neděle 10. května 2020

Barvení vlasů hennou

Henna přináší možnost, jak vlasy přírodní cestou nejen obarvit, ale i vyživit, zpevnit a dodat jim lesk. 

Když jsem si před 9 lety poprvé barvila vlasy bylinnou pastou, netušila jsem, že se z pubertální rebelie stane každoměsíční zkrášlovací rituál, který mě bude doprovázet i v dospělosti. V dnešní době, kdy se ženy začínají poohlížet po kosmetice bez chemie, slaví barvení hennou opětovný návrat na výsluní. Jaká jsou specifika barvení vlasů přírodními barvami? A kde se vlastně henna vzala?

Původ a využití:

Henna, latinsky lawsonia inermis, je keř henovník bílý, přirozeně se vyskytující od severní Afriky až po Indii. Namletím listů vzniká zelený prášek, který po smíchání s horkou vodou produkuje barvivo v sytém červenohnědém odstínu, jež se výborně váže na bílkoviny.

lawsonia inermis

Barvící schopnost henny byla známa již před 5.000 let. Zmiňovaná je v Bibli i na egyptských hieroglyfech. Ve starém Egyptě byla využívána na barvení paruk, v pouštních oblastech se zase objevilo malování hennou na tělo (mehndi), které se dále rozšířilo v 6.-7. století n.l. spolu s  rozvinutím islámské kultury. Dodnes jsou v zemích severní Afriky a v Indii oblíbené svatební rituály, při kterých je nevěsta pomalována ozdobnými ornamenty.

Henna má však i léčebné účinky. Je přirozeně protizánětlivá. Při nanesení na vlasy hřívu zpevňuje a dodává jí lesk. Na rozdíl od chemických barev vlas nenaruší, ale obalí jej, díky čemuž vlasy získávají pevnost a ochranu. Henna navíc pomáhá při kožních problémech, bojuje s lupy i nadměrným maštěním.

Henna v současnosti: 

Je nutné si uvědomit, že hennou nelze zesvětlovat, používat ji na chemicky odbarvené vlasy a že namísto barvení, které známe z kadeřnictví, s ní dosáhnete spíše tónování. Molekuly barviva se vážou na keratin ve vlasech, takže výsledná barva nikdy nebude jednolitá a vyšisované prameny zůstanou světlejší.

Pro dosažení většího barevného spektra se henna kombinuje s dalšími přírodními barvivy, zejména s černě barvícím indigem (indigofera tinctoria) nebo casiií (cassia obovata), což je bezbarvá tzv. neutrální henna. Vzniká tak široká paleta odstínů od blond přes hnědou, červenou a černou. Vždy je vhodné ověřit složení, zda se v hennovacím prášku nenachází sodium picramate, para-phenylenediamine nebo jiná chemická aditiva. Ostře červených, jakož i bordó odstínů, s přírodními barvami dosáhnout nelze.

Hennu lze koupit v drogerii nebo ve zdravé výživě. Vyzkoušela jsem různé značky, nejlepší zkušenost však mám s egyptskou Five Fives - Henna Lamda, která je krásně jemně namletá a nesmrdí. Základní červená henna stojí 170 Kč a balení 200 g vydrží na cca 4-5 barvení. Osobně mi nejvíce vyhovuje míchat červenou hennu s tmavě hnědou v poměru 50/50.

Five Fives (Henna Lamda)

Postup barvení:

Barvení je jednoduché, ale náročné na čas. Potřebovat budeme hennu, horkou vodu, misku a vidličku, potravinářskou fólii, nůžky, gumové rukavice a starou čepici nebo šátek. Před prvním barvením doporučuji otestovat na kůži nebo pramínku vlasů, zda na bylinky nemáte alergii. Někdo do henny přidává další příměsi (kari, citrónovou šťávu, ocet...), já jsem však žádný rozdíl ve výsledné barvě nezaznamenala. Henna je dokonalá tak, jak ji příroda stvořila.
příprava

Do misky si nachystáme 0,75 hrnku henny na 1 hrnek teplé vody. Teplotu volte dle složení. Lawsonia inermis potřebuje vodu horkou až vřelou, cokoliv s indigem jen 50 °C. Červenou hennu můžete nechat odstát, indigo je třeba nanášet okamžitě. Směs rozmíchejte na kaši. Konzistenci nejlépe odhadnete během nanášení - moc tekutá směs bude z vlasů stékat, příliš suchá se bude drolit a opadávat.

Barví se vlasy čerstvě umyté (ideálně šamponem bez silikonů), nezatížené kondicionérem ani stylingovými prostředky, rozčesané a lehce prosušené ručníkem. Vhodné je použití rukavic, aby nebyly barevné i nehty, a bledulkám bych doporučila natřít si čelo a uši mastným krémem.

rozmíchaná henna

Barvím se sama, v předklonu, kdy hennu do vlasů vmasíruji prsty - nejprve ke kořínkům a až na samý závěr do délek. Použít lze samozřejmě i sofistikovanější metody s nanášením štětcem. Důležité je vlasy po nanesení henny pořádně zabalit do několika vrstev potravinářské fólie a přes ni nasadit čepici nebo uvázat šátek. Henna potřebuje teplo a vlhko, aby se mohla rozvinout.

Barva musí na vlasech zůstat minimálně 3 hodiny, já ji nechávám působit celou noc. Se zabalenou hlavou jdu spát (polštář chráním dekou nebo ručníkem, ale henna mi za ta léta, co se barvím, nikdy neprotekla).

Vymytí hennové pasty je náročné zvlášť u delších vlasů. Nejlepší je prý použít čistou vodu, já ale vymývám šamponem. Osvědčilo se mi po prvním šamponování do délek nanést kokosový olej (nebo jakoukoliv vlasovou masku, kondicionér) a pořádně rozčesat, zbylá henna pak jde dolů mnohem rychleji.

Henna není jedovatá. Z běžných povrchů lze smýt a z oblečení vyprat. Barva se postupně vymývá i z vlasů a odrosty jsou méně znatelné než u chemických barev, nelze však počítat s tím, že by se z vlasů vymyla úplně.

Nejsilněji barví červená henna. V případě barvení na tmavě hnědou nebo černou, kdy směsi s indigem nemusí na první pokus na vlasy chytit, je možné přistoupit k tzv. dvoufázovému barvení, kdy se vlasy nejprve nabarví červenou hennou a až následně se barvení opakuje s hnědou nebo černou směsí. Dvoufázově je vhodné barvit i vlasy s velkým množstvím šedin.

v procesu barvení a čerstvě po něm

Henna je jednou z mála možností, jak vlasům dopřát oživení a přitom je neničit chemickými barvami. Vlasy si ponechávají přirozený vzhled, ale na sluníčku vrhají odlesky, působí zdravě a lépe se s nimi pracuje. Jsem ráda, že v posledních letech získává alternativní barvení opětovnou popularitu.

Máte s hennou nebo jinými metodami přírodního barvení zkušenosti?

23 komentářů:

  1. Já se za normálních okolností nechávám barvit kadeřnicí klasickými barvami (tedy chemií). A po zkušenosti, kdy mne nouze (= uzavření kadeřnictví) donutila sáhnout k vlatnoručnímu barvení, asi i do budoucna barvení přenechám odborníkům. Ostatně netuším, jestli by si henna poradila se 100% šedivou hlavou (soudě podle odrostů, barvit se nechávám už asi 20 let, kdy jsem začala výrazněji šedivět). A přiznám se - odrazují mne ty 3 hodiny... Ale musím říci, že tvé obarvné vlasy vypadají nádherně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Stáni! Nedůvěru k henně v dané situaci zcela chápu. :) Přírodní barvy se na chemicky barvených vlasech, navíc šedivých, můžou chovat dost nevypočitatelně.

      Vymazat
  2. Henna je skvělá! Maceška i nevlastní ségra se začaly barvit hennou a každá má úplně jiný odstín výsledných vlasů. Vypadá to ale přirozeně, krásně. Jen mi vadí ta senová vůně :D Já si vlasy nebarvím ničím, takže neřeším :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za sdílení zkušenosti! Zjistila jsem, že se "vůně" liší od jedné značky ke druhé. Francouzská Hennecolor mi smrděla výrazně více než egyptská Five Fives. Při barvení je to tlející seno trochu nepříjemné, ale po umytí už vlasy voní, takže si nestěžuji. Stále je to menší zlo než výpary z chemických barev...

      Vymazat
  3. Já hennou barvím asi dva roky, přešla jsem z chemické barvy :) Používám stejnou značku i odstín, ale poslední dobou nanáším jen na odrosty a ne po celé délce. Až na ten binec, co to nadělá jsem s výsledkem spokojená!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas! Snažím se vždy načasovat hennování, abych měla zrovna před úklidem koupelny a mohla to vzít jedním vrzem. :) Já mám stále celkem krátké vlasy, takže na délky dávám, co mi zbyde.

      Vymazat
  4. Tohle je zajímavý, se mi nechce pořád barvit (i tak to dělám sama, v kadeřnictví je to prostě na mě moc drahý), ale mám dojem, že tohle by mým vlasům vůbec nemuselo vadit. To musím vyzkoušet, kdo ví proč jsem to vždycky měla za komplikované nebo těžko sehnatelné a ono ne. Takže když na ni natrefím, rozhodně do toho půjdu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dneska už hennu prodávají v každé drogerii i zdravé výživě a na první pokus není třeba žádné spešl balení. První barvení bývá náročné, henna dost špiní, ale jak se člověk zaběhne, jde to raz dva. Hodně štěstí, pokud se odhodláš! :)

      Vymazat
  5. Je to naozaj krásna farba! S myšlienkou na toto prírodné farbenie sa pohrávam už dlhšie. Láka ma najmä to, že neničí vlasy. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Katko. Věřím, že některé profesionální barvy můžou být šetrné, ale henna je v tomto ohledu sázkou na jistotu i v domácím prostředí.

      Vymazat
  6. Jestli někdy seberu odvahu k domácímu barvení, henna bude první volba. :-) Už mě to lákalo dřív, ale nikdy jsem nesebrala odvahu, vždy jsem tíhla právě spíš k prosvětlování... Tak uvidíme, kdy seberu odvahu. Poslední dobou mi mamka opakovaně našla ve vlasech nějaký šedý, tak budu muset asi svá stanoviska přehodnotit. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlapičko, zkusila bych Khádí rostlinné barvy. Mají v nabídce i světlejší odstíny, které údajně překryjí i první šediny, a barví se s teplotou do 50°C, aby barva nešla do oranžových tónů.

      Klasická henna je červená, ta na tebe určitě ne, a tmavší hnědá by tě zbytečně postaršila. Pokud vyzkoušíš, tak jsem moc zvědavá na výsledek!

      Vymazat
    2. Já mám Khádí zrovna doma, barvila jsem se s ní už dvakrát a šediny nepřekryje. Nutno říct, že to se mi zatím nepovedlo s žádnou značkou - už delší dobu kvůli tomu zvažuji přechod na chemii. Zase se ale bojím důsledků, protože až léta s přírodní kosmetikou bez silikonů, s olejíčky do vlasů a s hennou mi z vlasů udělala něco relativně reprezentativního.
      Ovšem tvoje barva na fotkách je vážně parádní!

      Vymazat
    3. Díky moc, Eithné! Na Khádí jsou nejlepší reference, co se týče šedin. Pokud ta nechytne, tak z přírodních barev asi už nic... Kadeřnice bych se ale nebála. Věřím, že dnešní profesionální barvy už vlasům neškodí.

      Vymazat
  7. Minulý měsíc jsem tchýni barvila hlavu hennou a já z toho byla nešťastná, teď už vím proč... Na obalu bylo, že doba barvení je hodinu, za tu hodinu byl výsledek téměř nijaký, takže teď už chápu, že se jedná skutečně o dlouhodobé barvení... Příště jí dám tedy šanci ještě jednou a uvidíme, jak to dopadne. :)

    Lucka z Seriouszone

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jee, ty jsi úžasná snacha! :) Co jste měly za značku henny? Obecně bych řekla, že je normální, když henna napoprvé vlasy neobarví. Čím silnější a zdravější vlasy, tím pomaleji na ně chytá. Problém může být i ve špatné teplotě vody (zvlášť indigo je citlivé) a v používání šamponů se silikony, které vlasy obalují. Nejistý výsledek je i u barvení hennou po chemickém barvení. Zkuste to ještě jednou a nechejte hennu působit déle (klidně těch 6-8 hodin). Pořádně vlasy zabalte, aby byly v teple, a věřím, že napodruhé už to vyjde. Hodně štěstí!

      Vymazat
  8. Tvoje vlasy vypadají krásně, takže tvou spokojenost s henou chápu. :)
    Já bych se nejradši nebarvila vůbec, asi dva roky zpátky jsem se na to chtěla vykašlat, no jenže moje vlasy nejsou nic moc a ta barva těm vlasům aspoň dodá nějaký ten šmrnc a nechávám si přisvětlit na blond a radši to nechávám v rukou odborníků, než si vlasy barvit sama. Hlavně od doby, co chodím k této kadeřnici, tak jsem spokojená a vlasy jen při zkrácení konečků pravidelně vypadaly o dost zdravější.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V případě zesvětlování je určitě návštěva kadeřnictví na místě, doma bych se do peroxidu taky nepouštěla. Přírodními barvami zesvětlovat tak jako tak nejde. Holt každému, co mu vyhovuje nejvíce. :)

      Vymazat
  9. Popravdě, tohle je pro mě naprostá novinka. Na vlasy jsem vždy používala klasické barvy z drogerií, nebo jsem si došla ke kadeřnici, ale tohle mě dost překvapilo. Už jsem si dlouho vlasy nebarvila, tak je možná na čase. Díky za tip! Vyzkouším :))
    Inspiration by Linda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že henna zaujala! Zrovna tobě, Lindi, by mohl některý ze středně nebo tmavě hnědých odstínů sednout velmi pěkně.

      Vymazat
  10. Taky přemýšlím o nabarvení vlasů hennou, zdá se mi to jako taková nejpřirozenější cesta a navíc jsem je vždycky chtěla mít tak nějak zrzavé nebo aspoň ten odstín :) Zajímalo by mě, jestli někdo nevíte, jestli jsou nějaké produkty s hennou tady, případně jaké s nimi máte zkušenosti. Děkuji :)

    OdpovědětVymazat
  11. Henu na vlasy miluju. Kdysi jsem se pravidelně barvila a teď, po delší pauze se k tomu chci vrátit. Když mám henu na vlasech cítím se neskutečně uvolněně a vnímám jak skrz vlasy přijímám energii,vitalitu všechny problémy jsou najednou tak malé,a ta vůně mě úplně hladí na duši. Chápu proč jí ženy používaly už před tisíci lety,je magická 💜

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásně řečeno! Úplně souhlasím, je to péče nejen o vlasy, také mě henna pokaždé příjemně naladí... Děkuji za milý komentář.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!