neděle 25. září 2022

Retro prvky v běžné módě

Když zmiňuji second handy, vintage obchody a módní značky inspirované první polovinou minulého století, často se setkávám s otázkou, jak podobné oblečení nosit, aby celek nepůsobil usedle.

Mě retro prvky v oblékání velmi baví, i když někdy může být těžké je kombinovat, protože tehdejší móda dnes zákonitě bude působit trochu starosvětsky. Do článku jsem shrnula svoje postřehy a nafotila několik příkladů, jak nosit retro nebo vintage oblečení tak, aby celek zůstal vzdušný a hravý.

Retro oblečení = nové kousky inspirované zpravidla 30.-50. léty
Vintage oblečení = zachovalé originály z minulého století 

Pokud chceme vintage look, tak ať je kompletní:

Skutečný vintage outfit vznikne jen pokud věnujeme energii i na dobový účes, make-up a samozřejmě doplňky - od bot a kabelek až po spodnice, rukavičky, pásky, klobouky... To vyžaduje znalost, co se v daném období nosilo. Ač ráda sleduji profily slečen na Instagramu, které retro a vintage módou žijí, sama nosím podobné outfity jen výjimečně.

Navíc je nutné si uvědomit, že tehdejší denní móda byla mnohem usedlejší než dnes. Až do 60. let se nosily límečky ke krku, sukně pod kolena, načesané vlasy, nízké podpatky. Prakticky se nerozlišovalo mezi oblečením pro mladou generaci, rodiče a prarodiče. Tyhle modely vypadají hezky na dobových fotkách a historizujících akcích, ale mimo ně můžou, zvlášť na mladších dívkách, působit dost těžkopádně.

zleva 30. léta, 40. léta a 50. léta 
(zdroj, zdroj, zdroj)

Retro kombinované s moderním:

Mnohem snazší je proto vypůjčit si z retra jen pár kousků a namíchat je se současným oblečením. Zpravidla se řídím následujícím:

1) buďto retro oblečení, nebo doplňky, ale ne obojí
2) porušuji-li bod výše, oživím outfit barvami nebo výrazným vzorem

Retro značky dnes často šijí sice podle dobových střihů, ale z moderních úpletů nebo z látek s výraznými potisky, které modely odlehčí samy o sobě. Takřka vše prodávané jako "rockabilly" nebo "pin-up", viz příklad níže, však má do denní módy 50. let velmi daleko.

Collectif

Problematické tak zůstávají hlavně vintage dobové originály a historizující oblečení. A protože obrázek vydá za tisíc slov, připravila jsem na ukázku čtyři běžné modely s retro prvky vhodné pro pozdní léto a podzim.

1. outfit: šaty z 50. let 

V prvním budou hrát prim pouzdrové šaty kopírující střih populární v 50. letech. Retro look doplňuje šátek uvázaný ve vlasech, jen tupírování a natáčky jsem s dovolením vynechala.

Aby se model trochu uzemnil, namísto lodiček jsem sáhla po sandálkách s třásněmi a místo klasického saka přes sebe přehodila bundu na zip. V kombinaci s moderní kabelkou je z retro outfitu rázem běžný model do kanceláře.

2. outfit: bílá halenka a půlkolová sukně

Dalším, stále spíše letním outfitem, je půlkolová sukně z bavlněného saténu a halenka ze vzdušné madeiry, krajkové látky populární už ve viktoriánské Anglii. Oba kousky historicky pouze působí, sukně by byla na první polovinu 20. století příliš krátká. 

Základ je celkem usedlý, a tak nezbývá než model okořenit doplňky. Já jsem si vzala žluté lodičky, džínovou bundu a stáhla vlasy do culíku. I kabelka pak může být trochu vintage, aniž by celek působil těžce.

3. outfit: doplňky ze 40. let

Hnědá kožená kufříková kabelka a pohodlné polobotky na nízkém podpatku jsou pro mě synonymem praktické válečné módy 40. let. Obojí nosím často a ráda, jde o kvalitní a nadčasové kousky. V obou případech jde o novodobé repliky této nestárnoucí klasiky.

K doplňkům jsem vynesla mušelínovou halenku na zavazování, jednoduchou pouzdrovou sukni, vzorované punčocháče a výrazné náušnice. Ačkoliv jsem si vyčesala vlasy a celý model doplnila trenčkotem, původně vojenskou součástí uniformy, která právě ve 40. letech pronikla do civilní módy, pořád je outfit hravý a dobře nositelný.

4. outfit: midi sukně a vlněné sako

Plisovaná midi sukně je ukázkovým příkladem retro módy, která v posledních dvou letech prosákla do současných trendů. Abych to neměla tak snadné, skombinovala jsem ji s vlněným retro sakem a kloboučkem à la 30. léta.

Protože sukně je dost staromódní, zvolila jsem namísto halenky tričko s výstřihem, vzorované punčocháče a soudobé kotníkové boty. Vše doplňují nepřehlédnutelné šperky z dílny mojí mamky - Eponiny korálky. Tenhle model nosím v různých variacích moc ráda.

S výjimkou šperků jsem schválně neuváděla, odkud co mám, je to totiž opravdu všehochuť. Něco jsem dostala, něco koupila od malých českých tvůrců, pár kousků mám vintage, něco od retro značek CollectifDolly and Dotty nebo i z běžné konfekce, něco jsem si sama ušila. Pokud vás ale konkrétní kousek zaujal, napište a pokusím se nasměrovat.

A co vy, baví vás retro prvky v oblečení?

Doufám, že článek inspiroval, pobavil a třeba i rozšířil obzory, že některé dnes populární základy šatníku, kupříkladu béžový trenčkot nebo plisovaná midi, jsou ve skutečnosti retro jako hrom. Móda je hra a trendy se stále vrací!

Na závěr ještě přihodím jeden model pro srovnání, jak by vypadala kombinace retra s retrem. Oproti předchozím modelům celkem nuda, že? Nehledě na to, že mi přidává roky i kila.

Číst více článků o módě

40 komentářů:

  1. Sluší ti to, umíš to hezky zkombinovat. To já bych neuměla. Z "retro" věcí se mi líbí barevnost, to mi nějak v dnešní módě dost chybí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za milý komentář, Anna Belle. Padesátky už byly barevné a hravé, dokonce i kancelářská móda byla plná pastelových barev, vzorů a dokonce i make-upu. Rtěnka se již dávno neomezovala na rudou, oční stíny se nosily už i v barvách šatů... A všechna pozdější období ještě o to více. :)

      Vymazat
  2. Hehe, když tě vidím na poslední fotce, tak jako bych viděla, do čeho mě oblíkala máma jako malou :-D
    Ten čtvrtý outfit je naprosto dokonalej. Což je prostě nefér, protože já si vzít plisovanou sukni, tak se smíchy válí po zemi úplně všichni kolem mě. Máš na kombinování skvělý oko a navíc ti to skutečně sekne. Jo a moc se mi líbí ty žluté lodičky v druhém outfitu.
    Články s oblečením a tvořením zůstávají na tvém blogu s přehledem mezi mými nejoblíbenějšími ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eithné, mockrát děkuji. Zkusím se na tato témata do budoucna zaměřit víc, i mě samotnou to baví (Radka teda méně, když musí fotit :)).

      Plisovaná sukně byla pokus z konfekce a nakonec je mou asi nejnošenější sukní vůbec. Dlouho jsem věřila, že s mými 160 cm je midi nevhodná délka, ale není to pravda, stačí u sukně vyšší pas a aspoň malý podpatek.

      Podobně i ty žluté lodičky. Nikdy jsem žlutou nenosila, až někdy před 2-3 roky jsem si v zoufalství koupila první žluté boty (polobotky, protože vytoužené béžové se nikdy nedaly sehnat), a voila, po pár měsících následovaly žluté lodičky a sandále, protože ta žlutá je vlastně úžasně nositelná a hodí se mi v létě skoro ke všemu. Nikdy by mě to předtím nenapadlo.

      Vymazat
  3. K tobě retro styl sedí a hodí se k tobě :) Mně se líbí, když někdo dokáže retro prvky přenést do svých outfitů, ale přijde mi, že to málokdo umí. Sama si tento styl na sobě moc představit nedokážu, ale je mi jasné, že nějaké prvky nevědomky nosím i já :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Domi. Člověk se v oblečení hlavně musí dobře cítit, jinak je zbytečné se nutit do nějakého sub-stylu. Mně přijde většina tehdejších siluet velmi ženská a slušivá, tak mám tyto věci ráda, ale samozřejmě nosím i jiné.

      Vymazat
  4. Báro, hezké outfity, umíš pěkně kombinovat. Já jsem nudná džínová "holka" :), jen v létě ráda vklouznu do šatů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, moc děkuju. Hadříky a boty mě holt baví. :)

      Vymazat
  5. Retro mám moc ráda, takže tenhle článek jsem si opravdu užila. Outfit číslo tři mě naprosto okouzlil! Smím se zeptat, odkud pochází ona halenka? :-) Čtyřka se mi taky moc líbí a co se poslední fotky týče, tak kdybych to neviděla, nevěřila bych, jak moc velký rozdíl to může být!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, děkuji! Vínová halenka je z BigBros.cz, doporučuji, malá česká dílna zaměřující se právě na mušelín. Dobře se nosí. :)

      Vymazat
  6. Ahoj Boudicco,

    článek se opravdu vydařil! Děkuji za pořádnou dávku inspirace. Je pravda, že kolikrát na sobě nosím retro kousky a ani si neuvědomuji, že tehdy v minulém století se takové oblečení nosilo. :-) Ale ráda si o tom vlastně zjišťuji a čtu knihy o módě z 20. Století.
    Mimochodem, odkud máš ty botky se střapcemi a ten krásný bordó klobouček?
    Děkuji pěkně a přeji krásný den.
    Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Andreo, moc děkuji za milý komentář a pochvalu. Jsem ráda, že se článek líbil. Na klobouk jsem narazila před lety v CCC, ale od té doby jsem tam žádné další kloboučky nepotkala, což je škoda, sama bych rozšířila sbírku... Sandále jsou od značky Sagan, kupované na Eobuv.cz, ale také už je mám nějaký ten pátek. Krásný den i Tobě!

      Vymazat
  7. Pěkný článek. :)
    Taky očividně často nosím retro kousky, aniž bych si to vůbec uvědomila. :D Můj aktuální favorit je teď skládaná sukně s vyšším pasem (takže asi nějaké 60s, 70s?). Až mě překvapilo, jak univerzální kus oblečení to vlastně je - dá se vzít k pěkné sváteční halence i k punkově roztrhanému svetru ozdobenému sicherhajckama a vždycky vypadá skvěle! :)
    Jinak se mi moc líbí způsob, jakým o oblékání a tvoření outfitů uvažuješ. Všechno je tak hezky promyšlené a sladěné... :)
    Líbí se mi ta bílá halenka. Budu ráda za případné doporučení o obchodu/značky. Děkuji a přeji pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za krásný komentář. Ano, skládané i půlkolové sukně jsou úžasně univerzální, stejnou sukni lze vzít k lodičkám do kanceláře nebo s teniskami a mikinou na pochůzky. A jaké je v nich pohodlí! Také je mám ráda.

      Bílá halenka je z F&F. Už ji sice 2-3 roky mám, ale letos v Tescu prodávali hodně podobné, mají kolekci z bavlněné madeiry nejspíš každé léto.

      Vymazat
  8. Tak to je nádherné! Moc se mi líbí všechny kombinace. Také m starou módu ráda a pár kousků mám v šatníku, ale spíše kvůli focení, ke kterému jsem se nakonec nikdy nedostala. Chtěla jsem nějaké retro fotky s takovým tím starým psacím strojem.
    Děkuji za krásný článek. Sabča z Bláznivé mámy (www.blaznivamama.cz)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabčo, já moc děkuji za krásný komentář. Přeji, ať se k retro focení brzy naskytne příležitost!

      Vymazat
  9. Nejvíc se mi líbí ta šedá sukně. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, ta je zrovna originál. Jen už mi je po 8 letech, co ji mám, trochu menší. :D

      Vymazat
  10. K Tobě mi tahle móda sedí :) U sebe si ji neumím moc představit. Ale byla jsem jednou na retro plese, a měla na sobě něco podobného, a vypadalo to dobře :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Teri. Věřím, že oblečení by mělo svému nositeli dělat radost. Ať už je to retro, nebo jiný, třeba i úplně vlastní styl.

      Vymazat
  11. Ahoj Barunko, moc Tě zdravím. Díky za Tvoji hezkou módní přehlídku. Líbí se mě, jak u všeho přemýšlíš a že se oblíkáš jako žena. Miluju šaty, klobouky... Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, děkuji za krásná slova! Jsem ráda, že se článek setkal s takovým úspěchem, to jsem vůbec nečekala...

      Vymazat
  12. Každá doba má své kouzlo o to víc v tvém podání. Původně jsem chtěla mít i svatbu ve stylu první republiky, ale nechtěla jsem svatebčanům dělat vrásky s přípravami ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Jani! Svatba v tomto duchu by mě také lákala, ale úplně chápu, že pro hosty by to mohla být nepřekonatelná překážka.

      Vymazat
  13. Miluju retro! Sleduju i spoustu zahraničních blogů, ale mám problém, že na mě to většinou opravdu působí dost usedle, protože jsem malá a ne úplně štíhlá. Nejlepší jsou prostě šaty, ty se nosí nejlíp a taková padesátá léta mi sedí. Škoda, že se tak nechodí pořád i dnes, sehnat padnoucí kalhoty je šílené, ale šaty nebo sukně jsou snazší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Silwiniel, děkuji za komentář a vítám tě zpátky v blogovém světě :). Já jsem taky malá a špatně zvolené střihy i ze mě zbytečně dělají matronu. Hodně ale nosím podpatky a snažím se outfity vždy něčím odlehčit a opticky dotvarovat siluetu. Kalhoty jen výjimečně do přírody, přesně pro ty důvody výše...

      Vymazat
  14. Ty jsi zrovna ten typ, ke komu to jde, kou to sedí. Obléct si to já, tak v tom nejspíš vypadám všelijak a ani já sama bych se v tom ale necítila. Obdovuju vlastně každého, kdo chodí elegantně oblečený na denní bázi :-). Pro mě by to asi nebylo pohodlné. Jsem vyznavač Conversek, džínů a miluju příjemné mikiny. Dlouho jsem se nějak snažila do elegantnějšího stylu napasovat, jelikož jsem si tak nějak říkala, že v určitém věku bych tak prostě měla chodit, ale už jsem pochopila, že o tom to není, že se v tom musím cítit dobře především já a že upraveně se dá obléct i do volnočasovějších věcí a furt může člověk vypadat hezky :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Káji, lépe bych to nenapsala. Každá tíhneme k něčemu jinému a jak já se cítím nesvá v džínech a motorkářské bundě, tak si nedokážu tebe představit v módě inspirované 30. nebo 40. léty. Důležité je, jak se v oblečení cítíme. :)

      Vymazat
  15. Tu půlkolovou sukni bych hned brala, takové mám nejradši. Naopak v pouzdrových si připadám dost divně, jako bych měla kraťoučké nožičky. Stejně tak v delších sukních. Když jsem byla těhotná, koupila jsem si první těhotenskou sukni, kterou jsem uviděla na Vinted. Stačil jediný pohled do zrcadla a hned jsem ji šla zkracovat. :D
    Ale když jsou sukně příliš krátké, taky se v nich necítím. Jsem náročná.
    Nedokážu říct, jestli mám doma retro oblečení, za to moc dobře vím, že u mě vedou kytičky a puntíky...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Káji, ano, půlkolovky jsou vděčné, hodí se snad ke všemu a jsou pohodlné. Mimochodem, zrovna nedávno jsem poslouchala módní podcast, že puntíky, které si dnes se šaty 50. let spojujeme, tehdy nebyly o nic více populárnější než kytičky a jiné drobné vzory. A že vlastně nikdo neví, kdy se to spojení "puntík = retro" přesně objevilo. :)

      Vymazat
  16. Boudi, máš skvělý cit pro tyhle kombinace a hrozně ti to sluší! Ten druhý outfit je boží, tyhle sukně miluju, a překvapilo mě, že ten první je retro. :-D Tady vidíš, jak se v tom vyznám..
    Vždycky, když vidím takový článek tady u tebe, se nadchnu, mám chuť ti dát půl svého konta a říct, ať mě oblečeš. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlapko, děkuji za krásný komentář! Přiznám se, že u ostatních se necítím s to radit, pokud dotyčného dobře neznám. Přijde mi důležité, aby každý nosil to, v čem se cítí dobře, a to já většinou nepoznám. :D

      Vymazat
  17. No to je zase krásná módní přehlídka! Všude ti to náramně sluší a ta poslední fotka je taky dobrá - jak z nějakého dobového filmu :-) Móda je skvělá věc. Kde já mohla bejt, kdybych měla o 50 kilo míň a o 50 000 měsíčně víc :-D
    Ale jak jim tenkrát držely ty účesy? Celý den :o To muselo dát strašný práce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Účesy ještě piluji a upřímně, taky to nechápu. Kolikrát si učešu fakt pěkný sofistikovaný drdol a on se mi po pár hodinách regulérně rozpadne, že musím vlasy rozpustit. Při náročnosti tehdejší práce, dostupných stylingových prostředcích apod. jsou mi dobové účesy záhadou. Jediné, co mě napadlo, že ženy nosily vlasy mastné, takže pak přirozeně držely tvar. :D

      Jinak moc děkuju! Dost mě toto hraní si střihy a siluetami baví.

      Vymazat
    2. Mastné... To mě vůbec nenapadlo. Určitě je to dost možné, protože dřív si ženy nemyly vlasy tak často jako teď. A ještě si to zafixovaly cukrem s vodou, ne? :)

      Vymazat
    3. Jojo, cukrová voda a natáčení na rozžhavené kovové tyčky. Mimochodem, ještě začátkem 20. století se doporučovalo mýt vlasy jednou měsíčně...

      Vymazat
  18. Nejvíc se mi líbí ten s plisovanou sukní a kloboukem, to ti dokonale sedne. :) Jinak, mrknout můžeš na retro komnatu, Genesis už má v nabídce na e-shopu i vintage/retro nabídku, takže se dá k těmto věcem trochu snáze dostat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katy, děkuji. Retro komnatu jsem měla moc ráda, škoda, že dnes už se soustředí hlavně na vlastní značku. O vintage nabídce Genesis jsem nevěděla, děkuji za tip. Přiznám se, že co jsem si začala loni šít, tak už do obchodů chodím jen pro basic kousky, které se mi doma dělat nevyplatí, nebo naopak ty hodně náročné jako třeba kabáty.

      Vymazat
  19. waaau, tak to je veľmi pekné! presne pár takých kúskov mám doma a asi sa budem musieť inšpirovať a vyskúšať nejaký z tvojich modelov do práce. :) Máš na Pintereste profil, kde si tvoríš nástenku z podobných modelov? zaujimalo by ma to veľmi! maj sa veľmi pekne! Lucia

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucio, moc děkuji za návštěvu a milý komentář! O Pinterest jsem bohužel nedávno přišla a zatím se mi účet nepodařilo získat zpátky.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!