čtvrtek 4. května 2023

Pouzdrová sukně krok za krokem

Ráda je šiji a ještě raději nosím. Řeč je o pouzdrových sukních, které jsou pro mě jedním z nejvariabilnějších kousků šatníku.

Dobře vybraná pouzdrovka udělá parádu v práci i večer v divadle, stejně tak ji ovšem lze vzít s teniskami na vycházku nebo prodloužený víkend. Nejraději mám pouzdrové sukně ze silných úpletů, s gumou v pase, které jsou pohodlné, všestranné a skvěle se přizpůsobí postavě. Jak se taková sukně šije?

Na dřívější šicí články mi přišla spousta reakcí hlavně od ne-švadlenek, a tak jsem se rozhodla přiblížit celý proces tvorby krok po kroku. Většinu času totiž netrávím nad šicím strojem, ale spíše přípravou. 

Ještě na úvod musím říct, že růžová je na mě výrazná a možná trochu nezvyklá barva. Jednu podobnou sukni jsem ale v minulosti měla a nosila jsem ji moc ráda, krásně totiž šatník prozářila. Ve článku se pokusím vytvořit větší kopii mojí dávné růžové oblíbenkyně.

nová růžovka - jak se povedla?

Tak jdeme na to! Jako první je nutné vybrat látku. Na pouzdrovky volím silné úplety nad 300 g/m², teplákovina ani běžný tenký úplet se mi neosvědčily. Nádherné jsou pouzdrovky z pevných tkanin do zipu, ale ty nejsou tak pohodlné a také je na nich poznat každý výkyv váhy. V tomto případě jsem proto sáhla po viskózovém úpletu Punto di Prada, který se používá ponejvíce právě na kostýmky. Koupila jsem si ho 70 cm, na šířku má standardních 150 cm. Možná vás překvapí, že kvalitní látky jsou docela drahá záležitost. Metr mého punta vyšel na 420 Kč.

Látku jsem hned po nákupu vyprala a vyžehlila. Většina materiálů se má tendenci při prvním praní srážet, často až 10 %. Nevyprat látku předem, bála bych se, že skončím s výrobkem o velikost menším. Sice se látky po vyprání hůře měří a stříhají, na druhou stranu se aspoň praním zbaví zbytkové chemie z výroby, takže můžu oblečení hned po došití nosit.

látka a další pomůcky

Střih, který budeme přenášet na látku, mám již hotový z dřívějšího šití. Obvykle se tiskne nebo rýsuje na papír, já preferuji perlan (netkanou textilii), který se méně trhá a lépe skládá. Konstrukce střihů je náročná disciplína, proto hobby švadlenky zpravidla kupují střihy online nebo využívají příloh šicích časopisů. Tento konkrétní měl původ v Burdě, ale už je hodně upravený. I střihy se totiž připravují na konfekční postavu, takže nesednou každému. U větších projektů se proto zpravidla šije zkušební model z levné látky, na kterém se střih doladí. 

Polohování látky je věda! Snažím se napasovat střih na co nejmenší množství látky, zároveň však musím dodržet osnovu a zohlednit pružnost (tady konkrétně potřebuji, aby sukně pružila hlavně do šířky). Protože punto má pružnost nižší než teplákovina, na kterou jsem střih původně chystala, ponechávám na bocích větší švové přídavky. Měkkou tužkou si načrtnu, kudy má předpokládaná švová linie vést. Ano, na látky si dělám značky - buďto právě tužkou, nebo pratelnými fixami, samozřejmě z rubové strany. Jednobarevné punto je nicméně oboulící.

Někdo preferuje vystřihnout látku nůžkami, jiný řezacím kolečkem, já střídám obojí. Střih má pouze 2 díly a pásek, je tedy velmi snadný na přípravu i šití. Původně byl v zadním díle rozparek a zip, ale u úpletů mi to přijde jako zbytečná práce navíc.

polohování a řezání látky

V dalším kroku musím nachystat stroj. Běžnou jehlu vyměním za jersey jehlu s tupou špičkou, vhodnou právě na úplety. Najdu barevně vyhovující niť a namotám ji na spodní cívku, obě nitě navleču, na malém vzorku látky vyzkouším napětí a vyberu steh. Jak se šijí pružné materiály? Máme na výběr buďto stroj overlock, který nevlastním, využití speciálních pružných nití, se kterými nemám zkušenost, nebo šití pružnými stehy na běžném stroji, tzv. rovnostehu. Poslední varianta pro moje občasné šití úpletů zcela stačí. Zde budu kombinovat tříkroký rovný steh na záševky, overlockový steh na sešití a současné zaentlování hlavních dílů, cikcak na sešití pásku a ozdobný pružný steh na zakončení spodního lemu.

Následně vyznačím a našpendlím záševky, které musím odšít jako první. Záševky jsou velkým pomocníkem nejen u tkanin, ale i u úpletů. Právě díky nim je možné oblečení vytvarovat na konkrétní postavu, stačí záševek o centimetr prodloužit, posunout nebo upravit směr. Já mám třeba úzká záda, takže mi sukně a šaty z konfekce vzadu často odstávají, tohle přitom záševek navíc snadno vyřeší. Hotové záševky přeměřím, zda jsou symetrické, a přežehlím.

záševky po našpendlení a odšití

Konečně jdu sešpendlit a sešít hlavní díly. Dbám, aby byly obě strany symetrické. I když mám střih ověřený, každá látka se chová jinak (to ta pružnost, vzpomínáte?), a tak si před finálním ušitím chci sukni prvně vyzkoušet nastehovanou. Protože se mi u úpletů příliš neosvědčilo stehování v ruce, stehuji na stroji: přepnu na základní steh s co největším rozsahem a bez zapošívání nahrubo prošiji. Při první zkoušce mám sukni naruby. Sedí mi přes boky, ale odstává v pase a je příliš široká ve spodní části. V kritických zónách proto 1-2 cm uberu, opět prošiju a vyzkouším, a to tak dlouho, dokud sukně přesně nekopíruje tvar boků.

první a druhá zkouška

Teprve až mám sukni naměřenou, prošiju šev milimetr od nastehování finálním overlockovým stehem, odstřihnu okraje a nastehování vypářu. Možná se ptáte, proč by nastehování nestačilo? Niť u základního stehu na rozdíl od látky nepruží, a tak by při prvním větším natažení popraskala. Overlockovým stehem pak rovnou nešiju z toho důvodu, že je náročný na čas a spotřebu nitě, ale především je prakticky neparatelný. Kdybych zjistila, že místo ubírání potřebuji sukni naopak povolit, měla bych po sešití overlockovým stehem velký problém. Na druhou stranu skvěle pruží a rovnou i zapraví okraje, aby se látka netřepila.

overlockový steh před odstřižením a vypáráním stehovky

Vida, sukně už se rýsuje! Přesouváme se k tvorbě pásku. Švy budou schované, tak jsem se rozhodla šít cikcakem, i když není zrovna estetický. Nejprve všechny švy rychle zaentluji, aby se látka nepárala. Gumu si přiložím k pasu, sešpendlím, sešiji a konce zatavím zapalovačem. Látku pásku našpendlím k již hotovému základu sukně. Až ve chvíli, kdy je našpendleno, sešívám konce pásku do kruhu - šlo by jej změřit a odšít rovnou, ale takhle mi aspoň nehrozí, že bude kus látky chybět nebo přebývat.

Do základu "tunýlku" pak vložím již nachystanou gumu, bez ní by se totiž pásek vytahal. Protože je guma dost široká a pásek je střižený natěsno, není nutné gumu do látky prošívat. U pásku už zbývá jen poslední šev, a to vnitřní zakončení tunýlku. Někdo jej šije na stroji, já postaru v ruce, skrytě a povolenou nití, aby šev nikde nevylézal a pěkně pružil.

pásek před a po

Pokračuji se spodním okrajem sukně. Nadvakrát jej zahnu, zažehlím a do hrany ještě přižehlím proužky nažehlovacího vlizelínu, který okraj zpevní. Bez něj by se spodek sukně po ušití nehezky krabatil. Vlizelín má ovšem drobnou vadu na kráse - vůbec nepruží. Mám jej proto nastříhaný na kratší proužky, mezi kterými nechávám 2 mm mezeru. Určitě budou i sofistikovanější způsoby, ale tohle se celkem osvědčilo a já aspoň nemusím řešit rozparek.

vlizelín a ozdobné šití přes stehovku

Na závěrečné prošití spodního švu jsem se rozhodla vyzkoušet ozdobný steh s lístky. Protože se nedá párat ani opravovat, bude nutné jej ušít na první dobrou. Nejprve proto šev strojem nastehuji a pořádně vyžehlím, aby si "lehnul", a až následně přecházím k finálnímu ozdobnému šití, které ale vůbec nejde, jak jsem si představovala. Slabý elektronický Singer má v bočních švech problém s tloušťkou látky a ohne mi dvě (!) jehly, než ozdobné prošití dokončím. Teď už ale jen stačí vypárat stehovku a tadá, sukně je konečně hotová! 

máme hotovo!

Úpletových pouzdrovek už mám na kontě několik, s rozparkem i bez něj. Ráda je všechny nosím. Moje metody nejsou technologicky ideální, jsem samouk a šitím se s pauzami bavím teprve rok a půl. Výsledkem je však oblečení, které je pohodlné na nošení a přitom skvěle sedí, protože vzniká přesně moji postavu.

všechny moje pouzdrovky - která je ta nej?

Šijete? Pokud ano, kam chodíte na inspiraci? A pokud ne, bavilo vás nahlédnutí do celého procesu tvorby?

Související články:
Vánoční sukně
Další články o šití

12 komentářů:

  1. Nešiju :). Mám za sebou pár pokusů na sebe z časných devadesátek, kdy nebyl v krámech moc výběr, a pak si jsem ušila pár kousků na syna, ale nějak není šití disciplína, na kterou bych byla extra šikovná, takže mne nezaujalo.
    Všechny tvé sukně vypadají skvěle, mně se nejvíc líbí ta zelená.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, moc děkuji. Jsem ráda, že dnes je hobby šití už jen koníčkem a ne nutností. :)

      Vymazat
  2. Jsi šikovná, máš pěkné sukně. A jak stíháš, když jich máš tolik za tak krátkou dobu.

    Já nešiju. Kdysi jsem tvořila oblečky pro panenky, později přišla éra roušek, ale než jsem se dala do něčeho většího, narodila se mi jiná zábava. :D
    Radši šití přenechám jiným.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Káji. Nejvíce času vždy zabere první projekt, na kterém přizpůsobuji střih a vymýšlím postup, další podle již hotového střihu už jsou pak rychlovky. Oblečky na panenky musí být pořádná výzva, vždyť jsou titěrné!

      Vymazat
  3. Jo, máma se kdysi snažila mě k podobným dovednostem přivést, ale myslím, že se nám oběma opravdu ulevilo, když to vzdala :-) Nejvíc se mi líbí ta květovaná sukně na hromadné fotce úplně vlevo. Krásná práce!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Maruško. První byla šitá z teplákoviny a strašně se seprala, už bych v ní šla leda do lesa, ale aspoň jsem se to na ní naučila. Druhá zprava je její náhrada z trvanlivějšího punta. :)

      Vymazat
  4. Barunko, zdravím. Ano, šiju od dětstvi. Dříve hlavně oblečení pro syny - od kalhot, bund, masek na karnevaly, prostě všechno na celou rodinu. Teď šiju hlavně pro vnučky a různé doplňky do bytu, patchwork... Sukně máš hezké, jsi šikulka. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, moc děkuji. Kéž se tak jednou vypracuji na tvoji úroveň! Dneska mi přibyl do sbírky overlock, bude potřeba jej prvně nechat seřídit, ale moc se na něj těším.

      Vymazat
  5. Tohle je výborný článek, moc za něj děkuji! Pořád jsem hlavně začátečník, teď jsem na dlouhou dobu uložila šicíc stroj k ledu, ale ráda bych ho zase oprašila a pouzdrovka je jedna z věcí, které bych si ráda ušila :) Popis detailnější za mě opravdu luxusní se všemi potřebnými informacemi! A sbírk usukní má opravdu krásnou! Moc se mi líbí khaki, stejně jako černá květovaná :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvořilko, díky moc! To mě ani nenapadlo, že by si někdo moje sukně opravdu vzal za inspiraci a ušil si podle nich vlastní. :) Každopádně jen do toho, jsou pohodlné a skvěle se kombinují.

      Vymazat
  6. Díky za nahlédnutí do cizího světa, pro mě je toto bohužel jako z jiné galaxie, i když se mi v galanteriích hrozně líbí prohlížet si látky a kochat se krásnými barvami a vzory. jsi moc šikovná a musíš být navzdory tomu, že leccos předěláváš, i pěkně rychlá, když vidím tu kolekci v závěru (můj favorit je první a třetí, a jak jsi psala v úvodu, ta růžová mě trošku zaskočila, říkala jsem si, páni, Boudicca a taková barva, to jsem snad ještě neviděla!). :-) A ten ozdobný steh s lístečky je umělecké dílo sám o sobě, nádherný detail!
    Krásná práce a budu se těšit na další šicí článek!
    Jinak musím přiznat, že si na Tebe teď často vzpomenu. Budu se vracet do práce, a tak mě čeká čistka šatíku po rodičovské. Kamarádka mi pomůže s vytříděním, ale kéž bych měla blízko i někoho takového, kdo by mi ho pomohl prakticky a vkusně zase dovybavit. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlapičko, jsi nejhodnější, moc děkuji za ta krásná slova. Kolekce mi zabrala více než rok, zas tak rychlá tedy nejsem, ale šiji samozřejmě v mezičase i jiné věci. Co se růžové týče, mám dvoje (!) sytě růžové šaty a jednu kabelku, takže občas ji nosím, ale je pravda, že více inklinuji k jiným barvám. Tahle je spíše na zpestření.

      Kdybych mohla s čistkou šatníku pomoci aspoň na dálku, dej vědět, ráda se zapojím! Za mě je nejdůležitější najít si "své" střihy, barvy a materiály, které s tebou souzní a budeš se v nich cítit dobře. A to můžeš nejlépe ty sama, nebo někdo, kdo tě dobře zná a ví, co máš ráda. :)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!