neděle 16. října 2022

Stěhování na Vysočinu

Už když jsem se před čtyřmi lety stěhovala do Prahy, věděla jsem, že v ní nezůstanu napořád. 

Praha mi vždycky přišla krásná na víkendový pobyt, ale na běžné žití příliš hlučná, zalidněná a uspěchaná. Stýskalo se mi po přírodě, kterou Stromovka ani Letná nedokázaly nahradit, rodném Brně, co ve srovnání s hlavním městem působilo příjemně provinčním dojmem, i po rodině, která byla příliš daleko, abych za ní jen tak dojela, kdykoliv se mi zachtělo. Když jsem po nástupu covidu začala pracovat převážně z domu, odpadl i hlavní důvod, proč v Praze zůstávat, totiž moje práce.

Mám štěstí, že i Radek je původem Moravák, ač narozený jen pár kilometrů od zemské hranice. Dlouho jsme rokovali, jak daleko na východ se přesuneme. Já jsem chtěla zpátky do Brna, on za svou rodinou na Vysočinu. Nakonec jsme se, z převážně praktických a ekonomických důvodů, rozhodli pro druhou možnost. Na Vysočině jsme u partnerových rodičů během loňského roku strávili dostatek času, abych vzala ono malé Městečko za své, našla v jeho fungování řád a zamilovala si vycházky do přírody v okolí.

Přesto jsme se stěhováním otáleli. Nebudou v zaměstnání chtít, abych zase začala každý den chodit do kanceláře? Zvládnu občas dojíždět tři hodiny jedním směrem, abych nepřišla o kontakt s kolegy? Po roce váhání padlo finální rozhodnutí i za cenu, že pokud tlak korporátu začne být neúprosný, holt si práci v budoucnu najdu jinde. Aspoň Radek tohle řešit nemusel, ten pracoval vzdáleně i před covidem.

Je to akorát tři měsíce, co jsme si pronajali dodávku, zapotili se u balení nekonečného množství krabic a během několika málo dnů přestěhovali celé naše království o 150 km daleko. Téměř rok jsme hledali vyhovující domek, až jsme se nakonec v tlaku ekonomické recese, vidiny klesání cen na přepáleném realitním trhu i nastávající energetické krize rozhodli myšlenku bydlení ve vlastním odložit a jít prozatím do nájmu, než se situace utřepe a především než narazíme na dům, který se nám bude opravdu líbit. Stávající nabídka na Městečku totiž není nijak zářná.

Byt, do kterého jsme se nastěhovali, je sice retro sedmdesátých let, ale zato retro prostorné, pohodlné, s pořádným sklepem, pracovnou, dvěma balkóny, špajzou a dokonce i s technickou místností, no a především s rozumným nájemným a ochotnou paní majitelkou. Ještě jsem ani nezačala vybalovat a už jsem se v novém cítila doma.


Užívám si klidu a přírody. Neskutečně mě baví procházky do lesů a po naučných stezkách, které nám začínají doslova za domem. Příroda je jako balzám na nervy, zklidňuje a projasňuje den. Je tu tak krásně, že se mi to nejspíš nikdy neomrzí, protože každý týden v roce působí ta stejná krajina o něco jinak. Tuhle se prodírá slunce mezi mraky, támhle začíná červenat listí javorů, a co teprve ty rodinky červených muchomůrek, co jsou na mechovém koberci poskládané úplně jako v Krakonošově zahrádce!

Ač by mně ještě před dvěma roky přišlo stěhování na maloměsto nepředstavitelné, asi to tak mělo být. Je paradoxní, že jsem se vlastně vrátila k rodinným kořenům - aniž bych to dříve tušila, neb tato část republiky mi byla neznámá, ve vesnici za kopcem vyrůstala moje babička. Bydlení je tu příjemné, do Brna za rodinou to mám autem slabou hodinu cesty, větší dva obchody fungují i o víkendu, dokonce i kavárny a kulturní život v Městečku najdeme. Metro jsem ochotně vyměnila za kolo a pěší procházky, podpatky za baleríny a tenisky. 

Těším se, co přinesou další měsíce, i když z první zimy na horách mám obavy, hlavně z řízení na zasněžených zledovatělých silnicích, protože na Vysočině každý rok nepochopitelně chumelí. Auto jsem ale už loni vybavila řetězy, letos přidáme ještě vyprošťovací pásy a pořádnou lopatou, tak snad i tento křest ohněm (resp. sněhem) zvládneme. 

Už teď vím, že na Vysočině nějakou dobu zůstaneme, že je mi zde dobře a že se z každé návštěvy pražské kanceláře těším zpátky do Městečka, kde jsem za těch pár měsíců našla nový domov. Pochlubte se, kde se cítíte doma vy? A kdo z fotek uhádne, o které Městečko se jedná? 


25 komentářů:

  1. Tak ať se vám v novém domově (tipuju Žďár n. S) líbí. Já mám Vysočinu taky ráda - máme tu chalupu, byť v její jiné části (mezi Pelhřimovem a Jihlavou). Já žiju celý život v Praze, mám ji ráda, ale asi bych i menší město dala (leč zatím jsem tu vázana pracovně a manžel taky - na stará kolena už místo měnit nechci)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, hned první komentář a máš bod, nebyla to asi tak těžká hádanka. :) Vaši část Vysočiny ještě neznám, ale těším se, až budu postupně poznávat širší okolí. Když člověk žije v hlavním městě celý život, asi je to o hodně jiné, a já navíc měla "štěstí" na bydlení v širším centru, kde bylo prostě živo až příliš...

      Vymazat
  2. Barunko, to je fajn, že jsi spokojená v novém domově ! Moc Ti to přeju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Zníš nadšeně a vesele, za to jsem opravdu ráda, jen tak dál! :-) Ve Žďáře jsem byla poprvé v životě letos na začátku léta a je to tam skutečně moc hezké. Krajina kolem i Zelená hora :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hned u Zelené hory bydlíme a je to krásné sousedství, že krásnější bychom si snad ani nemohli přát. :)

      Vymazat
  4. Přeju vám dvěma, ať jste v novém doma co nejvíce spokojení :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jé, na Vysočině jsem zrovna trávila tři dny :-) Je skvělé, že jste to nějak vymysleli s bydlením a našli něco, kde jste teď doma. Z fotky nepoznám, o jaké město se jedná, tolik to tam neznám, ale byla jsem ve Žďáru nad Sázavou, Ledeč nad Sázavou, Jihlava, Humpolec...:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, já jsem sledovala, že jste byli i v Havlíčkově Brodě nebo Jihlavě, to je od nás kousek. Ale zrovna Žďár jsem nezachytila, což je škoda, mohly jsme jít společně na výlet! Tak příště? :)

      Vymazat
  6. Gratuluji k tomu, jak jste velkou změnu ustáli. Chápu, proč tě to zpátky do regionu tak táhlo a určitě jste se rozhodli dobře. I z toho článku je cítit, jak už jsi k novému domovů přilnula, a to je hodně důležité dobře znamení. Ať vás na nove adrese čekají jen hezké chvíle a zima je mírná! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme, Tlapičko! Jo, líbí se mi tu moc a jsem ráda, jak to celé nakonec dopadlo.

      Vymazat
  7. Tohle je krásné město! Držím palce, ať si tam najdete něco svého co nejdřív a co nejlepšího.
    Jinak s Prahou souhlasím, pokud jde o bydlení v centru, ale na svoje milované Modřany nedám dopustit. Mám to nedaleko do centra Prahy a hned za barákem mám kopce a les, který vede až daleko za Prahu. Sice to je sídliště, ale je tu klid a hezky. A ty barevné stromy tu máme taky! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eithné, díky! Já to tak mám s Brnem, vyrostla jsem s oborou plnou daňků hned za panelákem. Věřím, že i v Praze se to dá :). Já jsem tam ale měla štěstí na bydlení v širším centru a tam mi příroda chyběla hodně, protože mimo víkendy jsem se do ní prakticky neměla šanci dostat.

      Vymazat
  8. Jsem moc ráda, že jsi našla Městečko, ve kterém se cítíš tak dobře :) Ať se ti tam tak dobře bydlí i dál :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  9. Páni, to jsou novinky.:) Ráda vidím jakým směrem se ubírají životní cesty "starých dobrých píšáků" :) Fotky toho místa vypadají nádherně. Ať jste tam pořád šťastní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkujeme! Před dvěma lety bych tomu sama nevěřila, jak rychlé tempo to nakonec všechno nabere. Jako by to bylo včera a zároveň celý život, co jsme se s Radkem seznámili. :)

      Vymazat
  10. Káji, jsem moc zvědavá, jak se vám bude bydlet za Prahou, a nápodobně přeji v novém jen to nejlepší. Já jsem sama ráda, jak to dopadlo, protože doba je teď divoká a navíc lze předpokládat, že půjdou ceny na maloměstech za rok či dva o něco níž (a ten plyn se v mezičase snad taky utřepe).

    OdpovědětVymazat
  11. I já, starý Pražák, jsem město poznala. Kamarádka má nedaleko chatu, tak jsem ve Žďáru byla už mnohokrát.
    Jsem ráda, že sis město tak zamilovala. Ty staré byty jsou super v tom, že je tam dost místa. Člověk tam dá víc než jen postel, gauč a stůl. Ne jako dneska :P Máš tam svůj šicí koutek?
    Já si život mimo velké město nikdy moc nedokázala představit. Ale teď, co mám psa, bych možná opuštění Prahy přežila. A hlavně v dnešní době, kdy se dá všechno koupit online, už ty rozdíly v mnoha ohledech nejsou takové.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám nejen šicí koutek, ale celou velkou pracovnu, takže nemusím řešit neustálé dilema, zda budu mít na stole monitor, nebo šicí stroj, protože obojí se nevlezlo. Teď mám stoly dva. :)

      Online nakupování dělá ohromný rozdíl. Nedokážu si představit jezdit za každou drobností do Brna/Jihlavy nebo být odkázaná na zdejších pár obchůdků. Totéž pak s nabídkou práce při možnosti pracovat vzdáleně.

      Vymazat
  12. Článek čtu opožděně, ale přeju dobré zabydlování a zvykání.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! Po prvním půlroce můžu říct, že si vše sedlo parádně.

      Vymazat
  13. Přes Městečko jsem začala jezdit vlakem do Čáslavi, takže když se někdy domluvíme, mohla bych udělat zastávku a můžeš mi to tam u vás ukázat. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobrá náhoda! Rozhodně, zastav se kdykoliv, okolí Zelené hory je krásné na procházky.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!