pátek 25. září 2020

Čajové ochutnávky IX

Podzim a tradiční čajování jsou tady! Jaké ochutnávky nás dnes čekají?

  • Zesta - sypaný čaj z Kandy 
  • Ahmad Tea - Fleur collection
  • Té Reval - Lemon Grass & Ginger Twist
  • Celmar - Green Coffee


Zesta - Kandy

Zesta vznikla roku 1998 jako vlajková loď Watawala Tea Ceylon a dnes si drží 35% podíl na místním trhu. Od této značky jsem si z dovolené na Srí Lance přivezla malé 50 g krabičky se sypaným černým čajem z různých pěstitelských oblastí.

Kandy leží v centrální Srí Lance ve střední nadmořské výšce zhruba mezi Nuwarou Elyiou a Ruhunu. Zdejší čaj je chuťově plný, záleží však na konkrétní sezóně, zda bude lehký jako vánek, nebo jej doplní i zemitější tóny. 


Čaj je jemně nadrcený, přesto se však jedná o vysoce kvalitní medium grown s označením třídy BOPS, tedy broken orange pekoe superior. Do hrnku stačí jedna čajová lžička při louhování 2-3 minuty, ani o chlup déle. 

Zesta - Kandy

Ačkoliv mám u sypaných černých čajů nejraději lehké čaje z Nuwary, tento čaj z Kandy mi hodně chutnal. Je pořád jemný, přesto však už obohacený o zajímavé sladové tóny. Čaj je vhodný na popíjení během celého dne, nejlépe jen tak samotný. Až někdy na Zestu z cejlonských plantáží narazím u nás, ráda dokoupím. Původně jsem chtěla udělat srovnání různých druhů, ale ani jsem nemrkla a čaje byly pryč.

Ahmad Tea - Fleur collection

U černého čaje ještě zůstaneme. Z Ukrajiny ke mně doputovala místní kolekce Ahmad Tea. Značka je známá i na našem trhu, tak ji není třeba dlouze představovat. Typická jsou vydařená balení, šikovný marketing a vcelku rozumné ceny, takže Ahmad běžně vídám i v našich supermarketech. 

Fleur collection, elegantní balení porcovaných čajů, pro mě bylo nové. Zvědavá jsem také byla, jaké jsou regionální rozdíly v chutích u českých a východních spotřebitelů, kde se čaj pije silnější a výrazněji dochucený než u nás. 

Ahmad Fleur collection

Lavender and Bergamot - čekala jsem lehký dámský čaj, ale v nápoji byl intenzivně cítit bergamot, zato levandule se ozývala jen velmi vzdáleně v dozvuku, takže ve výsledku byl čaj intenzivní až hořký. Možná by lépe vynikl s medem nebo cukrem, těžko říct, ale znovu už bych po něm nesáhla.

Lady Grey - opravdu lehký, jemný čaj, decentně dochucený kapkou medu a bergamotu. Trochu mi v něm chyběla plnost chuti, což se vysvětlilo při pohledu na složení - jedná se o blend z východoafrických plantáží, které tolik nevyhledávám.

Jasmine Delight - chuťově plný zelený čaj s příjemnou vůní jasmínu. Čaj je dost výrazný, plně srovnatelný s jasmínovým čajem nabízeným značkou pro náš trh.

Good Morning Tea - směs indického, keňského a cejlonského čaje, ideální ke snídani. Čaj vhodný k doplnění mlékem nebo cukrem, ale skvělý bude i jen tak samotný. Směs je velmi dobře vyvážená, takže nakonec musím zkonstatovat, že tento jednoduchý ranní čaj mi chutnal z celé kolekce nejvíce. Ostatní kousky mě zaujaly spíše hezkými přebaly než svou chutí.


Té Reval - Lemon Grass & Ginger Twist

Té Reval pro mě byla nová značka. Vyrábí je Jafferjee Brothers, kteří produkují i známější Jaf Tea. Té Reval jsou určeny pro vyšší klientelu, čemuž napovídá už luxusní balení s hedvábným pyramidovým pytlíkem. Ani už nevím, jak se ke mně tento vzorek dostal.

Té Reval Lemon Grass

Z čaje po vybalení koukaly nadrcené kousky citronové trávy. Nápoj jsem připravila klasicky do menší nahřáté konvičky 0,3 l, stejné jako u Ahmadů výše.

Čaj je příjemný, voňavý, cítit je v něm hlavně zázvor. Nálev má medovou barvu a silně prohřívá. Ačkoliv bych po něm asi podruhé nesáhla, protože zázvorový čaj preferuji přímo z čerstvého zázvoru, rozhodně nejde o špatnou volbu a věřím, že v restauracích se bude pyramidové balení dobře vyjímat. Byla bych docela zvědavá i na další příchutě.

Celmar - Green Coffee

Nenechte se zmást názvem, do kávy má tento nápoj velmi daleko. Zelené boby se skořicí a zázvorem se totiž mnohem více blíží bylinnému čaji, ačkoliv kofein zde zůstává zachován a nápoj proto není vhodné pít navečer. Zelená káva je přírodní antioxidant, který pomáhá pálit tuky, a tak je velmi oblíbený i u redukčních diet. 

Zelenou kávu jsem připravovala zhruba 1,5 lžičky bobů na 200 ml vody. Kávu není třeba slévat jako čaj, boby se drží hezky naspod hrnku a nápoj delším louhováním nehořkne.


Na první čichnutí mi nápoj dost smrděl a smíšené dojmy jsem měla i po ochutnání. Nakonec jsem si však na svéráznou kořeněnou vůni zvykla a balení 250 g drobně mletých bobů za pár měsíců zmizelo z domácnosti. Chuťově je nápoj lehce prohřívající, ideální na podzim a zimu, jen se nesmí nechat vystydnout. Po kávě však nechutná ani v nejmenším, a tak se pro mě jednalo spíše o čajovou než kávovou alternativu.

Znáte zelenou kávu? Jaký čaj preferujete s přicházejícím podzimem vy? 


8 komentářů:

  1. Jediné, co znám, tak je Ahmad Tea. Poprvé jsem ho ochutnala u sestřenky v Anglii. Chutnal mi English Breakfast, Earl Grey na mě byl moc silný. Když jsem si ale stejnou značku dala tady, nebylo to ono.
    Zelená káva tak o tom slyším prvně. Neumím si to představit, no asi si radši dám klasickou kávu a nějaký jiný čaj. :D

    Skvělý článek, začíná nám takové to podzimní počasí a já se těším na víkend, kdy plánuji víkend s knihou nebo filmy a čajem. :)
    V práci piju pytlíkové čaje. Doma, jak kdy, záleží, zda se mi zrovna chce dělat se sypaným nebo někdy vezmu pytlíkové. Piju převážně čisté černé nebo zelené, občas ochucené. Ale hodně jsem si oblíbila různé bylinkové, například mi také chutnal čaj z růže, z levandule, Ibiškový čaj. Budu se zase muset po nějakém takovém podívat. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahmady jsou obecně dost silné čaje. Máme je v práci a jejich Earl Grey je silný i na mě, tak ho vařím do 0.75 l na jeden pytlík. :D

      Taky střídám jak sypané, tak sáčkové. Ony i ty pytlíky můžou být velmi kvalitní. Jsem ráda, že se článek líbil!

      Vymazat
  2. Zelenou kávu jsem nezkoušela, ale moje šéfka ji má docela v oblibě. Značky z tvého výběru znám všechny (Zesta, Reval i Celmar mají čaje i v přebalech ;-))
    Já jsem teď realizovala výměnu s jednou sběratelkou z Ruska a ona mi poslala čaje plné :-o (je jich přes stovku), takže mám teď co pít (a něco se budu snažit udat i mezi kolegyněmi).
    A připomněla jsi mi, že mám ve foťáku pár fotek čajů, takže bych zas mohla sepsat čajové okénko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od Zesty jsem dovezla i dost pytlíkových; zamilovala jsem si hlavně černý se skořicí a vanilkou. Asi Tě nepřekvapí, že půlku krosny při cestě ze Srí Lanky zabíraly čaje. :D

      Já jsem nedávno posílala visačky na Ukrajinu a jako poděkování mi došla obří obálka s plnými čaji. Měla jsem radost, samé krásné přebaly a nové chutě na vyzkoušení...

      Budu se těšit na Tvoje čajové okénko! :)

      Vymazat
  3. Tyhle čajové články mě moc baví! :-) Ahmad (ten náš) mám hodně ráda, hlavně earl grey, vlastně pokud vybírám černá čaj, tak z 90% to je vždy earlgrey :-). Nicméně tohle balení od Ahmad mi přijde na čaj vcelku moderně pojaté :-). Ten první mě popisem chutí zaujal asi nejvíc. A zelená káva - jakožto poslední tip z článku mi také velmi zajímavý :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zestu určitě doporučuji, občas ji vídám i u nás (spíše specializované čajové obchody tedy). Zelená káva je... no... specifická. Buďto chutná, nebo nechutná. :D

      Vymazat
  4. Zelenou kávu neznám, ale protože jsem kávu pila jedenkrát v životě, ani mě to nepřekvapuje. :D Z čajů mě zaujal hlavně ten Good Morning Tea, mám ráda snídaňové čaje a s touto značkou mám již dobré zkušenosti, ale tento konkrétní čaj jsem doposud nevyzkoušela, tak děkuji za tip. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Ahmad je taková snídaňová klasika. :) Tak snad bude chutnat!

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!