středa 2. září 2020

Prvních 1.000 km

Povídání o řidičských začátcích, divokém roadtripu a opravách auta svépomocí.

Když se Maťo začátkem léta rozhodl odejít, nejvíc jsem trpěla představou, že zůstanu uvězněná sama v Praze, na kterou jsem si za dva roky bydlení nedokázala zvyknout. Až jednoho večera mě osvítila spásná myšlenka – co si pořídit auto a zvýšit svoji mobilitu? Nenapadl mě jediný důvod proti, tedy mimo fakt, že neumím řídit.

Abych to uvedla na pravou míru, kdysi jsem řídila. Bylo mi 19 a můj tehdejší přítel mě občas nechal projet jeho Pumou, přičemž celou dobu ostřížím zrakem hlídal, abych jeho milovanému autu něco neprovedla. Sama v autě jsem jela jednou jedinkrát. Půl Brna jsem tehdy projela se zataženou ručkou, což mi došlo, až když už intenzivně smrděla. Pak jsem se několik let k řízení nedostala.

Když Maťo před rokem a půl v Maroku zjistil, že jej na místě řidiče opravdu nevystřídám, nadělil mi k Vánocům kondiční jízdy. Projela jsem si díky nim centrum Prahy se všemi tramvajovými pásy, cyklisty, jednosměrkami a turisty skákajícími pod kola. Výsledkem bylo racionální rozhodnutí, že v Praze nebudu řídit ani omylem. No, člověk míní, koronačasy mění.

Když mi bleskla hlavou myšlenka, že bych mohla své řidičské prokletí konečně zlomit, hned jsem volala taťkovi a očekávala záplavu protiargumentů. Místo toho mě ráno na mailu čekal seznam parametrů vhodného vozu. Uplynulo sotva pár hodin a já začala vybírat své první auto. 

Bylo nasnadě koupit něco staršího, o co se nebudu bát, zároveň však ne moc, aby bylo bezpečné a pár let se mnou přežilo. Historky o objíždění autobazarů, kdy mě kamarád automechanik za pochodu školil, jak poznat auto stočené a bourané, a popisy, co za šroty některé bazary nabízejí za 100.000, ty raději přeskočíme. Po téměř dvou měsících hledání se nakonec zadařilo u soukromého majitele. Zatímco kamarád proklepl technický stav, já se postarala o papírování, prolustrovala insolvenční rejstřík a půlku noci strávila studiem referencí na povinná ručení. Slovo dalo slovo a my se s pánem sešli na registru vozidel.

"Máte ho tu zaparkované, tak to si ho rovnou odvezete, co?"
"Víte, já ještě moc neřídím." zakuckala jsem se, zatímco mi hlavou šrotovalo, komu zavolat. Trapas.

Pán se zasmál, ze většinou se lidé prvně učí řídit, než si koupí vůz, a ochotně hodil mě i auto ke mně domů. Auto jsem překřtila na Drobka - ne, že by bylo tak malé, naopak, pyšní se víceúčelovou MPV karosérií, ale doufala jsem, že když si namluvím, že malé je, bude se mi o něco lépe parkovat.

Tím začalo pekelné období prvních jízd. Plánované kondičky jsem vůbec nestihla. První den mě vzal Maťo na odstavné parkoviště, kde jsem se párkrát rozjela, zakroužila a zaparkovala, a týž večer jsem jela poprvé natankovat. Následující den jsem plánovala zavézt Drobka do servisu na generální údržbu. Maťo jel opět se mnou, načež po projetí půlky pražského okruhu, dálnice a toček za městem blahosklonně prohlásil, že už viděl horší řidiče a že nazpět to zvládnu sama. A tak jsem hned svou první samostatnou jízdu absolvovala v pražské špičce, završenou parkováním na sídlišti. V následujícím týdnu jsem auto ještě párkrát vytáhla, pořídila si stojánek na navigaci a velké Z na zadek auta, zahrála si na Xenu a po schodišti do bytu vytahala z kufru zimní kola, která nemám kam jinam dát, celá rozklepaná se projela dvakrát na nákup, zanadávala na pražskou dopravu a nemožnou GPS... Učila jsem se a dělala plno chyb. Tu nedání přednosti, tu nepříliš ladná otočka v zákazu vjezdu, tu zmatené blikání. 

Po necelých dvou týdnech vlastnění auta jsem se zatnutými zuby vyjela po D1 směr Chorvatsko. S kamarádkou jsme byly domluvené, že spolu pojedeme vlakem do Bosny, když ale spoj zrušili kvůli covidu, hledaly jsme narychlo náhradní dovolenkové řešení. Co Drobka pokřtít menším roadtripem? Posbírala jsem zbytky odvahy a v Brně Editu nabrala. Až k Rakousku jsme jely objízdnou trasou přes vesnice a na slovinských hranicích jsem ve dvouhodinové koloně trénovala čisté rozjezdy, jinak však cesta ubíhala parádně. Střídaly jsme se v řízení, povídaly a užívaly si prázdných dálnic. 

Za ten týden v Chorvatsku mě čekalo plno řidičských poprvé. První horské serpentiny s úzkou silnicí, kde dvě auta proti sobě téměř neprojela, první jízdy po nezpevněných cestách, první ztracení se v oblastech, kde GPS nechytla signál, první jízda v dešti i parkování "po italsku" na chodníku. Zpočátku na nás Chorvati troubili, pak jsme sundaly Z a byl klid. Otrkala jsem se a řízení mě začalo bavit. Že se však stanu i servisákem, to jsem nečekala. Já, co před měsícem nevěděla, jak se kapota vůbec otevírá.

Ve druhé polovině týdne začalo auto při parkování vydávat divné zvuky. Zpočátku lehké chrčení se přelilo v hlučný randál, doprovázený sníženou funkcí posilovače řízení. Příčina problému byla zřejmá. Spojila jsem se s kamarádem automechanikem, který mi doporučil dolít servo olej, a my se s Editou vydaly na odpolední Tour de Benzina, abychom dle pokynů sehnaly Dexron II nebo III. 

"Edi, to auto nějak nejede..."
"To se ti jen zdá, šlápni na to!"
"Mám promáčklej plyn až k podlaze a jedeme 30!"

Podřazení nepomohlo a já začínala tušit, že je zle. Po chvíli se situace opakovala, tentokrát s Editou za volantem, když na benzínce č.1 správný olej neměli a my byly nasměrovány za kolegy na opačném konci Puly, města plného kruhových objezdů. V páteční podvečerní špičce byla nutnost rychlé akcelerace zcela elementární, pokud jsme chtěly ještě někdy vyjet. Trpěly jsme u každého kruháče, poslouchaly potupné troubení a panika narůstala. Drobek se rozjížděl jen velmi neochotně. Přemlouvaly jsme jej, hladily po volantu, vyhrožovaly, že ho v Chorvatsku necháme, ale domluvit si nenechal.

Nutno říct, že když jsme jakožto dvě holky na benzínce otevřely kapotu auta, hned jsme měly u sebe bandu bodrých místňáků, co ochotně sehnali tamější alternativu Dexronu, otevřeli nádržku zatuhlou ještě z výroby a zakroutili nesouhlasně hlavou, když jsme líčily, že máme problém nejspíš i s motorem. Rady si nevěděl ani kamarád mechanik na telefonu, ani na místní STK, kam nás pánové poslali. Tam však auto aspoň projeli a zhodnotili, že domů by to těch 850 km dát mělo. Večer jsme si s Editou nacvičily, jak poskládat trojúhelník a autolékárničku jsem z kufru přemístila pod rychleji dostupné zadní sedadlo. Ráno jsme vstávaly v pět, abychom co nejrychleji přejely kritické slovinské hranice, kde hrozily kolony ...a nutnost rozjíždění.

Nakonec mi nejlépe poradil taťka, kterému jsem večer volala o kontakt na odtahovku. "Kde jsi naposledy tankovala?", ptal se a já si vzpomněla na malou pofidérní benzínku kdesi v horách. Nebraly jsme plnou nádrž, což bylo naše jediné štěstí. Nekvalitní pančovaný benzín se však díky tomu začal projevovat až o dva dny později, shodou okolností přesně v okamžiku, kdy stagnoval i zcela nesouvisející posilovač, který sice řval a hůře se točilo s volantem, ale bezpečné jízdě nijak zásadně nebránil, což se však rozhodně nedalo říct o přeskakujícím motoru. 

Dotankovaly jsme za městem na plnou, auto párkrát škytlo a po pár kilometrech se rozjelo. Posilovač byl prozatímně vyřešen dolitím servo oleje, po němž zázračně ztichl (běžet vydržel ještě dobré dva týdny, než dostal trvalejší řešení ve formě výměny prasklé trubky). V půlce Slovinska jsme seznaly, že jsme dovolenou zkrátily zbytečně, protože auto spokojeně vrnělo, jako kdyby jej někdo vyměnil. Konec dobrý, všechno dobré. Cestou domů jsem bez mrknutí oka projela centrum Brna, Prahy, omylem zajela i do Vídně... A poprvé si řekla, to je drsný, já fakt řídím!

Výlety dostaly úplně jinou úroveň a i s autem jako takovým jsem moc spokojená, i přes ty chorvatské trable. Drobek sice vypadá trochu jako přerostlá krabice, nicméně je svižný, mám z něj výhled a skvěle se s ním manévruje. Pořád mám ale z auta respekt a děkuji za každou vyjížďku, ze které se všichni vrátí ve zdraví. Čekala jsem, že nejhorší bude parkování, ale auto nechávám na sídlišti, kam ještě nedospěly modré zóny, a holt kroužím tak dlouho, dokud neobjevím místo dostatečně široké, abych se do něj na první dobrou trefila. Mnohem větší zlo je orientace. Praha je pro mě stále velká neznámá. Tu netrefím odbočku, tady minu sjezd z okruhu, protože sice blikám jako o život, ale nikdo mě nepustí do druhého pruhu, támhle mi v tunelu vypadne GPS a já se objevím na Barrandově místo na Smíchově. Nedostala jsem šanci pořádně se rozjezdit s někým vedle sebe, kdo by mě pohlídal a uklidnil, nebo aspoň na trasách, které znám. Je to tu velké, frekventované a každá cesta Prahou mě stojí obrovský kus sebezapření. Bojuji s tím ale, jak nejlépe umím, a tiše doufám, že se to brzy zlepší.

A teď už je čas na vaše zábavné historky z řidičských začátků - pochlubte se do komentářů, prosím, že v tom nejsem sama! :)

s Drobkem mezi olivovníky

18 komentářů:

  1. Páni, tak jednak máš můj obdiv, že ses po tolika letech neřízení odhodlala znovu začít řídit a jednak máš můj obdiv, že ses odhodlala jet rovnou až do Chorvatska :D To máš můj obrovský obdiv :) Já sama řidičák mám, akčně jsem si ho udělala už v osmnácti a od devatenácti jsem za volantem neseděla ;) Už v autoškole jsem si s řízením moc nerozuměla, ale chtěla jsem tomu dát šanci. Jenže jsem začala jezdit s taťkou, který mě dokázal vystresovat před, během i po řízení a to už na mě bylo moc.. Řekla jsem si, že se odmítám stresovat a pořád jsem doufala, že se objeví nějaký hodný přítel, který mě řídit naučí :D Ten přítel už se sice nejspíš objevil, ale nechci ho odradit mými tragickými řidičskými schopnostmi :D

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Domi! Já v určité fázi naznala, že dokud si nepořídím vlastní auto nebo nebudu mít nějaké k dispozici na pravidelné samostatné (!) ježdění, tak se to nejspíš nikdy nenaučím... Určitě bych si před oprášením řidičáku zašla na kondiční jízdy, mně ty moje loni hodně pomohly. V Maroku jsem se před 2 lety už ani nerozjela. Tak moc držím palce, ať to taky zlomíš!

      Vymazat
  2. Jsi dobrá! :-D Máme auto cca stejně. Prahu tedy znám ale po centru jsem ještě nejezdila, po okruhu párkrát a zdatně jsem asi třikrát přejela i Baranďák :-D. Už i také řídím sama a to vysloveně cíleně a hrozně mě to baví :-). Na zataženou ručku už jsem se také rozjížděla :-D. Parkování na sídlišti mě děsí - prostě bych chtěla parkovačky :-D. Už mě i prákrát potrápily křižovatky o víc jak jednom pruhu v jednom směru, které měly nefunkční rozbitou světelnou signalizaci :-D. To už jsem se zapotila. Nejlepší byla ta včera, kde je navíc i tramvajový pás, ale dala jsem to :-D. Jsem místy docela střelec, jelikož často pamatuju na Jakubovu poznámku - V těhle chvílích je nejlepší bejt rychlej a moc nepřemejšlet, prostě to musíš dát :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypnuté semafory jsou náročné. Nebo obecně jakákoliv složitější křižovatka, kde nevede hlavní rovně. S ručkou se rozjíždím docela často, ale už to poznám, že auto vrčí jinak a něco je špatně. V Chorvatsku jsem se takto strašně zasekla na křižovatce. Odbočování vlevo, docela silný provoz, křižovatka bez světel... A auto kvůli zatažené ručce 3x po sobě chcíplo. Vytvořila jsem kolonu přes celou ulici. :D

      Vymazat
  3. Já jsem neřidič, takže žádné zábavné historky nemám. Jedině snad tu, jak mi manžel před 20 lety půjčil auto na poli a já ve snaze zahnout doleva točila volantem doprava :). Od té doby jsem se lehce zlepšila a tratůrkem-sekačkou od Mounfieldů přejedu zahradu ... Ale na silnic se za volantem asi už nikdy nepodívám...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Traktůrek je taky fajn! :) Dokud vše odřídil Maťo, vůbec jsem neměla potřebu sama řídit. Zůstat spolu, asi bych se k tomu ani nedostala.

      Vymazat
  4. Jsi dobrá, že jezdíš po Praze a že jste se vydaly na cestu do Chorvatska, která se vám sice trochu zkoplikovala, ale nakonec to dobře dopadlo, což je fajn. :) Tak ať se ti řízení daří.
    Já pořád sbírám odvahu na to sednou za volant, jenže nevím, od jisté doby mám nějaký blok a nedůvěru v sama sebe.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Katy. Držím palce, ať se brzy odhodláš! :)

      Vymazat
  5. To je právě to nejlepší, že začínáš jezdit, aniž by seděl kdokoliv vedle tebe! Taky jsem tak začínala a hrozně mi to pomohlo: zjistila jsem, že i když zabloudím a navigace nenaskočí, že se nakonec podle cedulí vždycky najdu; že když se ocitnu na příliš složité křižovatce, tak i bez rádce ji nějak projedu a ještě na mě nikdo nezatroubí, protože tam jsou zmatení všichni; že projet půl města s ručkou auto nezničí a aspoň si to člověk zapamatuje, což by se nestalo, kdyby tě hned někdo upozornil. Starší auto určené na rozjezdy tohle všechno snese, a tak se toho neboj! Vždyť bloudit a sbírat zážitky je vlastně taky dost zábavný :)

    A co se roadtripu týká - jsi skvělá! Jakože opravdu vau.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eithné, moc děkuji za povzbuzení! Byla jsi mi velkým vzorem. Vím, že jsi taky začínala s řízením sama v Praze. Tak jsem si říkala, že když jsi to zvládla ty, tak to musím zvládnout taky :).

      Je pravda, že vlastní zkušenosti jsou k nezaplacení, ale stejně bych byla raději, kdybych byla aspoň ty úplně první jízdy pod něčí kontrolou. Ono je to dost nebezpečné, co si budeme povídat. A já dělala autoškolu před 7 lety, pominu-li pár hodin kondičních jízd loni.

      Vymazat
  6. Je hezké, že jsi to takto sepsala :) jako mě to trochu připomíná, jak jsem se vydala já a mamka samy autem (teda opravdu o hodně blíž), na Slovensko - Pištany a pak k pribuznym do Bratislavy. Jako ale dodnes nechapu, jak jsme to zvladly :D teda, s GPS jinak bych ty šilene kolony a 8proudovky v Blavě fakt nedala... :D :)) ale Chorvatsko, to jsem jeste neridila.
    Jako moje zacatky jezdeni v autoskole, to byla tragedie. Kdyby mi tata pred prvni jizdou nedal nejake lekce a jizdy, nevim nevim. Ihned pri prvni jizde jsem musela jet do provozu a to teda byl velky strach. Pak asi treti jizdu mě nutil predjizdet traktor, jako mam z toho fobii a bojim se predjizdet dodnes :D :) a parkovani ? :D to ani nemluvim. v Praze jsem toho zatim moc nenajezdila ale treba se to casem zmeni, i kdyz jsem z toho v nervu uz ted :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zda Slovensko, nebo Chorvatsko, to už asi není velký rozdíl :). Nejhorší bylo stejně dostat se na hranice s Rakouskem. D1 byl již tradiční tankodrom a na Vídeň z Brna vedla objízdná trasa přes vesničky.

      Mě autoškola hodně bavila, v řízení jsem chtěla pokračovat, jen moc nebylo čím...

      Vymazat
  7. Já jsem neřídila nikdy, doteď totiž nemám ani řidičák. Nicméně jsi fakt dobrá, že jsi šla do toho po hlavě (ono člověku fakt někdy nic jiného nezbyde) a zvládla to!

    Ač jsem neřidič, autem jezdím hodně ráda a naštěstí téměř vždycky se zodpovědným řidičem. Nejčastěji tak s přítelem, který vždycky náhodně při návštěvě rodičů musí něco odřídit (doma auto nemáme), takž si ho půjčí a jedeme. Jestli si někdy udělám řidičák zatím nevím, ale nejspíš bych chtěla, právě kvůli té mobilitě. Nechci být nadosrmti závislá na chlapovi, aby mě někam odvezl :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak. V Praze jsem se bez auta docela dobře obešla, ale na výlety mimo už je to bez něj nešikovné, pokud není poblíž někdo, kdo může vůz na den dva půjčit. Lze to řešit carsharingem, ale to už člověk musí s autem trochu umět, což nebyl můj případ...

      Vymazat
  8. Jeee, to je super! Máš rozhodně právo být na sebe pyšná. Já jsem se taky docela rozjezdila (5 let po řidičáku) a nejprve teda pomalu po našem malém městě, po vesničkách, takže jsme nebyla vhozena hned do velkého rybníka jménem Praha a musím říct, že z toho mám respekt. Respektive docela strach. Hlavně z tramvají a různých okruhů a sjezdů, takže Praha a dálnice mě teprve čekají, ale i tak jsme obě dvě pokročily. A ty hodně velkým krokem.
    Auto dává docela kus svobody, že jo? :-) GRATULUJI, jsi dobrááá!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tramvaje, okruh, sjezdy a zasekaná Plzeňská jsou mor, ale zvykám si rychle a ani troubení mě už nevytrhne. :D

      Díky moc a nápodobně, Juli! Ať se dobře jezdí.

      Vymazat
  9. Obdivuju tvou odvahu a řidičské schopnosti, protože je očividně musíš mít, když ses po takovém hození do vody neutopila. :-) Nevím, co mě děsí víc, jestli taková daleká cesta nebo technické komplikace tam. Ale zvládly jste to s grácií!
    Moje veselé začátečnické historky... to je asi moje prnví auto jako takové. Věnoval mi ho otčím a mělo odlouženo mnoho let v autoškole. Milovala jsem ho, protože už mu prakticky nešlo ublížit. :-) Neznala jsem stres z odřeného laku, promáčklého blatníku... zato vlhké ponožky z toho, jak mi občas za deště stříkala podlahou voda do kabiny. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, Tlapko! Cesta byla příjemná, dělaly jsme si pauzy a nepřepínaly síly, spíše ty technické komplikace jsme vskutku nečekaly. :D

      Vlhké ponožky mě pobavily. Drobek taky vydrží dost, moc hezky se k němu nechovám... Teď dostal novou baterku a brzdy, tak mě snad bude ještě dlouho vozit.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!