čtvrtek 1. října 2020

Malá Skála v Českém Ráji

Když jsme se Dančou cestou z Krkonoš domlouvaly na posledním výletě, byla Malá Skála v Českém Ráji jasnou volbou. Zalíbila se nám, už když jsme jí cestou na hory projížděly, a to jsme ještě netušily, na kolik hradů v okolí se lze vydat.

Malá Skála se nachází přesně ve dvou třetinách cesty z Prahy do Harrachova v okrese Turnov. Pohled na hrad Vranov, viditelný už ze silnice, k zastavení přímo vybízí. Obec leží v údolí řeky Jizery a jedná se o oblíbené rekreační centrum - nechybí jí půjčovna vodáckého vybavení a plovárna.

Překvapilo nás už ráno zaskládané parkoviště (návštěvníci se ale po okolí rozptýlili, takže jsme nikoho moc nepotkávaly) a hezké turistické centrum, akorát záchody byly otevřené pouze na benzínce. 

Naším prvním cílem byl skalní hrad Vranov, který se nachází přímo nad vesnicí. Nahoru je to slušný stoupák, nicméně cestou se můžete vydýchat u hezké skalní vyhlídky s výhledem na Jizeru:

Jizera a Malá Skála

Vranov, zvaný též Pantheon, vznikl až v 15. století jako jeden z posledních skalních hradů v oblasti. Protože většina stavby byla postavená ze dřeva, do dnešních dnů se z původní obranné pevnosti zachovala jen kamenná sklepení. Hrad je však zajímavý hlavně díky úpravám z počátku 19. století.  

V roce 1802 koupil panství i s hradem podnikatel František Zachariáš Römisch, který do hradu přistavěl kapli a v okolí pevnosti nechal umístit náhrobky, pomníky a další memoriály připomínající bájné i historické osobnosti, čímž vznikl "Pantheon" tak jak jej můžeme vidět dnes.

hrad Vranov

Hradem vede naučná stezka plná zastavení a zajímavostí jak z dob staré pevnosti, tak z období romantismu, kdy byl hrad oblíbeným poutním a výletním místem. Moc se mi zde líbilo! Hrad má otevřeno až do konce října a za symbolických 50 Kč vstupného dostanete nejen podrobně psaného průvodce, ale i možnost příjemného posezení s kávou nebo pivem přímo v prostorách hradu. 

Hrad Vranov

Těsně pod Pantheonem pokračuje červená značka na další hrad, Frýdštejn, vzdálený asi 2 kilometry po kamenité pěšině plné stoupání a skalních vyhlídek. Frýdštejn už více připomíná hrad ve svém klasickém pojetí. Gotický hrad byl vystavěn koncem 14. století, přičemž u celé stavby je stále rozpoznatelný původní účel té které části - lze dobře vidět, kde stály obytné místnosti, kde byla kuchyně, kudy vedlo opevnění. Hrad je známý i díky pohádkám, natáčela se zde třeba Princezna Jasněnka.

Frýdštejn

Frýdštejn mi byl už z dálky povědomý a podezření se potvrdilo, když jsem se ocitla vevnitř - tady už jsem určitě byla jako děcko! Zda jsme byli s rodinou i na Malé Skále si nepamatuji, ale hrad  s vysokou věží a miliony schodů mi v paměti utkvěl dobře. Výstup na věž byl zážitek; je z ní krásný výhled do Českého Ráje. Jen z vyhlídky jsem napočítala hned tři hrady v dohledu. Podobně jako na Vranově, i zde se platí za vstup 50 Kč a otevřeno je od května do října. 

výhled z věže

Zpátky jsme se s Dančou vracely stejnou cestou a výlet jsme zakončily skvělým obědem z pizzerie na Malé Skále. Turistických tras se v okolí nachází hned několik; my jsme využily jen jednu z nich. Z Frýdštejna lze ještě pokračovat po modré na rozhlednu Kopaninu a nebo se můžete vydat opačným směrem než na Vranov, směrem na hrad Zbiroh a pískovcová bludiště Suchých skal, která se nachází na opačné straně řeky. Opravdu malebná oblast, jeden den na ni nestačí. 

Kam příště vyrazíte vy?

12 komentářů:

  1. Já vyrážím v neděli na týden do Krušných hor a doufám, že bude trochu slušné počasí.
    Kraj kolem Jizery mezi semily a Železným brodem vlastně nemáme vůbec prozkoumaný, takže díky za tip

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Víkend zatím vychází hezky, tak snad vás počasí nezradí. Užij si krásnou dovolenou, Stáni!

      Vymazat
  2. Tuhle krásnou oblast mám taky v plánu brzo navštívit, snad by se mohlo zadařit na jaře...
    A momentálně se nikam nechystám, ale mám ještě plnou hlavu broumovska a Teplických skal, kde jsem nedávno byla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Broumovsko zase nemám prochozené já, tak jsem zvědavá na články, jestli budou, že bych se nechala inspirovat.

      Vymazat
  3. Takový krásný výlet! Kromě jižních Čech tu naši zemičku moc neznám, takže ráda sbírám tipy na nové výlety. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám hodně proježděnou Moravu, kde jsem dříve bydlela, a okolí Prahy je pro mě nové. Nepřestává mě fascinovat, jak různorodou a krásnou krajinu u nás máme.

      Vymazat
  4. V Malý Skále jsme byli na dovolený, když jsem byla malá, a před pár lety jsem se tam vrátila, Pantheon je pecka! :- ) Na ten stoupák si pamatuju :- D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pantheon se mi taky hodně líbil, určitě stojí i za samostatný výlet z Prahy.

      Vymazat
  5. Krásný výlet. Malá Skála i hrady vypadají moc hezky. Frýdštejn znám jen z doslechu, ale jinak jsem ani na jednom místě nebyla. Díky za přiblížení pěkných míst. :)

    My jsme ještě uvažovali, že někam pojedeme teď v říjnu, jak jsou svátky, ale to jsme se ještě nedohodli, tak nevím, jestli to vyjde. A pak jsme uvažovali v prosinci o relaxačním víkendu v jednom hotelu, kde byli naši a líbilo se jim tam. Ale to jsme chtěli dát jen relax bez výletů. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatím to vypadá, že s novými opatřeními máme s výlety na hrady i wellness na nějakou dobu útrum :(. Snad se to brzy uvolní a užijete si hezkou dovolenou.

      Vymazat
    2. Bohužel. :( Je to škoda, těšila jsem se, že ještě něco podnikneme. Podzim se hezky využívá. Tak uvidíme, jak to bude, případně bychom si dali aspoň ten relax v prosinci. :)

      Vymazat
  6. Vypadá to opravdu nádherně, úplně mi to připomnělo, jak se těším na léto a podobné výletíky, které pořádáme s manželem a naším pejskem. Ze všech výletů na světě mám stejně nejradši ty po České republice - ideální je, když se to dá spojit i s přespáním v nějakém kempu či pod stanem :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu!