neděle 30. dubna 2023

Vídeňští motýli

Nakoukněte do vídeňského císařského skleníku plného poletujících krasavců. Schmetterlinghaus, v češtině "motýlí dům", je milým zastavením v samém centru Vídně.

Veřejných skleníků s exotickými druhy motýlů je po Evropě mnoho, přesto mě nikdy nepřestanou fascinovat. V Praze doporučuji skleník Fata Morgana, který je součástí pražské botanické zahrady, motýli zde však bývají k vidění jen na jaře. Vídeňský Schmetterlinghaus oproti tomu funguje celoročně.

Na jarní výlet do Vídně jsem se moc těšila. S kamarádkami, se kterými jsme se seznámily před 8 lety na Erasmu, se nám po dlouhé pauze podařilo domluvit sraz. Protože žijeme každá v jiné zemi, byla logistika poměrně náročná, a když jsme se konečně sešly, původně plánované památky vytlačily dlouhé hodiny povídání.

Jedinými vídeňskými pamětihodnostmi, které jsme nakonec navštívily, byly galerie Belvedere a právě Schmetterlinghaus, motýlí dům. Ten stojí v centru města hned u bývalého císařského paláce Hofburg. Samotný skleník vznikl v roce 1901 jako součást císařských zahrad Burggarten. Skleník původně neměl sloužit jako motýlí dům, vystavěn byl za účelem pěstování palem. Motýli jsou zde chovaní až od roku 1998.


Malí, velcí, s křídly pestrobarevnými i v zemitých tónech, poletující, odpočívající, sající nektar z motýlích pítek i hyperaktivně se třepetající na listech banánovníků. Mrzí mě, že jsem si nepoznačila alespoň nejčastější druhy, které jsme ve skleníku potkávaly. Všichni zdejší motýli jsou odchovaní v zajetí.


Celý skleník je krásný. Obdivovaly jsme nejen motýly, ale i tropické květiny, liány a jezírka s vodopády, které nás na chvíli přenesly do pohádkové džungle. Každý motýl ve skleníku má svoji mateřskou rostlinu, aby se co nejvíce simulovalo divoké prostředí.


Schmetterlinghaus bude skvělou zastávkou, máte-li v centru Vídně půlhodinku až hodinku nevyužitého času. Je  nutné počítat s tím, že o víkendech zde bývá hodně návštěvníků, motýlů zde však naštěstí poletuje také dost.

V motýlím domě lze obdivovat nejen již dospělé motýly, kteří vám s trochou štěstí sednou třeba na ruku nebo tričko, ale i celý vývojový proces včetně líhně.

A zde ještě pohled na císařský skleník, krásnou secesní stavbu architekta Friedricha Ohmanna, ve které se dnes nachází Schmetterlinghaus.


Navštívili jste nějaký motýlí dům, třeba českou Papilonii? Já se právě dočetla, že největším motýlím skleníkem v Evropě je Orchideeën Hoeve v Norsku.

Související články:
Vídeň 2016
Gustav Klimt v zámku Belvedere

21 komentářů:

  1. Ahoj Barunko, zdravím. Zrovna před týdnem jsem navštívila motýlí dům v Karlových Varech. Je to tam malé, ale motýlí krásní. Měj se dobře, pozdravuju. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, děkuji. Na Papilonii mám také zálusk, je jich v Česku už 5 a prý má být každá trochu jiná. Krásné jarní dny přeji!

      Vymazat
  2. Kdo by se chodil dívat po městě, když je toho tolik, co si můžete povědět! :-) Motýli ale vypadají opravdu krásně. Žádné podobné atrakci se zatím ještě nepodařilo nalákat mě, ale když se mi třeba někdy připlete do cesty... stálo by to za návštěvu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skleník původně ani nebyl v plánu, couraly jsme parkem okolo a zaujal nás natolik, že jsme šly nakouknout. A musím říct, že to byla velmi milá zastávka!

      Vymazat
  3. Navštívila jsem motýlí dům blízko rezervace SOOS a v Karlových Varech + u nás v zoo také máme a až na to vedro tam vždy při návštěvě ráda zajdu :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, ta vlhkost a teplota vzduchu můžou být v prvé chvíli šok. Ve Vídni měli šatnu, tak to bylo fajn, že jsme mohly přebytečné vrstvy odložit, i tak mi ale bylo vedro. :D

      Vymazat
  4. Já jsem ještě v žádném motýlím domě nebyla. A když koukám na tvé fotky, tak bych se aspoň do té Fatymorgany měla vypravit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Motýlí výstava ve Fatě Morganě trvá do 21.5. :)

      Vymazat
  5. Moc krásné fotky! Ani jsem nevěděla, že ve Vídni je motýlí dům :) a to ji mám celkem projitou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teri, moc děkuji! My jsme na něj s holkama narazily úplnou náhodou.

      Vymazat
  6. Jé, tam se chci podívat od té doby, co jezdím do Vídně. Tak snad jednou.
    V Troji jsem byla na motýly třikrát, pak jsem je viděla na dalších sezonních výstavách, ale úplně nejlepší byl motýlí dům v Brně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do Brna se ráda zajdu podívat, mám jej kousek. Díky za tip!

      Vymazat
  7. Já byla v motýlím domě v Praze. Je dost malý, ale motýlci jsou tam krásní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že mám na blogu článek.
      O všem? Ovšem!

      Vymazat
    2. Děkuji za návštěvu i komentář. On ani ten vídeňský motýlí dům není nijak zvlášť velký, ale na pokochání to úplně stačí.

      Vymazat
  8. V motýlím domě jsem ještě nebyla, ani ve Vídni ani jinde na světě. Letos se mi ale už podařilo navštívit dvě půdy českých sběratelů motýlů a byl to úžasný zážitek :D

    OdpovědětVymazat
  9. V Praze jsme chtěly jít s kamarádkou několikrát do botanické, ale nakonecj mse to vždycky odložily... ale asi se zařídím podle tipu od Káji a vytáhnu ji do Brna :D
    Fotky jsou moc krásné, ten motýl se světle žultými křídly a červenými tečkami je nádherný!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! Do Brna se také plánuji na motýlky zajít podívat.

      Vymazat
  10. Právě jsem sem překlikla ze série o Brazílii u Eithné, to je taková úleva, Vídeň, motýlci, ufff... Tohle bych zvládla! :-D
    Ty fotky jsou úžasné! Musím se podívat, jestli máme poblíž něco podobného. Zatím vím jen o motýlí louce v rámci ostravské ZOO, což se srovnávat nedá. Aktuálně se chystáme aspoň do Rybího domu v Chotěbuzi. Ryby sice nejsou tak nádherné, jako motýli, ale zase tam je i restaurace... :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aťka bude z Rybího domu určitě nadšená! Mě u nás ještě láká tunel pod rybníkem v Živé vodě. Kdybyste měli cestu do Vídně, tak by Aťku mohlo bavit akvárium Haus des Meeres, je to tedy na celý den jako ZOO, ale naprosto senzanční. :)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!