úterý 16. května 2023

Čtenářský deník XXV

Po delší odmlce je tu opět něco málo z přečtených knížek. Podíváme se na fantasy i na dva náročnější romány.

  • Hana - Alena Mornštajnová
  • Zaklínač I. a II. - Andrzej Sapkowski
  • Medvědín - Frederik Backman

------------------------------------------------------------

Hana

autor: Alena Mornštajnová
zařazení: rodinný román
čtené vydání: Host, 2018
poprvé vydáno: 2017

Náhody a osudová rozhodnutí jedné nešťastné rodiny.


Devítiletá Mira a podivínská teta Hana jsou ve své rodině jediné přeživší tyfové epidemie, která zdecimuje obyvatelstvo poválečného Valašského Meziříčí. Román seznamuje s komplikovanou rodinnou historií i s postupně se rodícím poutem mezi opuštěnou Mirou a nemluvnou Hanou, které se nakonec stávají jedna druhé oporou. 

Hana je řemeslně skvěle zpracovaná kniha, citlivě se dotýkající holocaustu, těžkých poválečných let, pocitů osamělosti i otázek odpuštění. Příběh Hany a Miry sice bolí na duši, zároveň však příjemně graduje, udržuje čtenářovu zvědavost a navíc je napsán tak krásným jazykem, že je radost jej číst. Ačkoliv pro mě od Mornštajnové vedou klidnější Tiché roky, kdo upřednostňuje svižnější příběhy zasazené do českého prostředí, bude z Hany nadšený. 
 
ukázka:
Nejhorší bývala rána. Ve spánku přítomnost zmizela a ve snu jsem se vracela do domu, ve kterém jsem se narodila. Maminka zase stávala u kuchyňského stolu, pekla bábovku podle receptu po babičce Karáskové, protože ji měl tatínek nejraději, nebo sedávala na gauči a četla některý ze svých oblíbených sešitů Večerů pod lampou. Ty schovávala v krabici od bot na skříni v ložnici a tatínek jí je vždycky musel podat, protože na ně nedosáhla.

------------------------------------------------------------

Zaklínač I. a II.
Stříbrný meč & Věčný oheň


autor: Andrzej Sapkowski
zařazení: fantasy povídky
čtené vydání: Winston Smith 1992-1993 (čtečka)

poprvé vydáno: 1986
původní název: Wiedźmin
překlad z polštiny: ??

Povídky poprvé představující svět zaklínače Geralta.

Kdo ještě nezná Zaklínače, známého spíše pod anglickým názvem The Witcher? Na populární počítačovou hru navázal Netflix s neméně úspěšným seriálem, který nás vtáhne do smyšleného světa, kde lidé žijí po boku dávných příšer, před kterými je chrání právě zaklínači. O nich, napůl lidech, napůl monstrech samotných, panuje plno mýtů. Na straně jedné čelí obdivu za své heroické výkony, na straně druhé bázni, samotě i opovržení. Jedním z nich je i stříbrovlasý Geralt z Rivie, a právě tyto dvě povídkové knížky jemu věnované se staly předlohou k seriálu s Henry Cavillem v hlavní roli.

Povídky jsou nápadité, vtipné, místy zábavně přiostřené, ale chybí jim komplexnost světa a hloubka postav, které jsem si tak zamilovala v románu, volně na povídky navazujícím. Stříbrný meč a Věčný oheň jsou milým úvodem do zaklínačského světa, nicméně Ságu o zaklínači (recenze zde) hodnotím o poznání výše, a to jakožto někdo, kdo běžně fantasy nečte.

ukázka (Věčný oheň):
Západní Bazar pulzoval životem; cesta napříč davem připomínala cestu hlohovým keřem. Stále se mu něco chytalo rukávů i kalhot, ať už to byly děti, které se ztratily svým matkám, jež odtahovaly otce od stanů s výčepem, nebo špiclové ze strážnice, pokoutní obchodníci s čapkami neviditelnosti, afrodisiaky, či sprostými obrázky vyřezávanými s cedrovém dřevě. Gerald se přestal usmívat a začal klít, používaje úspěšně svých loktů.

------------------------------------------------------------

Medvědín

autor: Frederik Backman
zařazení: psychologický thriller
čtené vydání: Host, 2017

poprvé vydáno: 2016
původní název: Björnstad
překlad ze švédštiny: Helena Marouchová

Thriller ze života na zapadlém maloměstě.


V odlehlém Medvědíně po většině roku leží led a sníh. Co se zde dá dělat jiného, než hrát hokej? Zdejší hokejový klub zdaleka není pouhou zábavou, ale především propracovaným plánem, jak do skomírajícího městečka přinést investiční příležitosti. Tím však vzniká ohromný tlak nejen na zdejší hráče, ale na veškeré obyvatelstvo města, kde je každý s Medvědy z Medvědína nějaký spjatý. Obětavý generální manažer Peter, jeho dospívající dcera,  kluci z dorosteneckého týmu, na ledě perfektně sehraní a přitom v soukromém životě každý jiný. Medvědín není příběh o hokeji, nýbrž o mezilidských vztazích, morálce, týmovém duchu a především o obětech rodičovství a snaze svoje milované za každou cenu ochránit.

Už dlouho jsem nečetla tak napínavou knížku! Kombinace brilantně propracované psychologie postav i příběh samotný, který v druhé polovině připomínal klasickou detektivku posazenou do netradičních kulis, neměl chybu. Medvědín je temný a místy náročný, přesto jsem jej zhltla na posezení. Káji děkuji za zapůjčení a sama doporučuji dál.

ukázka:
Zítra vyhrají semifinále juniorského mistrovství, příští víkend finále. A až bude okres rozhodovat, kde postaví nové hokejové gymnázium, nebude moct ignorovat město s nejlepším juniorským týmem v zemi. Klub se stane srdcem plánů do budoucna, s novým gymnáziem přijde nový zimní stadion a hned nato kongresový dům a nákupní centrum. Z hokeje bude víc než hokej, bude z něj cestovní ruch, značka a kapitál. Přežití.

Co máte rozečteno vy?


24 komentářů:

  1. Ahoj Barunko, z Tvé ukázky jsem četla Hanu od Aleny Mornštajnové. Rozečteou mám teď knížku Nejlepší pro všechny od Petry Soukupové. Pozdravuju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem četla taky Hanu (a asi se mi líbila víc než Tiché roky). Fantasy nemusím, takže Zaklínače neznám a ani mne neláká. A neznám ani poslední knhu - Medvědín

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, myslím, že zrovna Medvědín by se ti líbil velmi, soudě podle knížek, které vídám u tebe v přečtených.

      Vymazat
  3. Já mám zrovna rozečtenou oddychovou knížku Čajovna v Tokiu, úplně nemám sílu na náročnější čtivo :) Z tvého výběru jsem četla Hanu, příběh knihy mě naprosto dostal, další knížky od Mornštajnové byly oproti Haně pro mě zklamáním :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně od Mornštajnové sedí více ty plynulejší příběhy, kde není tolik akce, i když i Hana se mi líbila. Ještě jsem moc zvědavá na Listopád, ten jsem zatím nečetla.

      Vymazat
  4. Backman píše skvěle, takže naprosto věřím, že Medvědín bude pecka! Jestli se mi někdy dostane do rukou, nebudu váhat :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Medvědín doporučuji, je povedený! Backmana jsem četla poprvé, ráda od něj příště zkusím něco dalšího.

      Vymazat
  5. Celkově všechny knihy od Backmana můžu, a Medvědín je moc fajn, a těším se na nové pokračování příběhu, co bude vycházet někdy teď.

    Hana je taky skvělá knížka. Viděla jsem i divadelní zpracování a taky bylo fajn.

    Já teď čtu Deplhine a její nový začátek, taky moc fajn knížka.

    Moc Tě zdravím, a pevně věřím, že se uvidíme ještě do konce roku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teri, co dalšího bys mi od Backmana doporučila, prosím? Ráda bych od něj zkusila nějakou další knihu, spíše asi něco "pozitivnějšího". Do divadla na Hanu chci jít, co jsem poprvé viděla plakáty v Brně, zatím mi to teda úplně nevychází... My teď máme docela nabité období, ráda pak popovídám. V létě už se to snad trochu usadí a bude zase čas na setkávání a výlety.

      Vymazat
  6. Jeee! To jsem moc ráda, že se ti kniha líbila! Backman je mistr svého řemesla a pán spisovatel. Souhlasím, že psychologii postav dokáže famózně popsat a má je propracované do hloubky. Hana je také má oblíbená kniha. Dlouho jsem z ní byla paf, poté co jsem ji dočetla :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Káji, ještě jednou děkuji za zprostředkování. Ráda bych si teď přečetla Muž jménem Ove, od Mornštajnové mě pak láká Listopád.

      Vymazat
  7. To je zaujímavý súhrn. :) Ja som čítala Hanu a mala som z tej knihy poriadne zimomriavky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snažím se vždy nakombinovat, aby byla každá kniha z výběru trochu jiná, i když se ne vždy zadaří. Často čtu pořád to stejné. :D

      Vymazat
  8. Je super, že zkoušíš číst i fantasy, byť to není tvoje klasika. Já mám u fantasy strašný problém, že si vždycky najdu nějaký svět a nějaký magický systém, který pro mě funguje, a už se mi těžko pak zvyká na cokoliv jiného :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fantasy jsem dost četla jako puberťák, od Rowlingové a Tolkiena až po Pratchetta a mnoho dnes již zapomenutých YA autorů. Dnes už mě to táhne do jiných žánrů, ačkoliv chápu, co čtenáři na fantasy vidí. Ta možnost popustit uzdu představivosti je skvělá!

      Vymazat
  9. Mám ráda Alenu Mornštajnovou a Hanu považuji za její nejlepší knihu, teď nově bych přiřadila ještě Les v domě. Dvě silné knihy. Ostatní zmíněné jsem nečetla :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se od Mornštajnové pořád chystám na Listopád, ten je mi i blízký tématikou. U Lesu v domě mě trochu mrzí, že kvůli kauze s Toy Box už vlastně vím, co je hlavním námětem...

      Vymazat
  10. Osobně se přiznám, že mě daleko víc sedly a bavily povídky (i když je pravda, že některé povídky jsou u Sapkowského pomalu novely xD). Vím, že první povídkovou knížku jsem zhltla raz dva, druhá byla malinko slabší, ale pořád dobrá. Souhlasím, že tam trošku chybí popsat background vymyšleného světa, ale jako úvod mi to přišlo výborné (a docela nevšední, většinou povídky bývají až po dokončení série). Hlavně já vůbec nejsem povídkový typ a tohle byly patrně jedny z nejlepších povídek, co jsem četla :D
    Pak jsem ale četla jen třetí a čtvrtý díl, na pátý zatím nebyl čas, ale linka s Ciri mě upřímně potom moc nebavila. Ale kvůli Geraltovi bych chtěla sérii dočíst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Může být! Mě na románech bavila propracovanost celého světa, kde se nic nedělo náhodou, ale vše mělo své opodstatnění. Zaklínačský román jsem zvládla přečíst tahem a zrovna nedávno jsem si říkala, že bych si jej ráda zopakovala, i když souhlasím, že poslední díl už byl slabší. Na úvod jsou povídky určitě super. Trochu mě mrzelo, že jsem je četla až po románu, takže mi ten "background" chyběl...

      Vymazat
  11. Mám Alenu Mornštajnovou moc ráda, ale zrovna Hanu ještě přečtenou nemám. 🙂
    Čtu Harryho Pottera a Fénixův řád, ale jelikož teď často čtu i venku, pustila jsem se taky do románu Pandora.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Harryho Pottera si chci, pěkně v angličtině, přečíst už dlouhé roky, ale pořád se k tomu ne a ne dostat. Skvělé připomenutí, díky!

      Vymazat
  12. Hana byla jeden čas hodně viděná, co si pamatuju. Ale knihy z holocaustu nečtu, stejně tak se vyhýbám válečným tématům.
    Zaklínač mě úplně minul. Viděla jsem kousek seriálu, ale nějak mě to nezaujalo, navíc na mě to bylo celkem dost násilný a to mi dost často ve filmech a seriálech vadí, když je tam až moc násilí.
    Medvědín je skvělá kniha. Miluju knihy od Backmana. Píše fakt hodně dobře a jeho druhý díl My proti vám byl taky skvělý. Teď už čtu poslední díl Vítězové. :) Jsem zvědavá, jestli půjdeš do dalších dílů, jak se ti budou líbit.
    A mám rozečtenou od A. Christie knihu Pověz mi, jak žijete.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Káťo, to jsem vůbec netušila, že Medvědín má pokračování! Děkuji za tip. Zaklínač v knížkách není násilný tak explicitně, určitě knihy hodnotím mnohem lépe než seriál, jehož druhou sérii jsem dokoukala jen ze setrvačnosti.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!