čtvrtek 21. května 2020

Čtenářský deník XIII

Krátké recenze na tři přečtené knihy, každou z jiného žánru.

  • Pravidla moštárny - John Irving
  • Tibetská sága - Lobsang Rampa
  • Kdopak by se šmejdů bál? - Světlana Glaserová

-------------------------------------------------------------------

Pravidla moštárny

autor: John Irving
zařazení: americká beletrie 2. poloviny 20. století
čtené vydání: neznámé (čtečka)
překlad: Miroslav Košťál
původní název: The Cider House Rules
poprvé vydáno: 1985

Politicky laděný román, u kterého jsem se nemohla rozhodnout, zda je spíše příručkou porodníka, sadaře anebo červenou knihovnou. Nenechte se však úvodem odradit, čtení je to vynikající!


Román, mapující snad 50 let lidských osudů, začíná ve 20. letech 20. století ve státě Maine, kde, v lesích daleko od zbytku světa, leží sirotčinec St. Clouds. Vedoucí lékař Wilbur Larch zde nejenže pomáhá na svět dětem, ale se stejnou péčí se věnuje i ženám, jež se potřebují outěžku zbavit. Celý život prožívá v nejistotě z odhalení nezákonných potratů.

Jedním z dětí narozených v sirotčinci St. Clouds je Homer Wells, předurčený stát se následníkem doktora Larcha. Osud mu však naruší vpád nablýskaného Cadillacu vezoucího mladý pár, Candy a Wallyho, kteří Homerovi nabídnou práci v jabloňovém sadu.

Kniha je netradičním milostným trojúhelníkem, soupisem životních peripetií i drobnou politickou agitkou, třeba že rodina může existovat i jiná než jen čistě tradiční. Ačkoliv je román rozsáhlý,  perfektně udržuje napětí a zvědavost až do samého konce. Oceňuji také krásný jazyk a výborný překlad.

ukázka:
   "Jako rodina," opakoval Homer Wells. Tohle slovo na něj mělo obrovský vliv. Sirotek je dítětem celý život, sirotek nesnáší změny a nerad se stěhuje; sirotek miluje rutinu.
   Celých patnáct let si Homer Wells uvědomoval, že pravděpodobně existuje tolik pravidel moštárny, kolik lidí tou moštárnou projde. Přesto každý rok vyvěsil nový seznam.

-------------------------------------------------------------------

Tibetská sága

autor: Dr. T. Lobasang Rampa
zařazení: duchovní román
čtené vydání: Trigon, 1999
překlad: Jitka Badoučková
původní název: Tibetan Sage
poprvé vydáno: 1993 

Fiktivní autobiografie z prostředí Tibetu.



Malý mnich Lobsang je při výstupu na vrchol hory spolu se svým učitelem a duchovním vůdcem, lámou Mingjurem Tundrupem, zasypán sesuvem kamení. Ten zároveň otevře vchod do tajemné jeskyně, kterou vybudovali původní obyvatelé planety, Zahradníci Země, předtím než uprchli do vesmíru. 

Ač mám některé Lobsangovy knihy velmi ráda (recenzi na Třetí oko nalezete ZDE), tento konkrétní příběh není nic než nepovedené sci-fi a dějově plytké povídání plné popisů neuvěřitelných jídel. Lobsangův úžas nad jeskyní je čtivý možná prvních 10 stran, dočíst zbytek ale bylo utrpení.

ukázka:
  Lámovi Mingjuru Tundrupovi jsem poslouchal naprosto uchvácen. Všechno mi to připadalo fascinující a považoval jsem ho za nejchytřejšího Tibeťana. 
   Láma pokračoval: "My, kdo žijeme na zdejší zeměkouli, ji známe jen z poloviny, neboť je dutá stejně jako plno vesmírných těles včetně Měsíce. Některé bytosti žijí dokonce i uvnitř. Mnozí lidé možnost, že by tato planeta mohla být dutá, popírají, ale já z osobní zkušenosti vím, že je to pravda, protože jsem uvnitř byl."

-------------------------------------------------------------------

Kdopak by se šmejdů bál?

autor: Světlana Glaserová
zařazení: populárně naučná publikace
čtené vydání: Euromedia Group - Knižní klub, 2015
poprvé vydáno: 2015 

"Povinná četba" o praktikách podvodných společností.



Když manželé Glaserovi v roce 2009 podepsali smlouvu o prodeji domu s podvodnou firmou Prolux, netušili, jaké peklo je čeká. Zkušenost s nekorektním přístupem realitní kanceláře vedla paní Glaserovou k založení občanského hnutí a sepsání knihy o podvodných praktikách. Útlá publikace dopodrobna popisuje boj se šmejdy - od oblíbených taktik až po doporučení, jak se efektivně bránit. Šmejdi totiž zdaleka nejsou jen prodejci předražených kastrolů! 

Kniha je velmi poučná, zároveň však zůstává čtivá. Vlastní zkušenosti se prolínají s obecnými doporučeními. Psaní bylo místy těžkopádné, ale přesto jsem knížku přečetla za dva večery. Před autorkou a jejím odhodláním bojovat za spravedlnost smekám.

ukázka:
   Kromě daňových podvodníků, korupčníků, kmotrů a tunelářů, jejichž přičiněním ze státního rozpočtu unikají miliardy, máme zde taky kategorii drobných podvodníčků amatérů, kteří "pracují na vlastní pěst". (...) Takový hnusný malý zlodějíček (pokud se ho vůbec podaří chytit) většinou skončí bez pardonu za mřížemi.
   Máme zde ovšem ještě třetí kategorii, takovou dalo by se říci střední "podnikatelskou" třídu zlodějů a podvodníků - nověji šmejdů, kteří sice nepumpují stát o miliardy, ale své "obchodní zájmy" zacílili přímo na občany a často ve spolupráci se soukromými rozhodci a soukromými exekutory obírají své oběti o deseti až statisíce.

-------------------------------------------------------------------

Další články z knižního občasníku se nachází pod štítkem Literatura.

6 komentářů:

  1. Ta knížka o šmejdech vypadá vážně dobře, líbí se mi, že se autorka tímhle stylem snaží upozornit a bojovat proti nim. :)

    Lucka z Seriouszone

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Vzhledem k tomu, že má autorka bohaté zkušenosti nejen ze svého osobního života, ale i jakožto zakladatelka občanského sdružení, dokáže podat i odborné informace srozumitelným jazykem. Určitě k přečtení doporučuji.

      Vymazat
  2. Pravidla moštárny jsem četla před lety. Zkoušela jsem několik dalších knih od Irvinga a stejně jako u Murakamiho mě mrzí, že to jsou dva autoři, které bych strašně ráda milovala, ale najde mi to :-D. Ty knihy mě dostatečně nedokážou vtáhnout. Naopak stejnojmený film podle této knihy se mi zrovna v tomto případě líbil daleko víc, než samotná kniha. V dobách sentimentu si jej i kolikrát pouštím, když jsem sama a potřebuji vidět nějaký hezký film.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za doporučení. O existenci filmu jsem sice věděla, ale ještě jsem jej neviděla. Povzbuzená tvým komentářem se na něj ale ráda brzy podívám! :)

      Každá kniha se holt nebude líbit každému. Já mám Murakamiho i Irvinga ráda, nicméně jsou to dost specifičtí autoři.

      Vymazat
  3. Hrozně mě láká ta třetí. Ale trochu se bojím, protože když čtu něco "reálného" a vidím, že tam ty lidi dělaj kraviny/tvrdí kraviny v právu, a tohle zní jako něco, co s ním bude mít hodně společného, tak mě to vždycky tak vyhodí! :D:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro člověka z oboru bude kniha určitě zjednodušující a plná lidské blbosti těch, kteří šmejdům naletěli. Ty asi nebudeš přímo cílová skupina, ale i tak by to mohlo být zajimavé čtení - třeba proto, abys viděla, jak se v podobné situaci chová člověk bez znalostí z práva. Pokud toho teda nemáš dost v práci. :D

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!