odvykla.

O to větší radost mi ale udělalo, když jsme se Radkem konečně odhodlali a zjistili, jak moc nám oběma kultura chyběla. Nakonec jsme za loňskou sezónu stihli čtyři představení ve čtyřech různých pražských divadlech. Klasiku všech klasik v Národním, cirkus i modernu. Jaké byly dojmy?

------------------------------------------------------------

Národní divadlo: Její pastorkyňa
21.10.2021

Podzim jsme začali operou v honosné historické budově Národního divadla. Libreto k Její pastorkyni napsal Leoš Janáček úpravou dramatu Gabriely Preissové. Premiéru měla opera v Brně v roce 1904 a i dnes jde o světově známé představení.

Opera je to těžká a posmutnělá, zároveň však poutavá svým dějem i výborným nastudováním. Příběh nás zanese do malé podhorské vesnice k milostnému dramatu mezi krásnou Jenůfou, schovankou staré vdovy Kostelničky, a dvěma bratry. Do bohatýrského Štefy je Jenůfa bezmezně zamilovaná. Jeho zoufalý bratr Laco má ale každý den na očích, že Štefo na Jenůfě vidí jen její krásu.

Překvapilo mě, že se do děje dalo dobře vžít, a ačkoliv jsem základní linku znala, byla jsem zvědavá, jak celý příběh dopadne. Zpracování bylo klasické a přece poutavé, bez dlouhých proluk a s výbornou gradací. Celkově se nám představení velmi líbilo, Radek navíc ocenil výhledy na odkrytý orchestr.

Když budete v Národním divadle, seběhněte se před představením nebo během přestávky kouknout na základní kameny budovy, které jsou k vidění ve volně přístupném sklepení. Možná zjistíte, že kámen není jediný, ten z hory Říp, ale že jich bylo hned několik, z různých významných zákoutí celé země. Moc pěkné je také posezení v horním bufetu s výhledem na večerní Vltavu. Návštěva Národního je prostě zážitek po všech stránkách.

zdroj

------------------------------------------------------------

Cirk La Putyka: Cesty
14.5.2022
Azyl78

Znáte Cirk La Putyka? Moderní cirkus, kombinující divadlo, akrobacii a nádherné skupinové choreografie. Cesty jsou dechberoucím představením pro celou rodinu, které vypráví hned několik příběhů - historii cirkusové rodiny Kludských, osobní představení souboru a v závěru citlivě zpracované reflektování nedávného covidového období. Představení se hrálo v cirkusovém šapitó Azyl78 v pražské Stromovce.

Bylo to tak nádherné, že jsem jen tajila dech. Hned po prvních několika vstupech mi bylo jasné, že toto letos už nic nepřekoná. I přes rozdílnost témat celek perfektně ladil dohromady, byl fascinující a tajemný v první části a o to otevřenější a upřímný ve dvou částech následujících. Profesionální, lidský, plný skvělé hudby a neskutečných dovedností artistů, nad kterými nešlo než žasnout. Mezi moje favority se zařadili lidští tygři tančící v obrovských obručích a rodinné duo akrobatů. V Cestách navíc participovalo plno zahraničních umělců.

Celé představení bylo překrásné pohlazení po duši a nakouknutí do úplně jiného světa. Jakmile bude mít Cirk La Putyka nějakou novinku, hlásím se do první řady!

večerní Azyl78

------------------------------------------------------------

Laterna Magika: Poe 
16.6.2022
Nová scéna Národního divadla

Jak jsem byla z předchozích představení nadšená, Poe zanechal silně rozporuplný pocit. Anotace slibovala představení až hororového ladění, inspirované životem známého básníka. Inu, slovy klasika, "Nevermore".

Laterna Magika je součástí pražského Národního divadla. Jedná se o menší scénu vybavenou moderními multimediálními efekty, které umožní dodat představením prvek soudobého kombinování žánrů - činoherního divadla, digitální projekce, zvuku, tance a dalších. Inscenace jsou originální, napsané přímo pro Laternu. Byla jsem zvědavá, s čím se na nás vytasí.

Poe z pera Lenky Vagnerové očekávání nenaplnil. Celé představení bylo nesourodé, pohybovalo se mezi potemnělými scénami, inspirovanými náměty z díla Edgara Allana (ty se mi líbily), do kterých však byly zakomponované rádoby humoristické pasáže, které působily, jakoby si tvůrci před nastudováním hry šlehli něčeho silného, a které měly svým zpracováním blíže k Tarantinovi než k Poeovi. Celkový dojem byl zmatečný, výstřední a zdařilé hororové pasáže úplně zapadly v meziprostoru. Nejvíce mě zaujalo vynikající taneční ztvárnění Červené smrti a tíživost Jámy a kyvadla. Škoda, že se v podobném duchu neneslo představení celé. Laterně dám určitě ještě šanci, ale tahle konkrétní hra mi nesedla jako už dlouho žádná.

zdroj

-------------------------------------------------------------

Posledním představením pak nebylo nic jiného než Baletky, vynikající inscenace Miřenky Čechová, která si vysloužila samostatný článek. Kam jste se v loňské sezóně vypravili vy? Máte doporučení i na menší pražská divadla?

Jsem zvědavá, jaké (nejen) kulturní zážitky na nás čekají v dalších měsících. Před několika týdny jsme se přesunuli na Vysočinu, a i když budeme do Prahy stále pravidelně dojíždět, naše možnosti se výrazně mění. Což mi připomnělo, děkuji za trpělivost se sepsáním nového článku. Dvě dovolené, mezi kterými jsme museli stihnout stěhování a likvidaci škod bytu vytopeného sousedy, to bylo příliš i na mě, ačkoliv se obvykle snažím mít pro hektická období nějaké články v zásobě. Tak krásné září a nezapomeňte chodit za kulturou! 

10 komentářů:

  1. Barunko, zdravím a díky za tak hezký příspěvek ! Cirk La Putyka bych chtěla taky vidět. Do divadla chodím moc ráda, na září mám zatím koupené vstupenky do divadla v Hradci Králové na Maryšu a na Hanu, představení podle Aleny Mornštajnové, na to jsem zvědavá, knížku jsem četla. V lednu nás čeká v Národním divadle balet Louskáček, těším se moc. Posílám pozdrav, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, děkuji za krásný komentář. Hanu bych také na prknech viděla moc ráda, knížka se mi líbila. Na Louskáčka jsme chtěli jít v zimě, ale už jsme nesehnali lístky, i přes covid byl vyprodaný dlouho dopředu. Ať se všechna představení líbí!

      Vymazat
  2. Panejo, Janáček, to jste na to vlítli zhurta :-) Přiznávám, že jsem mu nikdy nepřišla na chuť. A říká se, že když orchestr hraje Janáčka a pak má začít hrát něco pěkně tradičně harmonického, jako je třeba Mozart, tak ještě deset minut hraje divně a rozladěně :-D
    Ale ten Cirk La Putyka zní naprosto úžasně. Zapisuju za uši, něco takového bych si skutečně nechtěla nechat ujít.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Radek hraje na baryton, tak má ke klasické hudbě vztah, a já osobně chodím na opery od útlé puberty, takže se mi i Janáček líbil. Teď máme zálusk na Carmen. :)

      O Cirk La Putyka jsem slyšela už před lety, ale až teď v červnu se mi ho podařilo vidět naživo. Ohromný zážitek.

      Vymazat
  3. Já se musím přiznat, že už jsem v divadle nebyla pěkně dlouho. Jsem ostuda, zvlášť když v Praze je divadel fakt výběr, ale nějak nezbývá energie (prostě už se mi po práci nikam nechce ...).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, to úplně chápu, taky se mi po práci už často nikam nechce. Krásný den i tobě, děkuji!

      Vymazat
  4. Hehe, my o tom s přítelem uvažujeme právě teď, že bychom měli konečně po dlouhých letech zajít do divadla :D Tak snad na podzim ulovíme lístky na něco povedeného... chtěli bychom na Cimrmany, ale ti jsou vždycky hned vyprodaní :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To věřím! My se takto snažili ukořistit lístky do Dejvického divadla, ale všechny termíny, co nám vyhovovaly, byly beznadějně vyprodané. Tak snad letos bude více štěstí. :)

      Vymazat
  5. Ty ses přestěhovala? Tak to je pro mě novinka. (Je vidět, že jsem tu delší dobu nebyla :D) Na Vysočině jsme byli loni na dovolený a vypadalo to tam hezky. Tak mnoho pěkných věcí v novém prostředí. :)

    Cirk La Putyka by mohlo být zajímavý, na to bych klidně zašla. :) Já teď byla poprvé od školy na představení v divadle (jinak jsem byla akorát na dvou muzikálech). Byly jsme s kamarádkou v Karlových Varech na Můj báječný rozvod. Na to, že to byla hra jedné osoby, tak mě to překvapilo, jak to bylo dobrý. Pobavila jsem se, ta herečka byla skvělá. :) Jinak to divadlo v Karlových Varech je moc pěkný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katy, přestěhovaná jsem už od začátku léta, jen jsem to nikam nepsala. Do Prahy stejně pravidelně jezdím za prací, takže se toho pro nás tolik nezměnilo. Budu se o tom celé přesunu muset rozepsat více. :)

      Karlovy Vary už máme z ruky, ale kdyby tam cesta, tak tip na divadlo je parádní, díky za něj. Stejně tak bych ráda zažila představení třeba v Českém Krumlově, to musí být také zážitek.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!