sobota 8. října 2022

Kryštofovo údolí

Kryštofovo údolí je malebná vesnice v podhůří Jizerských hor, kterou najdeme zhruba 8 km od Liberce.

Vesnice s pouhými 400 obyvateli nabízí hned několik lákadel k návštěvě: památkovou zónu s kostelem a krásným orlojem, muzeum lidových betlémů a dva působivé železniční viadukty. Objevila jsem ji vlastně náhodou, a tak se o tento tip na výlet ráda podělím.

Loni v říjnu jsme se s kamarádkou Editou vydaly na každoroční roadtrip. Covid už nabíral na síle, a tak jsme naplánovaly lehkou čtyřdenní trasu česko-německo-polským pohraničím, ze které se v případě náhlého lockdownu dalo během několika hodin vrátit do Prahy. Začínaly jsme v Kryštofově údolí, odkud jsme pokračovaly do německé Žitavy (Zittau). Zde se stala hlavním cílem vyjížďka parním vlakem do středověkého městečka Oybin. S Editou jsme totiž obě vystudovaly obor se zaměřením na železniční politiku a tamější historická trať pro nás byla dlouho velkým lákadlem. Následující dva dny výletu jsme pak strávily v Českosaském Švýcarsku, kam jsem zamířila úplně poprvé.

Ač jsme na roadtrip vyrazily autem, celá dovolená se nesla v duchu vláčků. Kryštofovo údolí jsme vybraly na krátkou zastávku právě pro dva železniční viadukty, u kterých jsme plánovaly protáhnout nohy. Více informací jsem nezjišťovala, a tak nás při příjezdu čekalo krásné překvapení, když jsme se ocitly ve vesnici, co jakoby vypadla z počátku 19. století. Kochaly jsme se zrekonstruovanými roubenými chalupami s udržovanými zahrádkami i výhledy na kostelík. Kouzelnou atmosféru dokreslovalo i pozdní babí léto a minimum dalších návštěvníků, neb jsme dovolenou začínaly ve všední den a mimo sezónu.

Kryštofovo údolí, pohled od kostela

Památkově chráněný Kostel sv. Kryštofa na kopci nad vesnicí stojí již od konce 17. století, aniž by od té doby podlehl větším stavebním úpravám. Kostel s netradičním obkladem z tmavé břidlice doplňuje barokní fara, hřbitov se zvonicí a roubená márnice, do které je možné přes mříže nakouknout, jen samotný kostel bohužel otevřený nebyl. 

kostel, fara a márnice

Moc se mi líbil i kamenný most přes říčku Rokytku, který ke kostelu vede. Zdobený je barokními sochami.

most a márnice 

Kousek od kostela najdeme další unikát, první český vesnický orloj, uvedený do provozu roku 2011 partou nadšenců. Malá budova, na které je orloj nainstalovaný, původně sloužila jako trafostanice. Apoštolové se pohybují přes den každou celou hodinu a je to pěkné pokoukání, skoro jako v Praze. Hned vedle orloje stojí obchod s keramickými výrobky od starousedlické rodiny Michálkových, která nedávno otevřela také Dům Řemesel ve 250 let staré roubence, kde probíhají pravidelné výstavy a výtvarné kurzy.

orloj

Kryštofovo údolí dále nabídne Muzeum lidových betlémů v dnešní restauraci U Kryštofa, bývalé budově základní školy, kam jsme se ovšem s Editou podívat nešly. Možností občerstvení je ve vesničce hned několik, my jsme zamířily do prvorepublikově laděné Kavárny u Ježka na čaj a zákusek a poté si ještě pořádně prošly celou vesnici.

krásné chaloupky

A zde už je hlavní cíl celého dne - železniční viadukty. Malý viadukt má 10 oblouků a na výšku 17 metrů. Známějším mostem je větší Novinský viadukt, který už se nenachází přímo v Kryštofově údolí, ale v sousední vesnici Novina. Vystavěn byl dle návrhu Herrmanna Rosche na trase tehdejší Ústecko-teplické dráhy, zvané také Severočeská transverzálka. Viadukt byl uveden do provozu roku 1900, na délku měří 202 metrů a na výšku 27 metrů. Jedná se o významnou technickou památku. Dnes se po mostě můžete projet při cestě z Liberce do České Lípy.

Z cesty viadukty příliš nevyniknou, ale nechtělo se nám courat lesy při hledání vhodného "fotopointu", když zde navíc vlaky neprojíždí příliš často, takže bychom musely na dobrou fotku delší dobu čekat. Pro milovníky vlaků přesto oba viadukty můžou být pěkným výletním cílem. Zvláště fotky z ptačí perspektivy ukazují, o jak ohromné stavby se jedná.

Novinský viadukt

Kryštofovo údolí je krásným příkladem udržované vesnice, která jen kvete. Jediné, co mi vadilo, byla absence chodníků. Zatímco ve vesnici jezdila auta ohleduplně, při cestě za viadukty už jsme co chvíli uskakovaly za krajnici a necítily se zrovna bezpečně. Bohužel k mostům nevede žádná turistická značka, která by se frekventované silnici vyhnula. I tak však návštěvu Kryštofova údolí považuji za krásnou zastávku. V létě zde asi bude nacpáno, ale zkusíte-li výlet naplánovat mimo turistickou sezónu, můžete si malebné místo podél řeky Rokytky užít takřka sami pro sebe.

Znali jste Kryštofovo údolí, nebo jste o něm dnes slyšeli poprvé?

Související články:

následuje: Žitava, Oybin a parní železnice
Více tipů na výlety po Česku

22 komentářů:

  1. Neznali :-) Je pěkné vědět, že i v době, kdy se tolik lidí stěhuje do měst, obzvlášť těch velkých, existují malebné a prosperující vesnice, které jen kvetou. Jen houšť a větší kapky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, víc takových malebných vesniček. Až zpětně jsem zjistila, že je Kryštofovo údolí populárním výletním bodem - inu, má proč být.

      Vymazat
  2. Teda vesnička jako z pohádky! :) Určitě super tip na výlet pro někoho z okolí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Případně jako pěkné zastavení cestou na dovolenou. Liberec je hned za rohem. :)

      Vymazat
  3. Moc hezký fotky a hezký výlet. My jsme v Kryštofově údolí nebyli. Ten Orloj vypadá hezky. U toho jsme taky nebyli a to jsme se v Jizerských horách pohybovali.
    Těch Orlojů pak najednou zjistíš, že je víc pěkných. Mě se třeba líbil v Žatci Chmelový orloj, ten byl zajímavě udělaný v souvislosti s chmelem a pivem. :) A pak jsem viděla taky pěkný malý na Šumavě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten chmelový orloj je zajímavý tip, díky! Já zatím natrefila jen na orloje ve větších městech nebo v kostelech.

      Vymazat
  4. Název údolí znám a mám tušení, že jsem tam snad kdysi s rodiči byla, ale jistá si tím vůbec nejsem :) Nicméně, kdybych se v těchto končinách opět někdy vyskytla, tak se na místo ráda podívám :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je tam hezky, i když na celodenní výlet to není, spíše jako zastávka cestou na dovolenou. :)

      Vymazat
  5. V Jizerkách jsem byla ledaskde, ale v Kryštofově údolí zrovna ne, takže jsem ráda koukla na fotky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Stáni. Třeba to bude fajn tip při příští dovolené v okolí. :)

      Vymazat
  6. Dle fotek to vypadá strašně kouzelně a určitě zvažuji na přidání na seznam, kam se podívat:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na celodenní výlet to asi není, ale cestou někam na dovolenou je to krásné zastavení.

      Vymazat
  7. V Jizerkách jsem byla 14 dnů zpátky a Kryštofovo údolí byla jedna z položek v natřískaném itineráři, bohužel jsme ji ale nestihli navštívit. Tak mám aspoň něco v záloze na příště :) O orloji jsem nevěděla, na ten se půjdu ráda podívat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, akorát jsem cestou do práce četla tvůj článek - to jsme se to hezky sešly! :) Právě, aspoň máte něco v záloze i na příště.

      Vymazat
  8. Ahoj Barunko, o údolí jsem četla, ale nebyla jsem tam nikdy. Až dnes s Tebou, díky žes nás vyvezla... Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leni, rádo se stalo! Děkuji za milý komentář.

      Vymazat
  9. To je nádhera. Na tom moste by boli dokonalé fotky a aj nad tým veľkým mostom. Ten veľký most mi normálne pripomína most s Harry Pottera :)

    HOW TO WEAR BIZNISS TROUSERS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na most se nesmí, ale viděla jsem několik fotek z kopců nad mosty a zvlášť, když se počká na projíždějící vlak, tak je to nádherný pohled. :)

      Vymazat
  10. Krásné místo které jsem kdysi také navštívila. Ta naše česká příroda je prostě jedna z nejhezčích

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, je krásná a pestrá. Stále mám co objevovat. :)

      Vymazat
  11. Tuhle oblast mám z ruky, takže se tam asi jen tak nedostanu, ale děkuji aspoň za virtuální výlet. Je vidět, že vesnici i město dělají lidé, a i malá obec může být turisticky zajímavá. O vesnickém orloji jsem nikdy neslyšela a ty viadukty jsou úžasné. Hrozně ráda bych po takovém mostě někdy viděla jet vlak, ideálně nějakou starou parní lokomotivu. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já měla na podobný zážitek štěstí na Srí Lance, kde to bylo i s výhledem z blízkého kopce, ale to se holt nepodaří každý den. :) Každopádně Kryštofovo údolí je krásnou zastávkou třeba při cestě na dovolenou do Jizerek.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!