neděle 22. října 2023

Recenze na Filofax Notebook

Filofax je známý především jako značka luxusních kožených diářů. Jejich nabídka se však před lety rozšířila i o praktická zápisníková řešení.

Malý, ale šikovný! To je nejpřesnější definice, kterou bych na konto svého Filofax Notebook Pocket použila. Konečně jsem pro svůj bullet journal našla řešení, které je praktické, pěkné a dlouhodobě udržitelné, protože základ diáře či zápisníku vydrží celé věky a obměňuje se pouze náplň.

Už několik let si tvořím diář sama. Ne, že by mě každoroční přepisování kalendária nějak zvlášť bavilo, jen jsem nenašla takový již hotový diář, který by mi plně vyhovoval. Na vlastní kalendář mi totiž stačí minimum prostoru, zato jsou pro mě podstatné podrobné měsíční přehledy a hlavně hodně místa na kontakty, adresář, tematické dvojstrany a seznamy. Jenže právě s nimi jsem v posledních letech začala trochu bojovat, protože už jsem s koncem roku nepřepisovala pouze kalendář, ale i vše ostatní, a bylo toho čím dál více. Začala jsem tedy pomrkávat po kroužkové vazbě, u které bych mohla měnit pouze kalendárium. Když jsem jednou procházela nabídku diářů od Filofaxu, padl mi zrak na jejich zápisníkovou řadu Notebook, která splňovala vše, co jsem hledala, a ještě něco navíc.

Filofax Notebook a náhradní náplně

Filofax Notebook je zápisník s vyjímatelnou náplní, u kterého je navíc kroužková vazba příjemně kompaktní a ohebná o 360 °. Deník totiž nemá vycvakávací kovovou vazbu, ale listy v kroužcích drží díky speciálně vyříznutému papíru. Byla jsem k tomu trochu skeptická, ale opravdu nevypadávají a současně je lze jednoduše přemisťovat, aniž by se poškodily. Běžně si je z vazby vytahuji, když píši něco delšího. 

Drátěná vazba toho sice nepojme tolik jako klasické kroužky, odhadem jen asi 70 listů, ale na týdenní diář nebo poznámkový blok to bohatě stačí. Hlavní nevýhoda je zřejmá, dovnitř nelze používat jiné než originální náplně od Filofaxu. V základu se zápisníky prodávají linkované, nicméně nabídka náhradních náplní je pestrá, od elegantních mramorových papírů až po pastelově barevné tečkované, určené přímo na bullet journal. Papíry jsou vyšší gramáže a skvěle se mi na ně píše i s plnicím perem a fixami, takže mě nutnost dokupovat náhradní náplně přímo od Filofaxu vlastně nijak neomezuje. Kvalita zde odpovídá ceně.

vazba u Filofax notebooku

Řada Notebook nabízí zápisníky v několika velikostech, přičemž já jsem si zvolila nejmenší formát pojmenovaný Pocket, který je o něco menší než A6. Měla jsem obavy, abych diář ve velikosti dlaně nevnímala jako příliš mrňavý, nicméně nakonec moc oceňuji, že se vleze i do malé kabelky, a když potřebuji více prostoru na psaní, není nic jednoduššího než přidat další listy. Dříve jsem často řešila, kolik nechat u které sekce volného místa, abych i za půl roku měla kam zapisovat, a sahala kvůli tomu po větších a větších zápisnících. Tohle je díky kroužkům vyřešeno. 

Po designové stránce jsem sáhla po limitované edici Impressions, u které je vazba vyrobená z koženky s plasticky vytlačenými gumovými květinkami, tuze příjemnými na dotek. Filofax má sice decentnější motivy než třeba můj milovaný Paperblanks, ale vybere si asi každý. Zvláště zajímavé jsou právě jejich limitky, které lze při doprodeji trefit se slušnou slevou. U A5 a A4 formátů bývá každopádně nabídka větší než u kapesního A6.

tvorba kalendária

Podobně jako náhradní náplně, Filofax přímo pro řadu Notebook nabízí i velké množství příslušenství. Základní rozřazovače, malou kapsu, pravítko a gumičku dostanete automaticky v každém zápisníku. Další drobnosti v limitovaných edicích, třeba držák na tužky, magnetické klipy, nálepky, náplně s kalendáriem nebo lepící bločky, které respektují vazbu zápisníku, si lze přikoupit, takže pokud má někdo rád tip ťop ladění do jednoho motivu, je to možné. Já se u doplňků držím zkrátka a spíše pracuji s tím, co už mám doma. Kalendárium mi na aktuální straně drží ozdobná kancelářská sponka, lepítka poslouží i obyčejná z papírnictví, bílé základní rozřazovače si každý může ozdobit podle sebe. Já už roky používám české diářové nálepky Fleppi.

Originální linkované listy využívám na základní kalendárium, které je stručné, a tak i raz dva hotové. Ohromně mi vyhovuje, že si jej nemusím tvořit na delší dobu dopředu, ale nosím s sebou jen několik zrovna aktuálních měsíců. Ty pak přesunu do šuplíkového archivu, kde ještě rok dva vydrží, než je vyhodím. Měsíce od sebe mám vizuálně oddělené čísly nadepsanými v různých barvách. Protože pracovní záležitosti eviduji elektronicky a mimo práci už nemívám tolik aktivit, stačí mi jedna půlstrana na týden. Skvělé je, že kdybych časem potřebovala prostoru více, třeba i jen nárazově, dá se diářová část flexibilně uzpůsobit.

týdenní kalendárium

Co momentálně využívám výrazně více, jsou měsíční přehledy - a tady naopak ocením, když se neomezují jen na stávající rok, ale třeba teď v závěru 2023 už mám hotovou i první polovinu roku následujícího. Na první pohled vidím, které dny pojedeme do Prahy nebo do Brna, a kdy naopak potřebujeme zůstat doma na Vysočině. Pávě sem značím všechny dlouhodobější plány na měsíce, u kterých ještě nemám hotová podrobná kalendária. Když je pak vytvářím, stačí měsíční přehled vytáhnout z vazby a přepsáno je během chvilky.

měsíční přehledy

A zde se již dostáváme ke všem těm mým seznamům. Diář začíná přehledem toho, co bych měla výhledově udělat - takový můj to do list, který je zde dostatečně na ráně, abych jej pravidelně kontrolovala a úkoly plnila. Když se patřičně proškrtá, je velmi uspokojující jej vyměnit za nový list.

Na něj navazuje několik stránek s adresářem, doktory, službami a všemi dalšími kontakty, které mám sice uložené i v telefonu, ale sem si můžu psát i poznámky, ordinační hodiny a když zapomenu jméno, nikdy ho dlouho nehledám. Hodí se také informace o platnosti dokladů, pojistek, hesla na wifi a podobně. Vše je pěkně na jednom místě. Jednotlivé kategorie poznámek mám rozčleněné jak barvou papírů, tak i Filofax oddělovači.

to do list

Větší část pak zabírají obě kalendária (měsíční přehledy i vlastní diář) a na samém konci čekají souhrnné přehledy všech narozenin a svátků, které bych měla vést v patrnosti, ukládám si sem inspiraci na dárky, soupisy k Vánocům... Zároveň nechybí ani praktické přehledy čerpání dovolené, rámcově i finance a záležitosti k autu, zdravotní přehled včetně menstruačního kalendáře, tabulka s mírami a velikostmi u různých značek, wishlist, co bych si ráda ušila nebo koupila, tipy na výlety a kulturu, doporučení na knížky, mám zde vypsané některé recepty... A samozřejmě dostatek volných listů použitelných na cokoliv, co mě zrovna napadne, protože diář díky svému šikovnému řešení nárazově poslouží i jako okamžitý skicák nebo zápisník na poznámky.

Když jej občas zapomenu doma, cítím se bez něj jako bez ruky.

přehledy

Nikoho v závěru nepřekvapí, že moje dojmy jsou všehovšudy jen nadšené. V porovnání s Filofax diáři navíc Notebook vychází výrazně levněji. Já jsem jej kupovala v papírnictví kolem 400 Kč a rovnou brala i 3 sety náhradních barevných náplní za dalších celkem 330 Kč. Protože vazba zápisníku je po roce stále jako nová a náhradní náplně mi prakticky neubývají, mám i přes počáteční vyšší investici svoje plánování vyřešeno na pár let dopředu. Pro srovnání, Filofax diáře ve stejné velikosti začínají na tisícovce a každé nové kalendárium vyjde na dalších 500 Kč. Filofax Notebook mě asi jen tak neomrzí.

Jak plánujete vy?


23 komentářů:

  1. Já tyto věci nepožívám...ačkoliv bych ráda, vím, že bych neměla čas si to nějak pěkně udržovat a zapisovat. Stačí mi diář a i ten sotva stíhám :-D Ale jsi šikulka, já tohle obdivuji a líbí se mi to :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, děkuji. S tvým seznamem zaměstnání si fungování bez diáře vůbec nedokážu představit!

      Vymazat
  2. Já na diář nejsem dost systematická. Spoléhám dílem na hlavu , dílem na stojací kalendář na pracovní stole a dílem na papírky. Ne že by to bylo bůhví co, ale aspoň to není zbytečná investice, což by pro mne asi drahý diář byl. Ale třeba se ještě zas k diáři vrátím (a vejšce a ještě pár let po ní jsem ho používala)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, přesně tak, mimopracovních schůzek nemám moc, takže většinu hravě udržím v hlavě... Kdybychom pořád nependlovali do Prahy a Brna, tak klasický diář asi ani nepotřebuji.

      Vymazat
  3. Tyhle zápisníky vypadají hodně prakticky, už jsem na ně někdy koukala, ale zatím musím s kupováním nového vydržet, protože do toho současného zápisníku, kde si tvořím vlastní potřebné přehledy se mi vejde ještě celý příští rok. Jinak formát A6 teď právě používám také, ale po roce mě už docela omrzel a vrátila bych se radši k většímu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Misty, díky za návštěvu a milý komentář! Mně ta A6 dává smysl jen s kroužkovou vazbou, jinak by mi na bullet journal taky přišla maličká - těch vkládaných stránek bylo už během prvních měsíců hodně, a to jsem díky minulým rokům věděla, kolik toho zhruba na co potřebuji...

      Vymazat
  4. To je zajímavé vedení diáře a jsi dobrá, že si to takhle dáváš dohromady. :)

    Pro mě takové věci nejsou, to vyžaduje moc pečlivosti. :D Mám klasický diář, kam si zapisuji hlavně doktory, oslavy a dovolenou. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Káťo, děkuji. Diářování je koníček jako jakýkoliv jiný. :)

      Vymazat
  5. Několik let jsem měla papírové diáře, nikde jsem si je netvořila sama, ale můj svět bez nich neexistoval. Měla jsem v tom i systém a každá událost měla přiřazenou svou barvu - koncert, pracovní věci, lékař, jubilea atd. No a pak přišel drahý a přišel se sdíleným kalendářem, kdy já vidím jeho události, on moje. Ještě si vždy nastavím upozornění, abych opravdu něco nezmeškala a už si nedovedu představit fungovat s offline verzí :-D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsme na upozornění alergická, stačí, že mi na telefonu pořád cinkají maily a zprávy. S nastavením upozornění se nikdy netrefím do času, kdy mám chuť a energii je řešit, takže je standardně jen vypnu a dělám, jakoby nebyly, což se pak poněkud míjí s účinkem. :D

      Radek ale tento můj odpor vůči technologii taky nechápe a vždy jen nad mým papírovým diářem, který na rozdíl od telefonu pořád po ruce nemám, vrtí hlavou.

      Vymazat
  6. Ahoj Barunko, zdravím. Přesně jako Ty si svůj diář tvoří naše Jani, má to krásně vyšperkované. Já používám taky papírový diář, ale koupený hotový. Někdy si tam něco nakreslim nebo nalepím nálepky, to máme s Jani rády obě... Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diářové nálepky mě baví moc, hned to v diáři vypadá veseleji! Kupuji si pravidelně Fleppi, ale moc se mi líbí i nálepky od Aluccy a zvažuji, že bych začala ještě s razítky. :)

      Vymazat
  7. Všichni lidi, kteří jsou schopni něco takového vyrobit a udržovat, mě fascinují. Já mám svůj jeden odrbaný diář, do kterého si píšu (čti: nadrápu to tam jak kocour) asi tak desetinu toho, co ty do toho svého, a i s takovýmhle levelem náročnosti tam často řada věcí chybí :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, já to vnímám trochu jako koníček. Vždycky jsem milovala papírnictví. Dnes v online světě už si diářů a deníků moc neužiji, tak se realizuji aspoň takhle.

      Vymazat
  8. Tiež som používala Filofax Notebook, momentalne som prešla na Papelote. :) Notebook mi prišiel lepšou možnosťou, ako klasický diár, pretože bol variabilnejší. :) Máš to krásne vytvorené. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, děkuji! Papelote má krásné zápisníky, jaký od nich přesně máš? Párkrát jsem měla při studiích tu čest s jejich sešity a ta kvalita papíru je ach, ach!

      Vymazat
  9. Mám také papírový diář, ale používám Happy Planner, Filofax jsem jednou měla, ale úplně mi nesedl, pak jsem objevila HP a to je prostě moje (asi se to dalo čekat, když má stejnou zkratku jako moje nejoblíbenější knižní série) :D

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co sleduji plánovací skupiny na FB, tak Happy Planner frčí asi nejvíce. :) Ohromně se mi líbí, jak mají diáře graficky vydařené, akorát na mě by ta disková vazba byla až moc robustní.

      Vymazat
    2. Já to právě miluju, vždycky to vezmu a "vyškubnu" a zase vrátím a hlavně mě baví provedení, vždy mám problém se rozhodnout, který vzhled koupím :)

      Smile Thess

      Vymazat
  10. Taky jsem na tenhle diář koukala, ale nevím proč, nějak mě neoslovil, takže zůstávám u normálního sešitu s tvrdými deskami a jedu si takhle svoje BuJo už několik let a neměnila bych. Celý ho připravit sice zabere někaý čas, ale beru to jako oddychovou aktivitu po příchodu z práce.. :D A co si do něj nezapíšu, to obvykle neudělám :D

    A Bit Of Jitt

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je super, že je v dnešní době takový výběr, že si každý může najít systém, co mu vyhovuje nejvíc. Tvůj BuJo každým rokem obdivuji, máš je naprosto nádherné!

      Vymazat
  11. Mně kroužková vazba moc nesedí, přesouvání listů je super, ale zkoušela jsem to u zápisníků už několikrát a prostě do nich nerada píšu. Ale na poznámky z přednášek, kde si pak listy zakládám, tak to občas i po kroužkové vazbě sáhnu
    Děkuji moc za inspiraci, do diářů a přehledů ostatnch vždycky moc ráda nahlédnu a inspiruji se :D Mesíční přehled taky používám, ale víc mi vyhovuje, když je na ledničce, kde ví celá rodina co a jak, než když si ho syslím jenom já v diáři :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně při psaní vyhovuje si ty stránky prostě vytáhnout. Psaní přímo v sešitu je u krožků prostě trochu nepohodlné... Rodinný měsíční přehled na lednici máme taky, ač se mě přítel snaží uvrtat do Google kalendáře. Zatím ale vzdoruji. :D

      Vymazat

Děkuji za návštěvu!